Oğuzlar və Türk
kimliyi
əvvəli ötən sayımızda
Oğuzlar haqqında əski yunan
tarixçisi Ptolomey (b.e.-nın 160-170-ci illəri) qeyd edir ki,
oğuz-oqur adı ilə məşhur olan türklər Beş
Oğuz, Altı Oğuz, Doqquz Oğuz, On Oğuz və
Otuz Oğuz adı ilə
tanınırdılar. Oğuzlar və
Oqurlar arasında "z" və "r" hərflərinin
yerdəyişməsi sadəcə dialektlə bağlıdır. Bu heç
də onların fərqli etnos olduqları demək
deyildir.
Ptolomeyin də etiraf etdiyi
kimi, indiki Qara dəniz, Balkan, Karpat dağlarının
ətəkləri, Dunay çayı vadiləri, Don və Volqa
çayları ətrafında yaşayan Oğuzlar ilkin
ortaçağ dönəmində həmin bölgələrdə
siyasi, hərbi-inzibati və dövlətçilik
baxımından
dominant
gücə sahib olmuşlar. Tarixi qaynaqlarda da qeyd olunduğu
kimi, Doğu və
Güney Sibir boyunda çox zaman əsas güc sahibi
kimak türkləri idi. Onların əsas güc
mərkəzi isə İrtış çayının orta hövzəsi
sayılırdı. Ərəb coğrafiyaçısı Məhəmməd
əl
Müqəddəsi
qeyd edir ki:
X
yüzillikdə Sabran, Şaqlcan mərkəzlərindən
başlamış Sırdərya çayının hövzəsinə
qədər
olan ərazidə
hakim olan oğuzlar Ak İdil çayının
sınırlarında kimaklarla strateji müttəfiq
idilər.
Kimaklar "Kırkızxan" adı ilə də
tanınırlar. Onlar Kanqlı boyu və oğuzlarla
birlikdə
hərbi-siyasi güc ortaqlığına malikdirlər. Kimaklar
kıpçak, bolqar və imek dialektlərində
danışan türk boyu olaraq oğuzlarla hər zaman
qarşılıqlı anlaşma sürəcində
yaşamağa
üstünlük verirlər. Bunun da əsas səbəblərindən
biri kimakların yaşadıqları bölgələrdə
qış
mövsümünün olduqca sərt keçməsiydi,
onlar heyvan sürülərini oğuzlara aid qışlaq
ərazisində saxlamağa məcbur idilər. Kimakların qoyun
sürüləri və at ilxılarının qış
mövsümündə əsasən Ak Taq (ok taq, yəni
ağ dağ) bölgəsində bəslənmələri
iki eyni
kökdən olan boylar arasında dostluq əlaqələrini gücləndirirdi.
Oğuzların
Sibir və Altayda yaşayan türk toplumlarının əcdadı
olduğunu bu gün isbat
etmək
o qədər də çətin deyil. Orok, Udegey, Oroç,
Ulçi, Tofalar, Dolqan, Saka (Yakut),
Tuva,
Çulım, Şor, Xakas, Altay, Telengit, Kumandi, Çelkan,
Tubalar, Teleut, Barabin
türklərinə məxsus olan kurqan abidələri,
etnoqrafik sənədlər, xalq inancları, təbiətlə
bağlı kultlar ən böyük faktlardan biridir. Altaydakı
Çulışman çayının sahilindəki
Başkavuz,
Aktura, Toto, Volqa çayının sahillərindəki
İlmo, İvol bölgəsində, Baykal
gölü və əski Selenqa şəhəri arasındakı
hövzədəki kurqanlarda tapılan abidələrin
hamısında təsvir olunan mövzular oğuz boylarına məxsus
olan inanc kultu, mifoloji
baxışlarla eynilik tam təşkil edir.
Tarixi
qaynaqlarda indiki Qazaxıstanın İrgiz bölgəsindən
başlamış Ural dağlarının
ətəkləri, Embe (indiki Omba), Yil bölgələri daxil olmaqla
Türküstanın Aral dənizi və
Xəzər
dənizi, eləcə də Çuy vadisi, Karpat
dağlarının ətəkləri boyunca bizim eranın
başlanğıcında IX yüzilin sonları və X
yüzilin başlanğıcında mərkəzi Yanqikent
olmaqla
Oğuz Xaqanlığı dövləti mövcud
olmuşdur.
Bu dövlətin təməlində oğuz, kimak və
kıpçak boyları dayanmışlar. Bu günün özündə
belə, Qazaxıstanın batı bölgələrinə
Oğuz Çölü deyə müraciət edilir. İlkin Ortaçağ ərəb
qaynaqlarında "Məfəzət əl-quzz",
yəni
Oğuz Çölü dedikdə məhz bu ərazilər nəzərdə
tutulur. Oğuz Xaqanlığı dövləti
karvan
yollarının üzərində yarandığı
üçün, Batıda Xəzər Xaqanlığı,
Volqaboyundakı
Bulqar, doğuda Karaxanlılar kimi Türk dövlətləri
ilə uzlaşma siyasətini aparıb. 985-ci
ildən
başlayaraq, mərkəzi Xarəzm olmaqla, bütün
Türküstan, daha sonra, Xorasan
bölgəsini əhatə edib. Beləliklə, Oğuz
Xaqanlığının coğrafi idarəetmə arealı
da
genişlənmişdi. Oğuz
Xaqanlığı Şamxal idarəetmə sistemini tətbiq
etmişdi. Hər bir
bölgənin ayrıca Şamxalı var idi. Belə idarəetmə tətbiq
olunan dövlət quruluşu həm də
Türk demokratizmi ilə müşayiət olunurdu. Oğuz
Xaqanlığının dövlət demokratizmi
Doğu
Avropa, özəlliklə də Dəşti-Kıpçak
boyunca yerləşən ərazilərə də təsir
dairəsini
artırmışdır. Buna Cabqu idarəetmə
sistemi də deyilirdi.
1219-cu ildə
Güney Sibir bölgəsinin İrtış
çayının vadiləri boyunca yaranan Kimak
(İmak)
adlandırılan türk dövləti Oğuz
Xaqanlığı, Saman və Karluk dövlətləri ilə
strateji
müttəfiqlik əsasında fəaliyyət göstərisdi. Mərkəzi
Asiya və Mərkəzi Avropa boyunca
çox
böyük coğrafi məkanda türklərə məxsus
dövlətlər faktiki olaraq, IX-XII
yüzilliklərdə renesans çağını
yaşayırdılar. Bu dönəmdə Mərkəzi Avropa
daha çox Dəşti
Kıpçak adı ilə tanınırdı. Bu dövlətin mərkəzi
Sıqnak şəhəri olmaqla, Altay-Sibir,
Uralboyu və
indiki Qazaxıstan ərazisində yaşayan bütün
türk boyları arasında böyük
bir
uzlaşma siyasəti bərqərar olmuşdu. Beləliklə,
Dunay çayının çevrəsindəki vadilər
də
daxil olmaqla Balkanlara kimi türklər bu ərazilərin hakimi
idi. Təbii ki, yerli
idarəetmə strukturlarında başlıca dominant rolu oğuzlar və
kıpçaklar oynayırdılar. Bu
günün özündə belə, həmin ərazilərdə
yaşayan türk toplumlarının mənşəyi həmin
tarixi
gerçəklikləri təsdiq edir. Qaqouz, Krım,
Qaraçay, Balkar, Volqaboyu Tatar və Qazaxlar,
Noqay,
Başkort, Karakalpak, Özbək, Qırğız, Macar
türklərinin mənşəyi bu tarixi
komponentlərin varisi kimi mövcuddurlar.
Tatarıstanın
başkəndi Kazanda ünlü tatar tarixçisi və
etnoqraf alimi Mirfateh Zakievin
1995-ci ildə
işıq üzü görən Tatarların etnik mənşəyi
kitabının 12-37-ci səhifələrindəki ilk
paraqrafda
belə qeyd olunur:
Tarixdə skif və ya sarmat adlanan toplumların dili, mənşəyi
türk kökənli olmuşdur.
HindAvropa
siyasəti nəzəriyyəsinin və ideologiyasının
daşıyıcıları olanlar çox təəssüf
ki,
skifləri və sarmatları uzun müddət "Hind-Avropa mənşəli"
hesab ediblər. Skif-sarmat
kültürü Ural-İdel boyunca yaşayan Türk toplumlarının həm
əski, həm də çağdaş
kültürləri ilə eyni ortaq dəyərləri
paylaşır. Təbii ki, burada əsasən Ural-Altay,
KıpçakOğuz
və Fin-Uqor kültürü - üç yöndə
skif-sarmat kültürünün aparıcı
ünsürü kimi
mövcuddur. Bizim eranın IV-VIII yüzilliklərinə
bağlı olan Mərkəzi Volqa və Ural, eləcə də
Quzey
Qafqaz və Qara Dəniz kıyıları boyunca mövcud olan
skif-sarmat kültürü bu günün
özündə belə, həmin ərazilərdə yaşayan türk
topluluqlarının aparıcı kültürü olmaqda
davam
edir.
Tarixdə
macar, macqarax, mojar, mişar və moçar adı ilə
tanınan türk toplumlarının
haqqında Avropa qaynaqları, onların əski skif-sartmat boyundan
olduqlarını qeyd
edirlər. Həmin mənbələr bunu da bildirir
ki, həmin toplumlar türkcə danışırlar. Demək
olar ki,
IX-X yüzilliklərdə Avropa səyyahlarının
bütün əsərlərində bu fakt xüsusilə
qeyd
edilib. Bu gün macar adı ilə tanınan toplumun haqqında
yazılan qaynaqlarda o
da qeyd
olunur ki, VI-VIII yüzilliklərdə madyar adı altında
onlar oğuzların bir qolu
kimi fəaliyyət
göstəriblər. Məşhur macar alimi İmre Erdey
1961-ci ildə yazdığı Böyük
Macarıstan
kitabında belə qeyd edir:
Ural
dağlarının ətəkləri və Volqa
çayının kıyıları boyunca yaşayan macarlar,
həm də
madyar
adı ilə tanınırdılar. Əski kitablarda madyar,
başkort və mişar türklərinin dili ortaq
idi.
Özəlliklə, Aşağı Kama və Ak Kama
çayları aralığında bu üç toplum hər
zaman ortaq
siyasət aparırdılar (səh. 307-320).
Məşhur
tatar arxeoloqu və etnoqraf alimi Eldar Xalikovun 1976-cı ildə nəşr
etdirdiyi
Böyük
Tiqan və 1987-ci ildə çap olunan Macarlar ekspedisiya əsərlərində
yazır:
Kama
çayının sahilləri boyunca yerləşən
Böyük Tiqan və Kuşnar abidələrində üzə
çıxan
maddi-mədəniyyət abidələri bir-birini tamamlayan ən
böyük dəlildir. Bu iki mədəni abidə
əski
skif-sarmat kültüründən madyar-macar, madyar-başkort,
madyar-tatar kültür
birliyinə qədər bütün dəlilləri ortaya qoyur.
VIII-IX yüzilliklərə aid olan bu abidələr
ortaçağ tarixi və kültürünü araşdırmaq
üçün çox mühüm göstəricilərdir.
Həmin mədəni
qatlar bu
gün də həmin xalqların milli kültüründə
yaşamaqda davam edir.
1701-ci ildə
Almaniya, Fransa, Hollandiya, İngiltərə, Avstriya, Polşa,
İsveç və digər
Avropa
dövlətlərinin hərbi, siyasi, mədəni, iqtisadi və
digər yardımları ilə I Pyotr ilk
dəfə olaraq türklərə məxsus olan tarixi ərazilərin
amansızcasına və qəddarcasına
işğalına başladı. Bundan öncə 1552-ci ildə Çar
İvan Qroznı da Avropanın dəstəyi ilə bu
siyasəti gündəmə gətirmişdi. Öz
çağına görə ən müasir və modern
silahlarla təchiz
edilmiş rus ordusu Dunay çayının sahillərindən
başlamış Sakit Okeanın sahillərinə
kimi
çox geniş bir ərazinin işğalına
başladı. Bu proses 1920-ci ilə kimi davam etdi.
Avropanın
əsas məqsədi Ural, Sibir, Qafqaz, Türküstan və
Dunay boyunca təbii
sərvətləri vəhşicəsinə
yağmalamaq idi. Bütün bunlarla yanaşı Rusiya
özünün işğalçılıq
siyasətinə hüquqi don geyindirmək üçün həmin
bölgələrin "Hind-Avropa" kültürü
nəzəriyyəsini irəli sürdü. Özəlliklə
skif-sarmat siyasəti üzərində
formalaşdırılan bu
elmi
konseptə görə, guya bu toplumlar "İran-Hind mənşəli"
olublar. Keçmiş Sovetlər
Birliyi dönəmində də İosif Stalin tərəfindən
bu siyasət uzun müddət davam etdirildi.
Faktiki olaraq bütün elmi araşdırmalar bu siyasətə
tabe etdirilmişdi. Hətta qədim tarixi
salnamələr belə inkar edilirdi və ya onların tərcüməsində
xüsusi "düzəliş"lər
olunurdu.
Bəzi "vicdanlı" alimlər, xüsusilə alman mənşəli
Ziqfrid Bayer, fərqli
konteksdə çıxış etməyə qərar verdi: guya
skif-sarmat toplumlarının Orta Asiyadan
gəlmə və yerli toplumların isə slavyan olduqlarını
irəli sürməyə başladılar. V. Tatişev,
M.
Lomonosov, A. Heydarxt, N. Karamzin, B. Nibur, K. Tseyss, E. Eyxvlad, K.
Noymann, P.
Şafarik, K. Mülllenxoff, A. Dovatur, L. Elnitskiy, V. Abaev, V.
Miller, F.
Simokatt və
elm aləmində at oynadan digər "akademiklər"
bütün əsərlərində
sarmatskif
mənşəyinin türklərə söykəmli
olduğunu qətiyyətlə inkar edirdilər. İlk dəfə
olaraq
Azov dənizinin
sahilləri boyunca yerləşən Kolak və Tarğıtay
kurqanları bu elmi
müddəanı tamamilə darmadağın etmiş oldu. Hər iki
kurqandan üzə çıxan skif-sarmat
kültürünün Avar Xaqanlığı
çağına və türk kültürünə bağlı
olması 1552-ci ildən
başlayan və 1957-ci ilə kimi davam edən Avropa-Rusiya elmi
ehtimallarının nə qədər
ziyanlı olduğunu isbat etdi. VII yüzillikdə
yaşamış əski yunan tarixçisi Feofilakt
Simokattın
Avar Xaqanlığı ilə bağlı yazdığı
tarixi salnamə isə bu siyasətin üstündən
birdəfəlik xətt çəkdi.
568-ci ildə
yaşamış Bizans tarixçisi Menandr Polien tərəfindən
yazılmış tarixi
salnamədə belə yazılır:
Avar
Xaqanlığının başında duran Tarğıtay
öz öncəgörmə üzrə müşaviri
Bayanı Qara
dəniz
sahilləri boyunca yaşayan skiflərlə görüşə
göndərdi. Bu iki toplum Ural və İtil
boyunca
yaşayan toplumların dillərində
danışırdılar. Beləliklə, Azov dənizi və
Qara dəniz
arasındakı Apaksay, Aksoy, Paksoy Kolaksay, Lipoksay və Köksoy bölgələrində
Tarğıtay
əmin-amanlıq yarada bildi.
1972-ci ildə
Moskvada Heredotun əsərlərinin IV-cü cildinin 5-ci səhifəsində
qeyd
olunur
ki, saklar indiki Dunay çayı, Azov və Qara dənizləri
boyunca ərazilərdə yaşayış
məskənilərinə ad verdiklərində sözün
sonuna sak sözünü də əlavə edərdilər.
İlk dəfə
mənşəcə çuvaş türkü olan
V.Latışev skif-sarmat toplumlarının türk kökənli
olduğunu elmi müddəa şəklində irəli
sürdü. Onun 1893-cü ildə dərc olunan "Sak,
saqay və
sarmatlar" adlı kitabı uzun illər Rusiya və sonra isə
Sovetlər Birliyi tərəfindən
yasaq
edildi. V.Latışev adı çəkilən əsərinin
I Buraxılışının 265-ci səhifəsində belə
yazır:
ardı
var
Cahandar Bayoğlu
Olaylar.- 2019.- 17-19 avqust.- S.6.