Milli ideologiya probleminə
tarixi-fəlsəfi baxış
Azərbaycanda milli ideologiyanın
yaranmasınaqədərki dövrdə (XIX yüzilliyə qədər)
milli mənəvi dəyərlərin rolu
Etnos, millət, milli ideya, milli
ideologiya
və b. anlayışların məzmunu və təkamülü
əvvəli ötən saylarımızda
Qeyd edək ki, ideologiya ideyalar, milli ideologiya isə milli
ideyalar nəticəsində, yenə də Avropada
yaranmışdır. Ayrı-ayrı obrazları, təsəvvürləri
və s. ilk dəfə formulə edərək ideologiya
adlandıran isə XVIII əsrin sonu - XIX əsrin əvvəllərində,
fransız filosofu və iqtisadçısı A.Destyuq de Trasi
olmuşdur. Trasi "İdeologiya elementləri"
kitabında ilk dəfə "ideologiya" terminindən
istifadə etmişdi. O, dünyanı qavramaqda və
şüur hadisələrində etikanın, əxlaqın,
siyasətin əsasını tapmağa, onların məntiqi və
psixoloji izahını verməyə cəhd edirdi [218, 232]. Onun fikrincə, ideologiya ideyaların ümumiliyi,
ideya haqqında anlayış və fikirdir. Trasinin davamçıları Kabanis, Volney, Helvetsi və
b. olmuşdur.
Almaniyada
ideologiyanın inkişafında mühüm rol oynamış
klassik alman filosofu Hegel isə ideya, ideologiya, mənəviyyat və
s. məsələləri şərh etmiş, onların
qarşılıqlı bağlılıq məsələsinə
toxunmuşdur. Hegelə görə, cəmiyyətdə,
dövlətdə ideologiya önəmli yer tutur [203, 481].
Ümumiyyətlə, klassik alman filosofları
ideologiyanı tarix və fəlsəfənin
qovşağında mövcud olan ideyalar sistemi kimi tədqiq
edirdilər.
K.Marks və F.Engels əvvəlcə ideologiyanın
"iqtisadi bazisə" malik olan gerçəkliyin obyektiv əksi
olduğunu söyləmiş, daha sonra "sinfiliyini"
"materialist" mövqedən izah etmişlər. Marksizmin banilərinə
görə, ideologiya maddi zəminə söykənir və
müəyyən sinif və sosial qrupların
yaratdıqları obyektiv gerçəkliyin təhrif
olunmuş inikası olan sosial konsepsiyadır. İdeologiya üstqurma aiddir ki, onun
formalaşmasının əsasını bazis, yəni
iqtisadiyyat təşkil edir [203, 503-504]. Marksist
filosoflar ideologiyaya cəmiyyətdə mütərəqqi və
mürtəce ictimai qüvvələr arasındakı
ideya-siyasi mübarizə forması kimi baxırdılar.
Onlar "hakim" və "məhkum", "mütərəqqi"
və "mürtəce" siniflərin ideoloqlarını fərqləndirirdilər
[260]. Onlar yazırlar: "Fəhlənin vətəni yoxdur. Fəhlələrin olmayan bir şeyini onların əlindən
almaq da olmaz. Proletariat ən əvvəl
siyasi hökmranlığı ələ almalı, milli sinif vəziyyətinə
çatmalı və bir millət kimi təşəkkül
tapmalı olduğundan özü hələ millidir, hərçənd
bu millilik heç də burjuaziyanın anladığı mənada
deyildir" [70, 105].
Liberalizm ("azadlıq", "azad seçmək
hüququ") isə iqtisadi, siyasi, mənəvi sahələrdə
yeniliyi, inkişafı ifadə edirdi. Mənəvi, iqtisadi və
siyasi inhisarın əleyhinə çıxan liberalizm cərəyanında
fərdin həddən artıq azadlığı, vətəndaşların
hüquq bərabərliyi, dövlətin müqavilə əsasında
təşkili prinsipləri əsas yer tuturdu [203, 402-415].
Qeyd edək ki, liberalizm özü də bir neçə
istiqamətdə: 1) klassik; 2) utilitarizm; 3) iqtisadi; 4) sosial
liberalizm; 5) neoliberalizm və s. inkişaf etmişdir. Klassik liberalistlərdən T.Hobbs cəmiyyətdə
fərdin yerini müəyyənləşdirməyə
çalışmış, fərdlə dövlət
arasında ictimai müqavilə bağlanmasının vacib
hesab etmişdir. İctimai müqavilə cəmiyyəti
konstitusiyalaşdırmaqla yanaşı, fərdin dövlət,
dövlətin isə fərd qarşısında azadlıqlarının
sərhədlərini müəyyənləşdirmiş olur
[203, 284]. Liberal demokratiyanın atası hesab olunan Con Lokk
isə T.Hobbsdan fərqli olaraq, dövlətlə müqayisədə
fərdin azadlıqlarına daha çox üstünlük
vermişdir: "İnsan dünyanın hər hansı bir
insanı kimi tam azad yaşamaq, təbii qanunun bütün
hüquq və imtiyazlarından digər insanlar kimi eyni dərəcədə
qeyri-məhdud bəhrələnmək hüququ ilə birgə
doğulur və o, fitrətən öz mülkiyyətini, yəni
öz həyatını, azadlığını, əmlakını
digər insanların qəsd və hücumlarından
yalnız qorumaq deyil, həm də başqaları bu qanunu
pozduqda onları mühakimə etmək... hakimiyyətinə
malikdir" [70, 52]. Sosial liberalizmin nümayəndəsi
Con Sütuart Mill isə şəxsi azadlığı, yəni
söz azadlığını, mətbuat
azadlığını, ləyaqət hissini,
düzgünlüyü və sosial rifahı liberalizmin mərkəzi
və mühüm dəyərləri hesab etmişdir [203,
408]. Çağdaş liberal nəzəriyyəni
inkişaf etdirən C.S.Millin fikrinə görə, insan
hüquqları hər cür hörmətə layiqdir,
çünki bunlar cəmiyyətin sabit inkişafı və
ümumi xoşbəxtliyin əldə edilməsi
üçün zəruridir: "Fərdin... yalnız
özü üçün zərərli olan, lakin bu və ya
digər fərdə birbaşa ziyan gətirməyən hərəkətlərinə
gəldikdə isə, bu hərəkətlərin cəmiyyətə
yetirəcəyi bəla yalnız təsadüf nəticəsində
ola bilər... cəmiyyət digər Ali Xeyrin - fərdi
azadlığın qorunub saxlanılması naminə bu bəlaya
dözməlidir" [70, 110]. Gördüyümüz kimi,
bütövlükdə liberalizmin əsasında fərdi
azadlıq ilə iqtisadi sərbəstlik dayanır, burada
"millət", "milli ideya" anlayışı, demək
olar ki, xüsusi məna kəsb etmir.
XIX əsr Azərbaycan filosofu M.F.Axundzadə bütün
müsəlman Şərqində, o cümlədən Azərbaycan
fəlsəfi fikir tarixində modernizmin, yəni demokratik və
liberal ənənələrin banisi hesab olunur. Buna səbəb M.F.Axundzadənin
müsəlman mütəfəkkirləri arasında ilk dəfə
Qərb mədəniyyətinə fəlsəfəsinə aid
anlayışları, yəni "liberalizm",
"demokratiya", "parlament", "sivilizasiyon",
"patriot", "revolyusiya" və s. şərh etməsi,
eyni zamanda Avropa dəyərlərinin islam Şərqi ölkələrində
də tətbiq olunmasının zəruriliyini göstərməsi
olmuşdur [2, 248; 246].
M.F.Axundzadə
Qərbin liberal və demokratik ənənələrini təftiş
etmədən müsəlman ölkələrində həyata
keçirilməsini vacib hesab etdiyi halda, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan türkçülüyünün ideoloqu M.Ə.Rəsulzadə
həmin dəyərlərə bir qədər tənqidi
yanaşaraq, daha çox Şərq və Qərbin mütərəqqi
ideyalarının sintezindən çıxış
etmişdir. Bu baxımdan M.Ə.Rəsulzadə cəmiyyətin
siyasi təşkili və idarə edilməsi ilə
bağlı marksizm-leninizm və liberalizm nümayəndələrinin
irəli sürdükləri bəzi mülahizələri tənqid
etmişdir: "Liberal dövlət bizzat kəndi sisteminin məhsulu
olan kapitalizmin doğurduğu böhranla mücadilədən
acizdir. Bu təzada yenə cəmiyyət
içərisində doğan yeni qüvvətlər
qarşı gəlirlər. Kapitalizmin
doğurduğu proletar sinfinə dayanan inqilabçı
sosializm ideolojisi doğur. Digər adı
kommunizm olan bu ideolojiyə görə, burjua cəmiyyətini
iztirablar içində tutan şey liberalizmin istehsal sahəsindəki
anarxiyaya izn verən fərdiyyətçiliyidir. İstehsal alətləri üzərindəki şəxsi
mülkiyyət haqqı baqi qaldıqca-kommunistlərə
görə-insan cəmiyyətinin iztirabına son gəlməz.
Cəmiyyətlərin bir millət və
dövlət içində vəhdətləri onlarca bəhs
mövzusu olmaz" [191, 14-15]. M.Ə.Rəsulzadə
yazır ki, vətən və millət hissini deyil, sinifləri
əlində bayraq edən kommunizm kimi, fərdləri əsas
olaraq qəbul edən liberalizm də daha kosmopolit və
internasionaldır: "Solidarizm isə millidir. Çünki
sadə şəxslərin və siniflərin maddi mənfəətə
bağlı xüsusiyyətlərinə deyil, siniflər və
fərdləri bir cəmiyyət halına gətirən mənəvi
qüvvətlərə böyük qiymət verir. Bu mənəvi qüvvətlər isə millət və
dövlətlərin gerçəkləşməsində
birləşdirici amil olaraq təsir edən dil, din, tarix və
ümumiyyətlə, kültür və ortaq ideal kimi mənəvi
qüvvətlərdir" [191, 16]. Rəsulzadənin
fikirlərindən belə çıxır ki, liberalistlər
və marksistlər "millət"dən daha çox fərdiyyətçiliyə
və sinfə üstünlük veriblər. Ancaq soldarizmdə "millət" öz tarixi
rolunu qoruyub saxlayır. Ona görə də, M.Ə.Rəsulzadə
dünyada hakim olan iki əsas sistemdən fərqli olaraq belə
bir müddəa irəli sürür: "Madam ki, millətçiyiz, diyoruz; madam ki, milli
dövlət istiqlalını müdafiə ediyoruz, o halda
bizim üçün nə kosmopolit liberalizmə və nə
də kommunizmə təhəmmül caiz olamaz. Bizcə
müdafiə ediləcək yeganə sosial sistem milli təsanüd
sistemidir" [191, 16].
Müstəqillik dövründə də milli ideologiya və
ideologiya anlayışları öz əhəmiyyətini itirməmişdir. Məsələn,
bir sıra kitablarda, o cümlədən "Politologiya.
İzahlı lüğət"də milli ideologiya millətin
dövlət hakimiyyətində maraqlarını və dəyərlərini
ifadə və müdafiə edən ideyalar sistemi kimi, eləcə
də milli siyasi hərəkatların mənəvi əsası
kimi verilir: "Milli ideologiya özlərinin sosial statuslarının
yüksəlməsini milli mənsubiyyətlə bağlayan vətəndaşların
siyasi tələblərini ifadə edir. Xarici
şəraitdən və əhalinin milli özünüdərkindən
asılı olaraq siyasi qüvvələr millətin mədəni
özünəməxsusluğunun qorunmasını, millətin
həyati mənafelərinin təmin olunması naminə
geosiyasi məkanı genişləndirməyi və ya öz ərazisini
və milli suverenliyini xarici müdaxilələrdən
qorumağı, "yerli millət" üçün
imtiyazlar yaradılmasını tələb edə bilərlər"
[189, 207]. Digər kitablara görə,
ideologiya "bu və ya digər qrupun hakimiyyət
iddialarına haqq qazandırmağa istiqamətlənmiş
ideya və fikirlər məcmusu" [190, 223], yaxud da siyasi,
hüquqi, əxlaqi, estetik, dini, fəlsəfi baxışlar və
ideyalar sistemidir [93, 170].
Çağdaş Azərbaycan alimlərinin əksəriyyətinin
əsərlərində milli ideya, ideologiya və milli
ideologiya anlayışları ilə bağlı irəli
sürülən mülahizələr isə, müəyyən
cüzi fərqləri nəzərə almasaq,
yuxarıdakı müddəalardan ciddi şəkildə fərqlənmir. Məsələn, ideologiya
haqqında klassik baxışa əsaslanan R.Mehdiyevə görə,
ideologiya baxış və ideyaların rasional şəkildə
əsaslandırılması kimi yaranır, tam
dünyagörüşü kimi isə sosial aləmin mənzərəsi,
şəxsiyyətin obrazı, eləcə də daha çox
siyasət, siyasi dəyərlər və proseslərlə
bağlıdır: "İdeologiya müəyyən sosial
funksiyaları yerinə yetirərək, sosial qrupların və
ictimai-siyasi cərəyanların maraqlarına uyğun gələn
təfəkkür və davranış tərzi tipləri,
yaxud hətta sosial fəaliyyət proqramı
hazırlayır" [156, 29]. Başqa bir müəllif
Y.Rüstəmov isə yazır ki, ideologiya siyasi prosesdə
öz yerini partiyaların rəqabətinə verir: "Lakin
bu o demək deyildir ki, ideologiya, ümumiyyətlə yox olur. İdeologiya siyasi, hüquqi, fəlsəfi, əxlaqi,
dini, estetik ideya və görüşlər sistemi kimi
qalır. Bu o deməkdir ki, ideologiyasız
cəmiyyət mümkün deyil" [197, 346-347]. Yuxardakı müddəalardan bir qədər kənara
çıxmaq istəyən A.Şükürov isə bir tərəfdən
iddia edir ki, milli ideologiya millətlə birlikdə meydana gəlir
və millətin mənəvi tərəqqisi milli ideyanın
başlıca vəzifəsidir. Digər tərəfdən
yazır ki, milli ideya "milliyyətindən, dinindən
asılı olmayaraq hamının başa düşüb
danışdığı dilə, eyni, yaxud oxşar adət-ənənəyə,
ümumi psixoloji amillərə malik olan cəmiyyətin mənafeyini
təmsil, müdafiə edir" [218, 231].
Fikrimizcə, A.Şükürov unutmuşdur ki, milli
ideologiyanın yaranmasında, müəyyən mənada
başqa etnik qruplar iştirak edə biləcəyi halda, milli
ideya yalnız bir millətin məhsuludur. Bu baxımdan
Y.Türkel doğru qeyd edir ki, "milli ideya - milli
özünütəsdiq məqsədilə
yaradılmış milli-mənəvi dəyərlər sistemidir.
Bir yandan əhalinin uzun tarixi varlıq tək
keçdiyi yolu, sosial-siyasi birlik kimi özünüdərkini,
o biri yandan millətin varlığını,
maraqlarını, iqtisadi, siyasi, mədəni inkişaf
yönünü göstərir. Məsələn,
rus milli ideyası, türkçülük və b."
[224, 316]. Akademik Əfrand Daşdəmirov
da doğru olaraq milli ideyanın yaranmasında milli
özünüdərkin rolunu qeyd etmişdir: "Milli ideya
etnosun məqsədinin və özünüdərkinin ən
ideologiyalaşmış sahəsi kimi millətin ideya-mənəvi,
ruhi həyatının spesifik fenomeni, ictimai-siyasi şəraitin
etnikləşməsi amilidir" [248, 4]. Bu müəlliflərin
fikirlərinə qatılaraq, biz də hesab edirik ki, milli ideya
konkret bir millətlə (türk, rus, fars və
b.) bağlı yaranır.
Ardı var...
Faiq Ələkbərli,
AMEA Fəlsəfə İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi, dos., dr.
Olaylar.- 2019.- 25-26 aprel.- S.13.