“Azərbaycan kinosu 120: tarixi,
bu günü və gələcək
inkişaf perspektivləri”
"Euvroimage" nəyə xidmət
edir?
"Euvroimage" Avropa
Şurasının mədəni dəstək fondudur. 1989-cu
ildə qurulan fond hazırda 37-i Avropa ölkəsinin, eləcə
də Kanadanın üzvlüyünü özündə birləşdirir.
Fond uzunmüddətli bədii, animasiya, sənədli filmlərə
maliyyə dəstəyi ayırmaqla yanaşı, onların
ortaq istehsalını təşkil edir, yayılmasını və
nümayişini həyata keçirir.
"Euvroimage"in ümumi illik büdcəsi 25 milyon
avrodur. Yarandığı gündən fond büdcəsi təxminən
567 milyon avro olan 1932 layihəni dəstəkləyib. Birgə
istehsalı təşviq edən fond maliyyə
ayırdığı hər layihədə ən az üç ölkənin
iştirakını labüd edir. İstehsal
olunan filmlər isə nüfuzlu festivallarda nümayiş
olunur, mükafatlara layiq görülür. Azərbaycanlı
tamaşaçıların filmlərini sevə-sevə izlədiyi
türkiyəli rejissor Nuri Bilge Ceylanın "Kış
yuxusu", "Bir zamanlar Anadoluda", "Üç
meymun", "İqlimlər", Semih Kaplanoğlunun
"Yumurta", Dəniz Qamze Ergüvənin böyük
maraqla qarşılanan, "Oskar"a da namizəd olan
"Mustanq", Mixail Hanekinin "Sevgi", Andrey Zvyantsevin
"Sevgisizlik" və s. filmlər məhz
"Euvroimage" in təsdiqlədiyi, maliyyə
ayırdığı, birgə istehsalına nail olduğu,
lazımı səviyyədə prokatını həyata
keçirdiyi, qatıldığı festivallardan əli-dolu
qayıdan filmlərdir.
Eləcə
onu demək kifayətdir ki, bu ilki Kann Film Festivalında fond tərəfindən
dəstəklənən 8 filmin dördü rəsmi
müsabiqədə mükafata layiq görülüb.
Qonşu
ölkələrdən Türkiyə "Euvroimages"a
1990-cı ildə, Rusiya, Gürcüstan 2011-ci ildə, Ermənistan
isə 2016-cı ildə "Euvroimage"a üzv olub. Bu təşkilat
hər il onlara filmlərin istehsalı üçün maliyyə
ayırır, kinofestivallarda çox böyük dəstək
verir. Türkiyədə bu illər ərzində çoxlu
sayda film "Euvroimage"ın dəstəyi ilə istehsal
olunub. Bunlar arasında Türk kinosunun əhəmiyyətli
filmləri var.
Bütün
bu sadalananların fonunda "Euvroimage"in Azərbaycan
üçün vacibliyi dönə-dönə
xatırlanmalıdır. Təsadüfü deyil ki, fonda
üzvlük Prezident İlham Əliyevin
"Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə inkişafına
dair Dövlət Proqramı"nda da öz əksini tapıb:
-Dünyanın
aparıcı kino şirkətləri ilə müştərək
filmlərin istehsalı məqsədi ilə "Euvroimage"
Dəstək Fonduna üzvlüyün təmin edilməsi.
-
"Birgə film istehsalı haqqında" Avropa
Konvensiyasına uyğun olaraq xarici kino şirkətləri ilə
müştərək film istehsalının həyata
keçirilməsi.
Nəticə
olaraq, on il ərzində xarici kino şirkətləri ilə
bir neçə müştərək film (ko-prodakşn)
istehsal olundu, amma Azərbaycanın "Euvroimage" Dəstək
Fonduna üzvlüyü hələ də reallaşmayıb.
Ko-prodakşn
layihələrimiz hansılardır?
Gəlin,
bu illər ərzində xarici ölkələrdə
müştərək istehsal etdiyimiz filmlərə nəzər
salaq.
2008-ci ildə ekranlara çıxan
"Qala" filmi "Azərbaycanfilm" kinostudiyası ilə
Rusiyanın "UMP" şirkətinin birgə işidir.
Rejissor Şamil Nəcəfzadənin sözlərinə
görə, "Qala" xaricdə Azərbaycandan daha
çox nümayiş olunub: "Rusiyalı kinoprodüserlərin
sayəsində film Kanadada dəfələrlə göstərilib.
Film siyahıda
"Kann", "Venesiya", "Berlin"
festivallarından sonra gələn A
kateqoriyalı "Monreal" festivalında təqdim olunub. Filmin Rusiyada da nümayişi gerçəkləşib.
Bununla Rusiyadakı prodüserlər məşğul
olurdu. Azərbaycana gəlincə, bir dəfə Heydər
Əliyev adına Sarayda, ardınca kino
günündə "Azərbaycan" kinoteatrında, bir-iki
dəfə də rayonlarda göstərildi, bu qədər".
2010-cu ildə ekranlara çıxan "Kabusun
gözü ilə" filmi Azərbaycan və Fransa
kinematoqrafçılarının ilk birgə işidir. Amma film nə
Azərbaycan, nə də Fransa kinoteatrlarında nümayiş
olunmayıb.
Həmin ilin istehsalı olan növbəti film "Sahə"dir.
Film "Nərimanfilm" kinostudiyasının
Gürcüstanın "Georgiafilm" kinostudiyası və
"Bagira Films" kinokampaniyası ilə müştərək
layihəsidir.
Layihə Kler Douns (ssenari müəllifi) və
Cedomir Koların (prodüser, Fransa) məsləhətləri əsasında
İFA-SC treyninq proqramı çərçivəsində
hazırlanıb. Rejissoru İlqar Safat olan film
irili-xırdalı bir neçə festivalda iştirak edib, ən
böyük nailiyyətlərindən biri baş rolu ifa edən
Timur Oduşevun Los-Anceles şəhərində keçirilən
"Hollivudun Gənc Aktyorlar Mükafatı" mərasimində
"Xarici bədii filmdə ən yaxşı aparıcı
rol" nominasiyasında fərqlənməsi olub.
"Tərsinə çevrilmiş dünya" 2011-ci
ildə "Azərbaycanfilm" ilə "Sədrafilm"
kinostudiyası ilə birgə lentə alınıb. Rejissoru Ənvər
Əbluc olan film Azərbaycan və İranın ilk müştərək
kino layihəsidir. Amma rejissor bu layihənin bəhrəsini
görmədiyini deyir: "Filmi müştərək istehsal
etməkdə məqsədimiz İran kinoteatrlarında da
nümayişinə nail olmaq idi. Orada yaşayan
həmvətənlərimizin filmə baxmasını çox
istəyirdim. Həm də nəzərə
alsaq ki, İranda kinoya çox böyük diqqət var, film
ekranlara çıxanda gözləmək olardı ki,
kinoşünaslar resenziya yazacaqlar. İranda
dedilər, filmdə bütünlüklə Azərbaycan təbliğ
olunur. Ona görə film orada ekranlara
çıxmadı. Azərbaycanda da çox az nümayiş olundu. Ona görə
birmənalı şəkildə deyirəm, mən
müştərək filmdən xeyir görmədim".
2013-cü ildə təqdim olunan "Mahmud və Məryəm"
Azərbaycan və Türkiyə arasında ilk müştərək
kino layihəsidir. Türkiyənin "24 Kare" şirkəti
tərəfindən ekranlaşdırılan film
yazıçı Elçinin ssenarisi əsasında çəkilib.
Filmdə Mahmud rolunu Aras Bulut İynemli, Məryəm
obrazını isə Eva Dedova canlandırıb. Film Azərbaycan
və Türkiyə kinoteatrlarında ekranlara
çıxdı.
Türkiyə mətbuatı böyük ümidlərlə
ekrana çıxan filmin istənilən nəticəni verməyini
yazdı. Türk kino tənqidçiləri filmdə Mahmud
rolunu oynayan Aras Bulut İynemli və Məryəm rolunun
ifaçısı Eva Dedovanın aktyor oyunlarını bəyənməyiblər.
"Qorxma mən səninləyəm. 1919"
2014-cü ildə "Azərbaycanfilm" kinostudiyası və
Rusiyanın "Vayt Media" kinoşirkəti ilə birgə
istehsal olunub. Ekran əsərinin ssenari
müəllifi və rejissoru Yuli Qusman, prodüserləri
Müşfiq Hətəmov və Timur Vaynşteyndir. Film
Azərbaycan və Rusiyada bir yaxud iki dəfə nümayiş
olundu.
"Qırmızı
bağ" 2016-cı ildə "Azərbaycanfilm"
kinostudiyası və Rusiyanın "Vayt Media" kinoşirkəti
ilə birgə istehsal olunub. Filmin rejissoru Mirbala
Səlimlidir. Film Trabzon Beynəlxalq Film
Festivalında üç, Dəkkə Beynəlxalq Film
Festivalının "Mənəvi filmlər" müsabiqə
proqramında isə "Ən yaxşı bədii film"
mükafatına layiq görülüb.
"Kino bazarımız olduqca
kiçikdir"
Kinorejissor
Oktay Mir Qasım hesab edir ki, birgə istehsal Azərbaycan
üçün çox aktual məsələ
olmalıdır: "Bizim kino bazarımız olduqca
kiçikdir. Amma bu prosesdə iştirak etməyə
müəyyən gücümüz var. Birgə istehsalatın
həcmi artarsa bazar da genişlənər. Çünki tərəflər
çalışacaq ki, əldə olunmuş məhsul bazara
çıxıb, pul qazansın. Çalışmaq
lazımdır ki, bu istiqamətdə işi daha yüksək
səviyyədə təşkil eləyək. Bunu təşkil edən qurumlar, insanlar, mütəxəssislər
var. Bundan başqa gələcəkdə partnyor kimi görmək
istədiyimiz adamı inandırmaq gücümüz də
olmalıdır. Ona görə biz dünya
miqyasında adımızı elə səviyyəyə
qaldırmalıyıq ki, bizi daha istiqanlı qucaqlasınlar və
inanıb qəbul etsinlər".
"Dövlət təbliğatımız
üçün
təhlükəli mina rolunu oynayır"
Kinoprodüser Əli İsa Cabbarovun fikrincə,
birgə istehsal sahəsində bu illər ərzində
qazanılmış nəticələri qənaətbəxş
hesab etmək olmaz: "Birgə kino istehsalı
haqqında" Avropa Konvensiyasına Heydər Əliyevin imzası
ilə qoşulduq. Bu, kino haqqında Dövlət
Proqramında ayrıca bəndlə göstərilib.
Çox təəssüf edirəm ki, son onillikdə Rusiya- Azərbaycan
istehsalı olan iki film adı çəkə bilərik:
"Qorxma, mən səninləyəm",
"Qırmızı bağ". Onun da səbəbi
Rusiya tərəfindən prodüser Azərbaycan vətəndaşı
Timur Vaynştyen olub.
Azərbaycan və Fransanın birgə istehsalı olan
"Qafqaza qayıdış" sənədli filminin
adını çəkə bilərəm. Və bu qədər...Halbuki
təşəbbüslər olub.
Birgə istehsal üzrə püxtələşmiş
prodüserlərimiz yox dərəcəsindədir. Bilirəm ki,
bu işdə potensialı olan İlqar Nəcəf, Nəriman
Məmmədov təşəbbüsdə bulunub, sadəcə
olaraq aidiyyatı orqanlardan ikiəlli dəstək görməyiblər.
Əsas səbəblərdən
biri də "Euvroimage"a üzv deyilik.
Halbuki, onun üzvlüyü dövlət
proqramında qeyd olunub. Fonda üzvü
olan Gürcüstan ildə 150 min euro üzvlük haqqı
ödəyir, əvəzində milyonlarla dəstək
qazanır. Ermənistan da ora üzv oldu.
Və bu, bizim üçün təhlükəlidir.
Bir- iki ilə biz Fransa- Ermənistan, İtaliya-
Ermənistan istehsalı olan filmlər görəcəyik.
Süjetə qarabağlı erməni
personajı daxil edəcəklər və buna bütün
Avropa baxacaq. O baxımdan bizim "Euvroimage"a üzv olmamağımız dövlət təbliğatımız
üçün təhlükəli mina rolunu oynayır".
Kinorejissor
Elçin Musaoğlu "Euvroimage"ın dünya
bazarına çıxmaq üçün əhəmiyyətini
belə izah edir: "Bu fonda üzv olmağımız bizim
kinonun inkişafı üçün çox vacibdir. Əgər biz hansısa bir film çəkmək
istəyiriksə, həmin quruma layihə ilə müraciət
edirik. Fonda üzv olan ölkələrdən
bu layihəyə qoşulmaq üçün təkliflər gəlir.
Nəticədə müştərək film
istehsal olunur və hər ölkə məhsulun festival həyatında,
kinoteatrlarda nümayişində birbaşa iştirak edir.
Bu, həmçinin yaradıcı təcrübənin,
texniki biliklərin bölüşməsi, mübadiləsi və
yeni kino bazarının kəşfi deməkdir".
Mədəniyyət
Nazirliyi Azərbaycanın "Euvroimage"a
üzvlük məsələsinə belə aydınlıq gətirib:
"Bir neçə il əvvəl danışıqlar
aparılıb, məlumata görə film istehsalı
bazamız zəifdir və yenidənqurma işləri
aparılmalıdır. Bundan sonra üzvlük məsələsi
yenidən qaldırılacaq".
Görünən odur ki, hələki ko- prodaşkn layihələri
gözləntiləri qarşılaya bilmir. Bu layihələri
həyata keçirməyin ən doğru yolu
"Euvroimage"dan keçir. Bu, kino
bazarı bizim kimi balaca olan dövlətlərə
böyük imkanlar yaradır. Nəzərə
alsaq ki, indiki dövrdə film istehsal etmək bahalı
işdir, bunun vacibliyi daha qabarıq görünür.
Dünya arenasına çıxmaq, var olduğunu
sübut etmək heç də asan deyil. Bu, çox
çətin bir yoldur. Təəssüflə qeyd etməliyik
ki, 27 ildir müstəqil Azərbaycan Respublikasının filmləri
dünyaca məşhur, Kann, Berlin, Venesiya Festivallarının
əsas proqramlarında nümayiş olunmur.
Azərbaycan filmlərini dünya bazarına
çıxarmaq, mədəniyyətimizin dünyada
tanıdılması üçün, birmənalı olaraq
"Euvroimage" təşkilatına üzv olmaq
lazımdır. Əks təqdirdə filmlərimizin Avropaya,
dünyaya inteqrasiya etməsi, tanınması,
yayımının həyata keçirilməsi çox
çətindir.
Nərmin Muradova
Yazı Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət Nazirliyi və Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
etmək üçündür.
Olaylar.- 2018.- 28 iyun.- S.10.