Sarabskinin xatirələrində
ömür yolu
Allahın bizə bəxş etdiyi
ömrü elə yaşamaq lazımdır ki,
özümüzdən sonra xatırlananda nə yaxşı ki, onu
tanıdım desinlər. Elə insanlar var ki, təkcə
tarixi şəxsiyyətə çevrilmir, yaddaşlara hək
olur, örnək insana çevrilərəkr ürəklərdə
yaşayır. Bu qəbildən olan insanların həyatını
araşdırdıqda nə qədər ağır,
iztirablı, gərgin, təziqlərlə dolu bir ömür
yaşadıqlarının şahidi oluruq. Ən çoxda mədəni
irsimizin ərsəyə gəlməsində əməyi olan
Mühacir həyatı yaşamış maarifçilərimizdən
tutmuş faciəvi həyat yaşayan sənətkarların həyat
və fəaliyyətlərinə nəzər salanda bu
yükün nə qədər ağır olduğunu duymamaq
mümkün deyildir. İstər mətbuatımızın,
istərsə də təhsilimizin inkişafında uğurlu və uğursuz cəhtlər
edən milli ruhlu maarifçilərin adlarını saymaqla
bitməz. Bəzən hər birimiz həyatımızda nələrinsə
doğru olduğunu sübut etməyə çalışarkən
haqsızlıqlarla qarşılaşdığımız
anlar olub. Bir də düşünək ki, cəmiyyət
üçün doğru olan nəyinsə
ilk təməlini atırıq.
Öncə düşüncə tərzləri dəyişir
dah sonra hərə bir fikir, mühakimə yürüdür.
Və bu zaman mühakimələrin qarşısında
möhkəm dayanan güclü bir iradə lazım olur.
Bu gün qələmə aldığım şəxs, aktyor ruhunu tamamını yaşayan Hüseynqulu Sarabski - tam adı ilə desək Rzayev Hüseynqulu Məlik oğludur. O, şəxs ki, böyük iradəyə sahib, mədəniyyət tarixində öz sözünü demiş, teatr irsinin möhrünü vurmuşdur.
"Bir aktyorun xatirələri" kitabında Sarbski, özünün ağır həyatını və teatrla cəmiyyət arasındakı ziddiyətin ağır səhifələrini həkk etdirmişdir. Bu kitabı oxuduqda hər bir oxucu əminliklə deyə bilər ki, "təhsil əngəl tanımır" şüarı tam da yerini tapır. Əslində yalnız iradəsi güclü olan insanlar həmişə öz amalları uğrunda hər şeyə qatlanırlar.
Xatirələrinin ilk səhifəsi aktyorun xöşbəxt anlarının da ilk vərəqidi: "Qışın üzün gecələrində nənəm kürsüyə od töküb, kürsü qızandan sonra bizi başına cəm edib bizə incil qurusu, mövuc, qourqa və bu kibi şəb-çərəz payladıqdan sonra bizlərə Qaravəlli və nağıl danışıb hərdən bir mənim tərcümeyi-halımdan mənə söhbət elərdi. Mən Bağda 1879-cu ildə İçərişəhərdə "Yeddilər" məhləsində, Gilək məscidinin üstündə ana-babamın mülkündə məşədi-Rəhim Hüseyn oğlunun 123 nömrəli evində dünyaya gəlmişəm. Anam, qara buğdayı, uca boylu, qara gözlü, uzun saçlı, əsəbi, xəsis bir qadın idi. Atam kapitan hacı Rza oğlu Məlik idi. İçərişəhərdə "Doqquzlar" məhəlləsində "Məmmədyar" məscidinin üstündən idi. Anam nə qədər əsəbi və xəsis idisə, atam biləkis, o qədər əliaçıq, üzü gülər, rəhimdil və zarafatçıl bir adam idi. O zaman kapitanlara Bakı müsəlmanları püşgalı deyərlərdi. Ona görə atama da püşgah Rıza oğlu püşgah Məlik deyərlərdi ".
Sənətkarın özünün qeyd etdiyi kimi bu onun ən xoş günləri idi. Ta faciə qapını döyənə kimi.
"Mənim təvəllüdündən iki il sonra xöşbəxt gün keçiriblər. Məndən bir il sonra Dürsədəf adlı bir bacım olmuşdur.1881-ci ildə Türküstanda dəmir yolu çəkildikdə yollar üçün Bakıdan paraxodla şpal göndərirlərdi. Mənim atamın da gəmisinə şpal yükü vurulub Krasnovodskiyə gedəndə... bir fırtına düşüb gəmi qərq olmuşdur. Atamda orda qərq olub, anam iki yetimlə başsız qalaraq, bir neçə vaxtdan sonra bir kişiyə ərə getmişdür. O ilədə mən bir gülər üz görmədim. Həmişə ögey atamın qışqırmasını və anamın ağlamasını görərdim. Atalığım evdən getdikdə mən anamın yanına gedərək:
─ Ana, bu kişi kimdür? Bizim evə nə üçün gəlir? Bir də sənin üstünə qışqırdıqda, onu evdən qov getsin, qorxma!....... ─ kimi sözlərlə ona təsəlli verərdim.
Anam məni qucaqlayıb öpərək deyərdi: ─ Sən bir az böyü, gündə bircə abbası pul qazan , onda bu kişini evə qoymaram."
O, uşaqlığını oyunlarla, əyləncələrlə, qayğısız keçirmək əvəzinə çox acınacaqlı və ağır həyat keçirir. Atasını itirdikdən sonra uzun müddət həyat yolunu tikanlı və daşlıqlı yollardan salmalı olur. Kiçik yaşlarında papaqçı şəyirdi, tikintilərdə palçıqdaşıyan, daşyonan işləməyə məcbur olur. Məktəbə gedən uşaqlara həsrətlə baxaraq bu imkandan məhrum olduğu üçün heyfsilənərdi. Oxumaq arzusunu dilə gətirəndə isə nənəsi onu quranı düzgün bilməyən məhəllə qadınlarının yanına göndərir. Məhəllə Mollabacılarından quranı öyrənmək əvəzinə ancaq ev işləri görür, kötək yeyirdi. Özünün əsl təhsil həyatının başlanğıcını belə qələmə alıb: "Bir gün Məhəllə uşaqlarından biri mənə dediki: "Hacı Zeynalabdin Tağıyev gecə kursu açıbdır. Get özünü ora yazdır". Tanımadığına görə Məhəmmədbağır məni aparıb Balaxaniski küçədə olan sənət məktəbi yanında gecə kursuna yazdırdı. 10 yaşından 25 yaşına qədər qəbul edirdilər. Müəllimlər bunlar idi: mirzə Məhəmmədhəsən Əfəndiyev, Bədəlbəy Bədəlbəyov və Şükürbəy Əfəndiyev.
İlin axırında bizi imtyahan edirdilər və imtahan komissiyası bu adamlardan ibarət idi: Nəriman Nərimanov, Sultan Məcid Qəniyev, Həsənbəy Məlikov, məktəb müdiri hacı Zeynalabdin Tağıyev".
O, 1-ci sinifi uğurla başa vurub 18-ci ildə 2-ci sinifə keçir. Həbibbəyin məktəbində təhsilini davam etdirir. Lakin Tağıyevin gecə kursuna ödədiyi məbləğ dayandırıldığından Sarabski təhsilini yarımçıq qoymalı olur. Üstəlik tək dirəyi anasını da itirir. Çox əziyyətlərdən sonra Ağşəhərdə elektrik stansyasında işə düzəldikdən sonra həyatı bir az da olsa yüngülləşir. İşləyərək pul qazanıb təsil haqqını odəyə bilr. Hətta teatrlara da getməyə başlayır.
Sarabski ilkdəfə teatrla tanışılığını belə qeyd edib. Bibisi gilə qonaq getdiyi gün orda Nəcəfbəy Vəliyevlə tanış olur teatrın nə olduğunu bilmədiyi üçün Nəcəfbəy ona bilet hədiyyə edir. Bibisi oğlu Rüstəmlə teatra gedir: " Birinci dəfə getdiyimdən, heyrətlə hər yerə baxırdım. Divarda bir böyük kağız gördüm.Yanaşıb oxudum, yazılmışdı: "Xan Sərabı". Sual elədim: Rüstəm, "Xan Sərabı nədir? Teatra Sərabdan xan gəlib? O, gülüb dedi: "Buna afişa deyirlər tamaşadan 3 gün qabaq bunu yazıb divarlara yapışdırıblar ki, camaat oxuyub bilsin. "Xan Sərabı" bu gecə oynanılan tamaşanın adıdır". Əsl soyadı Rzayev olan Hüseynqulunun sonralar götürdüyü səhnə təxəllüsü - Sarabski elə bu tamaşanın təəssüratından yarnır.
Bundan sonra o tez -tez tamaşalara gedir və həvəslə izləyirdi. Səlimbəyov Məhəmmədli bəy bir neçə yoxsul tələbələrin nəfinə bir tamaşa hazırlayır. Nərimanovun rejissorluğu ilə onun əsəri olan "Dilin bəlası" yaxud "Şamdan bəy" oynamağı qərara alırlar. Qadın geyimlərini o zaman tapmaq çox çətin idi. Heç kim paltar satmaq istəmirdi aktyorlara. Bu dindən çıxmışlıq sayılırdı. Belə bir çətin işi Sarabskiyə tapşırılır. Hüseynqulu çıxış yolunu nənəsinin və xalasıın paltarını evdən gizlin gətirib aktyorlara verməkdə görür. Nəhayyət 1902-ci ilin iyul ayının birində "Dilin bəlası" komedyasında birinci dəfə Sarabski Rəsul rolunda səhnəyə çıxır. Teatr uğurla keçir. Lakin evə qayıdanda evdən gizlin paltar götürdüyü üçün ciddi problemlə, təhnizlər və təhqirlərlə üzləşir. Ailəsinin təziqi və ağır ittihamları ilə üz-üzə gəldikdən sonra günlərlə özünə gələ bilmir.
Bundan sonra o 1903-cü ildən həvəskar artistlərin təşkil etdiyi dram cəmiyyətlərində çalışır. 1906-cı ildə 3 piyes yazır. Öz xatirəsində bu hadisəni belə qeyd edir: "1906-cı ildə 3 piyes yazdım: 1) "Axtaran tapar 2) "Cəhalət", 3) "Nə doğrasan aşına, o çıxar qarşına".
Mənim kimi təcrübəsiz gənc bir həvəskar necə oldu ki, 3 piyes yazdı? Əvvələn repertuar yoxluğu və mənim səhnəyə həvəsimin çoxluğu. Bir pərdəlik bir vodevil belə yazılsaydı təzə olduğundan çox şadlıqla oynayardıq".
1908-ci ilədək o, dram tamaşalarında bir sıra
rollarda çıxış edir. Sarabskini səhnədə
hicaz oxuyarkən Ü.Hacıbəyov görür, səsi
çox xoşuna gəlir. Hüseynqulu Sarabski o günü
belə xatırlayır. "Bir gün Quberniski küçədə
"Nicat"a getdiyim yerdə mənə rast gəldi və
dedi: "Nə gözəl hicaz oxuyurdun. Çox xoşuma gəldi.
Mən bir "Leyli və Məcnun " operası başlamışam". Dedim:
"Oynaram". O vaxtlar Uzeyr sabik "İslamiyyə"otelində
yaşardı, adresini mənə verib dedi: "2 gündən
sonra yanıma gələrsən". İki gün sonra
getdim, yazdığı əsərin havaların mənə
oxutdurdu. Mən də çox asanlıqla oxudum Uzeyr daha da həvəsləndi".
Beləliklə
gözəl səsi olan H.Sarabski 1908-ci ildə Azərbaycanın
milli operası-Ü.Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun"
operasının ilk tamaşasında əsas rol olan Məcnun
rolunu ifa edir. "İrşad" qəzeti 1908-ci il 10 yanvar
tarixli sayında aşağıdakı elanı dərc edir:
"Müsəlman dilində əvvəlinci dəfə opera
şənbə günü yanvar ayının 12-də
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrosunda "Nicat" cəmiyyətinin
dram heyəti tərəfindən mövqe tamaşaya qoyulacaq:
"Leyli və Məcnun". Opera 5 məclisdə və 5 təsvirdə".
Sarabski səhnədə olduğu 30 ildən artıq bir
müddətdə Məcnun rolunu 400 dəfə ifa edib.
O,
Üzeyir Hacıbəylinin opera və operettalarında - Kərəm
("Əsli və Kərəm"), Şeyx Sənan
("Şeyx Sənan"), Şah Abbas ("Şah Abbas və
Xurşidbanu"), Söhrab ("Rüstəm və
Söhrab"), Sərvər ("O olmasın, bu olsun), Mərcan
bəy ("Ər və arvad"), Əsgər
("Arşın malalan"), Müslüm Maqomayevin
"Şah İsmayıl"ında Şah İsmayıl,
Zülfüqar Hacıbəyovun "Aşıq Qərib"ində
Aşıq Qərib rollarının ilk ifaçısı
olub. Azərbaycan opera səhnəsində 40 ildən artıq
bir müddətdə onun məlahətli
səsi eşidilir. Sonralar H.Sarabski Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrında fəaliyyətini davam etdirir. Ü.Hacıbəyov adına
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında muğam sənətindən
dərs deyir.
Həqiqət
yolunda nə qədər çətin əzablı bir yol
keçmiş olursansa bir o qədər
də xalqın gözündə zamanla laiqli qiymətini almış olursan.
Əbəs yerə demiyiblər ki, xalqın gözü tərəzidir.
Hamıya
məlumdur ki, 1906-1908-ci illər Azərbaycan atristləri
üçün gərgin sınaq illəri idi. Burjua təsirinin
altında olanlar teatrın ictimai həyatdakı rolunu anlamırdılar. Tam əksinə
H.Sarabski, C.Zeynalov, H.Ərəblinski, Ə.Vəli kimi sənətkarların
arasında narazıçılıq yaratmağa
başlamışdılar.
Xatirələrində
qeyd olunur ki, "Nicat " cəmiyyəti gördü ki,
bizim işlərimiz intizamlı və mütəşəkkil
surətdə gedir, bizim yoldaşlar arasında narazılıq
salmağa başladı. Belə ki, epizodik rollarda oynayan
aktyorlar məşqlərə gəlməməyə
başladılar. Birinə bir söz deyirdin, o saat başlayırdı cavab
qaytarmağa: "Nə vaxtacan biz xırda rollar
oynayacağıq? Elə oynayırıq, arada bir qəpik, bir
xeyir yoxdur, "Nicat" cəmiyyəti bizə məvacib təyin
edir... Oraya getmək bundan min dəfə
yaxşıdır" kimi sözlər işlənirdi. Azərbaycan aktyorları belə bir ağır
mühitdə "Ağa Məhəmməd
şah Qacar" faciəsini tamaşaya hazırlamağa
başlayır. Tamaşanın ağırlığı
üç sənətkarın üzərinə
düşür. Tamaşanın rejissorluq işini H.Ərəblinski
ilə Əbdürəhimbəy Haqverdiyevin üzərinə
düşür. H.Sarabski və Əbülfət Vəli isə
aktyorları geyindirirmişlər.
Turuppa heyəti ilk
tamaşadan əldə edilən qazancı tikilən paltarlara
və teatr binasının kirayəsinə sərf etmişdir.
Min bir əziyyətdən
sonra nəhayət ki, 1907- ci
ilin dekabırın 3 də tamaşanı ilk dəfə
göstərilir.
1912-ci ildə
Bakıda "Artisticeski klub"da göstərilən
"Dağılan tifaq"tamaşsıda müvəffəqiyyətlə
keçmişdir. Həmin tamaşada da Nəcəf bəy
rolunu H.Sarabski ifa etmişdir. O bu məsuliyyətli rolun öhdəsində
peşəkarlıqla gəlmiş xüsusə də
axrıncı pərdədə divanə obrazında
tamaşaçıların dərin təsirinə səbəb
olmuşdur.
1916-cı
ildə Hüseyn Minasazov, Mirzağa Əliyev, Hüseynqulu
Sarabski və Hacağa Abbasovu "Dəmirçi Gavə"
əsərini tamaşaya qoymaq üçün Tiflisə dəvət
edir. Aktyorlarla birlikdə Ə.Haqverdiyevdə onlarla gedir.
Tamaşadan sonra o, artistlərə üzünü tutaraq deyir:
2
"Tutduğunuz yoldan dönməyin. Siz gələcəkdə
böyük səhnə xadimləri olacaqsınız. Siz
xalqımız üçün lazımlı
adamlarsınız. Gələr bir zaman , incəsənətə
və teatra geniş xalq kütləsi böyük hörmət
qoyub , lazimi yardımı edər".
Klassik Azərbaycan
ədəbiyyatının korifeyi Əbdürəhimbəy
Haqverdiyev Azərbaycan opera
müğənnisi, aktyor, rejissor, pedaqoq, teatr xadimi
Hüseynqulu Sarabskinin xatirəsini
"Daşçı" musiqili
səhnəciyində əbədiləşdirmişdir.
Əsər belə başlıyır: "İstəkli
qardaşım Hüseynqulu Sarabskiyə otuz sənəlik səhnə
fəaliyyəti və yubileyi münasibətilə itthaf edirəm".
Sənətkarın
özünün də qeyd etdiyi kimi incə sənət tarixi
Azərbaycanda 1920- ci ildən başlayır. "İncə
sənət yüksəlişi ilə ümumi yüksəliş
bir-birilə ayrılmaz surətdə bğlıdır.
Kütlə mədəniləşdikdə, sənayeyi-nəfisə
də yüksələr".
Yuxarıda
qeyd etdiyim çətinliklərə baxmayaraq kiçik
Hüseynqulu həyatda öz
yerini tapır və yenə də öz əzminin sayəsində
teatr tarixdə iz qoyanlardan olur. Daşyonanlıqdan
görün hara yüksəlir.
Ömrünün
son illərini "Respublika Xalq
Yaradıcılıq Evi" nə rəhbərlik etmişdir.
1934-cü ildə Azərbaycan Mərkəzi icraiyyə Komutəsinin üzvü, 1938-ci ildə isə SSR Ali Sovetinin deputatı
seçilir. O həmdə SSR Ali Sovetinin əfv
komissiyasının üzvü
idi.1922-ci ildə Azərbaycan SSR əməkdar artisti, 1932-ci
ildə Azərbaycan SSR Xalq artisti fəxri adı, 1932-ci ildə
"Qırmızı Əmək Bayrağı"
ordeni, Böyük Vətən
müharibəsi illərində isə "Qafqazın
müdafiəsinə görə" medalı ilə təltif
olunur. Onun ömür səhifələrini vərəqləyəndə
bir insan dayağı arxası olmadanda nələrə nail ola
biləcəyinin şahidi oluruq. Bugünkü gəncliyimizdə hər şeyin
asan əldə oluna bilinəcəyi düşüncəsinə
primitiv üsul kimi baxıram.
Bugünki
mədəni yüksəlişimizi C.Məmmədquluzadə,
Ü.Hacıbəyov, N.Nərimanov, S.M.Qənizadə, H.Mahmudbəyov,
C.Zeynalov, Əbülfət Vəliyev, Ə. Haqverdiyev,
H.Sarabski, H.Ərəblinskinin simasında olan sənətkarlara
borcluyuq. Bu il martın 20-də mərhum sənətkarın140
illiyidir. Onsuz keçən 74-il ərzində çox
sevindirici halldır ki, onun çəkdiyi əziyyətlər
hədər getmədi. Tam əksinə səhnəmiz
çox gözəl sənətkarlara meydan oldu. Sarabski
örnək məktəbindən sonra da teatr sənətkarlar
yetişdirdi. Bugün Hüseynqulu Sarabski və Hüseyn
Ərəblinskinin mənəvi əzilərək ərsəyə
gətirdiyi, teatr anlayışı artıq bizlərə mənəvi
qida aldığımız məkana çevrilmişdir.
Şəlalə Baxşəliyeva
2 "Ədəbiyyat və İncəsənət"
qəzeti 17 dekabr 1960-cı il.
Hüseynqulu
Sarabski: "Bir aktyorun xatirələri"
Olaylar.-2019.- 2-3 aprel.- S.12.