Oğuzlar və Türk
kimliyi
Oğuz etnoniminin adı bizim
eradan öncə II yüzillikdə əski Çin
qaynaqlarında "O-kut", yəni Türklər kimi qeyd
olunmuşdur. Bu, təbii
ki, çin dilinin qrammatik şərtləri əsasında belə
qeyd edilib. Əski türkcədə isə
"Oqur kimi" xatırlanır. Doğu
Türküstandakı əski türk qaynaqlarında, özəlliklə
də Tarbaqatay və Kobdo bölgəsində "z" hərfi
çox zaman "r" hərfi ilə əvəzlənir.
Çinlilərin düşüncəsinə görə,
"O-kut" deyimi, həm də "türklərin ərazisi"
olaraq başa düşülür.
"Oğuz"
sözünün mənşəyinin əski türklərdə
"ok" (ox) kimi anlamının mövcud olması indi
heç kimə sirr deyil. "Ok" sözü həm də
əski türklərdə elat mənasını
daşıyırdı. Misal üçün
"Onok" deyimi on boy, yəni "on elat" demək idi.
Beləliklə, "z" hərfinin də əlavə
olunması sayəsində "Oğuz" sözü
formalaşıb. Türk dilinin qrammatik
şərtləri daxilində sözün əsas hissəsinə
əlavə edilən şəkilçi həm də və
hüquqi anlamda yeni məna qazanmış olur. Bu söz də beləcə etnik qavrama çevrilib.
"Oğuz" kəlməsinə Güney Sibir
bölgəsində də rast gəlinir. Burada
Barlık və Ulu Kem dağ çaylarının Yenisey
çayına töküldüyü ərazilərdə
tapılan daşlar üzərindəki yazılı abidələrdə
"Altı Oğuz boyu" kəlməsi qeyd edilib. Bu vadidə yaşayan yerli türk toplumları olaraq,
şor, telengit, mişar, çulum, barabinlər indinin özündə
belə, öz xalq inanclarında bölgənin əski
oğuzlara aid olduğunu qeyd edirlər.
Orhun abidələrində oğuzlar və gök
türklər haqqında çox geniş mənada qeydlərə
rast gəlmək mümkündür. Bir çox əski
türk qaynaqlarında əslində gök türklərin elə
oğuzların özləri olduğu da qeyd olunub.
Əski Çin qaynaqlarında, özəlliklə də
Tansülaləsinin yazılı abidələrindəki
"Tanq Su" və "Kiy Tanq Şu" kitablarında
bizim eranın VI-VII yüzilliklərinə aid nümunələrdə
belə yazılır: "Gök Türklər elə
Oğuz boyunun bir parçasıdır. Gök
Türklər 9 boydan ibarət olsalar da, onların
hamısı oğuzlardırlar".
Elə həmin Çin qaynaqlarında oğuzlar
"toles" kimi də xatırlanırlar. Deməli,
toleslər də oğuz boyunun bir adı olaraq qeyd edilib.
Oğuzlarla bağlı Çin qaynağında
"kui-sin" yəni 9 boy haqqında yazılan salnamədə
onların hamısının "tu-kyue", yəni türklər
kimi ifadə olunması xüsusilə diqqət çəkir.
Daha sonra isə qeyd olunur ki, oğuzlar, yəni
türklər Aşin Xaqanlığını yaratmaqla,
bütün türk etnik qruplarını vahid bir dövlətdə
birləşdirə bildilər. Çin qaynaqları
Aşin Xaqanlığını həm də Oğuzların
dövləti kimi qeyd edir.
Tarixi qaynaqlarda bizim eranın VI yüzilliyində Gök
Türk Xaqanlığının yaranmasında əsas dominant
rolu oğuzların oynadığını qeyd olunur. 630-cu ildən
başlayaraq, Tolqa və Selenqa çaylarının vadiləri
boyunca, çox geniş bir coğrafi məkanda İlteriş
Xaqanın komandanlığı altında oğuzlar tarixdə
ilk dəfə olaraq qüdrətli dövlət quruluşunu
yaratdılar. Bu barədə İlteriş
Xaqanın və Baz Xaqanın məzarları üzərindəki
daş balbal abidələrində də xüsusi qeydlər
var.
682-ci ildə Selenqa bölgəsində Kutluq Xaqanla
oğuzlar daha geniş mənada ittifaq yaratmaqla Çinə məxsus
orduların qarşısında daha güclü mövqe
nümayiş etdiriblər. Özəlliklə də
çinlilər və kitanlara qarşı bütün
döyüşlərdə birgə iştirak ediblər.
682-ci ildə Tonyukuk Xaqanın dövlətin
başına gəlməsi sayəsində Korov Gölü
çevrəsində çinlilərə qarşı tarixin ən
böyük savaşlarından biri oldu və demək olar ki,
oğuzlar onlara ən ağır cəzanı verdilər.
IX yüzilə kimi Selenqa şəhəri
oğuzların paytaxt olmaqla özünün siyasi və hərbi
qüdrətlərini qorumuş oldu.
Oğuzların bu möhtəşəm
gücünü görən çinlilər hər zaman
olduğu kimi zərif və incə taktika ilə
mümkündür qədər fərqli türk
boylarını üz-üzə qoymaqla, onların arasına
nifaq toxumunu səpmək istəyiblər. Özəlliklə
də 691-ci ildən başlayaraq, uyğurlarla oğuzlar
arasında mövcud olan bir sıra qarşıdurmalar məhz
bu səbəbdən baş verib.
Uyğurların
Moen-Çur adlı tegini Uyğur Xaqanlığı dönəmində
dəfələrlə çinlilərin yağlı
vədlərinə inanaraq, oğuzlara qarşı Börgü və Selenqa
şəhərlərinə yürüşlər etməklə
savaşlar aparmışdır. 716-cı ildə Gültekin Xaqan,
daha sonralar isə Bilgə Xaqan, 717-ci
yüzildə Kapaqan Xaqan, daha sonralar isə Tonyukuk Xaqan və
İlteriş Xaqan oğuzların
ən
güclü savaşçı boyu olan bayrıkların sayəsində
çinlilərin türk boyları arasında
apardığı incə və zərif siyasətlərin
qarşısını almaq üçün onlara dərin və
sarsıdıcı
zərbələr vurublar. Özəlliklə də Ötükən vadiləri
boyunca tarixdə Üç Oğuz və ya
Karluklar adlanan boylar bu savaşların əsil qəhrəmanlarına
çevriliblər. Çünki çinli
döyüşçülərin sayı bu savaşlarda
oğuzlardan ən azı on dəfələrlə çox
olub. 717-718-ci
illərdə Çinin sınırlarına kimi oğuz boyları
onları təqib edib.
775-ci ildə
Orxon bölgəsindən Talas bölgəsinə kimi ərazilər
tamamilə oğuzların
nəzarətində idi. Daha sonra oğuzlar Sır Dərya
çayının vadilərinə qədər öz
hakimiyyətlərini genişləndirdilər. Bunun əsas
səbəbi isə, ərəblərin islam
bayrağı
altında bu dini qəbul edən bütün toplumları bir araya
gətirməklə türkləri ya
ərəbləşdirmək, ya da tamamilə soyqırımı
etmək niyyəti idi. Belə bir durumun
yaranmasında farslara məxsus əski əhəməni və sasani
ideyasının daşıyıcısı olan,
çinlilər qədər zərif və incə siyasətə
üstünlük verən indiki farsların da mühüm
rolu
olmuşdur. Tarixi qaynaqlar da təsdiq edir ki, IX yüzillikdə
oğuzların siyasi
hakimiyyətinə qalxan səlcuqlulara qədər, bölgədə
Oğuz El Birlikləri tərəfindən islam
bayrağı altında hərbi yürüşlər edən ərəb-fars
qoşunları darmadağın edilmişlər. 820-
821-ci illərdə
Sır Dərya və Səmərqənd arasındakı
savaşların özü belə bu gerçəklikləri
təsdiq
edir.
X
yüzillikdə oğuzların təsir dairəsi altında
Karacuk (indiki Fərab), Sayram, Sabran,
Ürgenc
kimi inkişaf etmiş böyük şəhərlər, Aral
dənizinin hövzəsi, Cit və Börütekin
bozkırları oğuzların tam nəzarətində olmuşdur.
Ərəb-fars birlikləri məhz oğuzların
sayəsində Türküstana daxil ola bilmirdilər. Xəzər dənizinin
sahillərindəki Karacuk
bölgəsini ərəb qaynaqları "Məfəzül Ğuziyə",
yəni Oğuz bozkırları adlandırmışlar.
975-ci ildə
karluklar, yaqmamlar və oğuzlar Türküstanın
doğusunda, batısında isə
toksullar
və çigilmanlar 9 Oğuz El Birliyi düzənini
yaratmış oldular. IX-XI yüzilliklərdə
Xəzər
dənizinin quzeyi boyunca Oğuzların ən yüksək səviyyədə
dominantlıq təşkil
edən
boylarından biri kimi - Uzlar - Doğu Avropadan Balkanlara qədər
olan coğrafi
məkanın əsas idarəedici gücü olaraq tanındılar.
Faktiki olaraq, Orxon vadisindən
Seyhan çayının vadilərinə kimi bu geniş
coğrafi məkan Oğuzların nəzarətində idi.
X
yüzillikdə Oğuzların dövləti idarə etmə
siyasətində YABQU anlamını ortaya
qoyuldu.
"Eni (Yeni) Kent şəhəri mərkəz olmaqla
oğuzların nəzarətində olan bütün
bölgələr el birliklərinin Geneşme, yəni Məsləhət
Şurası tərəfindən yönləndirilirdi və
geneşme kurul başqanı Yabqu adlandırılırdı. Onun varisi isə Erkin adlanırdı. Erkinin
əsas
vəzifəsi savaş dönəmində bütün el
birliklərindən orduya döyüşçülərin dəvət
edilməsini təmin etmək və onlara komandanlıq etək idi.
Eyni zamanda el birliyinə
daxil
olan oğuz boylarında savaş hazırlıqlarına nəzarət
etmək, yeni döyüş taktikalarını
tətbiq
etmək də onun vəzifəsi idi. Hər bir ordu birliyinin
yerli komandanı isə Subaşı
adlanırdı. Oğuzlarda dövləti idarəetmə siyasətində
eyni kökdən olan Xəzər, Kimak,
Peçeneklərlə səmimi qonşuluq və strateji
müttəfiqlik önəmli sayılırdı. Ərəb-fars və
eləcə də Avropa qaynaqları məqsədli şəkildə
bu türk dövlətləri arasında daim
savaşların və intriqaların yaşanıldığını
qeyd edirlər. Əslində, bu türk dövlətləri
öncələrdən çinlilərə qarşı
birlik və bərabərlik içində savaş aparmaq təcrübəsinə
malik
idilər.
Ünlü türk salnaməçisi Mahmud Kaşqarlı da
zatən öz yazılarında buna
toxunurdu.
XIV
yüzillikdə yaşamış türk salnaməçisi Rəşidəddin
Əlixan tərəfindən yazılmış Cami ət
Təvarix
əsərində də qeyd edildiyi kimi, oğuz, karluk, kimak, xəzər,
uyğur, karaxanlı və
digər
el birlikləri bütövlükdə TÜRK
adlanırdılar. Oğuzların səlcuq boyunu təmsil edən
Toğrul və Çağrı bəylərin dönəmində
bu birliklər daha da gücləndi.
Mahmud
Kaşğarlı qeyd edir ki, oğuzlar üç-ok və
boz-ok qrupları şəklində mövcud
idilər.
Bu iki çevrəni toplam 22 boy birləşdirirdi.
Onların hər birinin ayrıca damğası
mövcud
idi. Bunlar Kai, Bayat, Alka Evli, Kara Evli, Yazır, Döger, Dodurqa,
Yaparlı,
Ovşar,
Kızır, Bəydili, Karkın, Çaruklu, Bayandır,
Peçene, Çavuldur, Salur, Eymur,
Alayuntlu,
Yuregir, İqdır, Böyükdüz, İva
boylarıdırlar.
XI
yüzillikdə Səlcuqlu xanədanlığı dönəmində
oğuzlar daha geniş coğrafi arealda
dövlət formalaşdırma siyasətinə üz tutdular. İlk
addım kimi Xorasan bölgəsini
nəzarətə aldılar. Beləliklə, indiki Türkmənistan,
Əfqanıstan, İran və Qafqazda böyük
bir
gücə sahib oldular. Bu, həm də ipək
yollarının nəzarətə alınması demək idi.
Heç də
sirr
deyil ki, Qara dəniz, Karpat dağlarının ətəkləri
və Başkan yarımadasına kimi
böyük bir ərazini nəzarətdə saxlayan kumanların yarısı
oğuz kökənlidirlər. Özəlliklə,
IX-XI
yüzilliklərdə İssık Kul və Balxaş gölləri
aralığında oğuzlara məxsus Türkeşlər
dövləti Çin istilasına qarşı tarixdə ən
böyük dirənişlərdən birini
aparmışdır.
Mahmud
Kaşqarlı qeyd edir ki: "Mərkəzi Avropa, özəlliklə
də Dunay çayının sahilləri
boyunca,
eyni zamanda Balkan və Krımda türklərin ən
böyük gücü peşeneqlər
olmuşlar. Peçenqlər isə Oğuz
boyundandırlar. Onlar Vizantiya dövlətinin coğrafi
ərazilərini genişləndirmək siyasətinə qarşı ən
böyük güc olaraq birləşmişdi. Peçeneqlər
İtil (Volqa) çayı və Xarəzm
arasındakı ərazilərə də nəzarət edirdilər. Onların əsas güc
mərkəzi isə Don-Kama çaylarının vadiləri idi".
Bu gün həmin tarixi faktlar coğrafi
məkan
olaraq toponimik, hidrinomik və digər adlar altında öz
mövcudluğunu
saxlamaqdadır. Qara dəniz boyu Kəngər adlanan məkanlarda Ertim,
Çor, Yula
çaylarının adları hələ də
mövcuddur. Don və Dunay
çaylarının qolları kimi mövcud
olan
Çoban, Tolmaç, Külbey, Çor, Ertin, Kapan kiçik
çaylar, Sulu, Börü, Bula, Yazı,
Yavdi,
Kalqan göllərinin adları bir daha sübut edir ki, Oğuz
Türkləri bu bölgədə
yaşamışlar.
Mərkəzi
Avropaya hakim olan peçeneqlərin oğuz kökənli
olmasını Almaniya, İtaliya,
Fransa, Norveç və Macarıstan alimləri də təsdiq
edirlər.
Peçeneqlərin tərkibindəki Aba,
Balçar,
Bator, Bıçkılı, Eke, İlbeq, Kure, Karaca, Temir,
Teber, Sol, Salma, Saqa, Kerbak el
birliklərinin adları da təsdiq edir ki, onlar Oğuz kökənli
olublar. Avropa qaynaqları
onları
Uzlar adlandırır. Uzların böyük bir
qolu isə Oka çayının vadilərinə qədər
uzanır.
Ardı var
Cahandar Bayoğlu
Olaylar.- 2019.- 15-16 avqust.- S.6.