Ölkədə fikir,
söz və məlumat
azadlığının,
plüralizmin inkişaf
etdirilməsi
üçün hüquqi baza yaradılıb
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında insan
və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının təmin edilməsi dövlətimizin ali məqsədi kimi təsbit
edilib. Bu məqsədə nail olmaq və müvafiq hüquqi mexanizmlər yaratmaq
üçün dövlətin siyasi-hüquqi və iqtisadi
potensialından tam istifadə edilməsi
sahəsində ciddi tədbirlər görülür. Ölkəmizdə demokratik cəmiyyətlərə xas olan institutların
formalaşdırılması və azad siyasi fəaliyyət üçün
hər cür şərait
yaradılıb. İlk dəfə
çoxpartiyalılıq əsasında, demokratik
parlament seçkiləri keçirilib,
ümumxalq səsverməsi ilə siyasi plüralizm, söz, mətbuat, vicdan
azadlıqları, insan
hüquqlarının müdafiəsi və qanunun
aliliyi prinsiplərini təsbit edən konstitusiya qəbul edilib.
Ümumbəşəri dəyərlərin
üstünlüyünü, demokratik, hüquqi və
dünyəvi dövlət quruculuğunu özünün inkişaf
modeli kimi qəbul edən
Azərbaycan Respublikası insan
hüquqları, söz və mətbuat
azadlığının təmin edilməsi ilə
bağlı mövcud olan
əksər beynəlxalq konvensiya və
sazişlərə qoşulub.
Təsadüfi deyil ki, kütləvi informasiya vasitələri demokratiya və aşkarlığın mühüm vasitəsi hesab olunur. Azərbaycan dövləti onların müstəqil qurulması, azad fəaliyyəti və inkişafı üçün zəruri tədbirlər görür. Bu gün Azərbaycan Respublikasında yüzlərlə qazet və jurnal, onlarla radio və televiziya şirkəti, çoxsaylı informasiya agentlikləri fəaliyyət göstərir. Onların böyük əksəriyyəti özəl qurumlara, ayrı-ayrı şəxslərə və müxtəlif mövqedə duran siyasi və ictimai təşkilatlara məxsusdur. Kütləvi informasiya vasitələrində istənilən fikri demək, dövlət sirri təşkil etməyən istənilən faktı açıqlamaq üçün qeyri-məhdud imkanlar vardır. Azərbaycanda söz, mətbuat azadlığının təmin edilməsi, bu hüquqdan vətəndaşların və dövlətin mənafeyi naminə düzgün, səmərəli istifadə edilməsi sahəsində müəyyən problemlər də mövcuddur ki, onların həlli istiqamətində ardıcıl tədbirlər tələb olunur.
Ölkədə söz, fikir məlumat azadlığının təmin olunması istiqamətində atılan ən mühüm addımlardan biri Azərbaycan Respublikasınında söz, fikir və məlumat azadlığının təmin edilməsi sahəsində əlavə tədbirlər haqqında fərmandır. Belə ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyevin 1998-ci il, 6 avqust tarixli fərmanına qədər bu sahədə mövcud olan problemlərdən biri Nazirlər Kabineti yanında mətbuatda və digər kütləvi informasiya vasitələrində dövlət sirlərini mühafizə edən baş idarənin fəaliyyəti ilə bağlı idi. Bu idarə sovet hökuməti vaxtında - 27 oktyabr 1966-cı ildə yaranmış və Azərbaycanın bütün informasiya vasitələri üzərində senzura fəaliyyəti həyata keçirmişdi. 1990-cı ilə dekabr ayının 5-də Azərbaycan SSR Nazirlər Sovetinin qərarı ilə onun yeni əsasnaməsi təsdiq edilsə də, əslində bu idarənin fəaliyyətində heç bir ciddi dəyişiklik baş verməmişdi. Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra 1992-ci il aprel ayının 12-də prezident səlahiyyətlərini icra edən Yaqub Məmmədovun fərmanı ilə hərbi senzura tətbiq etmək adı altında bu idarənin mətbuat üzərində nəzarəti daha da gücləndirildi. Bundan sonra 15 aprel 1993-cü ildə Azərbaycan Respublikası prezidenti Əbülfəz Elçibəyin sərəncamı ilə hərbi vəziyyətlə bağlı senzura təkcə hərbi sirlərə deyil, bütün məlumatlara aid edilərək, jurnalistlərin sərbəst informasiya fəaliyyəti tam məhdudlaşdırıldı və idarənin fəaliyyəti daha da sərtləşdirildi. Sonrakı illərdə "Dövlət sirri haqqında" Azərbaycan Respublikası qanunu qəbul edilmədiyindən bu idarənin fəaliyyətində əsaslı dəyişiklik baş vermədi. 15 noyabr 1996-cı ildə "Dövlət sirri haqqında" Azərbaycan Respublikasının qanunu qəbul edildikdən sonra idarənin iş metodlarında ciddi dəyişikliklər aparıldı. Buna baxmayaraq bu idarə öz fəaliyyətini yeni şəraitə uyğun qura bilmədi.
Lakin Azərbaycanda
mətbuatın problemi
təkcə bu deyildi. Heydər Əliyevin
imzalamış olduğu
tarixi fərmanda qeyd edilirdi ki,
bizim dövlət siyasətimizin əsas məqsədlərindən biri
Azərbaycanın mütərəqqi
mətbuat ənənələrinin
davam etdirilməsi və müasir beynalxalq təcrübə
ilə zənginləşdirilməsi,
kütləvi informasiya
vasitələrinin maddi-texniki
vəziyyətinin yaxşılaşdırılması,
onların imkanlarından
respublikada hüquqi dövlət quruculuğu,
vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılması və inkişafı, demokratik islahatların həyata keçirilməsində
səmərəli istifadə
edilməsindən ibarət
idi.
Birmənalı olaraq qeyd etmək
olar ki, mətbuat və televiziya xalqımızın
milli-mənəvi dəyərlərinin
qorunması, inkişafı
və geniş ictimaiyyət arasında yayılmasının qayğısına
qalmalıdır. Jurnalistlərin peşəkar səviyyəsini
artırmaq, vətəndaşlarda
kütləvi informasiya
vasitələrinə obyektiv
münasibət aşılamaq,
mətbuatın imkanlarından
bacarıq və məsuliyyətlə istifadə
etmək istiqamətində
həm dövlət, həm də mətbuat orqanlarının
özləri çox
işlər görməlidirlər.
Bununla bağlı kütləvi
informasiya vasitələrində
çalışan jurnalistlərin
və digər əməkdaşları vətənpərvərliyi
yüksək vətəndaşlıq
məsuliyyəti, peşə
hazırlığı, təhsili,
təmiz mənəvi
siması xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Kütləvi informasiya vasitələrində
Azərbaycan qanunvericiliyinin
tələblərinə, milli
mənəviyyatımıza uyğun hüquqi və etik normaların
gözlənməsi hər
bir jurnalist üçün ən vacib vəzifə olmalıdır.
Azərbaycan Respublikasında mətbuata
dövlət qayğısını,
müstəqil kütləvi
informasiya vasitələrinin
inkişafını, vətəndaşların
fikir, söz və məlumat azadlığın təmin
edilməsini ümumdövlət
vəzifəsi hesab edərək, BMT-nin insan hüquqlarına dair 1948-ci il 10 dekabr tarixli ümumi bəyannaməsində,
mülki və siyasi hüquqlar haqqında 1966-cı il 16 dekabr paktında, insan hüquqlarının
və əsas azadlıqlarının müdafiəsi
haqqında 1950-ci il 4 noyabr tarixli Avropa konvensiyasında və Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
47-ci, 50-ci və 71-ci maddələrində
elan edilmiş prinsiplərin inkişaf etdirilməsi, kütləvi
informasiya vasitələrinin
maddi-texniki vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması sahəsində görülən
tədbirlərin səmərəliliyini
artırmaq məqsədi
ilə imzalanan fikir və məlumat
azadlığının təmin
edilməsi sahəsində
əlavə tədbirlər
haqqında fərman bu baxımdan mühüm əhəmiyyət
kəsb edirdi. Fərman əsasında Azərbaycan Respublikasının
Nazirlər Kabinetinə
tapşırılırdı ki, kütləvi informasiya vasitələrinin
maddi-texniki vəziyyətinin
yaxşılaşdırılmasını,
onlara dövlət qayğısının artırılmasını
nəzərdə tutan,
söz, fikir və məlumat azadlığının qorunmasını,
siyasi plüralizm prinsiplərinin dönmədən
həyata keçirilməsini
təmin edən tədbirlər proqramının
layihəsini hazırlayıb
bir ay müddətində
Azərbaycan Respublikasının
prezidentinə təqdim
etsin. Həmçinin
Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisinə təklif edilirdi ki, müvafiq qanun layihələrinin hazırlanması və qanunların qəbul edilməsi zamanı, Azərbaycan Respublikasının
qoşulduğu beynəlxalq
konvensiya və sazişlərdə və
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında təsbit
edilmiş insan və vətəndaşların
fikir, söz və məlumat azadlığı müddəaları
əsas prinsiplər kimi rəhbər tutulsun. Azərbaycan Respublikasının Nazirlər
Kabinetinə və Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin İcra Aparatına tapşırılsın
ki, əlaqədar dövlət orqanları ilə birlikdə: Bir ay müddətində söz, fikir və məlumat azadlığının qorunması,
kütləvi informasiya
vasitələrində dövlət
sirlərinin mühafizəsi,
hüquqi və etik normaların gözlənməsi ilə
bağlı beynəlxalq
standartlara və Azərbaycan Respublikası
qanunlarına uyğun
mexanizmin yaradılması
haqqında Azərbaycan
Respublikası prezidentinə
müvafiq təkliflər
təqdim etsinlər. Həmçinin bir ay müddətində kütləvi
informasiya vasitələrinin
əlavə dəyər
vergisindən azad edilməsi ili
bağlı Azərbaycan
Respublikasının prezidentinə
müvafiq təkliflər
təqdim etsinlər.
Həmçinin söz, fikir və məlumat azadlığının təmin edilməsini tənzimləyən normativ hüquqi aktların müvafiq beynəlxalq standartlara tam uyğunluğunun təmin edilməsi, Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq sazişlərin tam və səmərəli həyata keçirilməsi, bu sahədə fəaliyyət göstərən müvafiq beynəlxalq qurumlarla və qeyri-hökumət ictimai təşkilatlarla qarşılıqlı əlaqələrin və əməkdaşlığın daha da inkişaf etdirilməsini, beynəlxalq mərkəzlərdə müvafiq tədqiqat və təhsil proqramları ilə tanışlıq üçün mütəxəssislərin iştirakının təmin edilməsi fərmanda öz əksini tapırdı. Beynəlxalq konfrans, seminar, simpozium və digər tədbirlərdə müvafiq dövlət orqanlarının və qeyri-hökumət ictimai təşkilatların, kütləvi informasiya vasitələri nümayəndələrinin iştirakına şərait yaradılmasını təmin edən müvafiq tədbirlər haqqında təkliflərin iki ay müddətində Azərbaycan Respublikasının prezidentinə təqdim edilməsi də fərmanda başlıca vəzifə olaraq aarşıya qoyulurdu. Həmçinin Xarici İşlər Nazirliyinə tapşırılırdı ki, əlaqədar dövlət orqanları ilə birlikdə Azərbaycan Respublikasının söz, fikir və məlumat azadlığının qorunması sahəsində müvafiq beynəlxalq sazişlərə qoşulmasının mümkünlüyü məsələsini öyrənsin və iki ay müddətində Azərbaycan Respublikasının prezidentinə təkliflər versin. Respublikanın mərkəzi kitabxanalarını söz, fikir, məlumat azadlığının qorunması ilə bağlı beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən qəbul edilən sənədlərlə və bu sahədə mövcud olan nəşrlərlə təmin etsin.
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2017.- 19 yanvar.- S.15.