Füzuliylə Səməd Vurğunu nə
birləşdirirdi?
Füzulinin
şeir formaları, bədii təsvir vasitələri rəngarəng
və qüvvətlidir. Məhz bu səbəbdən də Cəfər
Cabbarlı demişkən, əsrlər boyunca "Füzuliyanə"
qəzəllər yazmaq şairlərin ideyası olmuşdur.
Nümunə üçün XIX əsrin ilk realistlərindən - ictimai satiranın qüdrətli nümunələrini yartmış Qasım bəy Zakir irsinə nəzər salaq.
Məlumdur ki, klassik poeziyada, xüssilə, lirik poeziyada böyük klassiklər şerin təsir gücünü, onun bədiiliyini artırmaq üçün təzad və mübaliğələrdən geniş istifadə etmişdir. Təzad və mübaliğənin ən yüksək klassik nümunələrini Füzulinin sənətində görə bilərik . "Qəlb şairi" öz lirik qəhrəmanının hissiyyat aləmini məhz bu bədii üsullardan istifadə edərək açırdı. Q.Zakir də bu ənənəni böyük sələfi Füzulidən öyrənmiş və öz yaradıcılığında bunlardan istifadə etmişdir.
Füzulidə olduğu kimi, onun da şeirlərində təzad həmişə iki zidd məfhumun qarşılaşdırılması ilə yaradılır:
Bəxtəvər başına sənin, ey rəqib,
Xeyir sənə qismət
oldu, şər mana!
Əyyami-xəzanə
dönüb baharım,
Kəsilməz
sübhədək naləbü zarım.
Zakirin tərkibbəndlərində də Füzuli
şeirinin ruhu hakimdir. O, bəzi tərkibbəndlərini Füzuliyə nəzirə
olaraq yazmışdır. Onun çar hakimiyyətləri əleyhinə
yazdığı tərkibbəndlərindən birində rast
gəldiyimiz:
Divan demə hərgiz buna kim, afəti-qandır,
Mən söyləmədim,
nola ki, məşhuri cahandır - deyimi,
Füzulinin məşhur:
Can vermə qəmi-eşqə
ki, eşq afəti-candır,
Eşq afəti can olduğu
məşhuri cahandır - beytinə nəzirədir. Bu misraları istənilən qədər artırmaq
olar.
Eyni müqayisələri, bəlkə də, daha
geniş miqyasda S.Ə.Şirvani, M.Ə.Sabir və başqa
klassiklərin Füzuliyə münasibətində də
aydın müşahidə edirik və həmin faktlar ədəbiyyatşünaslıqda
müəyyən dərəcədə
işıqlandırılmışdır.
Tarixi inkişaf prosesi baxımından novatorluq problemini
yeni məzmundan kənarda təsəvvür etmək
mümkün olmadığı kimi, yeni formasız da təsəvvür
etmək olmaz.
Bütün plagiat ədəbiyyatın zərərli
və təsirsizliyi onunla bağlıdır ki, burada nə məzmun,
nə də forma yeniliyi var idi. Eyni mətləbin
müxtgəlif qəliblərdə təkrarı bədii
zövqə qida verə bilməz. Bu da var
ki, iqtisadi-ictimai zəmin də təqlidçiliyə və mədhiyyəçiliyə
şərait yaradır.
Novatorluq ayrı-ayrı sənətkarların səyi və
axtarışları ilə yaranır. Buna görə hər
hansı konkret tarixi şəraitdə bədii yenilikdən bəhs
etmək zəruri olduğu kimi ,
ayrı-ayrı sənətkarların fərdi
novatorluğundan, yaradıcılıq təşəbbüskarlığından
da bəhs etmək bir o qədər
zəruridir. Yeni söz demək istəyən hər
bir sənətkar cəsarətli axtarışlar yolu ilə
gedir, ədəbi vərdişlərin təsirlərinə
müqavimət göstərir. Bununla belə,
klassik, qabaqcıl ənənələrdə yerli-yerində
istifadə olunur. Deyilənlərin ən
parlaq bədii həllini biz xalq şairi Səməd
Vurğunun poeziyasında görürük. S.Vurğunun Füzuli poeziyasına münasibətinin
bəzi mühüm faktlarına nəzr yetirmək bu
baxımdan faydalıdır.
Milli poeziyamızın iki müxtəlif
dövrünün ən görkəmli nümayəndəsi
olan Füzuli və S.Vurğunun sənət və sənətkar
haqqında ümumi, ənənəvi fikirlərindən bəhs
etmək, onların bəzi oxşar yaradıcılıq məziyyətlərini
meydana çıxarmaq vacibdir.
Nə
Füzulini, nə də S.Vurğunu sənət aləminə
gətirən amil sadəcə həvəs
olmamışdır. Bədii ədəbiyyatın
içtimai-siyasi mahiyyətini, estetik əhəmiyyətini gənc
yaşlarından çox gözəl dərk edən hər
iki sənətkarı bədii yaradıcılığa
sövq edən səbəb məhz sələfilərinin adına layiq böyük ədəbiyyat, əbədi
yaşaya biləcək sənət yaratmaq eşqi olub. Sənət
aləmini əbədiyyət bağcasına bənzədən
Füzuli qəsidələrinin müqəddimsəində
yazı: "Məsləhət gördüm ki, mən də
bu bağşada bir ağac əkim ki, onun kölgəsində
əbədi olaraq yaşayım".
Eyni məqsədi
S.Vurğun "Sözün şöhrəti" şeirində
belə ifadə eləyir:
Yaz ey Vurğun ki, hər
şeirin, sözün bir yadigar olsun,
Mən ölsəm
də, vətən eşqim vətən mülkündə var
olsun.
"Andım" şeirində isə "Gülsəm,
güləcəyəm əbədiyyətlə, sazım gəldi-gedər
çalmayacaqdır" demişdir.
Əbədi ömrə malik sənət abidəsi
yaratmaq fitri istedaddan başqa, bir sıra mühüm şərtlərin
həllini də tələb edir. Ədəbiyyat
bağçasında yaşamağa haqqı olan sənət
həm də məfkurə silahı olmalı, cəmiyyətin
ideallarını əks etdirməli, xalqın mənafeyinə
xidmət eləməlidir.
Fəqr imiş, fəqr Füzuli,
şərəfi-əhli-vücud
Özünə
eyləmə həmdəm füqəradan qeyri.
Misraları ilə insanlıq və sənət məsələsini
mütərəqqi cəbhədən həll edən,
özünü füqəra sinfinin şairi elan edən
Füzuli bütün yaradıcılığı boyu bu
düzgün prinsipə riayyət eləmiş, dövründə
baş verən bütün ictimai-siyasi hadisələri məhz
insanlığın mənafeyi baxımından qələmə
almışdır.
S.Vurğun
da sənət aləminə məhz milyardların şairi
kimi gəldiyini yaradıcılığının əvvələrində
yazdığı "Raport" şeirində təntənə
ilə bildirmişdir:
Mən
nəfəsləri
benzin
və
kükürd qoxulu
milyonların şairiyəm
Həqiqi sənətkar xalqın kədər və ya
sevincinə şərik olmalıdır. Füzuli
şərəfli kütləni əsarətdə saxlayan
sultanlara, şahlara öz dərin nifrət və qəzəbini
dəfələrlə bildirmişdir. Füzuli
hökmdarları, tacirləri, zahidləri, əyanları, bir
sözlə, dövrünün büün tüfeyli təbəqəsini
- şərəfsizləri kəskin surətdə tənqid
etmişdir.
Ey
Füzuli, odlara yansın büsati-səltənət.
Eydir ondan, həq
bilir, bir güşeyi-gülxan mana.
O, təkcə
lirik qəzəllərində, qitə və rübailərində,
poemalarında deyil, alleqorik əsərlərində də
dövrünün ictimai münasibətlərini,
haqsızlıqlarını qabarıq şəkildə ifadə
etmişdir. "Söhbətül-əsmar" əsərində
oxuyuruq:
Dünya
işinin mədarı yoxdur.
Heç kimsəyə
etibarı yoxdur.
Eylər birisini sahibi-tac,
Ol birisini eylər
ona möhtac.
Bildiyimiz kimi Füzuli kədərinin özü ictimai kədərdi,
"dünya işinə" etirazdır. "Füzuli
aləmi-insaniyyətdə bütün qəmzadələrin və
möhnətkeşlərin yüklərini götürmək
üçün xəlq olunub" (F.Köçərli).
Bu həqiqəti S.Vurğun "Azad ilham" şeirində bədii
şəklidə əks eləmişdir:
Füzuli doymadı göz
yaşlarından,
Açdı
qapısını səhər yellərin.
İncidi ən yaxın
sirdaşlarından
Ağlayıb, aglatdı
bizim elləri
Ağarmış
saçında, saqqalında qış...
Asiman
dolandı şikayətindən.
Sələfinin yaradıcılığındakı
ictimai məzmunu, məfkurə mütərəqqiliyini mənimsəyən
S.Vurğun bu keyfiyyətləri sovet ədəbiyyatının
tələbləri ilə ustalıqla uzlaşdıraraq
söz hökmdarı səviyyəsinə yüksələ
bilmişdir. Təbii ki, sovet dövrünün
qayda-qanunlarının mürtəceliyi şairin
yaradıcılıq imkanlarını
kısıtlamışdır. Lakin
bütün vəchlə 1937-ci ildə "Azərbaycan"
şeirini yazaraq xalqına, millətinə
bağlılığını bəyan etmişdir. Səməd Vurğunun dövrün eybəcərliyini
dolğun ifadə eləməməyini yaşam talonu kimi qiymətləndirmək
olar. Bu baxımdan Füzuli ilə
S.Vurğunun ictimai məzmunlu şeirlərində fərqlilik
ortaya çıxır. Necə deyərlər,
əgər Füzuli feodal-patriarxal cəmiyyətin
boyunduruğu altında inləyən xalqın kədərinə
şərik olurdusa, S.Vurğun sosializm cəmiyyətinidə
yaşayan xalqın sevincinə, bəxtiyarlığına
şərik olurdu.
Qanuna
uyğun haldır ki, S.Vurğun da azadlıq və səadət
uğrunda mübarizədə poeziyanın rolunu yüksək
qiymətləndirərkən məhz sələfi Füzuli
kimi onu silahlı orduya bənzətmişdir:
Dünya
şairləri döyüşə gəlsin.
Hər söz
də cəbhədə qəhrəman olsun.
Şairlər ordusu səf-səf
dayasın,
Yoldaş
Mayakoviski komandan olsun.
Füzulinin
"padşahi-mülk" qitəsində "hər
sözüm bir pəhləvandır" ifadəsi,
S.Vurğunun bu bənddəki "hər söz də cəbhədə
qəhrəman olsun" ifadəsi ilə,
göründüyü kimi, eyniyyət təşkil edir. Bu eynilik söz sənətinə hər iki
şairimizin ənənəvi, yüksək münasibətindən
doğur.
Həqiqi
mütərəqqi sənətin canı olan humanizim, insana məhəbbət
Füzuli və S.Vurğun yaradıcılığının
da ən əsas məziyyətlərindən biridir. Bədii ədəbiyyatın əsas predmeti olan insan
Füzuli və S.Vurğun sənətinin də əsas
predmetidir. Hər iki sənətkarımız
insanın qüdrətindən, yüksəkliyindən dəfələrlə
bəhs etmiş, insanı "təbiətin şah əsəri"
adlandırmışdır. Füzuli qəsidələrinin
müqəddiməsində yazmışdır: "Aləm sədəfində
insandan qiymətli bir gövhər görmədim".
Füzuli
insanı təkcə zahiri görünüşünə
görə deyil, əməlinə, işinə görə ən
qiymətli gövhər hesab etmiş, onun mənəvi gözəlliklərini
zahiri gözəllikləri ilə vəhdətdə tərənnüm
etmişdir:
Ləblərin tək, ləlü
ləfzin tək düri-şəhbar yox
Ləlü
gövhər çox, ləbin tək ləli-gövhərbar
yox.
Səndən etməm dad:
"cövrün var, lütvün yox" deyib,
Məsti-zövqi-şövqinəm,
birdir yanımda var, yox.
Eyni zamanda, o, insanın ləyaqətini, şərəfini
alçaldan, azadlığına buxov vuran cəmiyyəti həqiqi
insanpərvər şair kimi kəskinliklə tənqid edir.
Töküldükcə
qanımı oxun, ol asitan içər,
Bir yerdəyəm əsir
ki, torpağı qan içər
"Şairin eşqi" məqaləsində
"şer humanizimdir" deyən S.Vurğun sənətinin
döyünən ürəyi insanpərvərlikdir. İnsan
şairin nəzərində "dünyanın əşrəfi",
"tarixin günəşi", "təbiətin bəzəyidir".
Humanizm, insanpərvərlik Füzuli, S.Vurğun
yaradıcılığının milli məhdudiyyət
çərçivəsindən xilas etmiş, beynəlmiləl
həyatın geniş üfüqlərinə
çıxarmışdır. Humanizimlə
yoğrulmuş hər iki sənət bu gün də öz
ictimai-siyasi kəsrini saxlamışdır. Çünki insanlar hələ dünya
miqyasında azadlıqvə xoşbəxtlik əldə
etmişdir. Çünki insanın müəyyən
hissəsini istismar edən müharibələr törədərək
ailələr dağıdan imperializm - "padşahi mülklər"
hələ düna səhnəsindən tamamilə silinməmişdir.
"İmperializm əsarətdir"
(S.Vurğun). İmperializm insan hüququnu
tapdalayan qara qüvvələrdir. "İnsanı
sevməyi bacaran bir şair insanlıq hüquqlarını
tapdalayan qara qüvvələrə nifrət etməyə bilməz.
Buna görə də şeir pərisi
bütün haqsızlığa, dəhşət və faciələr
törədən qüvvələrə qarşı
amansız və barışmazdır". Belə
humanist mahiyyətə malik olan Füzuli və S.Vuğun sənəti
bu gün də dünyanın mütərəqqi söz
ordusunun sıralarında insan azadlığının
düşmənlərinəı qarşı fəal
mübarizə aparır:
Padşahi-mülk dinarü
dirəm rüşvət verib,
Fəthi-kişvər
qılmağa eylər mühəyya ləşkəri.
Yüz fəsadü fitnə
təhrikilə bir kişvər alır,
Ol dəxi asari-əmnü
istiqamətdən bəri
Göstərən saətdə
dövrani-fələk bir inqilab,
Həm
özü fani olur, həm ləşkəri, həm kişvəri.
və
ya;
Zülm ilə
ağçalar alıb, zalim,
Eylər ənam
xəlqə minnət ilə.
Bilməz onu kim,
etdiyi zülmə.
Görəcəkdir cəza
məzəllət ilə (M.Füzuli)
Dəyişir
dünyanın köhnə mənası,
Bir yeni aləmi o, nişan verir...
Xəstədir
"ağalar, qullar dünyası",
Qızıl
çarpayılar üstdə can verir.
Yox-yox. O
ölməmiş, hələ canı var,
Həyatla
çarpışır ölüm üz-üzə
Ağır yaralanmış
o qart canavar,
Qəzəblə
sıçrayır hey üstümüzə
Bir qadın kimi də nazlanır gah-gah,
Özünü sevdiri
gülümsəyərək,
Sadəlövh, sadə qəlb
insanları, ah,
Gizli zəhərləyir,
fahişələr tək... (S.Vurğun)
Füzuli və S.Vurğun sənətinin çarpan
ürəyi olan insan, hər şeydən əvvəl, sevən
insandır. Məhəbbət insanın insanlığına dəlalət
edən əsas mənəvi keyfiyyətdir. Bu əsas insani keyfiyyətə - məhəbbətə
Füzulinin münasibəti qoca dünyaya çoxdan bəllidir.
Füzuli özü aşiq şairdir, aşiq filosofdur:
Məndə, Füzuli, istəmə
əşari-mədhü zəmm,
Mən
aşiqəm, həmişə sözüm aşiqanədir.
Ardı var…
Sərvər ŞİRİNOV
AMEA Rəyasət Heyəti aparatı
İctimaiyyətlə əlaqələr
şöbəsinin əməkdaşı
Olaylar.- 2018.- 24 oktyabr.- S.10.