Azərbaycanda fikir, söz və məlumat
azadlığı
üçün bütün imkanlar mövcuddur
Azərbaycan söz azadlığının qorunduğu, mətbuat azadlığı prinsipinə hörmətlə yanaşılan ölkələrdən hesb olunur. Ölkədə fikir, söz və məlumat azadlığı, sərbəst düşüncənin ifadə olunması üçün hüquqların təmin olunması kifayət qədər yetərlidir. Buna baxçayaraq, söz və məlumat azadlığı üçün yaradılan imkanlardan sui-istifadə hallarına da rast gəlmək mümkündür. Müsahibimiz hüquqşünas Azad Rzayevdir
- Azad
müəllim, Azərbaycanda söz və ifadə azadlığı üçün yaradılan şəraiti yetərli
hesab etmək olarmı?
-Azərbaycanın milli qanunvericilik sistemində mətbuat
azadlığı ilə bağlı sərhədlər
müəyyən edilib. Belə
ki, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasında ifadə azadlığı və məlumat
azadlığı ayrı- ayrı qoruma
altına alınıb. 47-ci maddədə "Hər kəsin
fikir və söz
azadlığı"nın olduğu
vurğulanır və "Heç kəs
öz fikir və əqidəsini
açıqlamağa və ya fikir və əqidəsindən dönməyə
məcbur edilə bilməz" - deyilir.
50-ci maddədə isə "Hər kəsin istədiyi məlumatı
qanuni yolla axtarmaq, əldə etmək, ötürmək,
hazırlamaq və yaymaq
azadlığı" olduğu qeyd edilir. Kütləvi informasiya vasitələrində, o cümlədən mətbuatda dövlət
senzurasının qadağan olduğu, kütləvi informasiyanın
azadlığına təminat verildiyi bildirilir. Hər kəsin doğulduğu andan toxunulmaz, pozulmaz və
ayrılmaz hüquqları və azadlıqları olsa da Konstitusiyanın
24-cü maddəsinə əsasən, "Hüquqlar
və azadlıqlar hər kəsin cəmiyyət və başqa şəxslər qarşısında
məsuliyyətini və vəzifələrini də əhatə
edir". Azadlıqlar
və hüquqlarla paralel
olaraq, elə həmin maddələrdə
müəyyən məhdudiyyətlərin də olduğu göstərilir. İfadə
azadlığının məhdudiyyəti 47-ci maddədə
aşağıdakı kimi
sıralanır: irqi ədavət və
düşmənçilik oyadan; milli ədavət və düşmənçilik
oyadan; dini ədavət
və düşmənçilik oyadan; sosial ədavət və düşmənçilik
oyadan təşviqata və təbliğata
yol verilmir. Məlumat azadlığına tətbiq edilən məhdudiyyətlər
isə Konstitusiyanın 50-ci maddəsində birbaşa
göstərilməmiş, sadəcə "hər kəsin
hüquqlarını pozan və ya mənafelərinə xələl gətirən,
kütləvi informasiya vasitələrində
dərc edilən məlumatı təkzib etmək və ya ona cavab
vermək hüququnun" təminat
altında olduğu bildirilmişdir.
Qeyd edilməlidir
ki, bu müddəa
2009-cu il avqust referendumundan sonra 50-ci maddəyə daxil edilib. Konstitusiyanın
öz mətnində birbaşa göstərilməsə
də, Milli Məclis tərəfindən
qəbul edilən və Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və azadlıqlarının həyata
keçirilməsini "İnsan
hüquqlarının və
əsas azadlıqların
müdafiəsi haqqında"
Avropa Konvensiyasına uyğunlaşdırmaq məqsədi
daşıyan Konstitusiya
Qanunu ifadə azadlığının və
məlumat azadlığının
məhdudlaşdırılmasına əsas təşkil edən digər halları saymışdır.
- Necə hesab edirsiniz, mövcud qanunvericilik bazası kütləvi informasiya vasitələrinin sərbəst
fəaliyyətini təmin
etmək iqtidarındadırmı?
- Ölkəmizdə kütləvi
informasiya vasitələrinin
azad fəaliyyəti və inkişafı üçün zəruri
tədbirlər görülür.
Kütləvi informasiya vasitələrində
fikir demək, hadisələrə münasibət
bildirmək üçün
bütün imkanlar mövcuddur. Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında
informasiya azadlığı
və onun təmin olunması dövlətimizin ali məqsədlərindən
biri kimi təsbit edilmişdir. Fikir və söz azadlığı məlumat
azadlığı ilə
üzvi surətdə
bağlıdır. Məlumat azadlığının
tərkib hissəsi isə informasiya əldə etmək hüququdur. Müstəqil Azərbaycan Respublikasının
Heydər Əliyevin müəllifliyi ilə hazırlanan və qəbul edilən ilk Konstitusiyanın 50-ci maddəsində
ölkə vətəndaşlarının
söz, məlumat toplamaq, öz rəyini sərbəst ifadə etmək hüquqları təsbit olunub. "Kütləvi
informasiya vasitələri
haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununun
1-ci maddəsinə əsasən
Azərbaycanda kütləvi
informasiya vasitələri
azaddır. Bu azadlıq ölkə vətəndaşlarının qanuni yolla informasiya
axtarmaq, əldə etmək, hazırlamaq, ötürmək, istehsal etmək və yaymaq hüququna dövlət tərəfindən
verilən təminata əsaslanır. Qüvvədə olan qanuna əsasən
kütləvi informasiya
vasitələrinin təsis
olunması, onlara sahiblik, onların idarə edilməsi, onlardan istifadə qanunvericililkdə nəzərdə
tutulan hallar istisna olmaqla məhdudlaşdırıla bilməz.
Bütün bunlar deməyə
əsas verir ki, Azərbaycanda müasir standartlara cavab verən müstəqil KİV formalaşıb.
- Belə halda nədən yaradılmış söz
və mətbuat azadlığından sui-istifadə
hallarına yol verilir?
-Azərbaycanda söz və mətbuat, ifadə azadlığının
təmin olunması üçün bütün
lazımı inkanlar yaradılıb. Hazırda ölkə vətəndaşları
beynəlxalq standartlar
əsasında hazırlanmış
milli qanunvericilik çərçivəsində söz və ifadə azadlığından
sərbəst şəkildə
istifadə edə bilir. Lakin mövcud vəziyyət
heç bir halda əsas vermir ki, söz
və mətbuat azadlğı üçün
yaradılmış şəraitdən
sui-istifadə olunsun.
Elə bu səbədən də həm beynəlxalq sənədlərdə,
həm də yerli qanunvericilikdə ifadə və məlumat azadlığıni
məhdudlaşdıran hallar
müəyyən olunub. Azərbaycanın
üzvü olduğu Avropa Şurasının təməl sənədlərindən
biri olan və 2001-ci ildə Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisi tərəfindən ratifikasiya
edilən "Avropa İnsan Haqları Konvensiyası"nın 10-cu maddəsində
göstərilib ki, "Hər kəs öz fikrini ifadə etmək azadlığı hüququna
malikdir. Bu hüquqa
öz rəyində qalmaq azadlığı, dövlət hakimiyyəti
orqanları tərəfindən
hər hansı maneə olmadan və dövlət sərhədlərindən asılı
olmayaraq, məlumat və ideyaları almaq və yaymaq
azadlığı daxildir.
Bu maddə dövlətlərin
radioyayım, televiziya
və kinematoqrafiya müəssisələrinə lisenziya
tələbi qoymasına
mane olmur". 10-cu maddənin 2-ci hissəsi isə bu hüququn
məhdudlaşdırılacağı halları və hansı əsaslarla məhdudlaşdırıla biləcəyini
göstərir. Belə
ki, bu azadlıqların
həyata keçirilməsi
milli təhlükəsizlik;
ərazi bütövlüyü
və ya ictimai asayiş maraqları naminə; iğtişaşın və
ya cinayətin qarşısını almaq
üçün; sağlamlığın,
yaxud mənəviyyatın
qorunması üçün;
digər şəxslərin
nüfuzu və hüquqlarının müdafiəsi
üçün; gizli
əldə edilmiş
məlumatların açıqlanmasının
qarşısını almaq
üçün; ədalət
mühakiməsinin nüfuz
və qərəzsizliyini
təmin etmək üçün qanunla nəzərdə tutulmuş
və demokratik cəmiyyətdə zəruri
olan müəyyən
rəsmiyyətə, şərtlərə,
məhdudiyyətlərə və ya sanksiyalara
məruz qala bilər.
- Söz, mətbuat, ifadı azadlığı ilə bağlı qanunvericilik bazası beynəlxalq standartlara nə dərəcədə cavab
verir?
- Azərbaycanda KİV-lə bağlı qanunlar beynəlxalq standartlara cavab verir. Hazırda kütləvi informasiya
vasitələri biliklərin
və siyasi cəhətdən mühüm
məlumatların yayılmasının
başlıca daşıyıcısıdır.
Bütün bu faktorları
nəzərə alaraq
Azərbaycan höküməti
mediaya xüsusi diqqət və qayğı göstərir.
Hazırda Azərbaycanda yüzlərlə
mətbuat orqanı, informasiya agentliyi, teleradio şirkətləri,
sürətlə inkişaf
edən internet resursları
fəaliyyət göstərərək
cəmiyyətimizin informasiyaya
olan ehtiyacının ödənilməsində mühüm
əhəmiyyət kəsb
edirlər. Bu orqanların
qarşısında duran
ən ümdə vəzifə cəmiyyətə
doğru,dürüst və operativ informasiya ixrac etməkdən ibarətdir.
Tirajlanan
söz eyni zamanda ictimai rəyə - əhalinin geniş kütlələrinin
əhval-ruhiyyəsinə, davranışlarına,
beləliklə də
siyasi proseslərə,
bütövlükdə siyasətə
təsir göstərir.
Bu təsirin mahiyyəti
ondan ibarətdir ki, kütləvi informasiya vasitələri əldə etdiyi məlumatın hazırlanması,
ötürülməsi və
yayılmasının müxtəlif
üsullarından istifadə
etməklə, habelə
həmin məlumatı
öz şərhləri
ilə birlikdə yaymaqla insanlarda müəyyən ideyaların,
təsəvvürlərin, mövqelərin formalaşmasına
əhəmiyyətli təsir
göstərir, cəmiyyətdə
müəyyən davranış
və fəaliyyət
üçün meyillərin
yaranmasına kömək
edir.
- Ümumilikdə Azərbaycanda
siyasi plüralizmin təmin olunduğunu demək olarmı?
- İnsanın ətraf aləmə, cəmiyyətə, dövlətə, ictimai-siyasi proseslərə münasibəti daha çox onun KİV-dən aldığı informasiyalar əsasında formalaşır. Söz azadlığı insanın öz fikirlərini yazılı, şifahi və başqa formalarda ifadə etmək, ətraf aləmə münasibətini bildirmək, bu münasibəti başqalarına çatdırmaq sərbəstliyidir. Demokratik dəyərlərə yüksək sadiqlik nümayiş etdirən Azərbaycanda bu gün kütləvi informasiya vasitələrinin sərbəst fəaliyyəti, jurnalistlərin müstəqilliyi, bir sözlə, açıq cəmiyyət quruculuğu istiqamətində kompleks tədbirlər həyata keçirilmiş, söz və mətbuat azadlıqları təmin olunub. Plüralizmə gəldikdə isə deyə bilərik ki, Azərbaycan siyasi plüralizmi dövlət siyasətinin ana xətti kimi qəbul edir. Siyasi plüralizm müxtəlif fikirlər əsasında müəyyənləşən rəy, bir neçə siyasi partiyanın bir istiqamətdə müxtəlif fikirlərdə ortaq məxrəcə gəlməsi deməkdir. Ölkədə çoxsaylı partiyaların mövcudluğu, həmin siyasi partiyaların müxtəlif təmayüllü və siyasi görüşlü olması, qanunverici orqan sayılan Milli Məclisdə onlarla partiyanın təmsil olunması, bunların bariz nümunəsidir. Siyasi plüralizmin bir cəmiyyətdə mövcudluğunu, uğurlu inkişafını təsdiqləyən ən vacib və yeganə faktor ictimai-siyasi təsisatların tam sərbəst fəaliyyətindən ibarətdir. Ölkəmizdə mövcud olan bütün siyasi təsisatların cəmiyyətə, qurumlara birbaşa çıxış imkanı var. Siyasi partiyalar, qeyri-hökumət təşkilatları heç bir maneə ilə üzləşmədən layihələrini həyata keçirir, müxtəlif təşəbbüslər irəli sürürlər. Bu gün ölkəmizdə həm siyasi partiyalara aid, həm də müstəqil şəkildə yüzlərlə media orqanı fəaliyyət göstərir. Ölkəmizdə hər bir siyasi partiya və birlik mövcud şəraitdə heç nədən çəkinmədən, ehtiyat etmədən öz fikrini, mövqeyini cəmiyyətə çatdıra bilir, öz yanaşmasına, baxışlarını, bu və ya digər məsələlərə olan münasibətini ortaya qoyur. Bunun özü də heç şübhəsiz ki, siyasi plüralizmin mövcudluğunun göstəricisi sayıla bilər. Bu gün siyasi plüralizmin Azərbaycan modeli dünya üçün örnəkdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2019.- 5-6 dekabr.- S.15.