Müstəqillik illəri
Azərbaycan
nəsrində tarixiliyin inikası
Yunus Oğuzun
yaradıcılığı əsasında
Məlumdur ki, Azərbaycan uzun müddət Sovet
İmperiyasının hakimiyyəti altında olmuşdur. Bu hakimiyyət
ağalığı özünü həm siyasətdə,
həm tarixdə, həm də ədəbiyyatda nümayiş
etdirmişdir. Belə ki, bədii əsərlərə
qoyulan senzuralar bir çox mövzuların diqqət mərkəzindən
kənarda qalmasına şərait yaratmışdır.
Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra ədiblərimiz
onların azad şəkildə sözünü deməyə
mane olan buxovlardan çətinliklə də olsa yaxa
qurtarmağa nail olmuşlar. İdeoloji çərçivələrdən
qurtulan yazıçı tarixin ayrı-ayrı dövrlərinə
olan yanlış baxışı aradan götürməyə
müvəffəq olur. Məhz bu səbəblərdən
bu dövrdə bir çox tarixi əsərlər qələm
sahiblərinin mövzu obyektinə çevrildi. Həmişə
ürəyi millətlə döyünən, öz
xalqının qeydinə qalan, onun taleyinə biganə
yanaşmayıb, dərdinə şərik olan bir çox
görkəmli ədiblərimiz öz
yaradıcılıqlarında bu mövzulara tez-tez müraciət etməyə
başladılar. Milli tariximizin ayrı-ayrı dövrlərinin
təsviri bir çox nəsr əsərlərinin
aparıcı mövzusuna çevrilməyə başladı,
"qlobal tənhalıq və lokal əlacsızlıq, milli
cəmiyyətin dünyaya inteqrasiyası, ictimai və milli mən
duyğusunun yenidən təşkili və təşəkkülü"
kimi problemlər ədəbiyyatın diqqət mərkəzinə
cəlb olundu" [ 2, 3].
Tədqiqata
cəlb etdiyimiz tarixi mövzuda yazılmış nəsr əsərlərinə
nəzər yetirdikdə görürük ki, bu roman, povest və
hekayələrdə yazıçılar müxtəlif məsələlərə
diqqət yetirmişlər: milli tariximizin ayrı-ayrı
dövrlərini bədii material kimi seçməklə
yanaşı, milli birlik, bütövlük, vahidlik
ideyalarının yayılmasına
çalışmışlar. Bundan başqa, bəzi
nəsr əsərlərində isə tarixin keçmiş mərhələləri
avtobioqrafik zəmində araşdırılır.
Müstəqillik illərində tarixi əsərlər
yaradan yazıçılarımızdan biri də Yunus
Oğuzdur. O, "Nadir
şah" romanında konkret faktlardan bəhrələnmişdir.
Romanda Nadir şah qorxmaz, cəngavər, qüdrətli,
türk dövlətlərini birləşdirməyə səy
edən bir tarixi şəxsiyyət kimi təsvir olunur.
O, Əmir Teymurun, Çingiz xanın tam istila edə bilmədiyi
Hindistan torpaqlarını fəth edir, ləl-cəvahirat,
qızıllarla zəngin, Moğolların üç yüz
qırx səkkiz il topladıqları xəzinəni ələ
keçirir. Bu Nadir şaha daha da güclü ordu yaratma,
dünya ilə savaşmaq üçün lazım idi:
"Nadir xan savadsız olmasına baxmayaraq, hərb
üçün doğulmuşdu və hərb işinin dahisi
idi. Müasir tarixçilər arasında onu bəzən
böyük İsgəndərə, bəzən Napoleona, bəzən
də Əmir Teymura bənzədənlər heç də
yanılmırlar. O, bir neçə il
ərzində işğal edilmiş əraziləri azad etdi,
dövlətin ərazisinə yeni torpaqlar qatdı. Bu, onun böyük hərbi strateq olmasına dəlalət
edirdi. Onun bacarığı fitrətən
idi. O, qəti əmin idi ki, güclü mobil ordu yaratmaq
üçün döyüşçülərə ciddi hərbi
təlimlər keçilməlidir və daim bu istiqamətdə
çalışırdı" [3, 94].
Nadir şah öz hakimiyyəti dövründə
dövlətin sərhədlərini möhkəmləndirməklə
yanaşı, həm də hərbi dəniz donanması və
gəmiqayırma sahəsinin inkişafına böyük əhəmiyyət
vermiş, top istehsalı, ölkədə yeni zavodların
tikintisinə böyük maraq göstərmişdir. Bütün
bunlar, onun mükəmməl dünyagörüşündən,
dövlətə uzaqgörən baxışlarından, dahi sərkərdəliyindən
xəbər verir. Lakin müəllifin dediyi kimi,
"...böyük imperiya yaradan dahi Azərbaycan sərkərdəsinin
qılınc gücünə birləşdirdiyi
torpaqların, vilayətlərin, əyalətlərin hakimləri
heç də mərkəzləşdirilmiş dövlətə
daima sədaqətlə xidmət etmirdilər..." [3, 488].
Romanda türklərin bir-birinə qarşı vuruşu
müəllif tərəfindən daima etirazla müşahidə
olunur. Onun
yaratdığı Nadir şah obrazı da bu birlik naminə
çalışır və hətta, 1745-ci ildə
osmanlılarla olan döyüşdə də onların birinci
hücuma keçməsinə sevinir ki, tarixin
qınağı Nadir şahın üzərində
qalmayacaqdı...Əmir Teymurun məqbərəsində olarkən
Nadir şah sanki qeybdən gələn səs vasitəsilə
böyük cahangirlə söhbətləşir: "Sultan Bəyazidlə
döyüşə görə heyfslənirəm. - Niyə,
ustad? Ona görə ki, Sultanı Vyana
qapılarından geri qaytardım. Halbuki, Sultanın
Avropanı almasına az
qalmışdı. Həm də Bəyazidlə çox
amansız döyüşüm İstanbulun
alınmasını əlli il ləngitdi. Bax, buna heyfslənirəm. Bir də
təəssüf edirəm ki, Moskvaya girməyib yarı yoldan
qayıtdım. O zaman Moskvanı almaqla bütün
Rusiyanı müsəlman etmək olardı" [3, 431]. Müəllifin Nadir şahın elmindən bəhs
edərkən qeyd etdiyi fikirlər maraqlıdır. O, birliyi qılınc
gücünə yox, elm vasitəsiylə əldə etməyi
vacib hesab edir: "Bu birlik üçün elm əsasdır.
O zaman nahaq yerə qılıncıma arxalanıb, sufilərin
elmini darmadağın etdim. Azərbaycanda,
Naxçıvanda onların ustadı Fəzlullah Nəimini
zira yerə şaqqalatdırdım. Onun məni
o vaxt cahil adlanadırması haqlı oldu. Bütün qələbələrin
rəhni elmdir..." [3, 432].
Əsərdə xalqımızın toy mərasimi
ustalıqla təsvir olunmuşdur. Qədim milli musiqi alətlərindən
olan qaval daşının toyda ifası, Azərbaycanın
ustad aşıqlarından olan Xəstə Qasımın
obrazı yaradılmışdır. Nadir xanın
oğlunun toyunda xanın özü tərəfindən
tütək vasitəsilə "Sarı gəlin" xalq
mahnısının ifa olunması da maraqlı faktlardan biridir:
"Oğuz ellərinin hər bir adət-ənənəsi
minilliklərdən keçib gəlmiş, kifayət qədər
sınanmış, əhəmiyyəti
araşdırılmış, şahlar məclisinin elmi
müzakirələrinin mövzusu olmuşdu. Bu
adət-ənənələrdə həm də İslam təsiri
çox güclü idi. İslam dini Oğuz ellərinə
çox az şey gətirmişdi. Çünki onun təlqin etdiyi qayda-qanunların əksəriyyəti
burda var idi" [3, 168].
Yunus Oğuz ermənilərin məkrli siyasətlərini
hələ Nadir şahın dövründən
yürütdüyünü qeyd edir. Onun hüzuruna gələn
erməni katalikosu Abram şahdan bütün alban kilsələrinin
Üçməzdinə tabe olmasını və bu kilsələrə
xidmət etmək üçün Azərbaycana, əsasən
də Qarabağa bir neçə erməni ailəsini
köçürməyi xahiş edir. Katalikos
guya həmin ailələrin kilsəyə xidmət etmək məqsədilə
köçürülməsini arzulayır. Nadir şah bu hiylənin əsl mahiyyətini bilməsə
də, katalikosla razılşamır.
Nadir şahla türk dünyasında tanınmış
şəxsiyyətlərdən olan Nizamül-Mülk
arasında olan maraqlı söhbət müəllif tərəfindən
ustalıqla təsvir olunmuşdur. Bu mükalimədə
Yunus Oğuz Nadir şahın Turan yaratmaq ideyasından bəhs
edir. Nizamül-Mülkün timsalında o
yazır ki, düşüncələrdə, təfəkkürdə
oyanış etmək lazımdır. Nadir
şah qılıncın gücünə inanır. Nizamül-Mülk isə qılınc və qələmin
birləşməsinə, vəhdət halına gəlməsinə
tərəfdardır. Bu məqam bizə Məmməd
Səid Ordubadinin "Qılınc və qələm" əsərini
xatırlatdı. Qılıncı təmsil edən Fəxrəddin və
qələm rolu oynayan dahi Nizamini....O, Nadir şahın
türk-islam birliyi naminə hətta şiəlikdən belə
imtina etdiyini bilirdi və buna tərəfdar idi. O,
şahın ideyalarının daim yaşamasını istəyirdi.
Şah da bunu duyurdu: "Ustad Nizamül-Mülk çox dərindən
danışırdı. Şahlıq qürurumu
bir kənara qoyub, onu başa düşməyə
çalışdım. Doğrudan da, əsgərlərimin
hamısı, heç yarısı belə, buralara Turan məfkurəsi
ilə gəlməmişdi. Onların içində elə
qızılbaşlar vardı ki, sabah
dünya malı üçün hətta türk olduğunu
da danardı. Ustad doğru buyururdu, bunun
üçün uzun bir vaxt lazım idi. Amma
mən də öz bildiklərimdən əl çəkən
deyildim. Axıra qədər, ölənə
kimi türk-islam birliyini həyata keçirəcəkdim"
[3, 353].
Yunus Oğuz bir çox tarixi əsərlərdə rast
gəldiyimiz ümumtürk birliyi məsələsinə
geniş yer verir. O, Nadir şah obrazını müsbət planda
yaratmaqla, Nadir şah şəxsiyyətinə yeni
baxış bucağından yanaşır, eyni zamanda qələmə
aldığı konkret tarixi dövrü öz məziyyətlərinə
uyğun olaraq bədii boyalarla dolğun şəkildə təsvir
edir.
Yunus Oğuzun "Təhmasib şah" romanı Səfəvilər
dövlətinin hökmdarlarından olan Təhmasib şaha
ithaf olunmuşdur. Yunus Oğuz əvvəlki romanlarında
olduğu kimi bu romanda da tarixi dəqiqliyi əks etdirməyə
çalışmışdır. Bunun nəticəsində
də bu əsər yazıçı fantaziyasından uzaq,
tarixi dövrün səciyyəsi, xarakteri və
detallarını özündə ehtiva etdiyi üçün
maraq doğurur.
Əsər Səfəvilər dövlətinin banisi
Şah İsmayıl Xətainin Çaldıran
döyüşündəki məğlubiyyətindən sonra
cərəyan edən hadisələrlə başlayır. Ölüm ayağında
olan şah oğluna belə bir vəsiyyət edir:
" - Yadında saxla! Biz Ağqoyunlular dövlətinin birbaşa varisləriyik. Sən şah övladısan. Babalarında əslində həmişə şah olub. Dərvişlik bizim dini əqidəmizdir. Osmanlılar bizim əcdadlarımızı Bayanduri adlandırırdılar. Bayandur xan Həsən şahın əlli ikinci babası olub, həmişə də bu yerlərdə yaşayıblar. Biz yalnız dövlətin adını dəyişib Səfəvilər qoymuşuq. Qalan heç nə dəyişməyib. Ölkə də həmin ölkədir, millət də, xalq da. Biz onu birləşdirməyə və qüdrətli etməyə çalışmışıq. Mən canımdan çox sevdiyim Azərbaycanımı tam birləşdirə bilmədim. İndi bu şərəfli iş sənin öhdənə düşür. İnanıram ki, sən bunu edəcəksən" [4, 62-63].
Təhmasib atasının ölümündən sonra taxta çıxır. Lakin Şah İsmayıl şəxsiyyətindən fərqli özəllikləri vardır. Belə ki, o, müharibələrdə iştirak edən, qılınc çalan bir qəhrəmandan çox sufi-dərviş ideologiyası ilə mühafizə olunan ideya qəhrəmanı təsiri bağışlayır. Təhmasib şahın bütün fəaliyyəti Azərbaycanı birləşdirmək, ərazi bütövlüyünü təmin etmək olmuşdur.
Əsərdə ortaya qoyulan mühüm məsələlərdən
biri türk dünyası arasında olan siyasi ziddiyyətlərin
göstərilməsidir. Tarixdən məlumdur ki, Səfəvilər
şərqdə özbəklər, qərbdə isə
osmanlılarla münaqişədə olublar. Baxmayaraq ki, bu
dövlətlər türk dövləti olublar, lakin daima
bir-biri ilə torpaq naminə vuruşublar. Osmanlıların
Avropa ölkələrinə hücumları bu ölkələrin
Səfəvilərlə qarşılıqlı əlaqə
qurmasına rəvac vermişdir.
Ardı
var
GÜLNAR QƏMBƏROVA
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutu,
Müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsinin doktorantı
Olaylar.- 2018.- 15-17
dekabr.- S.12.