Füzuli ilə
Səməd Vurğunu nə birləşdirirdi?
Əvvəli ötən
sayımızda
Füzulinin dilində işlənən
aşiq sözü insan sözünün sinonimidir. Şairə
görə, əsil insan aşiq insandır. Dahi şair öz
yaadıcılığı ilə
sübut etmişdir ki, dərin məhəbbətlə
sevən insan məhz nəcib, fədakar, sadiq, xeyirxah insan deməkdir.
Şairin "lirik mən"ini, Məcnunu və Leylini
xatırlamaq kifayətdir. Bu insanlar nəcibliyin, sədaqətin,
fəakarlığın, xeyirxahlığın timsalı
deyillərmi? Həmin keyfiyyətləri onların mənəviyyatına
isə məhz məhəbbət gətirmişdir. Onları əsil
insan səviyyəsinə - rəğbətə, məhəbbətə
layiq insan səviyyəsinə yüksəldən də məhəbbətdir.
Buna
görə də məhəbbətin əsas və ali insani keyfiyyət olmasına görə
Füzuli eşqə daha artıq giriftar olmağı, ondan bir
dəm də cüda düşməməyi bütün
varlığı ilə arzulayır:
Ya rəb, bəlayi-eşq
ilə qıl aşına məni.
Bir dəm bəlayi-eşqidən
etmə cüda məni.
Öz sələfinin məhəbbətə olan bu
yüksək və düzgün münasibətini
bütün dolğunluğu, məzmunu ilə mənimsədiyi
üçündür ki, S.Vurğun sənətinin də
şah damarı məhəbbətdir. S.vurğunun məhəbbətə münasibəti
təkcə onun bir neçə qəzəli ilə, sevgi
mövzulu qoşmaları ilə müəyyən olunmur.
S. Vurğunun sənəti bu məhdudluqdan xalidir. Füzuli
kimi, eşqi insanlığın mayası hesab edən
S.Vurğun "Balalarımız üçün gözəl
əsərlər yaradaq" adlı məqaləsində
yazır: "İnsana məxsus olan sifətlərin ən
müqəddəsi məhəbbətdir. Məhhəbbət
nə olduğuna aid bir çox tərif vermək olar. Lakin iki sözlə, məhəbbət-insandır
desək, onun əzəməti gözümüz
qarşısında canlanar. Məhəbbət
insan qəlbini süzgəcdən keçirir, ötərki və
zərərli hislərdən təmizləyir,
yaşamağın mənasını gözəlləşdirir,
insanı xeyirxah olmağa, alicənab və nəcib olmağa
dəvət edir" (S.Vurğunun. Əsərləri.
V cild. "Elm" nəşriyyatı,
Bakı, 1972. səh. 325).
Həmin
məqalədə "Leyli və Məcnun" əsərindən
bəhs edən S.Vurğun "eşq qüdsiyyətdir"
deyərək Məcnunu, haqlı olaraq, "saf əməllər,
arzular, xəyallar dünyasının rəmzi olan müqəddəs
bir eşqin qurbanı" adlandırır. Biz
S.Vurğunun Cəlalını da həmin eşqin qurbanı
hesab edirik. (Təbii ki, Məcnun ilahi bir
eşqin ifadəçisi olmağını qırmızı
bir xətlə bildirməliyik). Bizcə, Məcnun
və Cəlal sürətləri arasında müəyyən
mənəvi yaxınlıq vardır. Hər
ikisi şair könüllüdür. Hər
ikisi təmiz qəlbə, nəcib əxlaqa malikdir. Onları idarə edən yeganə qüvvə məhz
şüur və iradələrinə hakim olan qadir məhəbbətdir.
Hər ikisi vurulduqları andan həyatlarını
öz sevgilərinə həsr edir və mürtəce adət-ənənələrin
əsiri olan qara qüvvələrin pəncəsində məhv
olr. .. Onların sevgililəri Leyli və
Humay arasında da yaxınlıq çoxdur. Leyli də, Humay da dərin məhəbbətlə
sevən, nəcib, xeyirxah, təmiz əxlaqa, təmiz
duyğuya malik gənclərdir. Lakin onlar da
mürtəce adət-ənənələrin əsiridirlər.
Əsirlərə məxsus pərişan,
zavallı əhval-ruhiyyə onların ikisinə də
xasdır. Füzulidə olduğu kimi, S. Vurğunda da məhəbbət
qeyri-iradi mənəvi keyfiyyətdir, ürək məsələsidir:
Həq bilir, yar deyil canü
dilimdən ğaib,
Nola gər
ğaib isə dideyi-giryanımdan.
Can əgər
çıxsa tənimdən əsəri-mehri ilə,
Əsəri-mehrini
sanman ki, çıxar canımdan.
S.Vurğun
yazır:
Dünən bir duyğusuz
soruşdu məndən
"-Nə
çox məhəbbətdən dən vurursan sən?
Hər şey ki, dünyada
dəyişir, dönür,
Məhəbbət,sədaqət gülünc
görünür..."
Qafil! Bu
sözlərin kimə gərəkdir?
Get ürəkdən
soruş, sevən ürəkdir!
Deməli, həm Leyli, həm də Humay
üçün məhəbbəti ürəkdən
çaxarmaq qeyri-mümkündür. Onlar nə də
sevgililərinə qovuşa bilərlər.
Çünki bu qovuşma azad məhəbbətin şərtləri
ilə mümkün ola bilər. Əski adət-ənənələrin hökmran
olduğu bir mühitdə isə məhəbbət
azadlığı yoxdur. Deməli, məhəbbəti
unutmaq da qeyri-mümkündür, yara qovuşmaq da
qeyri-mümkündür. Bu "qeyri-mümkünlər"
bir şeyi mümkün edir: onların
ölümünü... Füzulinin aşağıdakı
beyti hər ikisinin əhvalına nə qədər
uyğundur:
Mərizi-dərdi-eşqəm,
tərki-aləmdir muradım kim,
Bu naxoş
mülkdə əyləndigimcə zəhmətim artar.
Məcnunla
Cəlalın, Leyli ilə Humayın mənəvi
yaxınlığı məhz Füzuli ilə S.Vurğunun məhəbbətə
münasibətindəki yaxınlıqdır. Bu
dörd gəncin ölümü məhəbbət simvolu kimi
hər iki müəllifin qəlbini eyni dərəcədə
yandırmışdır. Humayın
ölümünü tərənnüm edən S.Vurğun
heç bir şairi yox, məhz Füzulini köməyə
çağırması da təsadüfi deyil, məhəbbətin
iztirab və faciələrinə, övladının iztirab və
faciələrinə ağlayan ana kimi yas tutub nalə edən
bir sənətkarın nəcib sənətinə sonsuz
hörməti ilə bağlıdır:
Ölmür sənətimin
vəfasız yarı,
Gəlsin Füzulinin
ağlar qəzəli!
Gəlib sevgilimlə
görüşsün barı,
Yolunu gözləyir ellər
gözəli,
Gəlsin Füzulinin
ağlar qəzəli!
Dediyimiz kimi, geniş mənaya malik Füzuli eşqi kimi
S.Vurğun məhəbbəti də sadəcə aşiq-məşuq
məhəbbəti deyildir. S.Vurğun sənətinin
qan damarı olan eşq məhz məslək eşqidir. "S.Vurğun sənətində məslək məhəbbət
məfhumu ilə birləşir insanın bütün
varlığını, insanlığını üzə
çıxaran ən böyük keyfiyyətdir" - deyən
Qulu Xəlilov haqlıdır.
Bəxtiyar,
Aygün, Vaqif, Sarvan, Amerika zəncisi, Xanlar, İslam, Marat hər
şeydən əvvəl milliyyətindən, ictimai vəzifəsindən
aslı olmayaraq məslək eşqi ilə yaşayan
böyük ürəkli insanlardır. "Eşq qüdsiyyətidir",
"Məhəbbət qəhrəmanlığın
anasıdır", "Gülüşündə
çiçəklərin açdığı bir
bahardır" - yazan S.Vurğun bütün müsbət və
ideal qəhrəmanlarını məhz qadir məhəbbətin
övladları kimi öz oxucusuna təqdim etmişdir. Axı:
Sevgisiz, ilhamsız yaşaya
bilməz,
Sevən bir
şairin qəhrəmanları.
Füzuli eşqinin real məzmunu, mütərəqqi cəhətləri
S.Vurğun yaradıcılığında öz qüvvəsini
ənənəvi bir şəkildə saxlamışdır. Şair Füzuli aşiq
Füzulidirsə,
şair Səməd Vurğun da vurğun Səməddir:"Vurğunam
mənalı gözəlliyə mən".
"Dörd
söz" şeirində onun birinci olaraq "məhəbbət
sözündən bəhs etməsi də təsadüfi deyil,
məhz məhəbbətə olan ənənəvi, yüksək
və düzgün münasibəti ilə əlaqədardır:
"Məhəbbət"
sözü var bizim lisanda,
O, dağlardan axan şəffaf
bir sudur.
Yaşını bilməyir
onun zaman da,
Bəlkə də,
ilk arzusudur.
Onun saf qəlbində nə
qəzəb, nə kin,
Nə həsəd,
nə də ki, bir xəyanət var.
Mənim and içdiyim o məhəbbətin
Qəlbində müqəddəs
bir əməl yaşar...
Bəli, məhəbbətlə qəzəb, kin, həsəd,
xəyanət bir könüldə yaşaya bilməz. Məhəbbət
olan könüldə müqəddəs bir əməl
yaşar. Əksinə, məhəbbətdən
məhrum olan ürək ürək deyil cinayətlər
yuvasıdır. "Bir vaxt Neron kimi quduran Hitler",
"bəşəriyyətin boynunu bir qılıncla
vurmağa" hazır olan Qacar, "şlyapalı bir
iblis" olan Teyler, "məhəbbətə kasıblar
yetsin" deyən London qarısı məhz məhəbbətdən
məhrum olmalarına görə cinayətlər törətmirlərmi?
"Ömürü sevdasız yaşatmaq bir
cinayətdir" - deyən S.Vurğun öz əsərlərində
sevdasız yaşayanların cinayətkara çevrildiklərini
parlaq şəkildə göstərmişdi. Şairə görə "şeir humanizimdir",
məhəbbət insandır". Deməli,
şeir məhəbbətdir. Məhz buna görədir
ki, S.Vurğun çıxışlarının birində
demişdir: "Var olsun məhəbbət və poeziya".
Dediyimiz kimi, Füzuli və S.Vurğun sənətinin əsas
predmeti, ürəyi məhəbbət hissi ilə yaşayan
insandır. Məhəbbətin
insan mənəviyyatına bəxş etdiyi ali
keyfiyyətlərdən biri də xəyal və
romantikadır. Əslində, insa təbiətinin
romantikasını tərənnüm eləmək elə sənətkarın
realizmi ilə bağlıdır. Çünki
insanın xəyal bəsləməsi, pərvazlanmaq həvəsi
məhz onu real, həqiqi, bütöv xarakterinin tərkib hissəsidir.
Hər hası adla olursa-olsun, insan təbiətinə məxsus
romantikanın tərənnümü Füzuli və
S.Vurğun yaradıcılığının əsas məziyyətlərində
biridir. "Aləm sədəfində insandan qiymətli
gövhər görmədim" - deyən Füzuli, məlumdur
ki, insan qəlbinin romantik duyğularını misilsiz bir sənətkarlıqla
qələmə almışdır. O, ən qiymətli
gövhər adlandırdığı insanı ən yüksək
əməllər və arzular sahibi kimi görmək istəmişdir.
Bizcə, şairin Məcnun surətini
yaratması bu məqsədi izləməsi ilə
bağlıdır. (Təbii ki, ilahi
eşqlə yanaşı). Məcnun
romantikası əsl insanın romantikasıdır. Bu romantika orta əsr adamı üçün
xarakterik deyil, qeyri-adi keyfiyyətdir. Bu, təbiidir.
Mənən şikəst olmuş adamlarda romantika ola bilməz. Füzuli orta əsr
adamını olduğu kimi deyil, görmək istədiyi kimi
yaratmışdır. Dahi şairin həyatda
da görmək istədiyi insan məhz müsbət əxlaqi
keyfiyyətlərə malik, öz azadlıq meyilləri və
real, mütərəqqi düşüncəsi ilə zəmanəsinin
fövqündə dayanan romantik təbiətli bir insandır.
Füzulinin bu məqsədini aydın başa
düşdüyü üçündür ki, S.Vurğun Məcnunu,
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, "saf əməllər, arzular, xəyallar
dünyasının qurbanı olsa belə, insan xəyalının
doğmaca övladı hesab etmişdir.
Füzuli
də sələfi Nizami kimi insanı romantik təbiətli
olmağa, yerdə sürünməməyə, "tavus tək
pərvazlanmağa", məqsəd və amal uğrunda
candan keçib həyatda şərəfli, şanlı bir ad
qoymağa, məğrur, yenilməz xislətli olmağa
çağıraraq yazır:
Yetər, tavus tək
uçbilə qıl arayişi-surət,
Vücudundan
keçib, aləmdə bir ad eylə ənqa şək.
Gühər tək qılma
təğyiri-təbiət dəlsələr bağrın,
Qərar et,
hər həvadan olma şurəngiz dərya tək.
Nizamidən, Füzulidən miras qalan romantizim S.Vurğun
yaradıcılığında yeni məzmun, yeni keyfiyyət
kəsb etmişdir. S.Vurğun bu haqda belə deyir: "Romantika bizim daima irəliyə
doğru inkişaf edən həyatımızın
özündə vardır. Bizim adamlar, bizim həyatımız
onların haqqında poetik əfsanələr yaratmağa
tamamilə layiqdirlər".
II hissə
Füzuli və S.Vurğunun sənətin təkcə
ideya-məzmununa deyil, bədii-sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə,
şərtlərinə olan baxışlarında da ənənəvi
bir ümumilik, yaxınlıq vardır.
Bədii ədəbiyyatın ifadə vasitəsi olan
"söz" haqqında bütün qüdrətli söz
sənətkarları kimi bu iki şairimiz də bir sıra dəyərli,
yüksək fikirlər söyləmişdir. Füzuli qəsidəsinin
müqəddiməsində yazmışdır: "Aləm sədəfində
insandan qiymətli gövhər görmədim, insan gövhərində
isə sözdən bahalı cövhər tapmadım".
Sözün
qüdrəti, qiyməti, məzmunu, təsiri haqqında
Füzuli "Leyli və Məcnun" əsərində də
orijinal, mütərəqqi fikirlər irəli sürür:
Sözdür gühəri-xəzaneyi-dil,
İzhari-sifati-zatə
qabil.
Can sözdür, əgər
bilirsə insan,
Sözdür ki, deyirlər,
özgədir can.
Şair
söz sənətində əbədiyyət, ölməzlik
olduğunu "Söz" rədifli məşhur qəzəlinin
aşağıdakı beytində çox dolğun ifadə
etmişdir:
Ver sözə ehya ki,
tutduqca səni xabi-əcəl
Edə hər
saət səni ol uyqudan bidar söz.
Yeni ədəbi-tarixi
şəraitdə S.Vurğun sözə ənənəvi,
yüksək münasibət bəsləmiş,
"Sözün şöhrəti", "Dörd
söz", "Nizami", "Böyük şairin şərəfinə",
"Sənət eşqi" kimi şeirlərində, habelə
poema və dramlarında, publisit məqalələrində,
çıxışlarında yeri gəldikcə sələfi
Füzuli kimi söz sənətinə dair orjinal və qiymətli
fikirlər söyləmişdir. Əgər Füzuli
sözü "can" hesab edirsə, onu insan gövhərində
ən bahalı adlandırırsa, S. Vurğun sözün
özünü insan adlandırır:
Ardı
var
Sərvər ŞİRİNOV
AMEA Rəyasət Heyəti aparatı
İctimaiyyətlə əlaqələr
şöbəsinin əməkdaşı
Olaylar.- 2018.- 25
oktyabr.- S.14.