AXC-nin daxili siyasəti
hansı prinsiplərə əsaslanırdı?
Azərbaycan türkcəsi dövlət
dili statusuna malik idi
Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti
elan olunduqdan dərhal sonra istimai-siyasi vəziyyətə
uyğun daxili siyasət həyata keçirilməyə
başladı. Hökumətin daxili
siyasəti beynəlxalq, regional və daxidəki ictimai-siyasi vəziyyətə
uyğun müəyyən edilmişdi. Belə
ki, Cumhuriyyət qurulduqdan dərhal sonar Azərbaycan hökuməti
ölkənin içtimai, siyasi, iqtisadi və mədəni həyatının
müxtəlif sahələrindəki quruculuq işlərini
genişləndirməyə başladı. F.X.Xoyski hökuməti
Müəssisələr Məclisinin
çağrılması üçün
hazırlıq işləri aparırdı. Onun təklifı
ilə Azərbaycan Milli Şurası öz işini bərpa
etdi və Məclisin çağrılmasını öz
üzərinə götürdü.
Azərbaycan
Milli Şurasının 1918-ci il noyabrın 19-də
keçirilən ikinci iclasında (1-ci iclas-16 noyabr) Azərbaycanın
ali qanunverici orqanının yaradılması haqqında qanun qəbul
edildi. Bu qanuna əsasən təkpalatalı parlament 120 nəfərdən
ibarət olmalı idi. Milli Şuranın 44
üzvündən əlavə ölkə əhalisinin əksəriyyətini
təşkil edən yerli müsəlman əhalisindən (2,75
mln. ümumi əhalinin 1,9 mln-u) daha 36 nümayəndə
seçilməsi nəzərdə tutulurdu. Ölkə əhalisinin
çoxmillətli tərkibi nəzərə alınaraq ermənilərə
(sayları 500 min) gələcək parlamentdə 21 yer
ayrılırdı. Bakıdan
olan rus milli şurasına 10 yer ayrılmışdı (ruslar
230 min idilər). Milli azlıqlardan almanlara, yəhudilərə,
gürcü və polyaklara - hərəsinə 1 yer verilirdi.
Bakı həmkarlar təşkilatına 3,
Bakı neft sənayeçiləri şurası və Ticarət-sənaye
ittifaqına - 2 nəfər yer verilmişdi. Nümayəndələr birbaşa və qapalı
seçilə bilərdilər. Qadınlara da islam aləmində ilk dəfə olaraq
seçib-seçilmək hüququ verilirdi. Bolşeviklər
parlamenti baykot elan etdilər. Rus Milli
Şurasının bir qrup üzvü onun tərkibindən
çıxıb, Rus-Slavyan cəmiyyəti deyilən bir təşkilat
yaratdılar. İstiqlalı qəbul etməsələr
də, öz nümayəndələrini parlamentə göndərmək
qərarına gəldilər. Bir sıra
şəhər və mahallarda seçkilər başa
çatdırılmamışdı. Naxçıvan
və Borçalının gələcəyi məsələsi
qaranlıq qaldığından oradan nümayəndə gəlməmişdi.
Odur ki, qanunda nəzərdə tutulduğu 120
deputatın əksəriyyətinin toplanması ilə
parlamentin açılışı oldu. Professor Almaz
İbrahimova qeyd edib ki, parlamentin ilk iclası 1918-ci il dekabrın 7-də baş tutdu. İclası Milli Şuranın sədri M.Ə.Rəsulzadə
açdı. İclasda Tomsonun nümayəndəsi,
İranın baş konsulu, onun maliyyə müşaviri,
Dağlılar hökumətinin sədri Q.Çermoyev,
Gürcüstanın nümayəndəsi Karsevadze, Araz
respublikasının nümayəndəsi P.Əliyev iştirak
edirdi. Ş.Rüstəmbəyovun təklifı
ilə Ə.Topçubaşov parlamentin sədri, müavini
H.Ağayev, katibi isə R.Vəkilov seçildi. Nazirlər Şurasının sədri F.X.Xoyski
Müvəqqəti hökumətin istefası ilə
bütün hakimiyyətin parlamentə təhvil verildiyini elan
etdi. Parlament tərəfındən istefa
qəbul edildi. İttihad partiyasının
üzvü Q.Qarabəylinin parlamentin
açılışı münasibəti ilə siyasi məhbuslara
əfv-ümumi verilməsi təklifı qəbul edildi. Daha sonra mandat, təsərrüfat, reqlament
komissiyaları üzvlərinin seçilməsi ilə təsis
iclası bağlandı. Sonrakı iclaslarda maliyyə -
büdcə, qanunvericilik təklifləri, aqrar, fəhlə, hərbi
işlərvə s. komissiyalar yaradıldı.
Parlamentdə hökumətin təşkili məsələsi
yenə F.X.Xoyskiyə tapşırıldı. Lakin o, səhhətinin
pis olması ilə əlaqədar bundan imtina edirdi. Lakin dekabrın 18-də parlament Xoyskidən belə
bir ağır günlərdə kabinənin təşkilini
öhdəsinə almağı israr etdi. F.X.Xoyski 10 nəfərdən
ibarət kabinənin tərkibini və iş proqramını
hazırlayıb parlamentin müzakirəsinə verdi.
Kabinədə yalnız İttihad partiyası
iştirak etməkdən boyun qaçırtdı. Dekabrın 26-da F.X.Xoyski kabinəsi təsdiq edildi.
General Tomson həmin kabinəni dekabrın 28-də
tanıdığını və Azərbaycanda yeganə
qanuni hökumət hesab etdiyini bildirdi. Parlamentin
ilk tədbirlərindən biri Paris sülh konfransına
nümayəndə heyətinin seçilməsi idi. Nümayəndə heyətinə
Ə.Topçubaşov, M.H.Hacinski, Ə.Ağaoğlu,
Ə.Şeyxülislamzadə, müşavirlər M.Məhərrəmov,
M.Y.Mehdiyev, C.Hacıbəyli, əməkdaşlar
Ə.Hüseynzadə, V.Marçevski daxil idi. Çoxpartiyalı quruluşa malik parlamentdə
fraksiyalar (11 fraksiya var idi) öz bəyannamələri ilə
çıxış etdilər. Bu bəyanatlarda müəyyən
məsələlərdə fıkir ayrılıqları olsa
da, ümumi bir məqsəd var idi: gənc Azərbaycan
Cümhuriyyətinin müstəqilliyi və ərazi
toxunulmazlığını, milli-siyasi hüquqlarını
qoruyub saxlamaq, Azərbaycan xalqının, hökumətinin digər
xalqlar və dövlətlərlə, xüsusilə qonşu
dövlətlərlə əlaqələri möhkəmləndirmək,
respublikada hüquqi-demokratik dövlət quruluşunu bərqərar
etmək, islahatlar həyata keçirmək, ölkəni
müdafıə edə biləcək güclü ordu
yaratmaq. Parlamentin 1919-cu il 3 yanvar tarixli
iclasının qərarı ilə qanunverici və icraedici
hakimiyyətin bölünməsi prinsipinə uyğun olaraq
parlament üzvünün dövlət orqanlarında işləməsi
məqbul sayılmadı. Yalnız nazirlərin
eyni zamanda parlament üzvü olmasına icazə verilirdi.
Dövlət qulluğunda işləyən
parlament üzvü bir neçə gün ərzində iki vəzifədən
birini seçib, parlamentin rəyasət heyətinə bildirməli
idi. Azərbaycan türkcəsi parlamentin
istifadə etdiyi dövlət dili statusuna malik idi. Parlamentin 140-a qədər ümumi iclası
olmuşdur. 315 qanun layihəsi təqdim
edilmiş, onlardan bir neçəsi rədd edilmiş, qalanları
müzakirəyə verilmişdi. Parlamentin
təsdiq etdiyi nizamnamələr sırasında Bakı
Universiteti, Azərbaycan Dövlət Bankı, Azərbaycan
Dövlət əmanət kassalarının nizamnaməsi, mətbuat
haqqında nizamnamə var idi. Başqa
dövlətlərlə bağlanmış hər hansı
bir sənəd və müqavilə parlamentin təsdiqindən
sonra qüvvəyə minirdi. 1919-cu il
iyulun 21-də Azərbaycan Respublikasının Müəssisələr
Məclisinə seçkilər haqqında Əsasnamə qəbul
edildi. Əsasnamə 4 fəsildən, 116 bənddən
ibarət idi. Əsasnaməyə görə
Müəssisələr Məclisinə seçkilərdə
cinsindən, dilindən, milliyyətindən asılı
olmayaraq 20 yaşına çatmış bütün
Respublika vətəndaşları iştirak edə bilərdilər.
Seçkilər aprelin 20-nə (1920-ci il) təyin
edildi. Lakin o zaman Bakıda baş verən hadisələr
buna mane oldu.
Azərbaycan öz müstəqilliyini elan etdikdən
sonra ordunun yaranması məsələsini ən mühüm
məsələ kimi irəli sürmüşdü.1918-ci ilin
iyun ayında Azərbaycanda hərbi vəziyyət elan edildi. Müsəlman
korpusu "Əlahiddə Azərbaycan korpusu"
adlandırıldı. Burada xidmət etmək
üçün zabit kadrları hazırlamaq üçün
qısa müddətli kurslar açıldı, məcburi hərbi
mükəlləfıyyət haqqında fərman verildi.
Bütün bunların kifayət etməyəcəyini
nəzərə alaraq Nazirlər Şurasının sədri
Fətəli xan Xoyski Türkiyə hökumətinə bir
diviziya həcmində yardım göstərilməsini
xahiş etdi. Bu da 1918-ci il 4 iyun
müqaviləsində öz əksini tapmışdı. Gəncəyə beşinci Qafqaz diviziyası
göndərildi. Daha sonra Karpat cəbhəsindən
götürülmüş 15-ci Çanaxqala diviziyası da Gəncəyə
gəldi. Azərbaycan korpusu ilə birlikdə
bu hərbi hissələr Qafqaz İslam Ordusu adı altında
birləşdi. Bunun da komandanı Nuru
paşa idi. Lakin 30 oktyabr 1918-ci ildə
Yunanıstanın Mudros şəhərində Böyük
Britaniya ilə Türkiyə arasında bağlanan sazişə
görə türk qoşunları Cənubi Qafqazdan geri
çağrılırdılar. İngilis
qoşunları komandanı general Tomson Nuru paşa və
bütün türk zabitlərindən Azərbaycanı tərk
etməsini tələb etdi. Yalnız Azərbaycan
vətəndaşlığını qəbul edən Nuru
paşa və onun silahdaşları Azərbaycanda qaldılar,
hökumətə xidmət edəcəklərini bildirdilər.
Mudros sazişi Cənubi Qafqazın
qapılarını ingilislərin üzünə
açırdı. Həmən sazişin
11-ci bəndinə əsasən Azərbaycan ingilislərin
nüfuz dairəsi elan edilir, 15-ci bəndinə əsasən
isə Azərbaycanın dəmir yolları və neft mənbələri
ingilis komandanlığının ixtiyarına keçirdi.
Noyabrın 17-də ingilis qoşunları Bakıya daxil
oldular. Tomson özünü Bakının general qubernatoru
elan etdi. Şəhər polisi, liman, neft sənayesi,
maliyyə idarələri, mətbuat üzərində nəzarət
qoyuldu. Noyabrın 22-də Tomsonun tələbi
ilə Azərbaycan korpusunun qərərgahı Gəncəyə
köçürüldü.
Dekabrın 25-də general S. Mehmandarov hərbi nazir, bir
neçə gün sonra isə Ə.Şıxlinski müavin
təyin olundu.
1918-ci il noyabrın 15-də təşkil
edilən baş qərargahın rəisi isə Suleyman
Sulkeviç təyin edilir. Qərargah
şöbələrinin zabit kadrları ilə təmin edilməsi
problemini həll etmək üçün Azərbaycanda olan
rus zabitlərindən istifadə etmək qərara
alındı. Türk əsgər və
zabitləri ruslarla əvəz edilirdi. Azərbaycan
hökuməti çox çətin bir vəziyyətə
düşmüşdü. Öz
kadrları yox idi. Nuru paşanın
vaxtı ilə yaratdığı hərbi məktəbin
müdavimləri də ordunun təşkilinə cəlb
edilirdi.1919-cu ildə 25 mindən ibarət ordu yaratmaq vəzifəsi
qarşıya qoyulmuşdu. Ordunun yaradılması ilə
bağlı 1919-cu il üçün nəzərdə
tutulmuş dövlət büdcəsindən 399,4
mln. manat ayrılırdı ki, bu da
büdcənin 24%-nə bərabər idi. Milli
Ordu yaratmaq işinin sürətləndirilməsini ölkənin
hərbi-siyasi vəziyyətinin kəsginləşməsi də
tələb edirdi. Belə ki, mayın 25-də
general Denikinin könüllü ordusu tərəfındən
Petrovsk və Dərbənd tutuldu. Bu da Azərbaycanda
böyük həyəcana səbəb oldu. Bakıda Xüsusi Dövlət Müdafıə
Komitəsi yaradıldı. Onun tərkibinə
N.Yusifbəyli, X.Məlikaslanov, A.Səfıkürdski,
S.Mehmandarov, M.Y.Cəfərov daxil oldular. İyunun
11-də bütün Azərbaycanda hərbi vəziyyət elan
edildi. DMK-nə ümumi səfərbərlik
həyata keçirmək, ölkədə hərbi,
müharibə vəziyyəti elan etmək, digər fövqəladə
tədbirlər görmək səlahiyyəti verildi. Azərbaycan hökuməti başa
düşürdü ki, Denikin yürüşünün son
məqsədi Azərbaycanı və keçmiş Rusiya
imperiyasının digər hissələrini geri qaytarmaq idi.
Zaqafqaziyanın təhlükəsizliyini təmin etmək
üçün Azərbaycan hökuməti 1919-cu il iyunun 16-da Gürcüstan ilə hərbi
müqavilə bağladı. Həmin müqaviləni
Tiflisdə F.X.Xoyski və S.Mehmandarov imzaladılar. Müqavilədə hər iki dövlət öz
üzərinə belə bir öhdəlik
götürürdü ki, bunlardan hər hansı birinə
hücum edilərsə, özlərinin bütün hərbi
silahlı qüvvələri ilə buna qarşı
çıxacaq, öz dövlətlərinin suveren
hüquqlarının və müstəqilliyinin qorunmasına
yönəlmiş diplomatik danışıqlar aparacaqlar.
Nurlan
Olaylar.- 2018.- 4
may.- S.8.