Şərurun Yengicə
kəndinin tarixi
Əvvəli ötən
saylarımızda
Uzaq keçmişdə
Yengicədə Suaparan çayı üzərində iki su dəyirmanı
olmuşdu.
Son
zamanlarda onlardan biri ( Bəylər məhəlləsindəki)
sıradan çıxmış, Püştəlik adlanan ərazidəki
ikincisi isə XX yüzilliyin
60-cı illərinə qədər işləmişdi. Elə bu illərdə də kənddə (atamın
idarəçiliyi dönəmində) bir silindirli elektrik
motoru ilə işləyən dəyirman
quraşdırıldı. Bu dəyirmana ətraf
kəndlərdən də buğda gətirib, üyüdərdilər.
Bir silindirli motor o qədər də mükəmməl ixtira
olunmamışdı, silindir hər bir takt arasında hərəkətini
yavaşıdır, bu vaxt dəyirman daşının
fırlanma sürəti azalır, motordan alınan elektrik
enerjisilə dəyirmanda yanan tək bir lampa da yalandan közərərək
öz işığını azaldardı. Bu minvalla həmin
bir silindirli motor bir neçə il işlədi.
Sivilizasiya Sovet dönəmində bizim kəndin
bir silindirli motorunun sürəti kimi çox yavaş irəliləsə
də inkişafa doğru gedirdi. Bir sözlə, Sovetlər
Birliyindən Azərbaycana gətirilən elmi, mədəni və
texniki nə yenilik olsaydı, onlardan biri də Yengicə kəndinin
payına düşərdi. Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, elektriklə
işləyən un dəyirmanı, XX
yüzilliyin 40-cı illərinin modeli telefon kommutatoru, radio
(simli), yay və qış kinoteatrının binası,
sözün əsl mənasında, teatr binası fəaliyyət
görsədirdi. Bina həm kinofilmlərin nümayişi
üçün, həm də səhnəsi və qrim
otağına malik olan teatr üçün nəzərdə
tutumuşdu.Bu,biuşmiş kərpicdən
tikilmiş o zaman üçün çox möhtəşəm
görünən biur mədəniyyət sarayı idi.
Şərur-Dərələyəz
mahalının kəndlərindən çıxan
ziyalılar yaxın gələcəkdə Yengicəni şəhər
kimi görür və öz kəndlərini tərk edərək,
yaşamaq üçün ailələri ilə birlikdə burada
məskunlaşırdılar. Xüsusilə də XX əsrin
30-cu illərindən başlayaraq, Alşar, Muğanlkı kimi
yaxın kəndlərdən və uzaq Dəmirçi,
Şahtaxtı kəndlərindən hətda Naxçıvan
şəhərindən, Dərələyəzin uzaq kəndlərindən
də daimi yaşamaq üçün
Yengicəyə köçub gələnlər də var idi. Hətda 1940-cı illərdə buraya 5-6 müsəlman
kürd (qırmanci) ailəsi və 2 yezidi kürd
(qırmanci) ailəsi də köçüb gəlmişdirlər.
Müsəlman kürdlər öz ana dillərini
bu günə qədər qoruyub saxlamışdırlarsa,
yezidi kürdlər şiyələr arasında
yaşamağın təhlükəli olduğunu nəzərə
alaraq islamı qəbul etmiş, onun yerli əhali kimi şiyəlik
məzhəbinə iman gətirmiş və öz dillərini
unudaraq yerli Azəri türklərilə misillənmişdirlər.
Bu yezidi kürdlər
hal-hazırda 20 ailəyə qədər, müsəlman
kürdlər isə 55-60 ailəyə qədər
çoxalaraq, bu gün də Yengicədə
yaşayırlar.
Yenicə
kəndində mənim yadıma gələn, 1950-ci illərdə
bir neçə yerdə "dubək" ("ding")
adlanan (çəltiyi döyərək, düyü alan) qurğu da fəaliyyət görsətmişdi.
Erməni
soyqırımı:1905, bu il uzunluğu təqribən
180 km-dən artıq olan Culfa-İrəvan dəmir yolu isdifadəyə
verilmişdir. Dəmir yolunun çəkilməsində əsas
məqsədlərdən biri Rusiya-İran muharibəsi baş
verərsə, İrəvanda cəmləşdirilmiş rus
ordusunun birliklərini ən
qısa bir zamanda İran sərhəddinə daşımaq
idisə, ikinci bir vacib məqsəd də orada yaşayan erməni
ailələrini İrəvana yerləşdirərək, Ermənistan
adlı bir dövlət yaratmağa zəmin hazırlamaq idi.
1905 ci ildə İrəvanda sakitlik olub, çünki bu zaman
orada erməni yaşamayıb, 1915,
İrəvana çoxlu ermənilər gətirilmişdilər-onları
Çar Rusiyası İran və Türkiyədən buraya
kütləvi surətdə köçürmüşdülər,
1918-20, ermənilər Rusiyanın himayəsi altında Zaqafqaziyada hökmranlıq edirdilər.
Bu illərdə hələ hökmdarı türk əsilli
olan İran ruslarla arası kəsilməyən müharibələr nəticəsində
çox zəifləmiş bir dövlətə
çevrilmişdi. Ermənilər bundan öz xeyirlərinə
istifadə edərək, Rusiyadan alınan dəstəklə
Urmiyə, Təbriz, Bakı, Gəncə, Naxçıvan,
Kars, İydir, demək olar ki, hər yerdə türk və
kürd müsəlman
xalqlarına qarşı soyqırım aparırdılar. Həmişə olduğu kimi bu dəfə də
köməyimizə qəhrəman türk ordusu gəldi.
Bu qanlı hadisələr Yengicədən də
yan keçmədi. Nəhayət 1918-ci ilin noyabr-1919-cu
ilin mart ayları öz varlığını təqribən beş ay sürdürən Araz-Türk
Cümhuriyyəti yarandı. Türkiyə, ermənilərin
Naxçıvan ərazisində apardıqları kütləvi
soyqırımın qarşısını almaq
üçün buraya öz əsgəri birliklərini
göndərdi. Bu zaman Türk əsgəri
birlikləri yerli silahlı müqavimətçi
qruplarının da köməyilə erməni millətçilərini
Naxçıvandan qovub, çıxartdılar. Belə qruplardan biri də
Şərur bölgəsinin Çomartıl kənd
sakini Tahir İsmayılov tərəfindən
yaradılmış yerli silahlı partizan dəstəsi
olmuşdur. Tahir
İsmayılovun partizan dəstəsi erməni millətçi
qatillərinə qarşı mübarizədə fəal
iştirak etmiş, döyüşlərdə xüsusi
igidliklər görsədərək, çox vacib əməliyyatlarda
qələbələr qazanmışdı. Tağı
İsmayölovun başçılıq edərək həyata
keçirdiyi çoxsayılı belə əməliyatlardan
biri haqqında da məlumatı Şərur rayonunun Maxta kənd
sakini Azad Filankəs oğlu Filankəsov mənə belə
danışmışdır:Şərur rayonunun Yengicə kəndində
o zaman misgər-dəmirçi işləmiş ata babam Usta
Salahın atama dediyinə görə, bir gün Yengicəli Məşdələsgər
Bəy Həmzəyev İrəvanda imiş, ona xəbər verirlər ki, ermənilər
İrəvandan Şərurun Noraşen dəmir yol
stansiyasına xeyli sursat və ərzaqla birlikdə 200-dən
artıq təpədən-dırnağa
silahlandırılmış əsgər göndərəcəklər.
Məşdələsgər Bəy bu xəbərin doğru
oub-olmadığını, həm də imkan daxilində bu
gatarın hərəkət vaxtını dəqiqləşdirdikdən
sonra tez Yengicəyə qayıdaraq, İrəvandan əldə
etdiyi xəbəri, 75 nəfər süvarisi olan özünü müdafiyə
partizan dəstəsinin komandiri Tağı İsmayılova
çatdırır. Komandir çox fikirləşmədən
belə qərara gəlir ki, Erməni silahlılarını
daşıyan gatarı Noraşen dənir yol stansiyasına
600-700 metr qalmış Balıqlı çuxyru üzərindəki
körpünü keçərkən körpünü
partlatsınlar və erməni silahlılarını elə
oradaca məhv etsinlər.
Bu zaman Məşdələsgər Bəhin,Yengicə qəzasının sədri
Əliyev Hüseynin və bu qəzanın qlavası
(Marşal nəcəfin atası) birgə topladıqlar
silahlıı könüllülər dəstəsini Tağı İsmayılovun
süvari yerli müdafiyə dəstəsini gücləndirirlər.
Tağı İsmayılovun rəhbərlik etdiyi bu əməliyyat
planı müvəffəqiyyətlə yerinə yetilir:
Körpü partladılır, qatarın ermənı
silahlılarilə dolu üç vaqonu partlayış nəticəsində
tamamilə darmadağın olur, onlardan sağ qalanlar, hələ
nə baş verdirinı bilməsələr də qopxudan ətrafa
dağılaraq qaçışanlar isə elə partlayış yerindəcə
güllənələrək məhv edilirlər. Əməliyyat
zamanı iki erməni
silahlısı əsir götürülür. Mən
də Azad Filankəsovdan eşitdiyim bu əhvalatı
olduğu kimi yazaraq əbədiləşdirirəm ki, qəhrəmanlarımızı
unutmayaq.
1927-ci ildə Yengicədə önəmli bir hadisə
başverdi. Naxçıvan
Muxtar Respublikasının Mərkəzi Arxivindəki sənədlərdən
məlum olur ki, Şərur reqionunda ilk olaraq Yengicə kəndində
Sovet Sosiyalist Respublikalrı İttifaqının
"Köybirliyi" adlı bangın filialı
açılır və bu banga rəhbərlik, yuxarıda
adı keçən qəhrəmanımız Tağı
İsmayılova tapşırılır. Yerlərdə bir neçə kəndli
ailəsinin birləşərək əkinçiliklə məşğul
olmalarına dövlətin maddi dəstəyi məqsədilə
"Köybirliyi" bangından subsidiyalar ala bilərdilər.
1930-cu ildə bu bangın adı dəyişdirilərək
"Mərkəzi kənd təsərrüfatı
bangı"adı altında öz əvvəlki fəaliyyətini
davam etdirir.
Bu qədər etimadlı və müxtəlif
yönlü dövlət idarəetmə orqanlarına aid
obyektlərin Yeengicə kəndində təmərküzləşdirilməsi
(yerləşdirilməsi-H.S.), bu kəndin o zaman Şərurda
mərkəz rolu oynamasını görsədirdi. Bundan sonra
Yengicə kəndində Şərurun ilk Yay və Qış
kinoteatrı, kolxoz quruculuğundan sonra isə kolxoz idarəsi,
klub və kitabxanası olan kompleks bir bina tikilir. Artıq 1940-cı illərin sonu və 1950-ci illərin
əvvəllərdə Tibbi yardım məntəqəsi
binası, məişət xidməti binası da
tikilmişdir. Azərbaycanda müstəqilliyin birinci dekadası Yengicə
kəndi üçün durğunluq dövrü kimi
keçsə də 2000-ci ildən başlayaraq burada da yenidənqurma
işləri canlanmağa başlayır. Kənddə yeni
İnzibati bina, ayrı ayrılıqda Məktəb, Məişət,
Klinik tibb binaları tikilmiş, qədim hamam və k əndimizin
mərkəzindəki
Böyük məscidin binalari kapital təmir
olunmuşdur.
Yengicə
kəndində
daha iki qədim məscid binası istifadə
üçün yararsız halda olduğuna görə kənd
sakinlərindən filankəslər öz maddi vəsaitləri
ilə həmin iki məscidin köhnə və
dağılmış vəziyyətdə olan binaları
sökdürülmüş və yerində iki yeni məscid
tikdirilmişdir. İndi Yengicədə əvvəllər
olduğu kimi üç mıscid fəaliyyət görsədir.
Bu gün Yengicədə iki yeni qəbristanlıq da
istismardadır: biri kəndin quzey-batısında, Şərur
şəhərinə gedən yolun solunda, ikincisi isə kəndin
doğusunda, Çomartıl kəndinə gedən yolun sol tərəfindədir.
Bu gəbrstanlığın hər ikisinə gedən yollar da
kənd sakinlərindən bugünkü xeyriyyəçilər
filankəslər tərəfindən kənd mərkəzindəki
Böyük məscidin minarəsi qədim zamanlar Bala məscid
adlanmış, dağılmaq üzərə olan köhnə
Cümə məscidi sökülərək onun yerində
yenisi inşa edilmiş, qəbrstanlıqlara gedən yollar qismən
də olsa çınqılladılmışdır.
Həsən Sədirli,
Türkoloq
Olaylar.- 2019.- 11-12 aprel.- S.12.