Kimdir müqəssir?

 

Bəşər yaranandan insanlar bir sualın cavabını çözə bilmirlər. Adəmlə Həvvanın Cənnətdən qovulmasında kim günühkardı? Adəm, yoxsa Həvva?  Dünyanın SÖZ xəzinəsində yer alan  elmi və bədii əsərlərdə də zaman-zaman bu sualın cavabı axtarılıb.  Min illərdi məsələyə həm dini, həm də dünyəvi tərəfdən  yanaşanlar əsasən Həvvanı  müqəssir sayırlar: əgər o, qadağan olunmuş meyvəni yeməsəydi Allah da  onları Cənnətdən  qovmazdı.

Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev isə "Kimdir müqəssir?" pyesində bu məsələdə  bir qədər  fərqli  yanaşma  göstərib. Əsərdə Adəmlə Həvvanın yaranışından sonrakı təkamül yolu,  insanlığın bu günə gəlib çıxmasında qarşıya çıxan əngəllərin aradan qaldırılması incə bir yumorla qələmə alınıb.  Dramaturq bu  əsərində göstərməyə çalışıb ki, ilk insanların Cənnətdən qovulmasında hər ikisi müqəssirdi. Müqəssir insanlığın nəfsidi.

 

***

 

Əsər beş ildi Azərbaycan Dövlət Musiqili Teatrın repertuarındadı. Hər dəfə  səhnəyə çıxan  aktyorların ifası tamaşaçılar tərəfindən alqışlarla qarşılanıb. Bir neçə gün əvvəl tamaşaçıların qarşısına çıxan "Kimdir müqəssir?"in  baş qəhrəmanları yenə də " öz məharətlərini göstərdilər". İki hissəli tamaşada Hüseyn və Gültac Əlili cütlüyü demək olar ki, can qoydular, tamaşaçını aldadıb başdansovdu oyun nümayiş etdirmədilər.

Bahar (Gültac Əlili) evin bütün işlərini görməkdən dolayı  deyinir, ərinin ona kömək etmədiyini, ağır işlərin də  qadın kimi onun boynunda qaldığından narazılıq edir. Amma Mahmud (Hüseyn Əlili) ona etriraz edir, insanlığın ədalətsiz olduğunu vurğulamağa çalışır.  Nədən qadınların kişilərdən üstün tutulmasını anlamağa çalışsa da bunun səbəbini tapa bilmir.  Yaranışdan qadınların  müqəssir bəndə olduğu qənaətindədir.  Əgər ilk insan olan  Həvva qadağan olunmuş  almanı yeməsəydi, bu gün insanlar əziyyət çəkməzdi. Amma  Baharın da öz doğruları, ərinin qarşısına qoyduğu həqiqətlər var: bu işdə  Adəmin rolu  böyükdü, əgər o, Həvvanın yalvarışlarına məhəl qoymasaydı, Cənnətdən qovulmayacaqdılar. Demək ki, Həvvanın almaya olan nəfsi ilə Adəmin qadına olan nəfsi bərabərdi. Hər ikisi eyni anda nəfsin qurbanı olublar.

Tamaşadakı hadisələr  iki nəfərlik bir ailənin timsalında cərəyan edir. Hadisələrin kökündə bəşəriyyətin insanlıq problemi, onun təkamül yolu,  qadın-kişi münasibətlərindəki ziddiyyətlər, ər-arvad arasındakı ailə münaqişəsindən doğan  bəzi xoşagəlməz hallar dayanıb.                                                         "Kimdir müqəssir?" XX əsrin əvvəlində qələmə alınıb.  Ədibin o  dövrdəki insanların anlaya biləcəyi bir  dildə yazdığı dram əsəri bu gün tam başqa tamaşaçı ilə üz-üzə dayanıb. İndi XXI əsrin əvvəlidi, dünya  dəyişib, elmi-texniki tərəqqi özünün pik nöqtəsinə çatıb. İnsanların bəsit düşüncələrini, mürəkkəb ideyalarını kiçik formatlı cihazlar həyata keçirir. Həyat demək olar ki,  elmi-texniki avadanlıqlarla idarə olunur. Bu günün tamaşaçısı 100 il əvvəlin insanı  deyil. O dövrdə yazılmış bir mövzunu həmin vaxtın çərçivəsində göstərmək effekt vermir. Ona  görə də   tamaşa  müasir ruhda hazırlanıb, ona günün  tələbinə uyğun səhnə quruluşu verilib.

Tamaşanı Musiqili Teatrın tələblərinə cavab verən müasir  musiqilər, bəstəkar və  xalq mahnıları  müşaiyət edir.Onu  da  qeyd  edək  ki, kamança ilə ( ifaçı Fəridə Məlikova ) Hüseyn Əlinin canlı və  həm də  gözəl oxuması tamaşaya ayrı bir çalar verir.  Aktyor oyunu ilə rejissorun quruluş verdiyi səhnə traktovkası müəllifin fikirləri ilə üst-üstə düşərək tamaşanın məqsədini açır. Xüsusilə də  ilk insanların  geyindikləri əncir  yarpağından istifadə olunması əsərin yumor gücünü artıraraq  xoş təsir bağışlayır. Uzun təkamül yolu keçən insanlığın əncir yarpağından müasir geyim formasına keçməsi  tamaşaçıda xoş ovqat yaradır.

 

***

 

Aktyor  ifa etdiyi obrazın taleyini səhnədə  yaşayan insandı, canlandırdığı obrazın dili ilə danışan fərqli bir adamdı. Aktyorun məharəti tamaşaçını iki-üç saat ətraf aləmdən uzaqlaşdırıb özünə cəlb edə bilməkdi. Ki... bəzən tamaşaçı aktyorla birlikdə həmin obrazın təsiri altına düşür. Bu baxımdan "Kimdir müqəssir?"  tamaşasında aktyor oyunu olduqca uğurlu alınıb.  Cavan  aktyorlar Gültac və Hüseyn Əlililər  səhnədə uğurlu tərəf-müqabil olaraq ifa etdikləri obrazın hiss və duyğularını özlərinin yaşantıları ilə eyniləşdirə biliblər.  Dinamik aktyor oyunu, səhnədən birbaşa tamaşaçı ilə ünsiyyət qurmaq tamaşa boyu hər iki aktyorda qabarıq hiss olunurdu. Əlililərin plastikası heç kimin gözündən qaçmadı, hər kəs onlara heyranlıqla tamaşa edirdi.  Səhnədən düşüb  zalda  tamaşaçıların arası ilə qaçan Mahmudun (Hüseyn Əlili)  dalınca ayağında çox hündür dabanları olan ayaqqabılarda Gültac rahatlıqla  qaçırdı. Bu səhnə olduqca maraqlı idi, üstəlik də həyəcan doğururdu ki, indi Bahar (Gültac)  yıxıla bilər. Amma  nəticə gözəl oldu, aktyorlar alqışlandılar. Hiss olunurdu ki, aktyorlar sözün həqiqi mənasında  dəridən-qabıqdan çıxıblar, tamaşanın uğurlu alınması üçün can qoyublar. Onların dialoqlarındakı səs tonu, əsəbi hərəkətlər, bir-birinə göstərdikləri fiziki güc, lap elə sevgi  səhnəsində belə yumor hissi o qədər qabarıqdı ki, tamaşaçı qətiyyən yorulmur və sona qədər tamaşa zalını tərk etmir. Respublikanın əməkdar artisti Çingiz Əhmədov (Qasım bəy) da özünəməxsus yumoru ilə tamaşanı baxımlı edir.

Bu, bəlkə də  ona görə belə alınıb ki, tamaşa bitəndən sonra aktyorlar(Gültac və Hüseyn ömür yoldaşıdırlar) teatrdan çıxıb birgə yaşadıqları evə yollanırlar. Yemək süfrəsi arxasında, televiziyaya tamaşa edəndə, yaxud da söhbət əsnasında ailə ortamını teatrın ab-havasından ayırmırlar. Bir evdə həm kişi, həm də qadın eyni işlə - teatr yaradıcılığı ilə məşğul olursa, üstəlik də səhnədə tərəf-müqabil  kimi çıxış edirlərsə uğur qaçılmazdı. Hüseyn və Gültac Əlili cütlüyü "Kimdir müqəssir?"in  müqəssiri olmayan obrazlarının dili ilə çatdırdılar ki, əslində  Cənnət almasından  yeyib ordan kənarlaşdırılmaq nəfsin əsiri olmaqlarının nəticəsidir.

Tamaşada verilən əsas mesaj budur: insan nəfsinin qulu olmamalıdır...

Sağ ol, Çingiz Əhmədov!

Sağ olun Gültac və Hüseyn Əlililər !

Sağ ol Musiqili Teatr!

 

Züleyxa NADİR

 

Olaylar.-2018.- 1 noyabr.- S.10.