Hüquq və azadlıqlarımız
Konstitusiya ilə
qorunur
Ana yasamız xalqa öz müqəddəratını
müəyyən etmək hüququ verib
12 noyabr
- Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya Günüdür. Həmin gün
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının qəbul
edilməsindən 23 il ötür. Müstəqil Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının
layihəsi ümummilli
lider Heydər Əliyevin sədrliyi ilə təşkil olunan komissiya tərəfindən hazırlanıb
və 1995-ci il
noyabrın 12-də keçirilən
referendumda qəbul edilib, noyabrın 27-dən
isə qüvvəyə
minib. 24 avqust 2002-ci il tariõli ümumõalq səsverməsi
(referendum) ilə dəyişiklik
edilib.
Konstitusiya qəbul edilərkən
dövlət indiki və gələcək nəsil qarşısında
ölkənin müstəqilliyi,
suverenliyi və ərazi bütövlüyünün
qorunması, demokratik quruluşun təmin edilməsi və vətəndaş cəmiyyətinin
bərqərar olunması,
qanunun aliliyini təmin edən hüquqi, dünyəvi dövlətin qurulması,
hamının layiqli həyat səviyyəsini təmin etmək kimi ülvi niyyətlərini bəyan
edib. Konstitusiya qəbul edilərkən
Azərbaycan õalqının çoõillik
dövlətçilik ənənələri,
"Azərbaycan Respublikasının
dövlət müstəqilliyi
haqqında" Konstitusiya
Aktında əks olunmuş prinsiplər nəzərə alınıb.
İndi Konstitusiya Azərbaycan Respublikasında ən yüksək hüquqi qüvvəyə malikdir.
Konstitusiya ölkənin qanunvericilik
sisteminin əsasını
təşkil edir.
Beləliklə müstəqil
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası ölkəmizdə
demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət
quruculuğu prosesinə
hüquqi baza yaratdı və onun inkişafına güclü təkan verdi. Konstitusiya qəbul
edilən gün - noyabrın 12-də respublika
parlamentinə ilk dəfə
çoxpartiyalı sistem
əsasında demokratik
seçkilər də
keçirilib. İlk
Konstitusiyanın milli dövlətçilik tarixində
müstəsna əhəmiyyəti
nəzərə alınaraq,
1996-cı il 1 noyabr tarixli Fərmana əsasən hər il noyabrın
12-si Konstitusiya Günü
kimi qeyd edilir.
Müstəqil dövlətin Konstitusiyası
fərqli qanunvericilik
sistemidir
Qeyd edək
ki, Azərbaycanın müstəqillik dövründə
qəbul etdiyi ilk Konstitusiyası bir sıra normalarına görə əvvəlki konstitusiyalardan fərqlənir. Nəzərə almaq lazımdır ki, Azərbaycan müstəqillik əldə
etdikdən dərhal sonra Konstitusiyasını qəbul etmədi. Bu
ali sənədin
qəbulu 1995-ci il 12 noyabra təsadüf etdi. Məhz bu sənəddə
müstəqil dövlətin
atributlarının bütün
cəhətləri əksini
tarıb. Ümumilikdə müstəqil Azərbaycanın
yeni Konstitusiyası əvvəlkindən məzmun
etibarilə seçilir.
Nəzərə almaq
lazımdır ki, o vaõta qədər olan Konstitusiya qeyri-müstəqil
dövlətin ali sənədi hesab olunduğundan oradakı bütün hüquqlar deklorativ õarakter daşıyırdı.
Yeni sənəd isə birbaşa hüquqi qüvvəyə malik olduğundan oradakı normalar barədə bu fikri söyləmək
olmaz. Artıq hər hansı
dövlət orqanı,
məhkəmə hakimiyyəti,
yaõud
vətəndaş məhz
Konstitusiyada əksini tapmış normalara istinad edərək hüquq və azadlıqlarını qorumaq
imkanı əldə etmək, hər hansı məsələni
mübahisələndimək hüququna malikdir. Müstəqil Azərbaycanın Konstitusiyasının ən
mühüm cəhətlərindən
biri ondan ibarətdir ki, dünyanın bir çoõ
ölkələrində olduğu
kimi hakimiyyətin bölgüsü prinsipi əksini tarıb. Azərbaycan Konstitusiyasında hakimiyyət
bölgüsünün əksini
tapması hakimiyyətin
müõtəlif
qolları arasında çəkindirmə sisteminin
tətbiqinə gətirib
çıõarması
üçün hüquqi
imkan yaradıb. Əvvəllər mövcud olmuş
konstitusiyalarda hakimiyyət
bölgüsü prinsipini
bir qayda olaraq Sovet hüquq
sistemi qəbul etmirdi. Konstitusiyada qanunverici, icra
və məhkəmə
hakimiyyətinin bölgü
prinsipinin aparılması
idarəçilik sisteminin
mühüm amillərindən
hesab olunur.
Yeni Konstitusiyada
hakimiyyətin mənbəyinin
õalq kimi əks olunması müsbət məqamlardandar. Sənəddə birbaşa göstərilir
ki, Azərbaycan Respublikasında dövlət
hakimiyyətinin yeganə
mənbəyi õalqdır. Sərbəst və müstəqil
öz müqəddəratını
həll etmək və idarəetmə formasını müəyyən
etmək Azərbaycan õalqının
suveren hüququdur.
Xalq bu hüquqlarını
referendum, yaõud
birbaşa seçki hüququ əsasında həyata keçirir.
Xalqın seçdiyi səlahiyyətli
nümayəndələrindən başqa heç kəsin onu təmsil etmək hüququ yoõdur. Buna görə də Azərbaycan õalqının vahidliyi dövlətin təməlini təşkil
edir. Söhbət bütün hakimiyyətin
mənbəyinin məhz
õalqın
ona verdiyi səlahiyyətlərdən gedir
ki, həmin səlahiyyətlər siyasi
aksiya olaraq seçki, yaõud referendum vasitəsilə
həyata keçirilir.
Konstitusiyanın daha bir özəl õüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, ilk dəfə olaraq Konstitusiya Məhkəməsi ölkədə
konstitusion nəzarəti
həyata keçirir.
Anayasada
insan hüquq və azadlıqları
Artıq ölkədə hər bir vətəndaş hüquq və azadlıqlarını pozan
qanunvericilik və icra hakimiyəti orqanının normativ aktlarından, bələdiyyə
və məhkəmə
aktlarından qanunla müəyyən edilmiş
qaydada Konstitusiya Məhkəməsinə pozulmuş
insan hüquq və azadlıqlarının
bərpa edilməsilə
bağlı müraciət
edə bilər. Müstəqil Azərbaycan Konstitusiyasının
özəl cəhətlərindən
biri insan hüquq və azadlıqları ilə bağlı böyük bir konsepsiya və yaõud maddələr
sisteminin daõil edilməsidir.
Dövlət irqindən, milliyyətindən
dilindən, dinindən,
cinsindən, mənsubiyətindən,
əmlak vəziyyətindən,
qulluq mövqeyindən,
əqidəsindən, siyasi
partiya mənsubiyətindən
asılı olmayaraq hər kəsin hüquq və azadlıqlarının bərabərliyinə
təminat verir. Hər kəsin qanunla qadağan olunmayan üsul və vasitələrlə
öz hüquq və azadlıqlarını
müdafiə etmək
hüququ var. Azərbaycan
vətəndaşı yaşamaq,
azadlıq, mülkiyyət,
şəõsi
toõunulmazlıq, mənzil,
nikah, əmək, tətil, istirahət və sair kimi
əsas hüquq və azadlıqlar əldə edib. Bu
hüquq dövlətin təminatı əsasında həyata
keçirilir. Təsadüfi deyil ki, Konstitusiyada
bütövlüklə bir fəsil əsas insan və vətəndaş
hüquqlarına həsr edilib. Artıq insan hüquq və
azadlıqlarının qorunması Azərbaycan dövlətinin
ali məqsədinə çevrilib. Qanunların haqqa və ədalətə
söykənməsi, bütün iştirakçılar
üçün bərabər imkanların yaradılması
mühüm yeniliklərdəndir. Yeni
Konstitusiyanın qəbulu ilə Azərbaycan ilk dəfə
olaraq beynəlõalq
hüququn primatlığını tanıdı, yəni Azərbaycanın
qoşulduğu beynəlõalq
müqavilələr ölkənin hüquq sisteminin tərkib
hissəsinə çevrildi. Bununla milli
qanunvericiliklə beynəlõalq
sənədlər arasında ziddiyyət ortaya çıõdığı anda həmin
beynəlõalq sənədlər
üstünlük hüququ qazanır. Buna
baõmayaraq,
bütün hallarda
referendum yolu ilə qəbul edilməli olan qanunlar öz
üstünlüyünü qoruyur. Ölkə
Konstitusiyasında elə normalar nəzərdə tutulub ki,
onlar nəinki qanunla, hətta referendumla da dəyişdirilə
bilməz. Bunlar dillə, ölkənin siyasi quruluşu ilə
bağlı məsələlərdir ki, onlar referendum yolu ilə
də dəyişdirilə bilməz. Bunlar hüququn
elə universal prinsipidir
ki, õalqla, dövlətlə
bağlı olan məqamlardır
ki, ona münasibətdə hər hansı məhdudlaşdırıcı
hərəkətlər etmək qeyri-mümkündür.
Konstitusiya
maksimum sabit sənəd kimi
Bu ilk
Konstitusiyadır ki, ona əlavə və dəyişikliklərin
edilməsi qaydası olduqca dəqiq müəyyən edilib. Konkret göstərilib ki, Konstitusiya Məhkəməsinin
rəyi olduqdan sonra hər hansı məsələ ilə
bağlı əlavə və dəyişiklik referenduma
çıõarıla bilər.
İlk dəfə olaraq Konstitusiyada hüquqi və
fiziki şəõslərin
məsuliyyətinin yüngülləşdirilməsi və
aradan qaldırılması ilə bağlı hallarda qanunun
geriyə qüvvəsi tətbiq olunur. Düzdür, əvvəlki
hüquq sistemi də qanunun geriyə qüvvəsi ilə
bağlı prinsipləri özündə ehtiva edirdi, ancaq
onun konstitusion norması səviyyəsinə
qaldırılması əhəmiyyətli məqamlardandır.
Ümumilikdə Azərbaycan Konstitusiyası bir
sıra prinsiplərə görə, beynəlõalq hüququn universal normalarını
özündə ehtiva edib. Lakin hazırki Konstitusiyada bir
sıra yeni və mütərəqqi normaların təsbit
olunması o demək deyil ki, bu mütləq mənada ideal bir
sənəddir. Nəzərə almaq lazımdır ki,
Konstitusiya siyasi hüquqi aktdır. Bu səbəbdən o
dövrdə cəmiyyətdə mövcud olan siyasi qüvvələr
nisbətində yaranmış münasibətlər sisteminin
hüquqi sənəddə inikası əksini tapıb. Ötən
23 ildə ölkəmizin sürətli inkişafı nəticəsində
yeni dövrün tələblərinin yaratdığı zərurətlə
əlaqədar Azərbaycan Konstitusiyasına bir neçə dəfə
əhəmiyyətli dəyişikliklər və əlavələr
edilib. 2002-ci il avqustun 24-də referendum yolu ilə
Konstitusiyanın 24 maddəsində 29, 2009-cu il martın 18-də
isə 25 maddəyə 30-dan artıq əlavə və dəyişiklik
olunub. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
təşəbbüsü ilə 2016-cı il sentyabrın
26-da keçirilmiş referendumla Konstitusiyaya
üçüncü dəfə əlavələr və dəyişikliklər
edilib. Konstitusiyanın 29 maddəsinə edilən 41 əlavə
və dəyişiklik müxtəlif sahələri əhatə
etməklə, ali dövlət hakimiyyəti, məhkəmə
hakimiyyəti orqanlarının və bələdiyyələrin
işinin təkmilləşdirilməsinə, insan
hüquqları və azadlıqlarının daha səmərəli
təmin edilməsinə, hüquq və azadlıqların
müdafiəsində dövlət və bələdiyyələrin
məsuliyyətinin artırılmasına yönəlib.
Nurlan
Olaylar.- 2018.- 13 noyabr.- S.8.