Yunus Oğuzun imza
günü...
Nizami Cəfərov: "Yunus Oğuzun xoşbəxtliyi
bir də ondan ibarətdir ki, o tarixi romanlarını müstəqil,
milli Azərbaycan dövlətinin vətəndaşı kimi
yazır"
Yunus Oğuz:
"Mən tarixi təhrif edə bilmərəm"
Martın 2- də Yasamal rayonundakı Heydər Əliyev Mərkəzində Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Bilik Fondunun "Mədəni maarifləndirmə" proqramı çərçivəsində keçirilən "İmzalı görüş" layihəsi üzrə "Olaylar" İnformasiya Agentliyi və "Olaylar" qəzetinin baş redaktoru, yazıçı - publisist Yunus Oğuzla gənclərin görüşü keçirilib.
Tədbiri giriş sözü ilə açan Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Bilik Fondunun aparıcı məsləhətçisi Ramilə Qurbanlı "Mədəni maarifləndirmə" proqramı çərçivəsində fondun gördüyü işlər haqqında iştirakçılara məlumat verdi. Ramilə Qurbanlı qeyd etdi ki, fondun bu cür layihələr həyata keçirməsində məqsəd yeniyetmələrin və gənclərin mütaliəyə marağını stimullaşdırmaqdı. Bilik Fondu "İmzalı görüş" layihəsi çərçivəsində dövrümüzün aparıcı ictimai-siyasi xadimləri, yazıçıları, tanınmış simaları ilə görüşlər təşkil edir.
Görüşdə
Bilik Fondunda təcrübə keçən gənclər,
fondun "Gənc jurnalistlər", "Gənc tarixçilər" klubunun üzvləri də
iştirak edirdilər.
Yunus
Oğuz yaradıcılığı və şəxsiyyəti
haqqında gənclərə ətraflı məlumat verən
AMEA-nın müxbir üzvü, Atatürk Mərkəzinin rəhbəri,
akademik Nizami Cəfərov
bildirdi ki, biz əvvəllər Yunus Oğuzu publisist kimi
tanıyırdıq: "Bundan əlavə, Yunus Oğuzu
müstəqillik dövründən
fəaliyyət göstərən və tanınan qəzetin və İnformasiya
Agentliyinin rəhbəri kimi tanıyırıq. Amma sizin yaşınızdan əvvəl, təxminən
siz yaşda Yunus Oğuz həm də bir ictimai -siyasi xadim kimi
tanınırdı. Azərbaycanda Milli
Azadlıq Hərəkatının öncüllərindən
biri idi. Milli hərəkat öncülləri
deyəndə bizim yaddaşımıza qarışıq, bəzən
alovlu bir mühit gəlir. Çünki,
80 - ci illərin sonu 90 - cı illərin əvvəllərində
çox mürəkkəb bir vəziyyətlə
qarşı -qarşıya idik. Bu tək
Azərbaycanda deyil, dünyada belə idi. Amma
Yunus Oğuz o hərəkatda intellektual qola mənsub idi.
Ona görə ki, çox yaxşı təhsil
almışdı. Rusiyada Fəlsəfə
fakültəsini bitirmişdi və o mühiti çox
yaxşı bilirdi.
Yunus Oğuz gənc yaşlarında
yaradıcılığa şair kimi başlayıb. Amma bu gün
yazdığı mükəmməl tarixi romanlar sayəsində
biz onu tarixi romanlar müəllifi kimi tanıyırıq.
Fikrimcə, Yunus Oğuzun tarixi romanlar yazma səbəblərindən
biri də odur ki, o dövrün ictimai-siyasi hadisələrinin
içərisində oldu, öyrəndi, bu hadisələrin
birbaşa iştirakçısı oldu, bizim tariximizi dərindən
öyrəndi".
Nizami Cəfərov
bildirdi ki, tarixi iki cür öyrənirlər: akademik
tarixçilik. Bəzən buna, hücrə
tarixçiliyi, universitet tarixçiliyi də deyirlər.
Burda daha çox akademizim, faktlar, sxemlər,
modellər öyrədilir. Tarixə
müdaxilə edilmir, mümkün qədər tarixi necə
varsa, o cür təqdim edirlər. Bu
tarixçilik tamam başqadı. Bir də
var tarixi ədəbiyyatlardan, romanlardan dinamik şəkildə
öyrənmək. Yunus Oğuzun
tarixçiliyi çox dinamikdi. Yunus Oğuzun tarixi
romanlarında və tarixi pyeslərində ("Attila") və
ümumiyyətlə yaradıcılığında tarixi
xronologiya mövcuddur.
Məsələn, Əmir Teymura həsr olunmuş
romanındaYunus Oğuz çalışır ki, Əmir
Teymurun həm ümumən türk dünyasındakı tarixi
rolunu dəyərləndirsin, həm də Azərbaycanla birgə
əlaqələndirsin. Biz bu romanın Daşkənddə çox geniş bir
miqyasda təqdimatını və müzakirəsini
keçirdik. Təqdimatda Özbəkistanın ən
məşhur tarixçiləri, ictimai xadimləri iştirak
edirdilər. Özbəklər çox
böyük iddia və həvəslə Əmir Teymurla fəxr
edirlər. Onlar Əmir Teymuru türk
dünyasına vermək istəmirlər. Yalnız
özbək hesab edirlər. Amma Yunus Oğuz orda az qaldı ki, Əmir Teymurun azərbaycanlı
olduğunu sübut eləsin. Müzakirələr
zamanı çox mürəkkəb vəziyyət
yaranmışdı. Amma Yunus Oğuz bunu
bacardı. Amma daha sonra həmin əməkdaşlıq
davam etdi".
Yunus Oğuzun "Nadir şah" əsərini daha
çox dəyərləndirən Nizami Cəfərov bildirdi
ki, Nadir şah dövrü Azərbaycan
tarixşünaslığında həmişə pərakəndəlik,
ziddiyyətlər dövrü kimi təqdim olunur. Nadir şaha
müsbət bir sərkərdə kimi baxılmayıb. Daha çox Səfəvilərdən sonra
dağıdıcı, süni imperiya kimi söhbətləri
olub. Amma Nadir şah əsaslandırır ki, bizim
müasir Azərbaycan tarixinin yaratdığı etnik, siyasi,
coğrafi mənzərənin əsaslarını birinci
növbədə Səfəvilər dövləti
oynayıbsa, ikinci möhtəşəm rolu ondan az olmayan Nadir
şah oynayıb.
Bundan sonra Yunus Oğuz "Təhmasib şah"
romanını yazdı. Bildiyimiz kimi, Səfəvilərin tarixi bir qayda olaraq
Şah İsmayılla başlayıb, az
qala ideoloji, mənəvi, siyasi tarixi Şah İsmayılla
bitir. Bizdə belə bir təsəvvür var
ki, Səfəvilər dövründə görülən
bütün işləri Şah İsmayıl gördü.
Ondan sonra Səfəvilər dövləti ancaq
süquta getdi. I Şah Abbasın
apardığı siyasət nəticəsində Səfəvilər
dövləri İranlaşdı. Amma uzun
bir dövrdə Səfəvilər dövlətinə rəhbərlik
etmiş Təhmasib şah var. "Təhmasib şah"
romanı həm bizim tariximiz və həm də ədəbiyyatımız
üçün ciddi bir hadisə oldu. Yunus Oğuz bu
romanla sübut elədi ki, Şah İsmayıl Xətaidən
sonra -1524 -cü ildə hakimiyyətə gələn, 10
yaşında şah elan olunan, təxminən 15
yaşından sonra həqiqətən özünü Səfəvilər
dövlətinin rəhbəri kimi aparan Şah Təhmasib 53
illik hakimiyyəti dövründə Səfəvilər
dövlətinin qılınc çalan yox, məhz müdrik
bir beyinlə, ağılla, diplomatiya ilə işləyən
bir hökmdar oldu. Onun hakimiyyəti zamanı Azərbaycanın
etnik, coğrafi, siyasi sərhədləri həll olundu.
1555 - ci ildə Amasiya sülh müqaviləsinə
qədər Azərbaycan öz Səfəvilər genotipi ilə
gələn o mənşəyinin əsaslarını
çox möhkəm bir çəkildə bərpa elədi".
Nizami Cəfərov
Yunus Oğuzun son romanı "Ovçu" haqqında gənclərə
məlumat verərək bildirdi ki, roman Aprel döyüşlərinə
həsr olunub: "Yunus Oğuz Atabəylərdən də,
Əmir Teymurdan da, Nadir şahdan, Aprel hadisələrindən
yazanda da həm tarixçi kimi, həm də analitik kimi
çıxış edir. Tariximizi təhlil edən
müasir tarixçidi, peşəkar filosofdu. Son
romanında bu özünü daha çox biruzə verdi". Nizami Cəfərov qeyd
etdi ki, "Ovçu" romanının özəlliyi
ondadır ki, əsərdə ilk dəfə olaraq dövlət
başçısının bədii obrazı
yaradılıb, onun Aprel döyüşləri zamanı
apardığı taktiki hərəkətlər ustalıqla
verilib. Romanda təsvir edilən hadisələr- ermənilərin
əvvəllər də Azərbaycana qarşı olan məkrli
niyyəti, iyrənc siyasəti peşəkar
yazıçı məharəti ilə
işıqlandırılıb: "Yunus Oğuz Aprel
döyüşlərini çox elastik halda XI -XXI əsrlərlə
qarşılıqlı şəkildə əlaqələndirib.
Burda həm tarixçi, həm yazıçı,
həm də filosof kimi çıxış etmək asan
deyil.
Bu gün Yunus Oğuz hər kəsə sübut etdi ki,
o böyük tarixi roman ustasıdır. Yunus Oğuz
öz yaradıcılığında Məmməd Səid
Ordubadidən, Yusif Vəzir Çəmənzəminlidən,
Mirzə İbrahimovdan gələn tarixi roman ənənələrini
həm ümumiləşdirir, həm də onları yeni mərhələyə
qaldırır. Yunus Oğuzun xoşbəxtliyi
bir də ondan ibarətdir ki, o yazdığı tarixi
romanları müstəqil, milli Azərbaycan dövlətinin vətəndaşı
kimi yazır. Milli dövlətçilik
şüuru Yunus Oğuzun əsərlərinə təzahür
edir. Yunus Oğuz öz
yaradıcılığında tariximizlə bu
günümüz arasındakı bağları çox
mükəmməl bir şəkildə bərpa edir".
Sonda
çıxış edən yazıçı Yunus Oğuz əvvəlcə
martın 2-də Narkoloji Mərkəzdə baş verən yanğında
həlak olan insanların ailələrinə və
xalqımıza başsağlığı verdi. İki elmi
kitabının ali məktəblərdə
dərs vəsaiti kimi tədris olunduğunu vurğulayan Yunus
Oğuz yaradıcılığa tarixi fəlsəfə ilə
başladığını bildirdi. Bir çox tarixi hadisləri,
faktları akademik dilə
sığışdırmağın mümkün
olmadığını qeyd etdi: "Məhz buna görə
akademik dildən kənar yazdım. Buna iki səbəb
var idi. Biri, akademik dildə tarixi tərif
etməmək üçün, digəri də öz tariximizi
yetişməkdə olan gənclərə öyrətmək
üçün. Gənclərimizin
tariximizi romanlarda oxumaları önəmlidi. Və vacib məsələdir ki, mən heç bir əsərimdə
tarixi təhrif etməmişəm. Əlavə
obrazlar yaradaraq nələrisə əlavə edə bilərəm.
Amma tarixi faktları, tarixi
ardıcıllığı, tarixi hadisələri heç
vaxt təhrif etməmişəm. Mən
tarixi roman yazanda 200-ə qədər tarixi mənbə
oxuyuram. Azərbaycan
Elmlər Akademiyası və Tarix İnstitutu kitablarım
haqqında kifayət qədər məlumatlıdırlar.
Və bu günə qədər heç bir
tarixçi elmi simpoziumlarda, təhlillərdə qeyd etməyib
ki, Yunus Oğuz hansısa əsərində tarixi təhrif
edib. Mən tarixi təhrif edə bilmərəm.
Tarixi sətirlərdə oxumağı bacarmaq
lazımdı. "Əmir Teymur" əsərini
yazanda bir tarixi mənbədə Əmir Teymurun 4 min ermənini
qılıncdan keçirdiyi yazılmışdı, amma səbəb
məlum deyildi. Mən Xocalı hadisələrini
ora- XIV əsrə apardım, olduğu kimi əlavə etdim".
Sonda Yunus Oğuz tələbələrin
suallarını cavablandırdı.
Nigar Adil
Olaylar.-2018.-3-5 mart.-S.9.