Mehdi Hüseynin
yaradıcılığına nəzər salarkən
əvvəli ötən
sayımızda
Mehdi
Hüseynin oçerk və hekayələrində
varlığın təbii nəfəsi duyulurdu. 1930-cu ildə
bir müddət Qazax rayonunun Çaylı kommunasında
işləyən M.Hüseyn "Nuruoğlu" hekayəsində
kommunanın məhşur başçısının surətini
yaratmağa müvəffəq olmuşdur. Azərbaycan sovet ədəbiyyatının
mənimsənilməsi yolunda ilk addımlarını atan ədib
"Nuruoğlu" və "Toy" hekayələrində
sosialist əməyinin dəyişdirici, təşkiledici
gücünü göstərmək istəmişdir. Hər
iki hekayənin əsasında duran qəhrəmanları işə,
mübarizəyə səsləyən, yeni həyatın
nailiyyətlərinə sevinən bu adamlar onu daha da möhkəmləndirmək
arzusu ilə yorulmadan çalışıır, özlərinə
xas məftunluq hissini ətrafdakılara da təlqin etməyə
səy göstərirdilər. 1936-1937-ci illərdə
yazılıb, 1940-cı ildə çap edilən "Tərlan"
haqlı olaraq müasir mövzunun realist səpkidə işlənməsində
müəllifin, ümumiyyətlə bədii nəsrimizin
müvəffəqiyyəti kimi qiymətləndirilirdi. Romanda
hadisələr əsasən kiçik bir kənddə cərəyan
etsə də, materialı dərindən öyrənən
qabaqcıl mövqedən qiymətləndirən ədib Ellər
kəndinin timsalında yeni həyat uğrunda ölüm-dirim
mübərizəsinin dramatizmini, hümanist mahiyyətini
açmağa nail olmuşdur. Əsərdə süjetin
inkişafını müəyyənləşdirən
konflikt, arzu və məqsədlər əks qütblərdə
dayanan qüvvələrin mübarizəsindən doğur.
Yeni cəmiyyətin qələbəsi naminə fədakarlıq
göstərən Tərlan, Xanlar, Mürsəl kişi,
Hacıoğlu kimiləri öz şəxsi səadətlərini
zəhmətkeşlərin xoşbəxtliyindən ayrı təsəvvür
etmədikləri halda, keçmiş pristav Fərman bəy, Mədət,
Şamil, Molla Qəşəm kimiləri itirilmiş hakimiyyət
və imtiyazlarını nəyin bahasına olursa olsun geri
qaytarmaq, sinfi əleyhidarlarından intiqam almağı
düşünürdülər. Romanda hadisələr tarixi
həqiqət baxımından inandırıcı şəkildə
bədii əksini tapmışdır. Əsərin baş qəhrəmanı
Ellər məktəbinin direktoru, kənd partiya özəyinin
katibi Tərlandır. Özünü məktəb, maarif
işləri ilə yanaşı əkin-biçin, təsərrüfat
sahəsində də məsul sayan Tərlanın surətini
yaradarkən müəllif onun həyatının qısa bir
dövrünü əsas götürmüş, onu ailə -
məişət mühitindən daha artıq ictimai mübarizə
meydanının fəal iştirakçısı kimi
ümumiləşdirmişdir. Əsərdə Mehdi Hüseyn
başqa qələm yoldaşları kimi, kollektivləşmə
uğrunda mübarizəni həmin illərin mühüm hadisələri
kimi canlandırmışdır. Xüsusilə gənclər
arasında xurafata inananların sayı xeyli
azalmışdır. Onların çoxu düşmənin
gücünü lazımi qədər qiymətləndirmədiklərindən
həyatlarını təhlükəyə atsalar da, qorxub
geri çəkilmədilər. Romanda belə gənclərdən
birinin surəti bədii vasitələrlə
canlandırılmışdır. Sosializm-realizm prinsiplərinə
bacarıqla yiyələnən ədib "Tərlan" əsərində
dövrün səciyyəvi müsbət qəhrəmanlarını,
(Sədəf, Xanlar, Hacıoğlu, Mürsəl kişi) surətlərini
ön plana çəkməklə özünü novator sənətkar
kimi tanıtdı. Buna görə də sonrakı illərdə
Azərbaycan nəsrini zənginləşdirən qüvvətli
surətlərindən olan Tərlanla əlaqədar,
yazıçının ədəbi təcrübəsi nəsrimizin
ümumi inkişafına müəyyən təsir göstərmişdir.
"Tərlan" müəllifin 1930-cu illər
üçün səciyyəvi olan yaradıcılıq
nailiyyətidir. Bununla belə romanda publisistika
üstünlük təşkil edirdi. Jurnalistlikdən gələn
publisistika ədibin sonrakı əsərlərində
yavaş-yavaş azalsa da birdəfəlik yox
olmamışdır.
1930-cu
illərin sonlarında Azərbaycan səhnəsi müasir
mövzulara böyük ehtiyac duyduğu bir zamanda Mehdi
Hüseyn dramaturgiya janrına müraciət etdi. Sovet
quruluşu şəraitində yetişən yeni insanın
ictimai və fərdi keyfiyyətlərini sosioloji və
psixoloji amillərə xüsusi maraq göstərən
yazıçının ilk səhnə əsəri
"Şöhrət" də (1939) dramatik konfliktin bir-birinə
zidd iki ictimai meylin toqquşması zəmnində
açılırdı. Öz işini sevən və
yaxşı bilən təvazökar Rəşid vətəndaşlıq
borcunu vicdanla yerinə yetirəndə ad-san haqqında
düşünmədiyi halda, bütün varlığı
ilə şöhrətə can atan İmran öz məqsədinə
çatmaq üçün ən çirkin vasitələrdən
əl çəkmir. Böyük Vətən müharibəsi
ərəfəsində yazılmış pyesdə sovet vətənpərvərliyi
xüsusi əks olunurdu. Rəşid və Əziz kimi mərd
cavanlar düşmənin vədlərini rədd edərək
ölümü gözləri altına alır, amma vətənə
xain çıxmırlar. Ancaq mövzunun aktuallığı,
yazıçı niyyətinin ictimai tərbiyəvi əhəmiyyəti
ilə diqqəti cəlb edən "Şöhrət" əsəri
hadisələrin cərəyan etdiyi şəraitin
özü, süni təsir bağışlayır.
Sovet
yazıçılarının birinci Ümumittifaq
qurultayından sonrakı dövrdə qələmi daha da püxtələşən
M.Hüseynin yaxın keçmişdən və müasir həyatdan
alınmış əsərləri 1930-cu illər Azərbaycan
sovet ədəbiyyatının inkişafında müəyyən
əhəmiyyətə malik olmuşdur. Böyük Vətən
müharibəsi illərində yazıçı və
ictimai xadim kimi fəaliyyət göstərən Mehdi Hüseynin
"Moskva" (1942) və "Cənub xatirələri"
(1942) əsərləri haqlı olaraq bu dövr ədəbiyyatının
səciyyəvi nümunələri kimi yüksək qiymətləndirilmişdir.
1942-ci ilin əvvələrində paytaxta səfəri nəticəsində
yazılmış "Moskva" oçerkində şahidi
olduğu epizodları emosional vasitələrlə ümumiləşdirən
müəllif məğlubedilməz şəhərin, onun
qorxmaz müdafiəçilərinin surətlərini
yaratmağa, Moskvalıların zahiri sakitliyi arxasında gizlənmiş
qətiyyətini, vətənin müdafiəçilərinə
sonsuz məhəbbət və minnətdarlıq hisslərini,
inandırıcı şəkildə göstərməyə
nail olmuşdur. "Moskva" da kiçik epizodlar bir-birini
tamamlayaraq cəbhənin nisbətən geniş mənzərəsini
canlandırırdı.
Yazıçının mühüm ictimai - siyasi problemlərə münasibəti bədii surətlər vasitəsi ilə ifadə meyli "Cəbhə xatirələrində" daha qabarıqdır. Müəllif "Möcüzə", "Qanlı sular", "Ördək məsələsi" , "Satqın", adlı dörd müstəqil və bitkin hekayədən ibarət bu bədii silsilədə də, Moskvada olduğu kimi müasir muharibənin texnikaya əsaslandığını böyük ehtiyyat qüvvəsi tələb etdiyini nəzərə çatdırsa da, " amma yenə də müharibə aparan insanlardır", qənaətinə gəlir və oxucunu bu nəticəyə inandırmğa nail olur. O, Adambay, Həmzət, Larisa, Fomenko, kimi müxtəlif millətlərə mənsub olan sovet adamlarını, onların dözüm və inamlarının ictimai-psixoloji səbəblərini açıb göstərməklə döyüşçüləri fədakarlığa, igidliyə səsləyir. Mehdi Hüseyn bu əsərlərdə heyrət və iftixar hissi doğuran, fiziki və mənəvi qüvvələrin gərginliyini tələb edən qəhrəmanlığı fövqəladə bir hadisə kimi deyil, sovet adamının vətənə şüurlu xidməti, böyük ideallara sədaqətinin təzahürü, yeni insana xas sifət kimi mənalandırır. Hər bir əsərin üzərində diqqətlə işləyən ədibin bu illərdə yazdığı hekayələrin bir qismi kiçik həcmli janrın mükəmməl nümunələrindəndir. İnsanı böyük məqsədlər naminə igidliyə mənəvi saflığa çağıran vətənpərvərlik hissinin, günün hadisələri ilə bilavasitə səsləşən adamları düşündürən vacib suallara cavab kimi yazılmış hekayələrin əksəriyyəti indi də öz dəyərini qoruyub saxlayır.
Böyük Vətən müharibəsinin ilk illərində nəsrin, əsasən kiçik formaları inkişaf edir, müəlliflər konkret faktları oçerk və hekayələrdə əks etdirmək yolu ilə günün tələbinə cavab verən əsərlər yazırdılar. Lakin müşahidə və təcrübə apardıqca, çoxmillətli sovet ədəbiyyatında olduğu kimi Azərbaycan nasirləri də müharibənin dəhşətlərini xalqlar dostluğunun qüdrətini geniş bədii lövhələrdə göstərməyə ehtiyac duyurdular. Böyük Vətən müharibəsi illərində tez-tez cəbhəyə gedən döyüşçü və komandirlərlə görüşən M.Hüseynin "Fəryad" (1945) povesti Azərbaycan nəsrində bu istiqamətdə aparılan axtarışların ilk nümunələrindən idi. Əsərdə faşist işğalçıları ilə ölüm-dirim mübarizəsində qəhrəmanlıq və fədkarlıq göstərmiş sovet adamının vətənpərvərliyi realist vasitələrlə canlandırılmışdır. Diqqət mərkəzində duran surətlərdən biri qocaman rus rəssamı Levindir. Faşistlər şəhərə daxil olanda mürəkkəb duyğular içində çırpınan Levin sənətkar vüqarını təhqir edilmiş sayır, admiral Naximovun vaxtında düşmən ayağı dəyməyən sahillərdə yadellilərin görünməsini şəxsi dərdi kimi yaşayaraq iztirab keçirir. Yazıçı işğalçıların azğınlığını qəzəblə, emosional bədii vasitələrlə canlandırmışdır. Qoca rəssamı və gəlinini təhqir edib evlərindən qovurlar, nəvəsi ölür, həbsə düşürlər...
Böyük Vətən müharibəsi illərində xalq həyatını hərtərəfli göstərməyə cəhd edən Mehdi Hüseynin "Ürək" (1945) povestində arxa cəbhə adamlarının mənəvi qüdrəti qələmə alınmışdır. Müəllif hadisələrin cərəyan etdiyi konkret şəraiti cəmiyyət qarşısındakı borc anlayışına zidd münasibəti, xarakterlərin toqquşduğu vəziyyəti qabarıq göstərə və həyatı surətləri yarada bilmişdir. Povestdə MTS direktoru Xəlilin surəti bu baxımdan xüsusilə müvəffəqiyyətlidir. Sovet adamlarının vətənpərvərliyini əmək qəhrəmanlığını iftixarla canlandıran realist yazıçı müharibə ilə əlaqədar yaranan müvəqqəti çətinliklərdən şəxsi mənfəətləri naminə istifadə edən vəzifəpərəstləri kəskin tənqid atəşinə tutmuş, belələrinin xalqın namuslu övladları tərəfindən qətiyyətlə rədd edildiyini aydın və ifadəli boyalarla əks etdirmişdir. Əsəri yüksək qiymətləndirən Səməd Vurğun yazırdı:- povestdə "Mehdi Hüseyn Böyük Vətən müharibəsi illərində Azərbaycanın kolxoz kəndi əməkçilərinin, sovxoz və MTS işçilərinin vətən qarşısında öz borclarını dərindən dərk edərək qəhrəmancasına çalışdıqlarını, xalqa və partiyaya sədaqətlə xidmət işində necə parlaq nümunələr göstərdiklərini bizə açıb göstərir..."
Mehdi Hüseynin hekayə və povestlərində müharibə dövründə Azərbaycan həyatının bir sıra mühüm cəhətləri, xalqımızın vətənə hədsiz məhəbbəti, qələbəyə sonsuz inamı real bədii vasitələrlə əks olunmuşdur.
Böyük Vətən müharibəsi illəri yetkinləşməyə başlayan, fərdi üslubu formalaşan ədibin yaradıcılıq tərcümeyi-halında "Abşeron" romanı xüsusi yer tutr. Rahatlıq bilməyən Bakı neftçilərinin əmək rəşadəti bütün ölkədə rəğbət və iftixar hissi doğurmuşdur. Bu dövürdə çoxmillətli Bakı proletariatı sovet fəhlə sinfinin qabaqcıl dəstələrindən birinə çevrilmişdir. Lakin bu mühüm mövzu sənətdə, o cümlədən nəsrin iri formalarında özünün layiqli əksini tapmışdır. Bu nöqteyi-nəzərdən "Abşeron" romanı müəllifin uzun illərdən bəri davam edən axtarışlarının bədii nəticəsi idi. M.Hüseynin təxminən iyirmi il müddətində yazdığı əsərlərin qəhrəmanları əsasən, kəndlilər və ziyalılardan ibarət idi. Ədib elə bil hiss edir di ki, sevimli qəhrəmanlarının övladları artıq şəhərdə yaşayır, neft sənayesində çalışırlar. Bu gənclərin özlərini yeni mühitdə necə hiss etdiklərini, şüurlarında baş verən narahatlığı neft mədənlərinə, kəşfiyyat idarələrinə gətirdi.
Yazıçı iki il müddətində tez-tez mədənlərə gedir,
fəhlə və mühəndislərlə, qocaman
ustalarla və kənddən təzə gəlmiş
cavanlarla görüşür,
gələcək qəhrəmanlarını bilavasitə iş başında və istirahət
vaxtında ciddi məsələlərin,
qızğın mübahisələrin doğurduğu
istehsalat müşavirələrində
yaxından iştirak edirdi.
Ədib həmin illərdə bir sənətkar
kimi onu
düşündürən, narahat edən
problemlər haqqında yazırdı: "Bu
gün məni yeni
Bakı çox maraqlandırır. Çünki mənim sevdiyim
və həmişə ilk planda
təsvir etməyə çalışdığım adamlara burada tez-tez rast gəlirəm. Məsələ
yalnız mövzu yeniliyində və yaxud yeni peyzajda
deyildir... Bugünkü
Bakıda məni ən çox həyacanlandıran
da müasir həyatımızın
bütün gözəlliklərini yaradan müasir
adamlardır..."
Ardı var
Ədalət Rəsulova
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnsititunun əməkdaşı
Olaylar.- 2018.- 12
yanvar.- S.12.