Atabəylər
(dəyirmi
masa)
Yunus Oğuz və Əkbər
Nəcəflə Atabəylər dövlətindən
danışdıq.
Fuad Babayev: Orta statistik azərbaycanlı Atabəylər
dövləti haqqında ilk növbədə nələri
bilməlidir?
Əkbər Nəcəf: Atabəylik sistemi umumiyyətlə,
türk tarixçiliyinin bir dövrünü əhatə edir,
o müstəqil dövlət sistemi deyildir. Dövlət
sisteminin içərisində bir aparatdır. Atabəylik Böyük Səlcuqların son
dövründə yaranıb. Atabəy
hökmdar övladlarının bir növ müəllimi idi.
Yunus Oğuz: Şah İsmayıln vaxtında
onlara lələ deyirdilər.
Fuad Babayev: Tutaq ki, Makedoniyalı İsgəndərin
müəllimi Aristotel kimi.
Əkbər Nəcəf: Yox, burada müəllimlik bir qədər fərqli anlamda işlədilir. Atabəy şahzadənin təhsili ilə maraqlanmazdı, o təhsilini sarayda alırdı. Hökmdar oğlunu kiçik yaşlarından etibarən özündən sonra hakimiyyətə hazırlamaq üçün əyalətə göndərirdi. Əyalətdə şahzadəyə dövlət sistemini, dövlət aparatını, ordu nizamını, inzibati idarəçiliyi öyrədən atabəy olub. İlk atabəy Nizamülmülk (1018 - 1092), Səlcuq Dövlətinin vəziri və "Siyasətnamə" adlı kitabın müəllifi - red.) Alparslan tərəfindən Məlikşaha təyin edilmişdi. Nizamülmülk Səlcuq dövlətinin böyük vəzirlərindən olub, 20 ilə yaxın dövlət sistemində işləmiş adamdır.
Yunus Oğuz: Axırda da onu xaşxaşilər (Şiəliyin İsmaililər məzhəbinin aid qruplaşma. Xaşxaşilər siyasi məqsədlər üçün həyata keçirdikləri qətllərə görə ad çıxarmışdılar - red.) öldürdülər.
Əkbər Nəcəf: Bəli, xaşxaşilər öldürdülər. Üstündən də bir neçə ay sonra Sultanı öldürdülər. Amma, o zəhərdən öldü, onu xaşxaşilər öldürmədi. Məlikşahın özü tərəfindən öldürüldüyü də iddia edilir.
Yunus Oğuz: Çünki, Məlikşaha sərt məktub yazmışdı.
Əkbər Nəcəf: Ümumiyyətlə, o dövrdə İsmaililər deyilən çox güclü bir təriqət vardı. Onların Azərbaycan Atabəylərinin son nümayəndələri ilə münasibətləri çox yaxşı idi.
Yunus Oğuz: Özbəklə (Azərbaycan Atabəyləri dövlətinin son hökmdarı 1210-1225 - red.) .
Əkbər Nəcəf: Özbəkdən sonra elə Xamuş (Özbəyin yeganə oğlu Qızıl Arslan Xamuş - red.)bir müddət onların yanına qaçıb getdi. Səlcuqlu dövlət sisteminin içərisində 10-a yaxın Atabəylik var idi. Atabəylər hökmdarın zəifliyindən istifadə edib dövlət sistemini ələ keçirmişdilər. Mərkəzi hakimiyyət zəif olduqda bəzi atabəylər şahzadəyə verilmiş əyalətlərdə bir növ nominal, yarımüstəqil, gücü varsa, tam müstəqil şəkildə hakimiyyət qurub o əraziləri idarə edə bilərdi.
Təmkin Məmmədli: Hansı əraziləri əhatə edib Atabəylər? Ümumiyyətlə, neçə Atabəy olub?
Əkbər Nəcəf: Sadəcə Azərbaycan ərazisində 4 Atabəylik olub.
Yunus Oğuz: Ümumiyyətlə, Səlcüqların ərazisində atabəylər həddən çox idi.
Əkbər Nəcəf: Bəli. Aran Atabəyləri, Azərbaycan Atabəyləri Eldənizlər, sonra Marağada Ağsunqurilər Atabəyliyi, Cənubi Azərbaycan ərazisində Əhərdə bir də Piştəginlərin Atabəyliyi var idi. Bunun xaricində Mosul Atabəyliyi var idi.
Fuad Babayev: Bu artıq indiki İraq ərazisidir.
Əkbər Nəcəf: Səlahəddin Əyyubi Mosul Atabəyliyinin içindən çıxmışdı. Mosul Atabəyliyinin komandanı idi.
Təmkin Məmmədli: Onların dəqiq sərhədi var idi?
Əkbər Nəcəf: Misirə qədər uzanırdı. Fatimilər dövlətini ortadan qaldırdılar.
Yunus Oğuz: Atabəy Eldənizdən sonra Mosullar çox gücləndi.
Əkbər Nəcəf: Ərbildə Bəytəginlərin, Suriya ərazsində Toqtəginlərin, Xuzistanda Əfşarların Atabəyliyi var idi. Bir də Səlcuqlu dövlət sistemi içərisində olmayan Atabəyliklər var. Misal üçün gürcülər XII əsri özlərinin ən parlaq dövrü hesab edirlər. Amma, bunun səbəbi şimaldan çox sayda qıpçaqların gəlib Gürcüstanda yerləşməsi idi.
Yunus Oğuz: Və xristianlaşması idi.
Əkbər Nəcəf: Xristianlaşırlar. Həm də Gürcüstan krallığına nəzarət sistemini ələ keçirirlər. Krallıq sistemini dəyişdirirlər. Gürcü çarı Tamara onların əlində çarəsiz qalır. İndiki Artvin, Şavşad Çıldır (hər 3 bölgə indiki Türkiyə ərazisindədir - red.) bölgəsində Qıpçaq Atabəyliyi qururlar. Onlar xristianlığı qəbul etmişdilər.
Yunus Oğuz: Onlar məskunlaşdııqdan sonra əslində islamlaşırlar. İndiki Türkiyə ərazisində məskunlaşanlar İslamı qəbul edirlər.
Əkbər Nəcəf: Bəziləri indiki Ukrayna ərazisinə gedir. Ukraynadakı o məşhur Qıpçaq kitablarının çoxusu onların dövründədir. Qıpçaqlar təkcə burada deyil, Orta Asiyada da Səlcuqların əbədi, əzəli düşmənlərindən biri olub.
Yunus Oğuz: Yox, əslində mən o cür deməzdim. Tarixçi Lev Qumilyov da yazır ki, o zaman İslamı qəbul edən quz tayfaları Orta Asiyada qalıb oğuza çevrilirlər. İslamı qəbul etməyənlər Dəşti Qıpçağa (Qıpçaq çölü-Qıpçaqların yaşadığı tarixi ərazi - red.) gedirlər və onlara bizim dildə qıpçaq deyirlər.
Təmkin Məmmədli: Şəmsəddin Eldənizin etnik mənşəyinin də qıpçaq olduğu ehtimal edilir.
Yunus Oğuz: Qıpçaq Uran tayfasından
idi. Vaxtilə Orta
Asiyada əsir düşmüşdü.
Əkbər Nəcəf: Bir də dövlətlərin
də özünün sistemində müstəqil dövlətlər
var idi. Misal üçün Xarəzmşahlar,
Türkiyə Səlcuqları, Misirdə Məmlüklər,
Əyyubilər. Onların da
özünün içərisində Atabəylik sistemi
qurulmuşdu. Sonrakı dövrdə bu Lələliyə
çevrildi. Lələlik Osmanlıda da,
Səfəvilər də mövcud olub.
Yunus Oğuz: Amma, Afşarlarda Lələ
olmayıb. Yəqin onlar çox az hakimiyyətdə
olduqlarına görə.
Fuad Babayev: Sovetlər zamanında bu
dövrün öyrənilməsi nə səviyyədə
idi və müstəqillikdən sonra hansı impulslar alıb?
Yunus Oğuz: Ümumiyyətlə, Şah
İsmayılı müəyyən dərəcədə
öyrənmək olardı, onu da geniş təhlil etməyə
imkan vermirdilər. Bu da Şah
İsmayılın xristian Avropası ilə kifayət qədər
əlaqələri olduğu üçün mümkün
idi. Amma, tutaq ki, 53 il hakimiyyətdə
olan Təhmasib şahın ali məktəb dərsliklərində
yalnız adı keçirdi. Şah Abbas xristianlarla yaxın
olduğu üçün ona da bir az yer
ayrılmışdı. Ondan sonra təsəvvür edin ki, Səfəvi
dövləti 236 il olub. 1136-cı
ildən 1225-ci ilə kimi Azərbaycan Atabəylər dövləti
olub. Bunlar haqqında demək olar ki,
heç nə yox idi. Bir Mömünə
Xatun türbəsi var idi. Əslində o türbə
Mömünə Xatunun adına deyildi. Ona Türbeyi Sərdar deyirdilər. O Türbeyi Sərdarda 3 nəfər dəfn
olunmuşdu. Mömünə Xatun, Atabəy, bir də
oğlu. Sonradan bunlar yoxa çıxdı və
xalq arasında Mömünə Xatun türbəsi adlanmağa
başladı. Başqa heç nə yox
idi.
Təmkin Məmmədli: Ziya Bünyadovun "Azərbaycan
Atabəyləri dövləti: 1136-1225-ci illər"
kitabı var idi.
Yunus Oğuz: Bir Ziya Bünyadovun tədqiqatı
var idi. Azərbaycan Atabəylər dövləti
yazdığına görə onu da sıxırdılar.
Səhv etmirəmsə, o kitab 1985-ci ildə
çıxmışdı. Amma, imkan
vermirdilər ki, o kitab geniş yayılsın. Ümumiyyətlə, Ziya Bünyadovun əsərlərinin
əksəriyyəti müstəqillik dövründə
geniş yayılmağa başladı. Yəni qoymurdular,
ya da az nüsxə ilə çap olunurdu.
Amma, çox böyük bir tariximiz var. Ondan
qabaq Sacəddinlər var. Sacəddin haqqında hələ bir
şey yoxdur. Məndə olan məlumata
görə Sacəddinin (Sacilər dövləti - red.)möhüründə
Azərbaycan yazılmışdı.
Əkbər Nəcəf: Bu mövzu dar çərçivədə
araşdırılırdı. Erməni
olmasına baxmayaraq Sovet dövründə Sergey Aqacanov bu sahəni
kifayət qədər ciddi araşdırıb. Ermənilər 1975-ci ildə Azərbaycan Atabəylərinin
sikkələri haqqında Amerikada kitab nəşr edilib.
Bizdə bu sahədə ilk elmi əsəri Məhəmmədəli
Şərifli (Məmmədəli Şərifli (1909-1969) tarix
elmləri doktoru, 1950-1951-ci illərdə Azərbaycan SSR Elmlər
Akademiyası Tarix İnstitutunun direktoru, 1952-1969-cu illərdə
Tarix İnstitutunun "Orta əsrlər tarixi" şöbəsinin
müdiri olub - red. ) ortaya qoydu. Eldəniz adı
haqqında bir yazı yazdı, Marağa Atabəyləri
haqqında yeganə araşdırma da Məhəmmədəli
Şərifliyə aiddir. Daha sonra bu
dövrü Ziya Bünyadov tədqiq etdi. yazdı.
Ziya Bünyadovun bu dövrün bir neçə
mənbəsinin tənqidi tərcüməsinə baxması
onu başqa tədqiqatçılardan fərqləndirirdi.
Misal olaraq Sədrəddinin Dövləti ali
Səlcuqiyyə (Sədrəddin əl-Hüseyninin
"Əxbar əd-Dovlə əs-Səlcuqiyyə" əsəri
- red.) əsərlərindən istifadə etdi. Amma,
dünya tarixşünaslığında, o cümlədən
İraqda, Türkiyədə Eldənizlər (Atabəylər
- red.) haqqında kifayət qədər araşdırma
aparılıb. Amma, Atabəylər
dövrünün araşdırılmasında problem dövlətçilik
tariximizi ərazi, yoxsa kimlik üzərindən
araşdırıcağımıza bağlıdır.
Ərazi üzərindən baxdığımız zaman
hazırda Azərbaycanın ərazisi 86,6
min kv.km.-dir. Kimlik üzərindən baxdıqda isə Orta
Asiyadan çıxmış bir qul gəlib burada dövlət
sistemi içərisində dövlət qura bilən
potensialdır. Nə üçün? Çünki, oradakı kimliklə buradakı kimlik
arasında bir fərq yoxdur.
Yunus Oğuz: Sizin "Hunların minilliyi"ndə
yazdığınız kimi Şərqdən tutmuş Adriatik
dənizinə qədər, Misir də daxil olmaqla bir dövlətçilik
sistemi var idi. Türk imperiyalarının
içində Şərq Qərb dövlətçilik
sistemi var idi. Məsələn, Çingiz
xan öləndən sonra imperiya Şərq və Qərb hissələrinə
parçalandı.
Əkbər Nəcəf: O hunlarda oldu. Çingiz Xanda imperiya 4 hissəyə
bölündü. Amma Səlcuqlu sistemində
dediyiniz amil var idi. Azərbaycan Atabəyliyi
də İraq sultanlığının Səlcuqlu dövlətinin
içərisindən çıxmışdı.
Yunus Oğuz: Bu əslində Göytürklərdən,
Türkeşlərdən gəlirdi.
Fuad Babayev: Bəs müstəqillik
dövründə bu sahənin araşdırılması necə
oldu?
Yunus Oğuz: Mustəqillik dövründə daha
geniş baxmaq lazımdır. Tarix İnstitutunun
böyük bir xəritəsi jurnal kimi nəşr edilib.
Bizim bəlamız ondadır ki, Əkbər bəyin
dediyi kimi milli kimliklə tarixi ərazilər səhv
düşüb. Yüzillər boyu o
taylı bu taylı Azərbaycan ərazisini sülalələr
idarə edib. Demokratik prinsipsə hələ
eramızdan əvvəl Qutilərdə olub. 105 il hakimiyyətdə olan Qutilərdə
Padşahlar seçki ilə olub. Bu dövlətin
ən böyük xüsusiyyəti onun demokratik əsaslarla
idarə edilməsi idi. Demokratik sistem
Əmir Teymurda və Əfşarlarda da olub. Milli kimliyimizdə ərazimiz böyükdür, amma
siyasi kimliyimizdə ərazimiz çox kiçikdir.
Hazırda Azərbaycan əhalisi ən azı 5 dövlətin
ərazisində Rusiya, Gürcüstan, Ermənistan, İran və
Türkiyə, hələ deyək ki, Türkmənistanın
da bir hissəsində yaşayır. İndi gələcəkdə
necə olacaq, bu dövlət xadimlərinin, xalqın
işidir. İdeologiyadan
asılıdır. Ərazimizə Azərbaycan
adı 1918-ci ildə verilib.
Tarixşünaslığımızda Qaraqoyunlular da çox az öyrənilib. Ağqoyunlular
daha çox öyrənilib, nəinki Qaraqoyunlular. Məsələn,
Miranşah az öyrənilib. Miranşah və oğlu uzun müddət Azərbaycanda
bizdə hakimiyyətdə olub.
Fuad Babayev: Miranşah dedikdə dərhal dərhal
yada "Nəsimi" filmi düşür. Ondan
başqa heç nə yoxdur.
Əkbər Nəcəf: Nəsimi də
yaddaşımızda o filmlə qalıb.
Yunus Oğuz: Mən də öz romanımda
Əmir Teymuru Nəsimi ilə Sivasda
görüşdürdüm. Oxucuların
şüurunu dəyişdirmək olmur. Hər
halda fikirləşdim ki, romandır. Romanda
ədəbi üsullardan istifadə edə bilərsən.
Amma tarixdə Əmir Teymurla Nəsimi
görüşməyib. Amma Teymurun
oğlu Uluqbəy onun şeirlərini çox sevib.
Fuad Babayev: Müstəqillik dövründə
Atabəylərlə bağlı gözləntiləri
doğruldan sanballı tədqiqatlar aparılıbmı?
Yunus Oğuz: Bizdə hələ 2 nəsil də
dəyişməlidir ki, bu fikirlər dəyişsin. Ən azı fikirləşmək üçün
insanlara ideya vermək lazımdır. Məsələn
Mömünə Xatun çox az öyrənilib.
Çoxları onun şəcərə tarixini
bilmirlər. Onu bilmək üçün
Mahmud Kaşğarini (Mahmud Kaşğari 1029-1105 - görkəmli
türk filoloqu - red.) oxumaq lazımdır. Əfrasiyabın,
Alp Ər Tonqanın Turanında qız uşaqlarına xatun
deyərdilər. Məsələn,
"Divanü lüğəti it türk"də (türk
dünyasının ilk ensiklopedik əsəri, Mahmud
Kaşğarinin Xİ əsrdə yazdığı türkcə-ərəbcə
lüğət - red.) çox maraqlı faktlar var. Oğlan
uşaqlarına xan deyərdilər. Bir
qisim tədqiqatçıar Alp ər Tonqanı Oğuz xan
hesab edirlərdır, bəziləri deyir ki, Əbülqasim
Firdovsinin yazdığı Əfrasiyab elə Alp ər
Tonqanın özüdür. Biri yazır
ki, paytaxt Səmərqənd olub, digəri Həmədanı,
başqa birisi Rey şəhərini paytaxt sayırdı.
Amma fakt odur ki, Mahmud Kaşğari kitabında
yazır ki, tarixən Qum şəhəri, Xorasan, Həmədan
türklərin olub. Hər halda 1000 il
bundan qabaq o tarixə daha yaxın idi. O bütün türk
obalarını, tayfalarını bir-bir gəzmişdi, hələ
Azərbaycana da gəlib çıxmışdı. Gələcəkdə gənc tədqiqatçılar
daha çox mənbələr tapacaq.
Əkbər Nəcəf: Mən Şah
İsmayılın Divanını araşdıranda 2 əlavə
əlyazmasını tapdım. Bir mətni
başqa bir mətnin içərisinə qoyublar. Kataloqda da göstərilmir. Yunus
bəyin dediyi odur ki, biz müstəqil olsaq da beyin olaraq
müstəqil deyilik, köhnə tarix nəzəriyyəsinə
məhkumuq.
Yunus Oğuz: Yox, Əkbər bəy. Mən fikrimi düzəldim. Bu
gün beyin olaraq sərbəstik, amma tarixi təfəkkürümüzdə
buxovlar var. Təbiidir ki, eyni dilimiz olub, eyni mədəniyyətimiz
olub. Uzun müddət dinimizi ərəb dilində
aparmışıq, fars dilində şeirlərimizi
yazmışıq, ərəb əlifbasından istifadə
etmişik. Mən Sizə deyim ki, Şah
İsmayılın bəlkə də Ərdəbil
kitabxanasından aparılanların heç yarısını
Ermitaj bizə göstərmir. Şah
İsmayılın 50 mindən çox mənbələrə
əsaslanan böyük kitabxanası olub.
Fuad Babayev: Onlar lazımı səviyyədə
saxlanılırmı?
Yunus Oğuz: Təbii ki, saxlanılır. Zaman keçdikcə, İran və Rusiya ilə
iqtisadi-siyasi münasibətlərimiz inkişaf etdikcə bəzi
sənədlərin fotosurətlərini verirlər.
Bundan o yana keçmirlər. Fakt odur ki, Şeyx Səfi xalçası Azərbaycan
adından nümayiş etdirilmir. Üstündə
Şeyx Səfi yazılmasına baxmayaraq heç Səfəvilərin
də adından vermirlər.
Əkbər Nəcəf: Xarici ölkələrin
arxiv və muzeylərindən mənbələrin əldə
edilməsi maddi vəsaitə bağldır. İkinci
məsələ odur ki, maddi imkansızlıq ucbatından Azərbaycan
alimi sərhəddən kənara çıxa bilmir. Qonşu İranda minlərlə əlyazma var.
Qüdsi Rəcəbi kitabxanasının türkcə əlyazmalar
kataloqu çapdan çıxıb.
Yunus Oğuz: Mənim üçün çox
maraqlı oldu. Vatikanda
Şah Abbasın, Sah Səfinin türkcə məktubu var.
Əkbər Nəcəf: Hindistanda, Misirdə kifayət
qədər əlyazmalar var.
Fuad Babayev: Maddiyyatla yanaşı, həm də
alimin dil biliyi, hazırlığı da mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Əkbər Nəcəf: Bəzi məsələlər
tarixçinin öhdəsinə buraxılmamalıdır. Tarixçinin bir mənbəni tam şəkildə
qavraması üçün 6-7 ilə ehtiyacı var.
Yunus Oğuz: Mən deyərdim bəlkə də
çox.
Əkbər Nəcəf: Bu mətnin artıq sənin
dilində olması lazımdır ki, tarixçi ona müracət
etsin. Mən İngiltərədə
görmüşəm ki, tarixçi ən yaxşı halda
bir və ya iki dil bilir. Universitetdə mənə
8 dil keçiblər. İnsanın
ömrü çatmaz bu dilləri öyrənməyə.
Fars dilinin özünün dəricəsi var, pəhləvicəsi
var, persicəsi var. Yəni bir dilin içindən 3 dil
çıxır.
Yunus Oğuz: Heç "Şahnamə"ni indiki frarslar oxuyub başa düşmürlər.
Əkbər bəy düz deyir. Təkcə dili bilmək azdır. Bundan başqa həmin alimlərin Azərbaycana
bağlılığı, dövlət təfəkkürünü
onlara aşılamaq lazımdır. Strabonun
"Coğrafiya", Herodotun "Tarix" kitablarının
rus dilinə tərcüməsinə baxanda hər yerdə Ermənistan
adına rast gəlinir. Elə
bil Ermənistandan başqa heç bir dövlət olmayıb.
Çünki həmin nəşriyyatların
redaksiya heyətlərində müavinlər ermənilər
idi və onlar da hər yerə Ermənistan yazırdılar.
Fuad Babayev: Əkbər bəy dedi ki, bu
tarixçi işi deyil. Deməli, tərcüməçi
işidir. Deməli, bu kitablar tərcümə
edilməlidir.
Yunus Oğuz: Mən deyirəm ki, 1-ci əsrə
aid "Böyük Ermənistan" xəritəsini göstərin.
Kimsə orijinalı göstərə bilmir.
Amma, XX-XXI əsrlərdə çəkilmiş
xəritələri Ermənistan tarixinə daxil edirlər.
Fuad Babayev:. Mən bilirəm ki,
Siz tarixi romanlar müəllifisiniz. Bəs
bu tarixi məsələlərə həsr olunmuş
tamaşalar varmı? Pyeslər, romanlar,
hekayə və povestlər yazılırmı? Axı hər kəs oturub tarixi elmi ədəbiyyatdan
oxumur.
Yunus Oğuz: Atabəylər haqqında cəmi 3
nəfər yazıb. Nəriman Həsənzadə
mənzum pyes yazıb. Atabəylər
haqqında Əkbər Nəcəf yazıb (Əkbər Nəcəf
"Səlcuqlu dövlətləri və atabəyləri
tarixi", Bakı 2010 - red.). Mən də
romanımda ondan istifadə etmişəm. Amma,
Atabəylər haqqında konkret romanı təkcə mən
yazmışam. Əslində tarixi ədəbiyyata
hökmən sifarişlər olmaldır. Təəssüflər
olsun ki, bu yoxdur. Azdramada (Akademik Milli Dram
Teatrı - red.) pyeslərin sifarişi olmalıdır.
Fuad Babayev: Seriallar olmalıdır.
Yunus Oğuz: Düzdür mənə 1-2 nəfər
serialla bağlı müraciət edib. Amma,
demişəm ki, "Möhtəşəm Yüz il" və
ya "Diriliş Ərtoğrul" səviyyəsində
olmaycaqsa, heç çəkməyək. Çünki 1-2 milyon vəsaitlə serial çəkmək
mümkün deyil. Türkiyədə
tarixi filmlər çəkilir, orada Hollivudda kimi böyük
məhəllələr salıblar. Əslində
bu sahədə dövlət siyasəti var. Elmimizdə tarixlə
bağlı konfranslar keçirilir. İndi
ən güclü elmimiz İrəvan xanlığı ilə
bağlıdır. Çünki,
birbaşa dövlət başçısının nəzarətindədir.
Çünki, biz müharibə ilə
üz-üzəyik. Bəs başqa tarixi
dövrlərimiz? Məsələn, mən
"Nadir şah" romanında göstərmişdim ki, Nadir
şah Əfşar Azərbaycan padşahıdır. Təbii,
mən qəbul edirəm ki, indiki İran dövləti ilə
bizim ortaq mədəniyyətimiz, ortaq tariximiz var. Amma, hər
şeyi İranın adına niyə
bağlamalıyıq? Sizin kitabda da mən bəzi
yerlərdə İrana rast gəldim. Əsəbləşdim.
Əkbər Nəcəf: Niyə?
Yunus Oğuz: Yəni o zaman İran adı
olmayıb. Olub Bayandurilər, olub səlcuqlər, olub
qaraqoyunlular. Hamısının da möhürləri
var. Avropada perslər, yəni farslar yazırlar. Onlar hər
yerdə fars yazırdı. İran
adlı rəsmi dövlət 1936-cı ildə Birləşmiş
Millətlər Təşkilatına müraciət edib.
Əkbər Nəcəf: Amma, coğrafi ad olaraq
işlənib axı.
Yunus Oğuz: Bəli, Azərbaycan ərazisində
İran yaylası olub.
Əkbər Nəcəf: İran dövlət
adı olaraq mənim kitablarımda keçə bilməz.
Yunus Oğuz: İran dövlət adı kimi Səmanilərdən
başlayır. Cəmi 99 il hakimiyyətdə
olublar. Yəni farsların hakimiyyəti olub.
Sonra Qaraxanilər onları deviriblər, Səlcuqlar
deviriblər. Əhəməniləri Makedoniyalı İsgəndər,
Sasaniləri isə ərəblər məğlub etmişdi. Yəni söhbət ondan gedir ki, o dövrdə
yaşamış Əbülqasim Firdovsi (935-1020 - red.) İranı böyütmək üçün,
İran dövlətini ortalığa çıxarmaq
üçün İran-Turan müharibələrindən
yazıb. Harada idi o İran-Turan müharibələri.
Bax Siz hunların 1000 illik tarixini (Əkbər Nəcəf
"Hun minilliyi (b.e.ə IV - b.e. VI əsrlərdə türk
dünyası)", 2015 - red. )
yazmısınız. Nə vaxt və harada olub
İran-Turan müharibələri? Turan var
idi. İran harada idi?
Əkbər Nəcəf: O Firdovsinin fantaziyası
idi.
Təmkin Məmmədli: Atabəylər dövlətində
hansı dildə danışırdılar?
Əkbər
Nəcəf: Dövlət dili deyilən termin XIX əsrdə
ortaya çıxıb. Sarayın dilində
farsca da var idi, türkcə də var idi, ərəbcə da
var idi. Şəriət dili, hüquq dili ərəbcə
idi, farsdilli şəriət dili XVIII əsrdən
formalaşır. Ordu dili, eyni zamanda əhalinin
əsas dili türk dili idi.
Yunus Oğuz: Padşah hansı dildə
danışırdısa, xalq da o dildə
danışırdı.
Əkbər Nəcəf: Əhali səviyyəsində
ikidillilikdən söhbət belə gedə bilməz. Anadoluya qədər əhali türk dilli idi.
Fuad Babayev: Konkret olaraq "Aran Atabəyləri"
kimi monumental kitabı ortaya qoymaq üçün gənc
tarixçilər hansı keyfiyyətlərə malik
olmalıdır? Gənc tarixçilərə
tövsiyəniz nədir?
Əkbər Nəcəf: Bu çox sadədir. Elm istehsal etməsə ölür. Tarix də istehsal edən bir elmdir. Deyək ki, mən o əsəri ortaya
çıxardım. Yunus bəy roman
yazanda təkrar o qədər ədəbiyyat oxumaqdansa, bu
kitabdan istifadə edəcək. Ümumiyyətlə
belə tədqiqatlara ideoloji bir ehtiyac var.
Yunus Oğuz: Mən roman yazarkən Əkbər
bəyin kitabından özümə lazım olan
informasiyaları götürmüşım. Kitab
müəllifinin şəxsiyyətindən də çox
şey asılıdır. Müəllif də,
alim də ilk növbədə şəxsiyyət
olmalıdır. Amma, qədim mənbələri
hökmən oxumaq lazımdır. Bir
haşiyəyə çıxım. Yəhudilər
gəlib Həmədanda türk İbn Sinanı öyrənirdilər.
Niyə biz İbn Sinanın əsərlərini
tərcümə etmirik. Niyə səhiyyə
tariximiz yoxdur. Biruni Kopernikdən 400 il
əvvəl deyib ki, yer kürəsi fırlanır. Niyə Astranomiya tariximiz yoxdur? Hər şeyi Nəsirəddin
Tusiyə bağlayarıq.
Fuad Babayev: Yaxud da Tixo Brageyə, İohan Keplerə
və başqalarına.
Əkbər Nəcəf: Küçədən
keçən oxucunun mənim kitabımı oxumasına ehtiyac
yoxdur. O ktabın sadələşdirilmiş başqa bir
versiyası ortaya çıxmalıdır. Avropada
kitab ədəbiyyatı necə formalaşır?
Yunus Oğuz: Almaniya 16-18-ci əsrlərdə
özü üçün fəlsəfə
ideologiyasını, fəlsəfə tarixini yaratdı. O fəlsəfə
tarixi iqtisadiyyata təkan verdi. Bağlılıq oradadır. O iqtisadiyyat
sürətlə silahlanmaya, texnikanın inkişafına rəvac
verdi və Maltus nəzəriyyəsi
ortalığa çıxdı. Maltus nəzəriyyəsinə
görə isə almanlara yaşadığı ərazi kifayət
etmirdi, dünyanı onlar tutmalı idi. Yəni
bu fəlsəfə tarixindən gəlməlidir. Mən Əkbər bəyin kitabında həm də
fəlsəfə tarixini gördüm. O kitabda adət-ənənə,
ordu quruluşu var, o zaman məşhur insanların
yazdığl əsərlər haqqında məlumat var.
Bütün bunlardan fəsəfə tarixini ortalığa
çıxarmaq mənim üçün çox asandır.
Təmkin Məmmədli: Həmin dövrün
özü də çox maraqlıdır. Bu
dövr səlib yürüşlərinə təsadüf
edir. Azərbaycanda Nizaminin, Əcəminin
yaşadığı İntibah dövründə
ictimai-siyasi şərait necə idi?
Əkbər Nəcəf: Uzağa getməyək.
1071-ci il Malazgird (Malazgird
döyüşü - Səlcuqlar və Bizans arasında
1071-ci il avqustun 26-da baş verən savaşdır.Qalib gələn
tərəf Səlcuqlar oldu və Anadoluya yol
açıldı - red.) döyüşləri harada olub,
ordugahı harada idi, ordu Malazgirdə necə gedirdi. Bunlar Azərbaycanın da içərisində yer
aldığı tarixlə yaxından bağlı olan uzun
proseslərdir. Bir də Səlib mühaibələrinin
birmənalı olaraq qarşısını alan
əsas güc türklər olmuşdur.
Yunus Oğuz: Əslində Əkbər bəy Səlib
müharibələri məhz dünyanı tuta-tuta gedən Səlcuqlara
görə başladı.
Əkbər Nəcəf: Elədir. Ona
görə də bunu Avropa dünyası heç bir zaman
unutmadı. Bir də bu dövrün zəngin
ənənələri var. Əvvəla, bu coğrafiyanın
ağacsız, meşəsiz qalmasının səbəbi də
Atabəylər dövrünə gedib çıxır.
Çünki, burada külli miqdarda silah istehsal
edilirdi. Dərbənd
yaxınlığında 2 yanbayan kənd var idi, ora sanki
dövrünün silah fabriki idi, onlara silah sifarişi Əndəlüsdən
(İspaniya - red.) gəlirdi. İndiki
Neftçala, Lənkəran zonasından yuxarıya doğru
böyük bir ərazi meşəlik idi. Ona
görə ruslar 940-cı illərdə Bərdəyə gələn
zaman heç kəs onları görə bilməmişdi.
Çünki Kür sahili boyu meşəlik idi.
İkincisi, bu coğrafiyada Şərq Qərb məsələsinin
əsasını qoyuldu. Artıq o
dövrdə həm siyasi, həm də dini olaraq bu anlayış
formalaşdı.
Fuad Babayev: Qarşıdurma.
Əkbər Nəcəf: Bəli. Uzun
müddət bu qarşıdurmanın Qərbi də biz olduq,
Şərqi də.
Yunus Oğuz: Vuran da biz olduq, yıxan da biz olduq.
Əkbər Nəcəf: Bundan başqa, ciddi bir əhali
potensialı var idi. Yəni o dövrün tədqiqatçıları
orta əsr tarixinə ümumiyyətlə,
çürümüş feodal sistemi kimi baxırdılar.
Keyfiyyətli bir əhali var idi. Şəhər əhalisi ilə birlikdə kəndli
və bir də köçəri əhali var idi. Bu əhali elə də savadsız deyildi. Öz dilində öz mədəniyyətini
qoruyurdu. Zəngin bir dastan ənənəsini
yaşadırdı. Gecə boyunca
dastançılar oba-oba gəzərdilər. Ona görə
Atabəy Eldəniz kimi digər insanlar ortaya
çıxdığı zaman özlərindən əvvəlki
min illlik
şüur hafizəsi onların beyinlərində
təzə və canlı idi. İmkan
tapdığı zaman hansı dövləti, hansı sistemi
quracağını bilirdi.
Yunus Oğuz: Təhtəlşüur üzə
çıxırdı.
Əkbər Nəcəf: Bəli. Bizdəki
kimi o şüur qırılmaları yox idi.
Yunus Oğuz: Təəssüflər olsun ki, bizdə
çox qırıldı.
Əkbər Nəcəf: Digər bir cəhət də
geyim sənayesi çox zəngin idi. Bir dostumla
X-XVIII əsr arasında mövcud olmuş geyim
siyahısını hazırlarkən sadəcə qumaşda 2
mindən çox növ tapdıq. Bu sənaye
XVIII əsrdə xanlıq dövründə göz görə-görə
yox edildi. İkinci bir məsələ bu
insanlar özlərini dövrə görə yeniləyə
bilmədilər. Proses hələ Səlib müharibəsi
zamanında başlamışdı. Səlcuqlu
dövrünün ciddi bir problemlərindən biri dənizi
tanımamaqları idi. Bunları etiraf etmək
lazımdır. Biz bu zənginliyi itirdik.
Yunus Oğuz: İslam dinində bir mühafizəkar
cərəyan var. Mənsur Həllacla sufilik cərəyanı
yarandı. Sufilik sonra hürufiliyə
keçdi. Amma, İslama yenilik gətirməyi,
İslama ehkamla baxmamaq ənənəsini - hürufiliyi bizdə
qırdılar, Yəni oxuyanlar artıq azaldı və ondan
sonra cəhalətə keçdik. Yəni
hər şey ehkama tabe edildi, yaradıcı şüur yoxa
çıxdı. Yaradıcı şüur da sufilikdə,
hürufilikdə, onların qolunda idi. Əslində
sufilik də, hürufilik də Tanrıçılıqdan gələn
bir şeydir. Tanrıçılıq
İslamdan əvvəl türklərdə mövcud olub.
Çox təəssüflər olsun ki, Sizin
dediyiniz mədəniyyət və ədəbiyyat artıq
orada korlandı. Tarixi
bağlılığı, tarixi qırılmanı bərpa
etmək lazımdır. Bunu edə bilsək,
onda yüzlərlə gənc alim bu işə sövq ediləcək.
Əkbər Nəcəf: Bizdə rəsmi
tarixşünaslığa alternativ
tarixşünaslığın, alternativ fikrin
formalaşması lazımdır. Bizim tarix
arxivimiz yoxdur. Bizim kitabxanada istədiyimiz
dövr haqqında ən azı 10 kitabı tapıb oxumaq
imkanımız olmalıdır. Amma, belə
bir imkan yoxdur. Bu arxivi alternativ güclər
yarada bilər. Bu akademiya ilə, institutla olacaq iş
deyil. Dövlət isə iş adamlarını bu fəaliyyətə
vəsait ayırmağa təşviq etməlidir.
Yunus Oğuz: Faktiki olaraq Qumilyov alternativ tarix
yaratdı.
Əkbər Nəcəf: Bir də unutmayaq ki, Eldənizlər
dövrü həm də qadın tarixi baxımından
çox zəngindir. Həm qadın
intriqaları, həm qadın kimliyi, həm dövlətçi
qadın anlayışı bu dövrdə mühüm rol
oynayırdı. O dövrdə Məhsəti kimi
qadın şairə olub.
Yunus Oğuz: O dövrdə həm də
amazonkalar olub. Eldənizin nəvəsi Cəlaliyyə
xanım Naxçıvanın hakimi idi, bir dənə kişi məmuru yox idi.
Təmkin Məmmədli: O dövrdə aparılan
müharibələr haqqında nə demək olar?
Yunus Oğuz: O dövrdə mərkəzləşdirilmiş
dövlətdən söhbət gedə bilməzdi. Heç
Əfşarların da vaxtında mərkəzləşdirilmiş
dövlət yox idi, hər şey tayfalardan asılı idi. Əsas odur ki, o tayfalara yanında qoşun saxlamağa
icazə verilirdi. Müharibə
olacağı təqdirdə o tayfalar qoşunla padşahın
sərəncamında olmalı idi.
Əkbər Nəcəf: Atabəy
dövrünün bir xüsusiyyəti var idi. Atabəyin
tayfadaşı yox idi, Atabəy saraydan gəlmiş təhsilli
bir məmur idi. Bu dövlətçilik
üçün yaxşı modeldir. Amma,
bu model formalaşa bilmədi. Çünki,
türk dövlət sistemi olan xaqanlıq mahiyyət etibarilə
tayfaların konfederasiyası idi. Hər
hansı bir tayfanın maddi marağını təmin etmədiyi
zaman o sistem problem yaşamağa və tənəzzülə
məhkum idi. Burada bir məsələ də
var. Xalq orduda döyüşmürdü. Xalqın
özünün sosial, iqtisadi (vergi və s.-
Ə.N.), siyasi həyat tərzi var idi. Yəni
şəhər insanı müharibədə
döyüşmürdü. Şəhərə
müdaxilə olduğu təqdirdə şəhərlinin onu
müdafiə etmək haqqı yox idi. Şəhərin
özünün tutqalı, idarə sistemi, müdafiəçisi
var idi. Xalqın funksiyası fərqli idi.
Yunus Oğuz: Əkbər bəy, əslində
Atabəylər dövründə xalqın özü də
formalaşmamışdı.
Əkbər Nəcəf: Xalq deyəndə biz şəhərdə
və kənddə yaşayan əhalini nəzərdə
tuturuq. O dövrdə bunu ayırmaq da düzgün deyil. Şəhər
əhalisi həm kəndli ola bilər, həm
də şəhərli ola bilər.
Yunus Oğuz: Əslində bu tərəkəməlik
idi.
Əkbər Nəcəf: Onlar arasında daim dəyişən
ticari, mədəni və sosial münasibətlər var idi. Digər tərəfdən bölgənin qlobal mənada
ticari həcmi böyük idi. Hamı, o cümlədən
Avropanın özü də bu ticarətin bir parçası
olmağa can atırdı.
Yunus Oğuz: Yəni, Böyük İpək
Yolu.
Əkbər Nəcəf: Bu eyni zamanda inanc,
düşüncə yolu, mədrəsə sistemi idi. Vəqf sistemi Bərdədən çıxan 14
yaşlı tələbəyə pulsuz Nişapurda oxumaq,
ondan sonra təhsilini Qahirədə davam etdirmək imkanı
verirdi. Vəqf sisteminin ərazisinə
dövlət toxunmurdu. Bu sistem Atabəylərdən
əvvəl mövcud idi. Sizin
sualınızla bağlı onu da deyim ki, Atabəylər
zamanında əlbəttə ki, müharibələr var idi.
Amma, ö dövrün müharibələrdən
də böyük dərd vəba kimi yoluxucu xəstəliklər,
ciddi qıtlıq olub. Heç kəs
yoluxucu xəstəlikdən qorxduğu qədər müharibədən
qorxmazdı. Bir də ö dövrün ən
mühüm hadisələrindən biri zəlzələlər
olub. Misal üçün Gəncədəki
zəlzələ şəhəri yerlə yeksan etmişdi.
300 min əhalidən 70 mini sağ qaldı.
Yunus Oğuz: 1138-ci il Gəncə
zəlzələləsi.
Əkbər Nəcəf: Bir də iqlim 1000-ci ildən
etibarın mərhələli şəkildə soyumağa
başladı və 1400-cü ilə qədər davam etdi. O
dövrə qədərki iqlim daha mülayim və isti idi. 1400-cü ildən 1800-cü ilə qədər
dünya kiçik buz dövrü yaşayıb. Bu bizim tarixşünaslıqda
araşdırılmayıb.
Yunus Oğuz: Qumilyovun passionarlıq nəzəriyyəsində
bu var.
Əkbər Nəcəf: Bizim tarixin
ekologiyasını öyrənməyimizə ehtiyac var. Bu
ekologiya tarixi deyil, tarixin özünün ekologiyada hadisələrə
necə təsir etdiyi ayrıca
araşdırılmalıdır. Səlcuqlar
dövründən sonrakı mərhələdə biz insan
da itirdik. Monqol hərəkatı
buradakı böyük bir mədəni kütlənin
Anadoluya, Suriyaya və Misirə getməsinə səbəb
oldu. Sonrakı XI-XV əsrlərdə
Misirdə yüzlərlə oğuz dilində əsər
yazmış türkiyyələr ortaya çıxmağa
başladı. İnsan bölgə olaraq
yer dəyişdirdiyi zaman ağıl da o bölgəyə
köçür. Bizə qalan zəngin
bir tarix oldu. Amma, biz öz tariximizi
araşdırmalıyıq. Tarix onu
araşdıranındır.
Hazırladı: Təmkin Məmmədli,
Aydan Abaslı
Olaylar.- 2018- 2 noyabr.- S.9;
13; 16.