“Özbəklər mənə çox əzizdir, doğmadır”
Yunus Oğuz:
"Özbəklərin insanlara
münasibəti, davranışı, böyüklərə
hörməti bizdə olduğu kimidir"
Yazıçı
-publisist Yunus Oğuzun Özbəkistan Dövlət Televiziyasına müsahibəsi
- Gəlin,
söhbətə sizin ədəbiyyat
haqqında düşüncələrinizlə başlayaq. Yunus Oğuz üçün ədəbiyyat
nədir?
- Ədəbiyyat əslində elmin ifadə edə bilmədiyini deyən bir sahədir. Elmdə konkret faktlar, sübutlar, dəlillər var. Bunlardan kənara çıxmaq mümkün olmur. Ədəbiyyat isə insana təxəyyül meydanı açır. İnsanın fikirlərini, məntiqini genişləndirir, inkişaf etdirir. Ədəbiyyat insan üçün yeni yetişmə formasıdır. Əgər, insan uşaqlıqdan ədəbiyyat oxuyarsa, ədəbiyyatla yaşayarsa, o qəhrəman obrazlarını özününküləşdirə bilərsə, o insan gələcəkdə hökmən ya ədəbiyyat adamı olur, ya da böyük xadimlərdən biri. Ədəbiyyat insanın özünü ifadə tərzidir. Həm də cəmiyyətdə baş verən hadisələrin bədii şəkildə əks etdirilməsidir. Ədəbiyyatın əks olunması gələcək nəsillərin yetişməsidir. Bu yetişmədə hökmən gələcək nəsillər oxuduqları hekayələrin, romanların, şeirlərin qəhrəmanlarına bənzəmək istəyirlər. Ədəbiyyat gündəlik həyatda və ya tarixdə baş verən hadisələrin bədii şəkildə qələmə alınmasıdır. Qələmə alınma yazıçının təxəyyülündən asılıdır. Yazıçı qəhrəmanını oxucularına mənfi və ya müsbət şəkildə təqdim edə bilər. Öldürə də bilər, sağ da saxlaya bilər. Bədii ədəbiyyatda qələm yazıçının əlindədir. O istəsə qəhrəmanı haqqında həqiqətdə olduğundan daha çox yaza bilər.
Məsələn, bir gün "Əmir Teymur" romanını yazırdım, dostum zəng elədi. Dedi, neynirsən. Dedim ki, Əmir Teymur ölüm ayağındadı, onu yazıram. Dostum cavabında bildirdi ki, Əmir Teymur 600 il bundan əvvəl rəhmətə gedib, sən neynirsən. Cavab olaraq bildirdim ki, qələm mənim əlimdədi. Hələ öldürməmişəm. Ədəbiyyatın gücü buradadır.
Tarixdə faktlar tələb olunur. Amma ədəbiyyatın baş verməyən hadisələri qələmə almaq imkanı genişdir. Ədəbiyyat insanları yetişdirir. Ədəbiyyat insanlara sevgi, mərhəmət bağışlayır.
- Necə oldu ki, Əmir Teymur haqqında əsər yazdınız?
Əmir Teymurun şəxsiyyəti barəsində
məlumat verməyinizi istəyirik.
- Əmir Teymur dünyanın ən böyük, nəhəng sərkərdələrindən biridir. Əmir elan olunduqdan sonrakı 35 ildə apardığı müharibələrin heç birində uduzmayıb. Adi bir döyüşü də belə.
Əsəri yazmamışdan öncə təbii ki, böyük sərkərdə haqqında olan ən qədim mənbələri araşdırdım, oxudum. Nizaməddin Şəmi, "Şərəfnamə", Şərafətdin əl Yəzdi, Ərəbşah və b. onun dövründə yazılan əsərləri topladım. Gördüm ki, Əmir Teymur türk dünyasının ən böyük nəhənglərindən biridir. Qeyd edim ki, Əmir Teymuru çox zaman həm Avropada, həm də müasir türk dünyasında zalım bir insan kimi tanıyırlar. Amma bu o nəhəng şəxsiyyəti yaxşı öyrənməməkdən irəli gəlir. Əmir Teymurun nifrəti nə qədər böyük idisə, mərhəməti ondan böyük idi. Bu insanın demək olar ki, hafizəsi, döyüş taktikası müstəsna idi. 200 minlik ordusunda zabitlərin hamısının adını bir-bir bilirdi. Əsgərlərinin hansı döyüşdə şücaət göstərdiyini əzbər bilirdi. Onların hər birinə verdiyi mükafatları əzbər bilirdi. Təsəvvür edin, bu hal 35 il təkrarlanıb. Ən əsası da odur ki, Əmir Teymur türk dünyasını bir yerə toplamaq istəyirdi. Göydə bir tanrının, yerdə bir xaqanın olmasını istəyirdi. Amma məsələ ondadır ki, xaqan nəslindən olmadığı üçün özünə xan da demirdi. Ömrünün sonuna kimi də əmir olaraq qaldı. Bu onun böyüklüyü idi. Onun törələrə, qanunlara böyük sayğısının göstəricisi idi. Bax belə bir insan haqqında yazmamaq olardımı?
Təbii ki, Əmir Teymur haqqında minlərlə kitab, pyes yazılıb. Filmlər çəkilib. Azərbaycan filmi olan "Nəsimi" də də Əmir Teymurla bağlı epizod var. İsa Hüseynov "Nəsimi" filminin senarisini yazanda Əmir Teymurla Nəsimini görüşdürür. Amma tarixdə belə bir hadisə olmayıb. Fəzlullah Nəimi də qətlə yetiriləndə onunla görüşməyib. Amma filmdə Əmir Teymurun o hadisədə iştirakı verilir. Az əvvəlki söhbətə qayıdaraq yenə də ədəbiyyatın gücünü göstərmək istəyirəm. Ədəbiyyatın gücü bax, budur. Mən də "Əmir Teymur" romanında insanların filmdə yaddaşlarında qalan epizoda uyğun olaraq, Əmir Teymurla Nəsimini Sivasda görüşdürdüm. Romanda Əmir Teymur qələmin gücünü qılıncdan daha güclü hesab edir: Əmir Teymur Nəsimini həbsdən azad edəndə etirazlar olur. O isə öz alimlərinə deyir ki, dünyaya hökm edən bir qılınc sahibi dünyaya hökm edən bir söz sahibinin başını vursun? Bax ədəbiyyat, poeziya budur. Hökmdarlar söz xiridarlarını, əsl ədəbiyyatı bütün dövrlərdə seviblər. İndi də elədir.
-
Yazıçı Yunus Oğuz
həyatda nələrə dəyər verir,
nələri sevir. Hobbiniz nədir?
- Hər bir insanın
sevdiyi bir peşə olur. İşlədiyi, maaş aldığı,
sevdiyi peşə. Məsələ ondadır
ki, mənim sevdiyim və işlədiyim, maaş
aldığım peşə
eynidir. Yəni,sevgim qələmədir,
sevgim yazıyadır.
Boş vaxtlarımda kitab oxumağı sevirəm.
Kitablar insanı formalaşdırır,
öz dünyasını
yaradır. Kitaba sevgi
ən böyük hobbimdir. Kitaba sevgi məntiqi nəticə çıxarıb
nəsə yazanda bu böyük
sevgi olur. Təbii ki, ailəyə, vətənə sevgi var. Azərbaycanın milli mətbəxinə məxsus
yeməkləri bişirmək
hobbim var. Ən böyük sevgim qələm və kitabadır. Ola bilər ki, kiminsə tamam başqa peşəyə sevgisi var. 15 yaşından
mənim hobbimlə peşəm birdir. 45 ildir mən
bu peşəmlə kitab oxumaq sevgimi
birləşdirmişəm. Mənim ən gözəl istirahətim kitab oxuyanda və yazandadır.
- Dünyanı xilas etmək üçün
nələr etmək lazımdır? Yazıçı
Yunus Oğuzun bu barədə hansı fikirləri var?
- Yunus Oğuzun təxəyyülünü bilmək
üçün təbii
ki, ilk öncə onun əsərləri, şeirləri ilə tanış olmaq lazımdır. Hər bir insanın geniş və ya dar təxəyyülü
var. Təxəyyül təfəkkürün
inkişafına təkan
verir. Və düşünürəm ki,
Yunus Oğuz üçün dünyanı
xilas etmək- təhlükəli mühitdən
təhlükəsiz mühitə
keçmək deməkdir.
Yəni,
dünyada sülh yaratmaq lazımdır.
Dünyada ən böyük
bəlamız cahillikdir.
Cahilliyin
də ən böyük səbəbi oxumamaqdır. Məhəmməd Peyğəmbərin bir kəlamı var. Deyir ki, ey əsabələrim,
mən sizə bu dünyada iki şeyi əmanət
qoyuram. Biri kitab, bir də əhli-beytim. İnsanlar cahil olacaqsa, dünyada qan töküləcək. İfrat dini
radikal qarşıdurmalar
yaranacaq. Bunun da səbəbi oxumamaq, cahillikdir. Məhəmməd Peyğəmbər bunu elə belə
demirdi ki, anadan olandan ta qəbir evinə
qədər oxuyun.
Sosialist
Lenin Məhəmməd Peyğəmbərin
bu hədisindən istifadə etdi. Amma təəssüf ki, bizdə hələ də oxumaq məsələsini tamam başqa cür anlayırlar. Elə zənn
edirlər ki, oxumadan da bu
dünyada yaşamaq olar. Yaşamaq olar, amma oxumadan insan ancaq cahil olur.
- Nədən
Orta Asiyada məhz Özbəkistanla sıx əməkdaşlıq
edirsiz?
- Əslində Özbəkistandan öncə
kitablarım dünyanın
müxtəlif ölkələrində
yayımlanıb. "Əmir Teymur" yayımlanmamışdan
öncə iki il ardıcıl
olaraq Moskvada, Londonda, Nyu-Yorkda "Nadir şah" çap olundu, Ukraynada, Türkiyədə, Polşada.
Qazaxıstanda Nazarbayev fondu
kitabın təqdimatını
keçirtdi.
Özbəkistanla sıx əməkdaşlığımız
yaranmamışdan öncə
çox maraqlı hadisə ilə qarşılaşdıq. Özbəkistanda fəaliyyət göstərən
dostum Qulu Kəngərli ilə birgə Özbəkistan Yazıçılar Birliyinə,
Prezident Aparatına getdik. Heç kim bizi
qəbul eləmədi.
Baxmayaraq
ki, bu səfərə
qədər "Əmir
Teymur" dünyanın
bir çox ölkələrində çap
olunmuşdu. Dünyanın 20 ölkəsində 45 kitabım
çıxıb. Qeyd edim
ki, "Əmir Teymur" iri həcmli əsərlərimdən
biridir. Oxuyanlar bu əsərin
çox gözəl əsər olduğunu bildirir. Özbəkistan vətəndaşı olmadan belə bir kitab yazmağımı
yüksək dəyərləndirirlər.
Buna baxmayaraq, heç
kim bizi
qəbul etmir. Qulu Kəngərli ilə nə edəcəyimizi düşündük. Belə qərara
gəldik ki, mən Bakıya qayıdım və Özbəkistan prezidentinə
teleqram vasitəsilə
müraciət edim.
O zaman ölkə prezidenti rəhmətlik İslam Kərimov idi. Bakıdan İslam Kərimova
daşdan keçən
teleqram vurdum. Tərcümədə iştirak edən
şəxslərin, redaktorların
hamısının adını
qeyd etdim. Və prezidentə belə bir sual yazdım
ki, əgər Əmir Teymur sizin üçün böyük bir şəxsiyyətdirsə nədən
kitabımı dərc
etmirsiniz? Bir həftədən
sonra kitabımın tərcüməçisi, rəhmətlik
dostum Osman Kuçqari zəng edərək bildirdi ki, onu Prezident
Aparatına çağırırlar.
Məni yenidən Özbəkistana
dəvət etdilər.
O vaxtdan sonra Özbəkistanla münasibətlərimiz
başqa istiqamətdə
inkişaf etdi. Əsər Prezident Aparatında humanitar şöbədə
oxundu. Böyük tirajla yayımlandı.
Daha sonra Özbəkistanda fəaliyyət göstərən
Azərbaycan Mədəniyyət
Mərkəzində kitabın
təqdimat mərasimi
təşkil edildi.
Təqdimatda kitabdan imtina
edən alimlər, akademiklər sonradan bu kitabı niyə onlara vermədiyimizi, nədən
Prezident Aparatına şikayət etdiyimizi dedilər. Və bundan sonra həmin insanlarla da dostlaşma xətti götürüldü.
"Əmir Teymur"
əsəri çox surətlə yayımlandı.
Kitab haqqında gözəl rəylər yazıldı.
Özbəkistandan sonra
Qırğızıstanda prezident
iqamətgahında
"Əmir Teymur"
əsərinin təqdimatı
oldu. Davamlı olaraq digər
kitablarım Özbəkistanda
dərc olundu. Yunus Oğuz Özbəkistanda tamamilə başqa insan kimi, yazıçı
kimi təqdim olundu. Bütün romanlarıma görə
məni sevməyə
başladılar. Təbiidir ki,
yazıçının qələminin
gücü məhz onun yazdığı əsərlərinin sevilməsindədir.
- Özbəkistan haqqında düşüncələrinizi bilmək maraqlı olardı.
- Əslində, özbəklər
bizə -azərbaycanlılara
oxşayır. İki cür özbəklər var: bir qıpçaq
əsilli, digəri oğuz əsilli özbəklər. Bunların hər
ikisi mənə əzizdir, doğmadır.
Baxmayaraq
ki, özbək sözünün də kökü oğuz elindən gəlir. Özbəklərin insanlara münasibəti,
davranışı, böyüklərə
hörməti bizdə
olduğu kimidir.
Dinimiz və bir az da dilimiz oxşardır.
Düzdür, dilimizdə
XX əsrin əvvəllində
fərqlər bundan az idi. Sovetlərin zamanında fərq daha çox oldu. İndi ortaq ədəbiyyat,
ortaq mədəniyyət,
ortaq dil yaratmağa çalışırıq.
Özbəkləri tərcüməsiz başa düşmək, anlamaq olur. Təbii ki, elmi dili
anlamaq çətindir.
Amma adi danışıq səviyyəsində bir-birimizi
anlayırıq. Ona görə
deyirəm ki, Əmir Teymur, Nadir şah və digər tarixi qəhrəmanlarım nə
qədər mənimdirsə,
o qədər də özbəklərindir. Nə qədər
özbəklərindirsə, o qədər də türk dünyasınındır.
Qırğızıstanındır, Qazaxıstanındır. Yəni,
istər-istəməz biz bir
kökdən yarandığımız
üçün hamımız
son nəticədə bir
qardaş olmaq üçün kökümüzü
axtarıb, toy keçirib,
xaqanımızı seçəcəyik!
Olaylar.- 2018.- 22-24 sentyabr.- S.9.