Şərurun Yengicə
kəndinin tarixi
Yengicə üçün daha bir əlamətdar
hadisə də 1905-ci ildə baş verdi.
Belə ki, Çar Rusiyası tərəfindən Culfa-İrəvan
dəmir yolunun çəkilməsi qərara alındı.
Əziz Şərif özünün xatirələri
kitabında bu barədə yazır ki, atam Culfa-İrəvan dəmir
yolunun çəkilişini öz üzərinə
götürmək istədi, lakin Çar höküməti
bu işin icrasını erməni mühəndisə, Culfa-Xoy
asfalt yolunun çəkilişini isə atama həvalə
etdilər. Proyektə görə dəmir yolu
Naxçıvandan Daşarxa oradan da Ulya Noraşen ilə Baş
Noraşen kəndləri arasından keçərək İrəvana
qədər çəkilməliydi. Bu
zaman Yengicənin adlı-sanlı, çox var-dövləti
olan Məşədələsgər Bəy Həmzəyev bir
neçə kiloqram qızıl gətirib erməni mühəndisə
verir ki, dəmir yolunun proyektini dəyişdirsin.
Dəmir yolu Yengicə kəndinə
yaxın bir ərazidən keçsin, kəndin
yaxınlığında dəmir yolunun "Yengicə"
adlı stansiyası və vağzal binası tikilsin. Qızılları görən acgöz erməni
mühəndis təklifi bir şərtlə qəbul edərək,
deyir ki, dəmir yolunun stansiyalarının adları dövlət
tərəfindən artıq təsdiq olunduğuna görə,
onları dəyişdirməyə səlahiyyətim
çatmır, amma dəmir yolunun marşrutunu Yengicə kəndinə
yaxınlaşdıraram. Məşədələsgər
Bəy Həmzəyev də erməni mühəndisinin bu
şərti ilə razılaşır. Təsdiq olunmuş
proyektə görə, dəmir yolu təqribən bu günkü
Naxçıvan-Sədərək avtomobil yolu marşrutu ilə Aşağı Daşarx kəndinin
doğusundan və burdan da Baş Noraşenlə (indiki Cəlilkənd) Ulya Noraşen (indiki Oğlanqala) kəndlərinin
arasından keçməliymiş. Yəni Aşağı
Daşarx yaxınlığından keçərkən, nəzərdə
tutulmuş stansiya "Daşarx", həm də
"Aşağı Daşarx" deyil, sadəcə olaraq
"Daşarx", Baş Noraşenlə Ulya Noraşen kəndlərinin
arasından keçərkən isə stansiya "Noraşen"
adlandırılmalıymış. Bax elə
bununla da erməni mühəndis Məşdələsgər
Bəyi aldada bilir. Sən demə ermənilərin
Çar Rusiyası ilə gələcəkdə gizli niyyətləri bu
coğrafiyada stansiyanın adına istinad edərək, nə
çox nə az bir Noraşen erməni rayonu yaratmaq imiş və
onlar bunu Sovetlər dönəmində yaratdılar. Cənab
Heydər Əliyevin dahiyanə uzaqgörənliyi nəticəsində,
Azərbaycana rəhbərlik etdiyi zaman "Noraşen
rayonunun" adını dəyişərək
"İliç rayonu", "Noraşen
stansiyasının" adını isə
"İliç" stansiyası qoydurdu. Araşdırmalarım
zamanı gec də olsa, ermənilərlə rusların gizli
niyətləri, Ermənistan yaratmaq üçün uzun vədəli
planlarının üstü açıldı. Əgər o zaman erməni mühəndis
stansiyanın adını dəyişərək "Yengicə
stansiyası" etsəydi, istər-istəməz ciddi bir erməni
saxtakarlığının qarşısı
alınmış olacaqdı. İndi, gəlin,
birlikdə götür-qoy edəyin görək, dəmir yolu Xanlıqlar
kəndi ərazisidən keçdiyi halda, nə
üçün stansiya "Xanlıqlar" deyil
"Daşarx"adlanır? Çünki
təsdiq olunmuş proyektdə dəmir yolunun marşrutu
Aşağı Daşarx ərazisindən keməliymiş.
Bu stansiyanın da adını
saxtalaşdırılmış marşrutda saxlamaqla erməni
mühəndis özünün külli məbləğdə
rüşvət almağını həm öz ermənilərindən,
həm də Çar Rusiyasından çox ustalıqla gizlətmişdi.
Axı, bir də kim Sankt-Peterburqdan gəlib, 1905-ci ildə tikilmiş
Culfa-İrəvan dəmir yolunun o zaman Azərbaycan
üçün bir o qədər
də önəmi olmayan bu dəmir yolu stansiyalarının
adlarının proyektlə saxta ya doğru olduğunu
yoxlayacaqdı. Bu dəmir yolunun çəkilişində
Çar Rusiyasının bir əsas məqsədi Rusiya ilə
İran arasındakı müharibə əsnasında rus ordusunun 5-ci sütunu olmuş erməni
və yezdi kürdlərin on
minlərcə ailələrini İrəvana rahat, həm də
gizlicə köçürə bilsinlər, ikinci bir gizli məqsədi
də bu idi ki, gələcəkdə nəzərdə
yaradılmasını planlaşdırdıqları Ermənistan
dövlətinin farslarla gan gardaşı olan İrana leqal
gediş-gəliş koridoru olsun. Sovet dönəmində
də Bakını Culfa ilə birləşdirən dəmir
yolu çəkildikdən sonra Bakıdan İrəvana
birbaşa neft və neft məhsullarının
daşınması təmin edilmiş oldu.
Beləliklə
Yengicə kəndi əkinə yararlı sahəlırinin dəmir
yolundan quzeydə qalan yarıdan çox hissəsi yeni yaradılan şəhər
tpli Noraşen gəsəbəsinin ərazisinə daxil edildi. Bu gün şəhər tipli qəsəbənin ilk
adı Noraşen, sonra İliç və indi isə Şərur
şəhəri adlandırıldı, lakin Yengicə kəndinin
öz ərazisində salınan Şərur şəhərinə
birləşdirilməsi məsələsi isə hələ
də gündəlikdə yoxdur. Buna
baxmayaraq Yengicə indi də Şərurun bir çox ictimai və
siyasi xarakter daşıyan tədbirlərində öndə
gedərək, həlledici rol oynayır.
Yengicə kəndində qədim zamanlardan ta bu günə
qədər üç məscid olmuşdur. Onlardan
Böyük məscid adlanan biri vaxtilə Çarşı
bazarı inşa edilərkən, bəlkə də ondan əvvəl
tikilmişdir. Belə bir ehtmal var ki,
Böyük məscid Çarşı bazarında dükan
işlədən tacirlər və xarici məmləkətlərdən
Yengicə bazarına karvanlarla mal gətirən müsəlman
tacirlərin kənd camaatı ilə birlikdə ibadət yeri
kimi nəzərdə tutulmuşdur. Bala məscid
(yəni Kiçik məscid) adlanan ikinci məscid
Çarşı bazarının inşası ilə eyni
zamanda, bazarın guzey doğu tərəfində,
karvansaranınn sonunda, boş bir ərazidə tikilmişdir.
Fikrimcə bu məscid Yengicənin Çarşı
bazarına xarici islam məmləkətlərindən
mal gətirən tacirlərin nökərlərinin ibadəti
üçün tikilmişdi. Üçüncü
məscid Çarşı bazarının
qurtaracağında, Kənd çayı adlanan çayın
üzərindəki körpününü keçdikdən həmən
sonra güney tərəfdə tikilmişdir. Cümə məscidi rolunu oynayan bu məscid kəndin
yeni salınmış Yengicə adlanan tərəfinin sakinlərinin
ibadət etmələri üçün nəzərdə
tutulmuşdur. İslamda məscidlər yalnız ibadət
etməklə məhdutlaşmır həm də
Tanrının evi adlanaraq, bir neçə tədbirlər
keçirilməsi üçün də təyin olunmuşdur. Burada
müxtəlif dini ayinlərin, yəni Ramazan və Qurban
bayramlarının keçirilməsi, həzrəti peyqəmbərimizin,
əhli beytin doğum və ertihalət günlərini qeyd etmək
üçün, mərsiyə və digər ilahələrin
oxunması, İmam Hüseynin (ə.s.) qəddarcasına qətlə
yetirilərək, şəhid olmasına həsr edilən mərasim,
dərvişlərin kənddən keçərkən, gecələməsi
və s. üçün də nəzərdə
tutulmuşdur. Kəndin yaşlı sakinlərindən
eşitdiyimə görə XX yüzilliyin əvvəllərində
ermənilərin Naxçıvan zonasında qərəzli və
mütəşəkkil apardıqları soyqırımın
qarşısını almaq üçün Türkiyədən
göndərilmiş silahlı qüvvənin bir hərbi hissəsi
Yengicədəki Cümə məscidindən kazarma kimi istifadə
etmişdilər və öz missiyalarını yerinə
yetirdikdən sonra türkiyəyə geri
dönmüşdülər. Əfsus ki, bu hərbi dəstəyin konkret tarixi
Yengicədə unudulmuşdur. Uşaqlığımda gördüyüm bəzi
hadisələr mənim də yaddaşımdan hələ
silinməmişdir. Evimiz iki otaqlı idi, bir də keniş əl
damımız var idi. Bu iki otaqdan biri həmişə səliqəli
saxlanılar, qapısı da həmişə örtülü
olardı və kilidlənməməsinə baxmayaraq, ailədəki
uşaqların heç birinin oraya girməyə ixtiyarı
yox idi. Biz uşaqlar bu
otağa öz aramızda Qonaq otağı deyərdik.
O zaman atam Əliyev Hüseyin Abdulla oğlü Yengicədə
kolxozun (kollektiv təsərrüfatın) sədri olduğuna
görə rayona ya Bakıdan, ya Moskvadan gələn müxtəlif
vəzifəli şəxslər rayon rəhbərliyi tərəfindən
hərdən bir kolxzun sədrinin evində gecələməyə
göndərilərdi, çünki rayon mərkəzində
hələ mehmanxana və qonaq evləri yox idi. Onlardan biri də
mənim 10 yaşım olanda, yəni 1954-cü ildə 5-ci
sinifdə oxduğum vaxt, haradasa Oktyabr ayının sonu, Noyabr
ayının əvvəllərində baş verdi.
Biz artıq məktəbdə xarici dil olaraq
fransız dilinin hələ əlifbasını öyrənirdik.
Bir gün bizə xəbər gəldi ki,
hazır olaq, axşam yeməyinə və gecələmək
üçün İrandan çox mühm bir qonaq gələcəkdir.
Qonaq özünü çox gözlətmədi, əvvəlcə
bir neçə silahlı Sovet əsgər və zabiti gəlib, evimizin,
damımızın və tövləmizin çatısına
çıxdılar, sonra arxa və
qabaq həyətimizin qapılarını nəzarətə
aldılar. Bizə ailə üzvlərindən başga
adamların gəlməsinə, evdəki qardaşıma və
bacılarıma isə küçəyə çıxmağı
yasakladılar. Balaca olduğum üçün
mənə heç bir qadağa aid deyildi. Bir azdan maşın səsi gəldi, bir təhər
mənə rusca başa saldılar ki, giriş qapısına
yaxınlaşmayım. Qapı
açılanda atam evdən çıxıb, qonaqları
qarşıladı və Qonaq otağına apardı. Mən də fürsət tapıb, maşına
baxmaq üçün küçəyə
çıxdım. Qabaq həyətin giriş
qapısını qoruma altına alan əsgərlər
mənə mane olmadılar, əksinə işarə ilə
bildirdilər ki, baxa bilərəm. Fransız dilinin əlifbasını
az-çox oxuya bildiyim üçün maşının
arxasındakı yazını da oxuyb ucadan əsgərlərə
dedim: "Pontiak". Səhərisi günü
yuxudan durdum ki, qonaqlar da maşın da yoxdur, getmişdilər.
Atam bizə yalnız səhər dedi ki, qonağımız marşal...(adını
mən yadımda saxlaya bilməmişdim) imiş və o, Qonaq
otağında divardan asılmıs, 1941-45-ci illər
müharibəsinin ilk günlərində həlak olmuş
dayım Nəzərov Mahmud Nəzər oğlunun hərbi
uniformada çəkdirdiyi foto şəkilə baxaraq V. Zaxarov familiyalı bir rus rəssam
tərəfindən çəkdiyi
portretin kimə aid olduğuna çox maraq göstərmişdi.
Anamdan o zaman eşitmişdim ki, onun
qardaşı vaxtilə ikiillik Naxçvan pedaqoji məktəbini
başqalarına nisbətən daha yüksək müvəffəqiyyətlə
bitirdiyinə görə onu Moskvaya hərbi məktəbə
göndərmişdilər. Zabitlər
hazırlayan altı aylıq hərbi məktəbi bitirdikdən
sonra leytenant rütbəsini almış, baş leytenant
rütbəsini isə müddətindən əvvəl
almış, 1941-ci ildə, müharibənin ilk günlərində,
Belorusiyanın Çernyaxovsk vilayətində (o zaman bu vilayət
Belorusiyanın tərkibində idi-H.S.) həlak
olmuşdur. Arxiv sənədlərinə görə, dayım
Nəzərov Mahmud Nəzər oğlu 2-illik Naxçıvan
pedaqoji məktəbində, Azərbaycanın dahi prezidenti,
ümumdünya siyasəti aləmində öndə gedən,
unudulmaz rəhbərimiz Heydər Əlirza oğlu Əliyevlə
birlikdə oxumuşdu. Yengicə kəndi Sovetlər
dönəmində və ondan da çox-çoz əvvəllər
Şərur-Dərələyəz mahalında ən öndə
gedən kənd olmuşdur. Məncə. Dərələyəz sözünun
anlamını da burada verməmiz lap yerinə
düşərdi. Dərələyəz
sözü üç komponentdən ibarətdir. 1. Dərə-iki
tərəfi dağlıq və onların arasından axan su
yatağının vadisinə deyilir, 2. Ala-burada: böyük
(məs. "Ala qapı" sözündə
olduğu kimi) və çox anlamındadır. 3.Yaz-qədim türkcəmizdə
"otlaq" anlamındadır. Bu gün Azərbaycan Respublikasının
Qazax rayonunun guzeyində, yaxın keçmişə qədər
bizim olmuş "Qarayaz"düzünün adında da Qara
sözü həm də böyük anlamında olaraq
"yaz"-düzənlik, otlaığın genişliyini
bildirir. Lakin "Dərələyəz"sözündəki
birinci iki heca-"də-rə"-incə saitlə
başladığına görə, "ala"
sözündəki birinci "a" saitini assimiliyasiyaya
uğratmış və yerdə qalan "la"
hecasındakı "a" saitini, həmçinin, eyni zamanda
"yaz" sözündəki qalın "a" saitini də
özünə tabe edərək "ə" saitinə
çevirmişdir.Nəticədə, xalqın
danışıq dilində "Dərə-Ala-yaz"
sözü "Dərələyəz" olmuşdur.
Uzun illər bundan öncə Yengicə kəndi ərazisində,
daha dəqiq desək, indiki Avtomobil texniki baxış məntəqəsinin
yerində, Kərpic bişirmə ocağı olmuşdu. Yengicə kəndinin
yaşlı sakinlərinin dediyinə görə, 1937-ci ildə
kənddəki hamamın əsaslı təmirində də bu
ocağın məhsulundan istifadə edilibmiş.
Ardı
var
Həsən Sədirli,
Türkoloq
Olaylar.- 2019.- 9-10 aprel.- S.12.