Milli ideologiya probleminə
tarixi-fəlsəfi baxış
Azərbaycanda milli ideologiyanın
yaranmasınaqədərki dövrdə (XIX yüzilliyə qədər)
milli mənəvi dəyərlərin rolu
Etnos, millət, milli ideya, milli
ideologiya
və b. anlayışların məzmunu və təkamülü
Ə.Tağıyev isə etnosla
bağlı bir neçə tərif verir: etnos -sosial
kateqoriyadır; təbiətin övladıdır; mənşə
ümumiliyinə əsaslanan kollektivdir; hər şeydən əvvəl
müəyyən bir kökə və nəslə malik insan
birliyidir [175, 12]. "Millət" anlayışına gəlincə,
o yazır:
"Etnos ittifaqının yüksək forması olmaq
etibarilə millət - insanların sosial-iqtisadi və mənəvi
ümumiliyi zəminində formalaşan müəyyən psixi
və milli mənlik şüuru ünsürlərinə malik
tarixi birlik formasıdır" [175, 18]. Z.Quluzadə isə hesab edir
ki, etnos insanların ərazi, sosial-siyasi həyat, dil və mənəvi
mədəniyyət birliyi əsasında formalaşan
yığcam birliyidir: "Etnos tarixi kateqoriyadır. Tarixin gedişində mövcud etnosların
bazasında, onların differensasiyası və inteqrasiyası
prosesi nəticəsində etnoslar bir-birini əvəz
etmişlər. Bu, cəmiyyətin
etnogenetik inkişafının ümumi
qanunauyğunluqlarından biridir" [249, 12]. Y.Türkel isə yazır ki, millət - eyni
şüurlu, adət-ənənəli, mədəniyyətli,
ictimai psixologiyalı, ideologiyalı, həyat tərzli insanların
siyasi birliyidir. Ancaq "millət" anlayışına,
bütün özəlliklərini nəzərə alaraq dəqiq
tərif vermək mümkün deyil: "Tam düzgün
açıqlamanın çətinliyindən onu çox
vaxt "Millət=xalq+dövlət" formulu ilə ifadə
etməyə çalışırlar" [224, 315].
M.Ağayevə görə, cəmiyyət tarixində
insanların müxtəlif birlikləri: qəbilə, tayfa,
xalq və millət mövcud olmuşdur. Millətin
yaranmasında, onun varlığında isə dil, ərazi,
iqisadi və mənəvi həyat tərzi birliyi mühüm
rol oynamışdır: "Ancaq bu əlamətlərdən
heç biri ayrılıqda millət anlayışı
üçün kifayət deyildir" [10, 20]. Onun fikrincə,
incəsənət, tarix, ədəbiyyat, adət-ənənə,
din və s. isə millətin təşəkkülü
üçün başlıca və zəruri əlamətlər
sayılmır: "Lakin əgər millətin mahiyyəti və
məzmununu daha incəliklərinə qədər öyrənsək,
onda yuxardakı təriflərdə əlamət kimi sadalanan
adət, ənənə, ədəbiyyat, tarix və incəsənət,
tarixi keçmiş və qəbilə quruluşunun
ümumiliyini də milləti şərtləndirən əlamətlər
kimi qəbul etmək olar" [10, 19].
"Millət"
termininə bir qədər fərqli prizmadan yanaşan Əbülhəsən
Abbasovun fikrincə, "millət"i ifadə edən
"millilik" və "millətçilik"
anlayışı bir çox hallarda qarışdırılır,
ixtiyari surətdə istifadə edilir: ""Millətçilik"
anlayışı bir millətin keyfiyyətlərini
şişirtmək, nöqsanlarına isə göz yummaq yolu
ilə digər millətlərə qarşı qoymaqdırsa,
"millilik" anlayışı millətin öz milli mənliyini,
milli şüurunu, mədəniyyətini, dinini, tarixini, adət-ənənəsini
və s. layiqincə qiymətləndirməsini, bununla
yanaşı, digər millətlərə də hörmət
və ləyaqətlə yanaşılmasını ifadə
edir" [227, 34]. Ə.Abbasova görə, millətləşmə,
insanların milli ideya zəminində nizamlı birliyini, millətin
bu gününə və gələcəyinə birgə məsuliyyətini
nəzərdə tutur: "Millətləşmə - etnik
müəyyənləşməni siyasi və hüquqi müəyyənləşmə
səviyyəsinə, milli bütövlük dərəcəsinə
yüksəldən prosesdir. Millətləşmə
- əqli-intellektual, ruhi və fiziki gümrahlaşma, intibahaqovuşma
yoludur. Bu intibah isə M.Ə.Rəsulzadəyə
görə, millətin hüquq və şərəfini
müdafiə etməyə qadir gücdür, dünyaya məhəbbətdir.
"Millət" olmaq mərhələsi və
statusu yalnız milli dirçəliş, vahid dövlətçiliyə
və mədəniyyətə mənsubluq vasitəsilə
mümkündür ki, bu da hər şeydən öncə
milli müstəqillik zəminində gerçəkləşə
bilər" [227, 37].
"Etnos",
"milliyyət", "millət", "xalq" və
s. anlayışlara yuxarıda verilən onlarla təriflərdən
görünür ki, bu məsələlərlə
bağlı elmi, fəlsəfi ədəbiyyatda birmənalı
fikir yoxdur. Hazırda bu anlayışlar, o cümlədən
"millət"lə bağlı elmi ədəbiyyatda 300-dən
çox tərif mövcuddur ki, bu da hər bir xalqın
özünəməxsusluğu, dini-fəlsəfi
dünyagörüşü, milli ideoloiyası və s. ilə
əlaqədardır. "Milliyyət", yaxud "etnos"
dedikdə dili, soykökü, adət-ənənələri və
əxlaqı, məişət ümumiliyi və s. bir olan
tayfalar birliyi başa düşülməlidir. Ümumiyyətlə,
etnosun sinonimi milliyyətdir və burada başlıca olaraq
sırf dil, soykök, adət-ənənə, əxlaq və
məkan birliyi nəzərdə tutulur. Lakin
bu mənada "milliyyət" və "etnos"
siyasi-ideoloji əhəmiyyət kəsb etmir. Fikrimizcə, etnos siyasi-ideoloji mənada meydana
çıxanda "millət" anlayışı da
yaranır ki, bu da, daha çox dövlətin yaranması ilə
bağlıdır. Yəni "etnos" və "milliyyət"ə
yeni məna verən dövlət olduğu üçün,
burada konkret olaraq yalnız bir etnosun hakimiyyətindən
söz açmaq artıq çətinləşir,
çünki ən yaxşı halda konkret bir etnosun hakim
üstünlüyündən söhbət gedə bilər,
ancaq həmin dövlətin tərkibindəki bütün
etnosları eyniləşdirmək, eyni bir soya, dilə, mədəniyyətə,
dinə və s. malik olduğunu söyləmək isə qətiyyən
mümkün deyildir. Görünür, qədim
dövrlərdə və orta əsrlərdə mövcud olmuş
dövlətlərdə bu məsələlər bir o qədər
vacib olmadığı üçün, indi Midiya, Atropatena,
Albaniya və b. dövlətlərin etnik tərkibi və
dili ilə bağlı kifayət qədər uyğunsuzluqlar
meydana çıxmışdır. Etnik
kimlik və dilin müəyyənləşməsində
etnos və milliyyət anlayışlarına dar mənada, yəni
konkret yanaşmaq lazımdır. Etnos və
milliyyətlə müqayisədə isə "millət"
daha geniş anlayışdır və dar çərçivə
ilə məhdudlaşdırıla bilməz.
"Millət"
tarixən müəyyən bir ərazidə yaşamağa məcbur
olan, iqtisadi münasibətlərə malik, bir çox hallarda
eyni bir dinə tapınan, zaman-zaman soykökə, dilə, mənəviyyata
əsasən qohumlaşan və həm birsoylu, birdilli (məsələn,
türksoylu, türkdilli) tayfaların, həm də fərqli
soylu, fərqli dilli (türksoylu-türkdilli, farsdilli, qafqazdilli
və b.) tayfaların siyasi-ideoloji mənada birliyidir. Bu siyasi birliyin ən bariz nümunəsi dövlətin
yaranmasıdır. Dövlətlərin, imperiyaların
yaranması ilə, hakim və ya qeyri-hakim vəziyyətdə
olmalarından asılı olmayaraq, eyni bir hakimiyyətin sərhədləri
çərçivəsində yaşamağa məcbur
olan (konkret Azərbaycan və İran dövlətlərinin
timsalında), bəzən soykökü baxımından
türk olmayan tayfalar türkləşərək daha çox
türklüyü, azərbaycanlılığı,
başqa halda isə soykökü fars olmayan tayfalar farslaşaraq
farslığı, iranlılığı təmsil etmişlər.
Doğrudur, hansı etnosun və etnosların
(türkdilli, farsdilli, qafqazdilli və b.) hakimiyyətdə
olması, ümumilikdə həmin dövlətin ərazisində
yaşayan, ancaq hakim etnosla bağlı olmayan tayfaların
çox vaxt assimilyasiyası ilə nəticələnmişdir.
Ancaq unutmaq olmaz ki, bu proses əsrlər boyu yalnız bir istiqamətdə
deyil, qarşılıqlı şəkildə baş
vermişdir.
Beləliklə,
müxtəlif dövrlərdə soykök və dil
baxımından qohum və yad etnoslar bir-birilə
qaynayıb-qarışmışdır ki, bunun da nəticəsində
artıq "millət" anlayışı çərçivəsində
farslaşmış türklərə, türkləşmiş
farslara, almanlaşmış fransızlara, fransızlaşmış
almanlara və b. rast gəlmək mümkündür. Bu
baxımdan, tarixən, soykökü fars, kürd,
talış və s. olmasına baxmayaraq Səlcuqlar, Səfəvilər,
Osmanlı Türkiyəsi, Türkiyə, Azərbaycan və
b. türk dövlətlərinə xidmət edən ziyalılar,
dövlət adamları, eləcə də soykökü
türk olub Əhəmənilər, Sasanilər, Kiyev-Rus,
çar Rusiyası, İran İslam Respublikası və b.
fars və rus dövlətlərinə xidmət edən tarixi
şəxsiyyətlər, mütəfəkkirlər də
olmuşdur. Bütün bunlara baxmayaraq əsrlər boyu
"hakim millət", "əsas millət"
anlayışı da öz yerini qoruyub saxlamışdır
ki, bu da dövlətin özəyini təşkil edən
aparıcı etnoslarla bağlıdır. Deməli,
"millət" anlayışı dövlətin
yaranması ilə bağlı nə qədər siyasi-ideoloji
məna daşısa da, ona yad olan tayfalarla nə qədər
qaynayıb-qarışsa da, o, özünün
başlıca, qohum etnoslarından təşkil olunmasını
heç vaxt inkar etməmişdir və edə də bilməz.
Belə ki, "millət" anlayışı dövlətçilik
baxımından nə qədər siyasi-ideoloji məna
daşıyıb, bir-birinə qohum və qohum olmayan etnik
qrupları özündə ehtiva etsə də, bir o qədər
də onun yaranmasında və dövlət kimi meydana gəlməsində
başlıca rol oynayan vahid etnos(lar) və
milliyyətlə bağlıdır. Bir sözlə, heç
vaxt inkar oluna bilməz ki, istər ən qədim dövrlərdə,
istər erkən orta əsrlərdə və ya orta əsrlərdə
hər hansı bir dövlət, imperiya yaranarkən əsasən,
başlıca rolu bir etnos, yaxud da bir-birinə soykökü
etibarilə qohum olan bir neçə etnos oynamış, hətta
dövlət də etnosun-tayfanın adı yaxud da, etnosun
başçısının adı ilə (osman-Osmanlılar,
səlcuq-Səlcuqlar, ərəb-Ərəb Xilafəti,
türk-Türkiyə, alman-Almaniya, fransız-Fransa və b.)
adlanmışdır. Ancaq zaman-zaman həmin
dövlətdə, imperiyada başlıca etnos və ona qohum
olan etnoslarla yanaşı, qohum olmayan yad etnoslar, tayfalar da
mühüm rol oynamış, hətta dövlətin,
imperiyanın hökmdarları ilə qohumlaşaraq, müəyyən
mənada ona şərik olmağı bacarmışlar.
Bütün hallarda isə, hakim etnos və etnoslar, həmin
dövlətdə, imperiyada başlıca millət
sayılmışdır və bu gün də belədir,
başqa cür də ola bilməz. Deməli,
Azərbaycanda milliyyət, etnos baxımından türklər
"əsas millət", "hakim millət"dir və
siyasi-ideoloji mənada "azərbaycanlı" adlanan millətin
90 faizindən çoxunu təşkil edir.
Bu
baxımdan, çağdaş dövrümüzdə
"millət" anlayışını iki cür fərqləndirmək
olar: 1. Millət - vahid əraziyə, tarixə, soykökə
və dilə, milli özünəməxsusluğa, adət-ənənələrə
və əxlaqi dəyərlərə əsaslanan
etnosların siyasi-ideoloji birliyidir; 2. Millət -
qarışıq və sinkretik mədəniyyətə,
dini-fəlsəfi dünyagörüşə, bir-birinə
yaxın adət-ənənələrə, bununla
yanaşı vahid əraziyə, hətta bu ərazidə qədim
dövrlərdə mövcud olmuş dövlətçilik ənənələrinə
eyni şəkildə iddialı, ancaq soykökə və dilə
görə bir-birinə yad olan, zaman-zaman
qaynayıb-qarışan etnosların birinin müəyyən,
yaxud da başlıca üstünlüyü (həmin
etnoslardan birinin dilinin dövlətdə əsas dil olması,
sayca çoxluğu, dövlət atributlarında təmsilçiliyi
və s.) nəticəsində meydana çıxmış
siyasi-ideoloji birlikdir. Deməli, birincini "monomillət"
(tək bir etnos, tək bir millət və s.) ikincini isə
"polimillət", yaxud da "polietnos"lu millət
(çünki burada "çoxmillətlilik" əsas
deyil, tək bir millət, ancaq bir-birinə soykök və dil
baxımdan fərqli etnosların birliyi əsasdır) adlandırmaq
olar. Bəllidir ki, hazırda dünyanın
çağdaş siyasəti, demokratik dəyərləri,
qloballaşama, milli və dini dözümlülük və
s. amillər üstünlüyü "polimillətə",
daha doğrusu "polietnos"lu millətə verir.
Ardı var...
Faiq Ələkbərli,
AMEA Fəlsəfə İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi, dos., dr.
Olaylar.-2019.- 13-15
aprel.- S.13.