AXC-nin demoqrafiya,
dil və təhsil siyasəti
Cumhuriyyət Azərbaycan dilini
dövlət dili elan etmişdi
Gülüstan və Türkmənçay
müqavilələrindən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaranmasınadək olan dövrdə Rusiya imperiyasının Cənubi
Qafqazın türk-müsəlman əhalisinə qarşı
yeritdiyi ayrıseçkilik siyasəti, deportasiyalar və
soyqırımları nəticəsində Şimali Azərbaycan
əhalisinin etnik tərkibi, sayı və yerləşməsi
məqsədyönlü şəkildə dəyişdirildi,
burada yaşayan azərbaycanlıların sayı xeyli
azaldı.
Rusiya
işğalından sonra ermənilərin müxtəlif
ölkələrdən kütləvi şəkildə
Şimali Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsi
etnik-siyasi vəziyyətə ciddi təsir göstərmiş,
azərbaycanlıların ata-baba torpaqlarından
deportasiyası həyata keçirilmişdir. Əlimərdan bəy
Topçubaşovun Antanta dövlətlərinin
İstanbuldakı nümayəndələrinə təqdim
etdiyi xüsusi memorandumda Cənubi Qafqazın 237055 kv. km-lik ərazisində7667370
nəfərin yaşadığı qeyd olunurdu ki, onların
da etnik tərkibi belə idi: 3306000 (43,1%) müsəlman,
1786000 (23,3%) erməni, 1641000 (21,4%) gürcü. Həmin sənədə
əsasən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ərazisində
2353000 nəfər yaşayırdı ki, bu da Cənubi Qafqaz əhalisinin
30,7%-nə bərabər idi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
Hökumətinin Paris sülh konfransına təqdim etdiyi sənədlərə
görə isə, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin həqiqi
hakimiyyəti altında olan ərazi Cənubi Qafqaz ərazisinin
38%-ni, Azərbaycan hakimiyyətinin yayıldığı ərazilərlə
birlikdə isə 60,7%-ni əhatə etdiyi bildirilirdi. Göstərilən
sənədlərdə məhz həmin ərazi müvafiq
olaraq Cənubi Qafqazın əhalisi də
hesablanmışdı. Paris sülh konfransına təqdim
olunmuş sənədlərə əsasən, ümumiyyətlə,
Cənubi Qafqazın əhalisi 8081668 nəfərdən ibarət
idi. Onların 4617671 nəfəri (57,1%) Azərbaycanda
yaşayırdı. Azərbaycan əhalisinin 75,4%-ni (3481889 nəfər)
azərbaycanlılar, 17,2%-ni (795312 nəfər) ermənilər,
0,6%-ni (26585 nəfər) gürcülər, 6,7%-ni (310885 nəfər)
başqa xalqların nümayəndələri təşkil
edirdi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Hökuməti ölkə
əhalisinin sayı və etnik tərkibinin müəyyənləşdirilməsinə
xüsusi diqqət yetirirdi.
Müstəqil
dövlətin mühüm atributlarından biri olan dövlət
dili məsələsi də yenicə yaranmış Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti Hökumətinin diqqət mərkəzində
idi. Cümhuriyyət Hökuməti 1918-ci il 27 iyun tarixli qərarı
ilə o zaman türk dili adlanan Azərbaycan dilini dövlət
dili elan etdi. Həmin qərar Gülüstan və Türkmənçay
müqavilələri ilə Azərbaycanın ikiyə
bölünməsindən sonra ana dilinin dövlət dili kimi
işlədilməsinə aid ilk sənəddir. Qeyd edilməlidir
ki, dövlət dili haqqında qərar Hökumətin Gəncəyə
köçdükdən sonra qəbul etdiyi ilk qərarlardan
biridir. Azərbaycan dilinin sözün əsl mənasında
dövlət dili kimi işlənməsi təcrübəsi
geniş şəkildə ilk Azərbaycan Parlamentinin dilində
əksini tapmışdır. Dövlət idarələrində
müəyyən müddət ərzində rus dilinin işlənməsinə
də icazə verilməsi Parlamentə aid deyildi. Ona görə
də Parlamentdə dillərin işlənməsi məsələsi,
təbii olaraq, qanunverici hakimiyyətin, Parlament üzvlərinin
öhdəsinə buraxılmışdı. Parlamentin istifadə
etdiyi dil dövlət dili statusuna malik Azərbaycan türkcəsi
idi. Qeyri-yerli Parlament nümayəndələri
çıxışların rus dilində olmasını təklif
etdikdə, Parlamentin iclaslarından birində bu məsələ
ayrıca müzakirə olunmuş və bu xüsusda qərar
qəbul edilmişdi. Qərara əsasən, Parlamentin rəsmi
dili Azərbaycan türkcəsi elan olunmuş, digər millətlərin
nümayəndələrinin rus dilində
çıxış etmələri məqbul hesab
edilmişdi. Bununla belə, rəsmi sənədlərin
hamısı dövlət dilində tərtib edilirdi.
Xalq təhsili və maarifləndirmə üzrə ilk nazirlik Azərbaycanda Xalq Maarifi Nazirliyi 1918-ci ildə may ayının 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hökuməti tərəfindən təsis edilib. Nazirlər Şurasının qərarı ilə 30 iyun 1918-ci ildə üç şöbədən (ümumi orta təhsil, ali və orta-ixtisas təhsili, peşə məktəbləri) ibarət strukturu təsdiq edilib. Maarif naziri isə sonradan AXC hökumət başçısı olan Nəsib bəy Usubbəyov olub. Xalq təhsili sahəsində ilk önəmli tədbir məktəblərin milliləşdirilməsi oldu, bu, təhsilin doğma Azərbaycan türk dilinə keçirilməsi idi. Bununla da ilk dəfə olaraq azərbaycanlı uşaqların doğma dildə təhsil alma hüququ qanuniləşdirildi. Xalq Maarifi Nazirliyi 1919-20-ci il tədris ilinin əvvəlindən Ali ibtidai məktəblərin bütün siniflərinin və orta tədris məktəblərinin üç sinifinin milliləşdirilməsini qərara aldı.1918-ci il 7 sentyabr fərmanı ilə bütün Ali ibtidai məktəblərdə qeyri-müsəlman tələbələr üçün dini və onların ana dili tədrisi tətbiq edilib. Bu təlimlərin tədrisi üzrə xərcləri dövlət öz üzərinə götürüb. Bakı şəhəri milli məktəblərin inspeksiyasında və Bakı quberniyasında 1918-19-cu tədris ilində 76 rus - bunlardan Bakıda 30, əyalətlərdə isə 46 məktəb var idi. Onlardan 51-i dövlət, qalan 25-i isə şəhər, neft-sənayeçiləri qurultayına məxsus idi və özəl sayılırdı. Xalq maarif naziri yəhudi məktəblərinin rəhbəri Y.Baysband və F.Şapiroyanın təşkil etdikləri yəhudi dili, yəhudi xalqının tarixi və yəhudi ədəbiyyatının tarixi kurslarına dinləyiciləri yazdırmağa icazə verdi. Dərslər 20 oktyabr 1918-ci ildə başlayıb.1918-ci ilin oktyabr ayında Yəhudi Milli Şuranın nəzdində fəaliyyət göstərən məktəblərdə 700 nəfər təhsil alır, 24 müəllim çalışırdı. Bu məktəblər hər ay 10 min rubl məbləğində dövlət tərəfindən subsidiyalaşdırılırdı. Azərbaycan dövləti tərəfindən alman koloniyalarında fəaliyyət göstərən məktəblər də dəstəklənirdi. Alman koloniyalarında tədris keçən müəllimlərin hər birinə 1918 və 1919-cu ildə inspeksiya tərəfindən hər ay 90 rubl ödənilirdi.
Xalq təhsili məsələləri ilə məşhur müəllim Əlicabbar Orucəliyevin başçılıq etdiyi Bakı Şəhər Dumasının tədris şöbəsi də məşğul olurdu.1919-cu ilin 15 iyul tarixli iclasında Şəhər Dumasının şəhər məktəblərinin müəllimləri üçün 1600 rubl təqaüd təyin etdi. Bu istiqamətdə Bakı neft-sənayeçiləri
də müəyyən addımlar atırdı: onların da
məktəblərində müəllimlərin məvacibləri
artırılmışdı. Bakıda məktəb
binaları ilə dəhşətli bir vəziyyət
alınmışdı.Onların çoxu ya tamamən
dağıdılmış, ya da əsaslı təmir tələb
olunacaq qədər bərbad idi. Hökumət Bakı şəhər
ibditadi məktəblərində məktəb-sanitar nəzarətinin
təşkil edilməsi üçün 827,600 rubl vəsait
ayırmışdı. Məktəblilərə müxtəlif
ictimai təşkilatlar da yardım göstərirdilər.
Bakı şəhər məktəblərinə yardım
ictimai idarəsi məktəblərdə isti səhər yeməkləri
təşkil edirdi. Vəsaitin yığılması
üçün idarə lotoreya və əvvəlki illərdən
qalmış əşyaların satış
yarmarkasını keçirirdi. Məktəblilərə vətəndaşlar,
xeyriyyəçilər və Hacı Zeynalabdin Tağıyev,
Ağa Musa Nağıyev, Həmidə Məmmədquluzadə,
Murtuza Muxtarov, Şəmsi Əsədullayev kimi mesenatlar da
yardım edirdi.
Alim
Olaylar.- 2018.- 22 may.- S.8.