AXC-nin ordu quruculuğu və təhsil siyasəti
Azərbayvan Xalq Cumhuriyyəti elan
edildikdən sonar ölkədə yaranmış gərgin vəziyyət
Azərbaycan hökumətini ordu quruculuğu işində qəti
addımlar atmağa sövq edirdi. Elə bu məqsədlə
də1919-cu ilin ortalarında Azərbaycan hökuməti Fransa,
Polşa, İngiltərədən silah almağa cəhd etdi.
Lakin bu cəhdlər boşa çıxdı. 1919-cu ilin
sentyabrında general İ.Usubovun
başçılığı ilə nümayəndə heyəti
İtaliyaya göndərildi. Oradan 25 min dəst yeni geyim, 25 min
dəst köhnə geyim alınması
tapşırılmışdı.
İtaliya hökuməti Azərbaycana hələlik avtomobil, aeroplan, projektor, odeyal yataq vasitəsi sata biləcəyini bildirdi və onların arasında kontrakt bağlandı. Lakin həmin mallar Azərbaycanın sovetləşməsi ərəfəsində gətirildiyi üçün Azərbaycan ordusu ondan istifadə edə bilmədi, Qırmızı Orduya qismət oldu. Professor Almaz İbrahimova qeyd edib ki, 1919-cu ilin sonlarında Azərbaycan ordusu iki piyada və bir süvari diviziyalardan ibarət idi. Birinci piyada diviziyanın qərargahı Gəncədə yerləşmişdi. Bu diviziyanın rəisi general mayor Cavad Şıxlinski idi. İkinci piyada diviziyasının qərərgahı Bakıda idi. Rəisi general mayor İ.Usubov idi. Gəncədə yerləşən suvari diviziyaya general-mayor Teymur Novruz oğlu başçılıq edirdi. Səlim Sultanovun rəhbərlik etdiyi xüsusi süvari diviziyonu,Yunis Şəkərovun atıcı batalyonu üçüncü süvari diviziyasının tabeliyində idi. Gəncədə birinci və ikinci artilleriya briqadaları yerləşmişdi. Azərbaycan ordusunda bu dövrdə 3 zirehli qatar, 4 hərbi təyyarə, 6 zirehli avtomobil, 2 hərb gəmisi var idi.Yaranmaqda olan yeni hissələri zabit kadrları ilə təmin etmək üçün Gəncədəki hərbi məktəb Bakıya köçürülmüş, yenidən qurulub genişləndirilmişdi. Bundan başqa İstehkamçılar məktəbi, Şuşada hərbi feldşer məktəbi, hərbi dəmiryol məktəbi də təsis edilmişdi. 1920-ci il üçün ordunun şəxsi heyətini 40 minə çatdırmaq planlaşdırılmışdı. Orduya könüllü və məcburi 19-24 yaşlı gənclər götürülürdü. İngilis hərbi hissələrinin Zaqafqaziyanı tərk edən vaxt (1919, avqust) öz silahlarının xeyli hissəsini Azərbaycan ordusuna verməsi, Gürcüstanın Azərbaycana müəyyən qədər silah satması ordunun texnikaya artan tələbatını ödəməyə qadir deyildi. Hərbi sursatlara olan ehtiyacı ödəmək üçün Hərbi Nazirlik hərbi zavod yaratmaq fıkrində idi. Çünki mövcud olan emalatxanalarda dəzgahlar, fəhlə alətləri, təmir üçün lazımi materiallar çatışmırdı. Ona görə də bu emalatxanalar bəzən kiçik tələbləri də ödəyə bilmirdi. Hərbi nazirlik bu emalatxanaları birləşdirib hərbi zavoda çevirmək qərarına gəlir. Zavodun layihəsi, ştatları, xərcləri 1920-ci il fevralın 23-də parlamentdə təsdiq edildi. Lakin bu zavodun yaradılması üçün böyük qüvvə və külli miqdarda vəsait lazım idi. Çox mürəkkəb şəraitdə fəaliyyət göstərməsinə baxmayaraq Azərbaycan hökuməti və parlamenti xalqın milli dövlətinin yaranmasını əbədiləşdirmək üçün elm, təhsil, xalq maarifı və səhiyyə məsələlərinin inkişafını da diqqət mərkəzində saxlayırdı.
AXC-i yarandığı ilk gündən maarif
işlərinə də xüsusi fıkir vermişdir,1918-ci
il 30 iyun qərarına əsasən Gəncədə Xalq Maarif
Nazirliyinin dəftərxanası təşkil edildi. N.Yusifbəyli
maarif naziri təyin edilmişdi. Nazirliyin ilk tədbirlərindən
biri 1918-ci il 22 sentyabr sərəncamına görə məktəblərin
milliləşdirilməsi oldu. 1918-ci il 28 avqust qərarına
görə bütün məktəblərdə tədris Azərbaycan
dilində keçirilməli idi. Başqa millətlərdən
olan uşaqlar üçün rus dilində məktəblər
açılması nəzərdə tutulmuşdu. Bu məktəblərdə
Azərbaycan dilinin tədrisinə xüsusi əhəmiyyət
verilirdi. Ana dili həftədə 4 dəfə tədris edilməli
idi. Müəllimlərə olan ehtiyacı ödəmək
üçün 1918-ci ildə Gəncədə, Şəki,
Zaqatalada qısa müddətli pedağoci kurslar təşkil
edildi və 150 nəfər kurslara qəbul edildi. Bundan əlavə
Nazirlik Qori müəllimlər seminariyasının Azərbaycan
şöbəsinin müstəqil bir seminariya kimi Qazaxa
köçürülməsi haqqında qərar qəbul
etdi. Kadrlar hazırlamaq üçün 1918-ci ildə
Göyçayda, Ağdamda, Nuxanın Qutqaşen kəndində
ali ibtidai məktəblər açılması haqqında qərarlar
qəbul edildi. 1918-ci ildə Zaqatalada 25 ibtidai məktəb
açmaq üçün Nazirlik 100 min manat pul
ayırmışdı,1919-cu ilin yayında Bakı, Gəncə,
Şəki, Şuşa, Qazax, Qusar, Salyan, Zaqatalada qadın və
kişilər üçün pedağoci kurslar
açıldı.1918-ci il-ci ildə Türkiyə ilə
bağlanan 4 iyun müqaviləsinə görə Nazirlik
Türkiyədən 50 müəllim dəvət etmişdi.
1919-cu il oktyabrın əvvəllərində həmin müəllimlər
Azərbaycana gəlib müəllimlik fəaliyyətinə
başlamışdılar. Azərbaycan dilində dərsliklərin
yazılması və nəşri üçün də
xüsusi komissiya ayrılmışdı. Türkiyədən
də dərsliklər alınırdı. Azərbaycan
hökuməti ali təhsilin təşkili və yüksək
ixtisaslı kadrların hazırlanmasını ən əsas vəzifə
hesab edirdi. Bakı Universitetinin, Konservatoriyanın, Pedaqoji
İnstitutun, Gəncədə Kənd Təsərrüfatı
İnstitutunun açılması
planlaşdırılırdı.Siyasi şəraitin əlverişsizliyi
və maliyyə çətinlikləri üzündən
yalnız bir ali məktəbin - Bakı Universitetinin
yaradılması üçün imkan əldə edildi. Azərbaycan
Xalq Maarifı nazirinin müavini Həmidbəy Şahtaxtinski
görkəmli rus alimi, Cənubi Qafqaz Universitetinin rektoru
Razumovskiyə müraciət edərək Bakı Universitetinin
təşkili üçün kömək göstərməsini
xahiş etmişdi. Razumovski dəvəti qəbul etmiş və
yaradılan komissiyanın sədri seçilmişdi. 1919-cu il
mayın 19-da komissiya təsdiq edilir. Mayın 31-də isə
komissiya Bakı Universitetinin yaradılması haqqında qanun
layihəsini, Universitet nizamnaməsini, Universitet xərclərini
Xalq Maarif nazirliyinə təqdim etmişdi. Universitetin
yaradılması haqqında layihə 1919-cu ilin iyul-avqust
aylarında qanunvericilik, maliyyə-büdcə
komissiyalarında, parlamentin ümumi iclaslarında müzakirə
edildi. Universitet komissiyası avadanlıq, təşkilati və
quruculuq işlərinə 3,5 mln. rubl verilməsini xahiş
etdi. Maarif naziri Kaplanov həmin məbləği 5 mln.rubl
artırmağı lazım bildi. Universitetin
açılması məsələsi mübahisələr
doğurdu. Mübahisələr Universitetin rus dilində
açılması məsələsində fıkir müxtəlifliyinin
mövcud olduğunu göstərdi. Əhrar, İttihad, bitərəf
müsəlman qrupu Universitetin rus dilində
açılması əleyhinə
çıxdılar.Universitetin yaradılması işində
M.Ə.Rəsulzadə, H.Ağayev, Ə.Pepinov,
S.Ağamalı oğlu, C.Hacinski fəal iştirak edirdilər.Tanınmış
maarifçi Məmmədağa Şahtaxtinski "Azərbaycanda
Universitet" məqaləsində qeyd edirdi ki, Bakıda
Universitetin açılması zəruridir. Rus dilində
açılacaq Universitet tədricən milliləşdiriləcək
və türkləşdiriləcək. Universitet Azərbaycan
dövlətinə və türk mədəniyyətinə
xidmət edəcəkdir. 1919-cu il sentyabrın 1-də parlament Bakı Universitetinin
yaradılması haqqında qanunu qəbul etdi. Həmin iclasda
1919/20-ci tədris ili üçün xarici ölkələrin
ali məktəblərinə 100 abituriyent və tələbə
göndərilməsi haqqında qətnamə qəbul edildi.
Bu tələbələr üçün Maarif Nazirliyinin sərəncamına
dövlət xəzinəsi vəsaitindən 7 mln. rubl.
ayrılırdı: Avropaya göndərilən hər bir adam
üçün hər ay 400 frank təqaüd, 1000 firank da
yol xərci, Rusiyaya göndərilən hər bir adam
üçün hər ay 3 min rubl təqaüd, 3 min də
yol xərci. Hökumət təqaüdündən istifadə
edən tələbələr təhsil müddəti
qurtardıqdan sonra hökumətin müəyyən etdiyi yerdə
4 il xidmət etməli idi. 100 nəfərdən 10-u İngiltərəyə,
23-ü İtaliyaya, 45-i Fransaya, 9-u Türkiyəyə,
13-ü Rusiyaya göndərilməli idi. Qanuna görə
Universitetdə 4 fakültə açılmalı idi:
Tarixfılologiya, tibb, fızika-riyaziyyat, hüquq. Lakin bir il
müddətinə iki fakültə üçün
(tarix-fılologiya, tibb) ştat, smeta müəyyən edildi.
Bütün fakültələrdə azərbaycan dilinin
keçilməsi məcburi idi. Qəbul zamanı Azərbaycan
vətəndaşlarına üstünlük verilirdi. Rektor 3
il müddətinə seçilir və nazirlik tərəfındən
təsdiq edilirdi.1919-cu ilin 15 noyabr günü Universitetdə
birinci dərs günü elan edildi. Bakı Dövlət
Universitetinin açılması Azərbaycan hökumətinin
mədəniyyət sahəsindəki böyük qələbəsi
idi. 1919-cu il oktyabrın 1-dən Qarabağın erməni məktəbləri
üzrə xüsusi müfəttişlik yaradıldı və
R.N.Şahnazarov müfəttiş təyin edildi. Nazirlər
Şurası Qarabağda yaşayan ermənilərin mədəniyyət,
xalq maarifı sahəsində öz müqəddəratını
təyin etməsi üçün şərait
yaratmış, bunu hüquqi cəhətdən əsaslandıraraq
23 maddədən ibarət əsasnamə təsdiq etmişdi.
Əsasnamədə deyilirdi ki, Qarabağda olan erməni məktəbləri
Şuranın rəhbərliyi altında muxtariyyətə
malikdirlər.
Nurlan
Olaylar.- 2018.- 5-7 may.- S.11.