Milli Oyanışın
başlandığı gün – 21 Azər
"73
il bundan qabaq Cənubi Azərbaycan tarixində əlamətdar
hadisə baş verdi. "1945-ci il 12-dekabr 21 Azər
inqilabı ilə tarixə düşdü. Bu inqilab Səttarxan,
Xiyabani hərəkatından sonra ən geniş dairələri
əhatə edən və məzmun etibarilə çox dərin
xarakter daşıyan hərəkat idi. 21 Azər hərəkatı, 1905-1911- ci illər
Səttarxanın başçılıgı ilə Məşrutə
hərəkatı , 1918- 1920-ci illərdə Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin başçılığı altında
Xiyabanı hərəkatının davamı idi. Lakin bu tamamilə
yeni məzmunlu inqilab idi.
Pəhləvi dönəminin Cənubi Azərbaycanda hökm sürdüyü illərdə əhalinin məruz qaldığı iqtisadi, siyasi, mədəni zülmlər elə bir sərhədə çatmışdı ki, kimlik mücadiləsi verən xalq ayağa qalxmaq üçün fürsət axtarırdı. Belə bir imkan isə müttəfiq qoşunlarının 1945-ci ilin avqust ayında Azərbaycana gəlməsindən sonra yarandı. Rza şah ölkədən qaçdı, zindanlara həbs edilən mütərəqqi fikirli milli qüvvələr azadlığa çıxdı. Bunların sırasında 21 Azər hərəkatının rəhbəri, 10 il həbsdə saxlanılan Seyidcəfər Pişəvəri də vardı. İnqilab başlamazdan əvvəl "Azərbaycan" qəzeti, Azərbaycan cəmiyyəti, Həmkarlar Şurası, İran Xalq Partiyası, Demokratiya ocağı, Azərbaycan Zəhmətkeşlər Təşkilatı, Azadlıq cəbhəsi, Azərbaycandakı antifaşist təşkilatı var idi. Lakin bunların heç birinin proqramında 21 Azərin təqib etdiyi hakimiyyət məsələsi yox idi. 21 Azər hərəkatında bu təşkilatların içərisində olan kadrların hər birinin rolu olmuşdur." Bu fikirləri Olaylar.az-a Dünya Azərbaycanlıları Konqresi Məşvərət Məclisinin üzvü, AMEA- nın Ziya Bünyadov adına Şərqşünaslıq İnstitutunun elmi əməkdaşı, Güney Azərbaycan Elmi Araşdırmalar Şöbəsinin sabiq rəhbəri professor Əkrəm Rəhimli deyib.
O, Azərbaycan
Demokrat Firqəsinin yaranmasından danışıb:
"Güney Azərbaycanda 1945-1946-cı illərdəki
milli-demokratik hərəkat tarixinə 12 Şəhrivər (3
sentyabr) müraciətnaməsi kimi daxil olan sənəd əslində
yeni yaranan Azərbaycan Demokrat Firqəsinin fəaliyyət
proqramının tezisləri idi. Xalqa müraciət
şəklində təqdim olunan bu sənəd S.C.Pişəvəri
və azərbaycanlı millətsevər ziyalılar tərəfindən
hazırlanmışdı.
Firqənin yaradılması və onun
müraciətnaməsində irəli sürülən
müddəalar ilk gündən azadlıq təşnəsi
olan bir millətin bütün sinif və zümrələri,
milli ruhlu insanları tərəfindən ruh yüksəkliyi
ilə qarşılandı. Bunu firqənin rəhbərliyi
adına Azərbaycanın müxtəlif
bölgələrindən, müxtəlif peşə sahiblərindən:
fəhlə, kəndli, tacir, mülkədar, ziyalı, ruhani və
s. gələn çoxsaylı teleqram və məktublardan bir
daha aydın görmək olur. Firqənin kütlə içərisində
az zaman kəsiyində böyük rəğbətlə
qarşılanması onun şüarlarında xalqın istək,
arzu və tələblərinin əks olunması və digər
tərəfdən sinfi fərq yerinə milli birliyin ön
plana çəkilməsi idi. Məsələnin
məhz bu kontekstə qoyulması S.C.Pişəvərinin
keçmişin səhvlərini düz nəzərə
alması və milli zəminə yaxşı bələd
olmasının nəticəsi və hərəkatda onun önəmli
xidməti idi. Firqənin yaradılmasından 2 gün
sonra nəşrə bağlayan "Azərbaycan" qəzeti
50 ildən çox bu firqənin mərkəzi orqanı kimi
çap olunmuş və kütlələri firqə ətrafında
toplamaqda, məram və məqsədi doğma dildə onlara
çatdırmaqda əvəzsiz rol oynamışdı.
Həmin il sentyabrın 13 -ü partiyanın ilk plenumu
oldu. 11 nəfərdən ibarət müəssislər
komitəsi yaradıldı. Oktyabrın 2-də
firqənin 1-ci qurultayı çağırıldı və
qurultay iki gün davam etdi. 16 iclası olan
qurultayda 277 nümayndə iştirak etdi.
Bunun
davamı olaraq ikinci geniş plenum 1945-ci il
18 noyabr tarixində çağırıldı. Bu tədbirin çox böyük əhəmiyyəti
var idi. Artıq silaha silah, zorakılığa, zorakılıqla
cavab vermək xalqı üsyana çağırırdı. Bunun nəticəsində 20 noyabr tarxində milli
konqres çağırıldı. Burada
724 nəfər iştirak edirdi. Konqres əsasən
milli dövlətin yaradılması məsələsini irəli
sürdü. Milli Məclisə seçkilər
başlandı və 32 dairədən 100 nümayəndə
seçildi. 12 dekabrda Azərbaycan Milli
Höküməti yarandı. Bir gün
sonra Təbriz, dekabrın 19-u isə Urmiya şəhəri də
azad olundu. Bu hökümət Güney Azərbaycanın
Həmədan və Qəzvindən başqa bütün ərazisini
ələ aldı."
Ə. Rəhimli
qeyd etdi ki, Azərbaycan Milli Höküməti böyük
islahatlar həyata keçirdi. Bunlar siyasi-iqtisadi, demokratik və
mədəni islahatlar idi:
"Bu dövrdə Azərbaycanda demokratik islahatlar tam bərqərar
oldu. Azərbaycanda yaşayan qeyri-millətlərə də
həm siyasi, həm mədəni fəaliyyət göstərmək
üçün imkan verildi. Lakin
onların fəaliyyəti Azərbaycan Milli Hökümətinin
əleyhinə olmamalıydı. Onların
dini etiqadlarının təmin edilməsi, məbədlərinin
işə salınması, məktəblərinin
açılması üçün bütün imkanlar
tanınmışdı. Azərbaycan ərazisində
yaşayan müsəlman olan bütün qeyri millətlərə
də heç bir milli ayrı-seçkilik və məzhəb
fərqi qoymadan fəaliyyət etməyə imkan verilmişdi
ki, bunların hamısı siyasi azadlıqları təşkil
edirdi. Məhz bu dövrdə İran tarixində
ilk olaraq, qadınlara seçib-seçilmək hüququ
verildi.
Güney Azərbaycanda ən böyük problemlərdən
biri kəndli, aqrar məsələ idi. Kəndlərin
çoxunda torpaqların böyük əksəriyyəti
hökümətin əlində idi. Kəndlilər bir
qul kimi işləyib onlardan az miqdarda məhsul
ala bilirdilər. Milli Hökümətin
gördüyü mühüm tədbirlərdən biri də
mütərəqqi aqrar islahatın həyata keçirilməsi
idi. Aqrar islahatlara görə, ölkədə öz
mülkünü qoyub qaçan adamlar, yəni varlılar, bəylər,
xanlar, hansı ki, Milli Hökümətə düşmən
idilər, onlara göstəriş verildi ki, əgər 15
günə qədər ölkəyə qayıtmasalar,
bütün əmlakları müsadirə olunacaq.
Digər
tərəfdən Rza Şahın özünə məxsus
xalisə torpaqları ikinci mərhələdə xalqa və kəndlilərə
verildi.
Başqa bir cəhət də o idi ki, əlində
böyük torpaq sahəsi olan, lakin onun çox kiçik
hissəsini istifadə edən mülkədarlardan
torpağın 90 faizi alınıb müəyyən paylarla kəndlilərə
verildi.
Milli Hökümətin gördüyü mütərəqqi
işlərdən biri olan aqrar- kəndli islahatı demokratik əsaslar
üzərində həll olundu. Bu tək İran
tarixində deyil, Yaxın- Orta Şərq tarixində
görünməmiş hadisə idi.
Mədəniyyət məsələsində isə ən
mühüm addımlardan biri türk dilinin dövlət dili
elan olunması idi. 1946- cı il yanvarın 2-də fərman
verildi və bununla da bütün məktəblərdə 1-dən
4-cü sinifə qədər Azərbaycan türkcəsi tədris
olunmağa başlandı. Ondan yuxarı siniflərdə
kitab olmadığına görə müəllim kitabı
farsca oxuyurdu, lakin Azərbaycanca tədris edirdi.
Professor qeyd edib ki, savadsızlığın aradan
qaldırılması mühüm məsələlərdən
biri idi: "Bu dövrdə savadsızlığı ləğv
etmək üçün kurslar açıldı, məktəblərin
sayı artırıldı. Təmirə ehtiyacı olan məktəblər
təmir edildi, dövlət universiteti yaradıldı, Dövlət
Dram Teatrı, Milli Filarmoniya, Yazıçılar
İttifaqı, Rəssamlar İttifaqı yaradıldı, bir
çox yeni mədəniyyət sahələrinin əsası
qoyuldu. Bu həm də mədəni bir
inqilabın başlaması idi. Mədəni
inqilabda əsasən Sovet qoşunları tərkibindəki Cənubi
Azərbaycana gəlmiş quzeyli azərbaycanlılar
iştirak edirdi ki, əksəriyyəti ziyalılar idi.
Mirzə İbrahimov, Süleyman Rüstəm, Məmməd
Arif, Qılman İkin, Süleyman Rəhimov və bir çox
ziyalıların mədəni intibahda çox böyük
rolları və zəhmətləri olmuşdu."
Əkrəm
Rəhimlinin sözlərinə görə, Amerika müəllifi
Con Fonun Milli Hökümətə münasibəti
yaxşı olmasa da "Rza şahın 20 ildə görmədiyi
işi bu hökümət bir ildə həyata
keçirdi" deyib:
"Milli Hökümət 1 il ərzində
iqtisadiyyatı dirçəltdi. Fəaliyyəti
dayanmış fabriklər, zavodlar işə salındı,
onlar xammalla təmin olundu. Dövlətin
özünün təşəbbüsü ilə milli sənaye
müəssisələri, o cümlədən toxuculuq müəssisələri
yaradıldı. Milli kapital dövlət tərəfindən
himayə olunmağa başladı.
Həmin istehsal olunan malın ixracaat bazarının
yaradılması yönündə də mühüm işlər
görüldü. Bununla da təkcə Azərbaycan
bazarında deyil, bütün İran bazarında da mallar
satıldı.
44- cü ildə quraqlıq nəticəsində
böyük qıtlıq yaranmışdı. Buna
baxmayaraq Milli Hökümətin 45-46 -cı illər aqrar
islahatı ilə torpaqların kəndlilərə verilməsi
nəticəsində böyük məhsul bolluğu
yaranmışdı. Nəticədə Azərbaycan
özünü taxılı ilə təmin edə
bilmişdi.
Mühüm işlərdən biri də abadlıq
işləri idi. Təbriz şəhəri tamamilə
simasını dəyişmişdi. Küçələrdə
asfalt salınmış, Təbrizə su, bütün
rayonlara, hətta kəndlərə yollar çəkilmişdi.
Bir sözlə o dövrdə Azərbaycanın
abadlaşdırılması işi sürətlə
aparıldı. O zaman dövlətin maliyyə vəsaiti
çox məhdud idi. Lakin, məhdud maliyyə
ilə bu işləri görə bilmişdilər. 21 Azər hərəkatı dövründə Təbrizdəki
bankda cəmi 18 milyon tümən pul var idi. Amma hərəkat qalib gələn kimi bunun 16 milyonu
dövlət rəsmilərinin əli ilə Tehrana
qaçırılmışdı. Cəmi
2 milyon tümən qalmışdı ki, bunun müqabilində
isə bankın əhaliyə 8 milyon borcu var idi. Ancaq, dövlət müxtəlif yollarla, istiqrazlar,
pulu əvəz edən sikkələr buraxmaqla, kooperativlər
yolu ilə, vergilərdən yığılan pullar və digər
vasitələrlə əldə edilən kiçik maliyyə
ilə mədəniyyət, maarif islahatlarını,
abadlıq işlərini apara bilmişdi."
Ə. Rəhimli
çox zaman 21 Azər hərəkatına düzgün
yanaşılmadığını bildirdi:
"Hərəkata gedən yolun sovet yardımı ilə
olduğunu iddia edirlər. Bu tamamilə
yalandır. Çünki hərəkatın
milli zəmini olmasa, xalq onu dəstəkləməsə xarici
qüvvələr nə qədər dəstəkləsə
də hərəkat baş tutmazdı. Doğrudur, inkar
etmirik ki, sovetlərin hərəkata köməyi olmuşdu,
ancaq bu həlledici yox, təsiredici kömək idi.Silah vermək
şərt deyil, silahı əldə tutan adam
lazımdır. Əgər o insan ona hazır
deyilsə, onun qəlbində bu yoxsa, silah verməklə nə
dəyişəcəkdi?
Silah sovetlər tərəfindən İspaniyaya,
Əfqanıstana, Yunanıstana və Avropanın sosialist
ölkələrinə də verildi, lakin nəticə əldə
olunmadı."
Əkrəm Rəhimli son olaraq qeyd etdi ki, 21 Azər hərəkatı
bugünki dövrümüzdə geniş miqyasda qeyd
olunmalıdır. Bu hərəkatın ildönümü məktəblərdə,
universitetlərdə xatırlanmıaldır. Belə hərəkatı qeyd etmək bizə ona
görə lazımdır ki, Milli Oyanış davam etsin, cənub
məsələsi gündəmdən düşməsin.
Bu bizim keçmişimiz, bugünki günümüz və gələcəyimizdir...
Nigar Orucova
Olaylar.- 2018.- 15-17
dekabr.- S.13.