Tarix yalnız arxada qalmır,
həm də öndən
gəlir...
Yunus Oğuzun "Ovçu"
romanı haqqında
Azərbaycan
ədəbiyyatını bir-birinin ardınca (və kifayət
qədər böyük istedadla) qələmə
aldığı tarixi romanlarla zənginləşdirmiş
Yunus Oğuzun 2016-cı ilin məşhur aprel hadisələrinə,
yəni müasir dövrün olaylarına müraciət etməsi,
fikrimcə, tarixdən uzaqlaşmaq deyil, əksinə, ona daha
da yaxınlaşmaq, məzmun-mündərəcəsinə,
metafizikasına, mahiyyətinə daha dərindən varmaq və
nəticə etibarilə, tarixdə bu günü, bu gündə
isə tarixi anlamaq istəyindən irəli gəlir.
"Ovçu"
romanı (və onun müəllifi), ilk növbədə, bizim
yaddaşımızdakı belə bir məlum fəlsəfi müddəanı
təzələyir (və təfərrüatca zənginləşdirir)
ki, tarix özünəməxsus şəkildə təkrar olunduğuna
görə, onun gərdişindən dərs almayan xalqlar
çox tez-tez "sürprizlər"lə qarşı-qarşıya
dayanmalı olurlar. Ancaq, görünür, müəllifin (və
"Ovçu"nun) əsas ideyası, tarixdən (istər
Alp Arslan, istərsə də Nadir şah dövrlərindən)
nə qədər tutarlı "misallar" gətirsə də,
həmin məlum fəlsəfi müddəanın
xatırladılmasından daha çox , 2016-cı ilin məşhur
aprel hadisələrinin tarixi məzmununun bütün
miqyası ilə fəlsəfi-estetik dərkinə xidmət
edir.
Azərbaycan
ordusu 2016-cı ilin aprel ayının ilk günlərində
Ali Baş Komandanın öndərliyi ilə, doğrudan da,
tarixlərə sığmayan bir Tarix yaratdı ki, Yunus
Oğuz "Ovçu"da həmin Tarixi yazmışdır.
Və nəzərə alsaq ki, bu Tarix barədə bundan sonra
hələ çox yazılacaqdır, Yunus Oğuzun əsərinin
dəyəri bir də onunla müəyyən edilir ki, o, ilk
böyük işi görmüş, ilk uğurlu ideya-bədii
təfsir modeli təqdim etmişdir.
Romanda
üç Murad haqqında söhbət gedir: XI əsrdə
Alp Arslanın Ani qalasının almasına öz yeni silah
icadı ilə kömək edən dəmirçi Usta Murad,
XVIII əsrdə Nadir şahın hərbi məsləhətçisi
olmuş Murad xan və bizim günlərin qəhrəmanı
- "Ovçu" ləqəbli hərbi kəşfiyyatçı
Murad Mirzəyev...
Tarix
hərəkət edir, ictimai-siyasi hadisələrin bir mənzərəsi
digərilə əvəz olunur, ancaq dəyişməyən
iddialar, maraqlar, konyukturlar mövcuddur ki, onlardan ən mənhusu
ermənilərin hakimiyyət hikkəsidir. Və bu hikkə
bütün amansızlığı ilə Qriqoryan kilsəsi
tərəfindən körüklənərək hər
addımda çaxnaşmalar, münaqişələr, faciələr
törədir...İnsan mənəviyyatı, qadın ləyaqəti
tapdanır. Və ən dözülməzi də odur ki,
bütün bunlar hansısa mücərrəd, qeyri-müəyyən
məqsədlərə çatmaq üçün bir vərdişə,
peşəyə çevrilir... Romanda erməni xislətinin
tarixin hər mərhələsində üzə
çıxa biləcək yaramazlıqları birbaşa tarixdən
alınmış konkret faktlarla təqdim olunur; məsələn,
yüz illər boyu himayəsində yaşadıqları Bizansı
imkan düşən kimi Səlcuqlara satmaq istəyən erməni
heyətini Alp Arslan qapıdan qovur:
"Sultanın
baxışlarından keşiş özünü itirdi, sanki
canına vicvicə düşdü:
Sultan
həzrətləri! Biz sizin qulunuzuq! Sizə, - sakit səslə dilləndi, - sədaqət
andı içə bilərik.
O,
istehza ilə soruşdu:
-
Bizans imperatoruna içdiyiniz sədaqət andı kimi, eləmi?
Alp
Arslan qayıdıb taxtına oturaraq qərarını verdi:
Ani
alındıqdan sonra, yalnız müsəlman olanlara əl
vurulmayacaq. Qalanları qarət olunacaq. Qərarım belədir.
- Əli ilə söhbətin bitdiyini bildirdi. - Gedə bilərsiniz..."
Yaxud
başqa bir misal... Erməni katalikosu Nadir şaha müraciət
edir ki, Qafqazdakı gürcü və Alban kilsələrini
erməni kilsəsinə tabe etməkdə onlara kömək
göstərsin, ancaq tamamilə təbiidir ki, öz hayasız
təklifi (və qeyrətsiz hərəkətləri) ilə
şahın qəzəbinə tuş gəlir:
"Katalikos
bu sözlərdən zərrəcə tutulmadı, ya da
özünü o yerə qoymadı. Hiyləgərcəsinə
gülümsəyib cavab verdi:
Ey
böyük şah, bu gözəl erməni
qızlarını ona görə gətirmişəm ki,
şəxsən sizə xidmət etsinlər, cariyəniz
olsunlar.
Qaraginin
yaltaq və qeyrətsiz olması şahı
acıqlandırdı, əsəbi şəkildə dedi:
Mənim
cariyələrə ehtiyacım yoxdur! Mənim əsgərə
ehtiyacım var. Ordumda gürcülər, kürdlər, əfqanlar,
bütün qızılbaş tayfaları var, amma bir dənə
də olsun tumluq erməni yoxdur. Məgər ermənilərdə
kişi tapılmır? Əmr verdi. - Çıxarın bu qəhbələri
burdan, varınızdırsa kişi gətirin!"
Məsələ
burasındadır ki, bu düşük "mübarizə
üsullar"ı yalnız tarixdə qalmır, bu gün də
davam edir və müəyyən məqamlarda ermənilərin
müvəqqəti "uğurlar" qazanmasına da gətirib
çıxarmaqla bütöv bir millət miqyasında xəstə
təxəyyülün kütləviləşməsinə rəvac
verir.
"Ovçu"
Murad ermənilərə yalnız mənsub olduğu xalqın
deyil, həm də özünün birbaşa tərcümeyi-halı
ilə "borcludur". Onun babası Muradı ermənilər
ona görə öldürtmüşlər ki, öz doğma
yurdunu tərk etmək istəməmiş, müqavimət
göstərmişdi... Və
onların Göyçədən silah gücünə qovulan
ailəsi minlərlə digər ailələr kimi Kür-Araz
ovalığında, təbiətinə, ab-havasına adət
etmədikləri şəraitdə yaşamağa məhkum
olmuşdu.
Romanda
Muradı peşəkar bir hərbçi olaraq erməni cəbhəsinə
gətirib çıxaran hadisə- səbəbləri müəllif
böyük ustalıqla təsvir edib əsaslandırır.
Sevdiyi qızla nişanlanan Murad öz ailəsini də hərbi
həyatın gələcək çətinliklərinə,
ağrı-acılarına hazırlayır... Çünki
bu, onun taleyi idi...
Azərbaycan
hərbçisinin həm peşəkarlıq, həm də vətənpərvərlik
və ya mənəvi-psixoloji hazırlıq baxımından
daha mükəmməl bir şəkildə yetişməsində
milli mənbələrə, örnəklərə əsaslanılması
ehtiyacı romanda ciddi ideoloji amil olaraq qabardılıb önə
çəkilir... Müdafiə naziri komandası altında
olan zəbitdən tələb edir ki, Azərbaycan əsgəri
Suvorovdan yox, milli hərb tarixindən gətirilmiş nümunələrlə
formalaşsın...
"Nadir
şah Suvorovdan düz altmış yeddi il qabaq İraqda Yanqaz
dağını aşaraq düşmənə arxadan zərbə
vurdu və bunun nəticəsində bütün İraqı ələ
keçirdi. Nəinki İraqı, hətta Hindistanı, Orta
Asiyanı, da özünə tabe etdi. Nadir şah xristian
olsaydı, o zaman Suvorovdan deyil, ondan danışardılar, hərb
tarixində ondan misal gətirərdilər. XIX əsrdə onu
Şərqin Napaleonuna bənzədirdilər. - Nazir fikirlərini
bitirib əsas məsələyə keçdi. - Bütün
bunları qısaca ona görə danışdım ki, biləsən.
Bizim də şanlı hərb tariximiz var və bu tarixi əsgərlərə,
zabitlərə aşılamaq lazımdır. Əsgər hərb
tarixi ilə qürur duyanda babalarına bənzəmək, qəhrəmanlıq
etmək istəyir".
Əlbəttə,
2016-cı ilin aprel hadisələrinin təsviri müəllifdən
yalnız bədii istedad deyil, həm də ciddi siyasi-ideoloji
hazırlıq, hərbi işə, onun spesifik texnologiyalarına
bu və ya digər səviyyədə bələdlik tələb
edir. Və romanda bu baxımdan maraq doğuran,
yazıçının istedadının çoxtərəfliliyini,
eyni zamanda aprel hadisələrinin gedişini dərindən izləyib
araşdırdığını göstərən məqam-detallar
kifayət qədərdir...
"
- İrəli! İrəli aslan əsgərlərimiz! İndi
hər şey sizdən asılıdır. Lələtəpə
və Talış yüksəkliklərini almayana qədər
dayanmaq yoxdur. İrəli!
Zirehli
texnikaların mühərrikləri işə
düşdü. Mühərriklərin uğultusu hətta ermənilərin
arxa cəbhəsindən eşidildi.
Çox
keçmədi ki, əsgərlərimiz hər iki yüksəkliyi
ələ keçirdilər. İtki minimal idi. Düşmənin
çoxlu silah-sursatı, yaralısı, ölüsü ələ
keçdi.
Hücum
o qədər ildırımsürətli idi ki, erməni əsgərlərinin
başılovlu qaçması onların əvvəlcə kəndlərdə
yaşayan əhalisini, sonra isə Xankəndində, daha sonra
da İrəvandakıları həyəcan, panika, təşvişə
saldı. Kəndlərin əhalisi bir-birlərinə xəbər
verirdilər ki, qaçın, türklər gəlir. Əhali
olub qalanını, kimin maşını vardı
maşınına, arabası olan arabaya, olmayanı isə
kürəyinə yükləyib Xankəndinə istiqamət
götürürdülər".
Romanda
həm hərbi əməliyyatların gedişi barədə
aydın məlumatlar verilir, həm də döyüşlərin
hansı strateji nəticələrə
gətirib çıxaracağı siyasi-publisitik baxımdan,
yeri gəldikcə (və mətnin bədii keyfiyyətinə
xələl gətirmədən) ümumiləşdirilir:
"Erməni
komandanlığı başa düşürdü ki,
düşmən özünə gələn kimi əldən
verdiyi yüksəklikləri geri almağa
çalışacaq. Bunun da səbəbləri vardı.
Hesablanmışdı ki, əgər bu yüksəkliklər
geri alınmasa, birincisi Azərbaycan ordusunda ruh yüksəkliyi
qalxacaq, digər yerləri də azad etmək həvəsində
olacaq. İkincisi, Azərbaycan iqtidarı xalqın tam dəstəyini
alacağı halda, Ermənistanda hakimiyyət tam gözdən
düşəcək, orduda rüşvətxorluğun,
korrupsiyanın nəticəsində vəziyyətin nə yerdə
olduğu aşkarlanacaq.
Üçüncüsü, Azərbaycan tərəfi
çox güclü beynəlxalq dəstək alacaq. Yalandan məsələni
guya sülh yolu ilə həll etmək istəyən dövlətlərə
ismarıc göndərəcək ki, mən torpaqları
müharibə yolu ilə azad edə bilərəm. Bir sözlə,
əgər mövqelər geri qaytarılmasa, Azərbaycan tərəfi
öz şərtlərini diktə edəcək.
Hər
iki tərəf bunu gözəl anlayırdı. Bir tərəf
bu hücumun qarşısını alıb, əks-hücumla
itirdiyini geri almaq, vəziyyəti əvvəlki halında
saxlamaq, digər tərəf isə bu uğurları davam
etdirmək fikrində idi".
Aprel
döyüşləri yalnız hərbi-siyasi xarakter
daşımır, hər iki tərəfdən mülki əhalinin
də psixologiyasına, məişətinə, həyatına,
birbaşa təsir göstərirdi. Və bu təsir azərbaycanlılarla
ermənilərdə tamamilə fərqli reaksiyalar
doğururdu...
"Xankəndinə
tərəf dəhliz açıldı. Kənddə bir
qışqırıq düşmüşdü ki, səsdən
az qalırdı qulaq tutulsun.
Bu yerlərin əhalisi Azərbaycan televiziyalarına
normal baxa bilirdi, nəinki Ermənistan televiziyasına. Özü də
əksəriyyəti Azərbaycan dilini yaxşı bilirdi.
Hər ilin fevral ayında Xocalı soyqırımı
ilə bağlı keçirilən tədbirlərə onlar
da baxırdılar, hətta elələri vardı ki, bu
soyqırımla fəxr edirdilər.
İndi kənddə atışma imitasiyası
yaradılanda sakinlər elə bildilər ki, türklər
Xocalı soyqırımının qısasını alacaqlar. Odur ki, təşviş,
həyəcan, panika o həddə çatmışdı ki, ər
arvadı, ana balanı atıb qaçırdı.
Amma onların gözlədikləri kimi olmadı. Heç kimə əl
vurulmadı, heç bir ev qarət edilmədi.
Hətta bölüyün bir çox əsgərləri,
heç gözə də görünmədi. Onların işi yalnız havaya güllə atmaq,
sakinləri açılan dəhlizlə kəndən tez
çıxmağa tələsdirmək idi".
Romanda
öz doğma torpağını azad etməyə qalxan,
ölümün gözünə dik baxan vətənpərvər
Azərbaycan əsgərinin əhvali-ruhiyyəsi
işğalçı erməni ordusunun (və xüsusilə onun zabitlərinin,
komandanlığının) işbazlığı, pozğun
(və çürük) mənəviyyatı realist boyalarla
qarşılaşdırılmış və tamamilə zəruri
olaraq müəyyən təfərrüatlara
varılmışdır...
"Döyüş yerini bir neçə saat durbinlə
izləmələrinə baxmayaraq heç bir hərəkətlilik
müşahidə olunmurdu. Onlar doqquz nəfərin
yerini tapmadıqca həyəcanları daha da
çoxalırdı. Çünki baş
Qərargahdan da hər yarım saatdan bir zəng edib məlumat
almaq istəyirdilər ki, kənd geri alınıb, ya yox?
Alınıbsa kəndin içində gedən
bu döyüş, atəş səsləri nədir? Yox alınmayıbsa, düşmən niyə məhv
edilmir? Komandir deyə bilməzdi ki, atan
yalnız bizimkilərdir. O məruzə edə bilməzdi
ki, iki tankımız sıradan çıxarılıb. Belə olduğu şəraitdə onun İrəvanda
vəzifə pilləsinin qarşısına böyük sual
işarəsi qoyulardı. Əslində,
erməni komandiri bu torpaqlardan çoxdan getmək istəyirdi.
Bilirdi ki, onlar Azərbaycan torpaqlarını
işğal ediblər. Amma hara gedəcəkdi? Yaxşı bilirdi ki,
Qarabağdakı o biri komandirlər kimi, onun da ailəsi
İravanda demək olar ki, girovluqdadır. Düz bir
söz demədinsə, etiraz elədinsə, dərhal səni ailənin
başına hansı oyunları gətirəcəkləri
ilə hədələyirlər. Onun özü
də burada bir növ girov kimidir".
Azərbaycan
zabiti Murad Mirzəyev isə həqiqətən (Tarixin!)
timsalıdır, vətən uğrunda kişi
kimi döyüşür, kişi kimi həlak olur...
"Ayaq səsinə gözünü açdı. Erməni
çalanın başımda durmuşdu. Fikirləşmədən
tapancanın ucunu qaldırıb atəş açdı.
O, çalanın içinə, elə onun yanına
yıxıldı. Kənardakılar ermənicə
qışqırdılar:
Burda hələ biri ölməyib. Bəlkə də
"Ovçu" deyilən budur.
Muradı qan aparırdı. Bilirdi, bir qədər
keçsə huşunu itirəcək. O zaman ermənilər
onu əsr götürəcək, dindirəcəklər. Gözünün qabağına əsgərləri
gəldi. Bütün şəhidlər və
qazilər bir-bir gözünün önündə
sıralandı. Amma üzündən təbəssüm
çəkilmirdi. Generala verdiyi
sözü yadına düşdü. "Komandir,
mən əsir düşməyəcəm, son anda
başıma bir güllə çaxacam". -
Tapançanın lüləsini qaldırıb gicgahına dirədi.
Fikirləşdi: "Görən komandir Fizzəyə sms
göndərdi?" ayaq səsləri daha bərkdən
eşidilirdi.Güllə açıldı..."
"Ovçu"nun
şəhid olması (və dünyaya yenidən gəlməsi!)
onun atasının, anasının və həyat
yoldaşının təhtəlşüuruna, Vətənin
isə əbədi yaddaşına (Tarixə)
çökür...
"... Xəbərin ağırlığından Fizzənin
üstünə elə bil dağ yıxmışdılar.
Özü özündən gizlənmək istəyirdi.
Sən demə, ürəyinin içində bir
ürək də varmış, bundan heç xəbəri
olmayıb. Sən demə, o ürək
Muradınmış. İndiyə qədər
bunun heç fərqində olmayıb. Öz
ürəyi dayananda, sinəsində döyünən ürək
Muradın ürəyi olub.
Ah, o bunun fəqini indi ayırd edə bilib. Onu da bilirdi ki, özünün ürəyinin yağı
əriyib qurtarıb. İndi sinəsində Muradın
ürəyi döyünür...
Ona "Milli Qəhrəman" adı verilmişdi. Dəfninə
xalq yığılmışdı.
...Heç
kimin gözləmədiyi halda Fizzə dilləndi. "Vətən
sağ olsun! Dünənə qədər o mənim qəhrəmanım
idi, bu gündən xalqın qəhrəmanıdır! Vətən
sağ olsun!"
Əsərin sonunda verilmiş "4 aprel, Prezident
Administrasiyası" fəsli Azərbaycan ordusunun 2016-cı
ilin aprel qəhrəmanlıqlarının tarixi nəticələrini
dəyərləndirmək, dövlət
başçısının mürəkkəb beynəlxalq
siyasi münasibətlər kontekstində həmin nəticələrə
istinad edərək ondan xalqın, dövlətin gələcək
taleyi, mənafeyi üçün bir strateq kimi uzaqgörənliklə
(və diplomatik məharətlə) faydalanmaq əzmini təsvir
edir.
Və roman özünəməxsus ideya-məzmun
çoxqatlılığı, təhkiyə polifoniyası ilə
çox aktual olan bir mövzunun bədii təfsirini sənətkarlıqla
təqdim etməklə yanaşı, bu sahədə yeni
yaradıcılıq axtarışlarına, fikrimcə,
geniş imkanlar açır.
Nizami Cəfərov,
millət vəkili, akademik
Olaylar.- 2018.- 6 aprel.-S.9-10.