Müstəqillik illəri Azərbaycan
nəsrində tarixiliyin
inikası
Yunus Oğuzun
yaradıcılığı əsasında
Təhmasib şah uzaqgörən hökmdardır. O,
ölkə daxilində sabitliyi bərpa edir, hakimiyyətə can atan əyanları vəzifədən
uzaqlaşdırmağa nail olur. Əsərdə böyük
bir hissə Səfəvi-Osmanlı
müharibələrinə ithaf olunmuşdur. Sultan Süleyman Qanuni dördə
dəfə Azərbaycana yürüş edib, lakin bu
yürüşlərdən sonra geri qayıdıb. Təhmasib şah
təssərrüfatı dağıdır, bütün
ərzağı, mal-qaranı məhv etməyi əmr edirdi. Bu onun
taktikası idi. Hətta bu
fakt tarixdə
"yandırılmış torpaq"adı ilə məşhurdur.
Sultan Süleyman onu döyüşə təhrik etsə də
məğlub olacağını bildiyindən onunla
döyüşə girməkdən imtina
edir və onun məktubuna
belə cavab yazır: "Bütün
valıqlardan şəni uca olan Allah Quranda
buyurur ki, cihad və qəzavatda özünüzü
ölümə verməyin. Bir halda ki, Allah
bizə hətta kafirlərlə müharibədə belə
bihudə təhlükəyə düşməyi qadağan edir, mən iki müsəlman ordusu
arasında müharibəyə fətva verə bilmərəm.
Bərabər sayda olmayan
ordunu döyüşə apararaq
bu müsəlmanları təhlükəyə
salmaq istəmirəm" [4, 165].
Yunus Oğuz əsərdə tarixi faktlardan da bəhrələnərək istifadə etmişdir. O, Təhmasib şahın xüsusiyyətlərini aydın şəkildə təsvir edə bilmək üçün Həsən bəy Rumlunun qeydlərindən bəhrələnmiş və yazmışdır ki, "Təhmasib gənclik yaşlarından sonra həmişə dövlət işləri ilə məşğul olurdu. Onun icazəsi olmadan vəzirlər, vəkillər heç kimə bir qara qəpik də verə bilməzdilər. Şah zahiri əalmətlərinə görə hündürboylu, gərilmiş simalı, qolları uzun və sarı bənizli bir şəxs idi. Atasından fərqli olaraq Təhmasib şah dövlət işlərinə daha çox diqqət yetirir, onun birliyini qoruyub saxlamaq üçün tez-tez islahatlar aparır, əhalinin güzəranı və ölkənin varlana bilməsi üçün tədbirlər görürdü" [4, 182].
Yunus Oğuz yüksək yaradıcılıq manevri edərək, əsərdə avropalılardan da bəhs edir və beləliklə, oxucuda da maraq oyatmağa müvəffəq olmuşdur: "Bu avropalılar getdikləri yerin qaydalarına hörmət edib ona uyğunlaşmaqdansa, hər yerdə özlərini göstərməyə, hətta yerli xalqı öz dillərində danışmağa belə məcbur edirdilər. Bu da bir incə siyasət idi. Onların da gücü belə şeylərə çatırdı. Hətta şərqlilər üçün tarixi də gəlib onlar yazır və hətta bu tarixi öz dillərində yazırdılar. Bu bir iltifat nümunəsi idi, yoxsa tarixi öz bildikləri kimi yazmaq siyasəti?" [4, 274-275]. Avropalıların məqsədi həmişəki kimi iki türk dövlətini - Osmanlı və Səfəviləri bir-birinə qarşı qoymaq və bu qarışıqlıqdan öz mənafeləri naminə istifadə etmək idi.
Təhmasib şah özünün şahlığı dövründə çalışır ki, əsl təəssübkeş hökmdar kimi ölkənin varlığını qoruyub saxlasın, Azərbaycan torpaqlarını vahid dövlətdə birləşdirsin. O, buna müəyyən dərəcədə nail olur: Şirvanı fəth edir, Şirvanşahlar dövlətinin varlığına son qoyur, Şirvan torpaqları Azərbacan bəylərbəyliyinə çevrilir. Şəki xanlığının torpaqları da Səfəviləri ərazisinə çevrilir. Lakin bütün bunlarla yanaşı, Təhmasib şah xarici ticarət əlaqələrinə də önəm verir, idxal və ixrac olunan mallara nəzarət etdirirdi.
Tarixi mənbələrə də diqqət yetirəndə məlum olur ki, Təhmasib şah şeirə, sənətə həvəsi olan, elmli bir insan olmuşdur. Səfəvilərin tarixindən bəhs edən tarixçi Oqtay Əfəndiyev yazır: "I Təhmasibin simasında çox cəhətlər onun ağıllı, ehtiyatlı siyasətçi olduğunu göstərir" [1, 128]. O, Təhmasib şahı belə xarakterizə edir: "Təhmasib yetkinlik yaşına çatdıqdan sonra "səhərdən axşama qədər dövlət işləri ilə məşğul olur və bütün işləri özü görürdü. Belə ki, vəkillər və vəzirlər onun icazəsi olmadan heç kəsə bir fəls belə verə bilmirdilər" [1, 130].
Araşdırmamız zamanı belə məlum oldu ki, Yunus Oğuz "Təhmasib şah" əsərində tarixi faktlardan bəhrələnərik maraqlı, diqqətəlayiq tarixi roman yaratmağa nail olmuşdur.
Yunus Oğuz
"Əmir Teymur" əsərində ümumtürk tarixini qələmə
almağa müvəffəq olmuşdur. O, bu əsərdə
Alp Ər Tonqa, Çingiz xan kimi böyük türk fatehlərini xatırlayaraq, maraqlı,
diqqətəlayiq bir əsər yarada bilmişdir. Yunus Oğuz Əmir Teymuru ümumi bir obraz kimi təqdim edir. Əmir Teymurun həyatının
xronologiyası demək olar ki, oxuculara təqdim olunur. Əmir Teymurun
yaşadığı mühit, onun qələbələrinin səbəbi,
yaratdığı möhtəşəm dövlət əsərin
əsas qayəsini təşkil edir.
Əsərdə diqqəti cəlb edən
məqamlardan biri də odur
ki, Əmir Teymur
özünəqədərki böyük
türk dövlət xadimləri, sərkərdələri
kimi dövlət idarəçilik təcrübəsi,
böyük dövlət
düşüncəsi olan hökmdarlar sırasındadır. Əmir Teymur dindar insan olmasa
da, islam
dininin gücü, qüdrəti ilə hesablaşmışdır. Baxmayaraq ki,
Əmir Teymur dahi şəxsiyyətdir,
o, yeri gələndə,
üləmalarla da, dərvişlərlə də
məsləhətləşir. Tacirlərdən təkcə ölkənin
iqtisadi gücünü
artırmaq üçün
yox, həm də bir ideoloji
vasitə kimi istifadə edir. Əmir Teymurun yürüşlərinin
tarixi romanda dəqiq göstərilməklə
yanaşı, eyni zamanda, dövlətin tarixi-etnik əsaslarının,
yerləşdiyi coğrafiyanın
təsvirinə də
önəm verilir.
Əmir Teymurun Çingiz xanın törəmələri ilə
apardığı müharibələr,
toqquşmalar, xüsusilə
də Osmanlı hökmdarı İldırım
Bəyazidlə aralarında
baş vermiş müharibələr əsərdə
elə verilir ki, burda oxucu
Əmir Teymurun birləşdirmək ideologiyası
uğrunda vuruşduğunu
anlayır və ona haqq verir.
Əmir Teymur türk dünyasını öz gücü ilə, özü də təkcə siyasi baxımdan yox, həm də mədəni baxımdan birləşdirməyə çalışan
mütərəqqi bir
sərkərdə olmaqla
yanaşı, qardaşların
üz-üzə gəlməsi
və bir-birini məhv etməsini törədən bir faciə qəhrəmanıdır.
Əmir Teymur dövlət quruculuğu sayəsində
bir sıra işlər görür, yollar çəkir, şəhərlər salır. Bütün
bunlar onu göstərir ki, o, öz
xalqının, insanların
qayğısına qalır.
Yunus Oğuz bütün bunları elə dolğun, elə canlı təsvir edir ki, bütün
bunlar Əmir Teymurun təbiətinə
xas xüsusiyyət kimi nəzərə çarpır.
Yunus Oğuzun
digər romanları kimi bu roman da
ümumtürk tarixini
yazmaq və bu tarixi indiki
nəslə çatdırmaq
baxımından çox
dəyərli bir əsərdir və eyni zamanda, əsərin
üstün cəhətlərindən
biri onun müasirliyidir. Tarixin konkret dövrdəki
materialını yaxşı
bilən yazıçı
bütün türk dünyasının maraqla
qarşıladığı və sevdiyi Əmir Teymur şəxsiyyətinə ithaf
olunan bu romanı ilə çağdaş dövrdəki
tarixi nəsrimizdə
mövcud olan əsərlər sırasına
yeni bir əsər gətirməyə
müvəffəq olmuşdur.
Araşdırmamız zamanı tədqiqatımızın əsas
məqsədi Yunus Oğuz yaradıcılığına
nəzər salmaqla çağdaş ədəbi
prosesdə onun mövqeyi və təsirini üzə çıxarmaqdan ibarətdir
Tədqiqat nəticəsində
belə fikir yürütmək olar ki, Yunus Oğuz
ayrı-ayrı tarixi dövrlərə, tarixi şəxsiyyətlərin həayatına,
onların yaşam tərzinə, bioqrafiyasına
müraciət etməklə
bir-birindən dəyərli
əsərlər yaratmağa
nail olmuşdur. Bu romanlarda təkcə Nadir şahın, Əmir Teymurun, Təhmasibin obrazı yaradılmır,
eyni zamanda, onların yaşadığı
mühit, dövrün
koloriti, adət-ənənələr,
canlı şəkildə
təsvir olunur. Ümumiyyətlə, müəllifin əsərlərində
ümumtürk birliyi məsələsinə geniş
yer verilir.
GÜLNAR QƏMBƏROVA
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu,
Müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsinin doktorantı
Olaylar.-2018.- 18 dekabr.- S.12.