Akademik Yaqub Mahmudov
və Azərbaycan tarixinin tədrisi
"Müəllim
hər şeydən əvvəl bir Tanrı sənətidir"
Böyük yunan
filosofu Platon
Bu məqaləmdə müəllimlər
müəllimi, tarixçilər ordusunun sərkərdəsi,
Ulu Öndərimizin təbirincə desək - Azərbaycanın
böyük alimi, böyük tarixçisi akademik Yaqub
Mahmudovun Azərbaycan tarix elminin tədrisi üçün əvəzsiz
fəaliyyətindən bəhs etməyə
çalışacam. Həyatını Vətən tarixinin tədqiq
və təbliğinə həsr etmiş, bu qəhrəmanlıq
yolunda maneələri aşmış, xəyanətləri, zərbələri
dəf etmiş elm fədaisi Yaqub Mahmudovdan yazmaq bilsəniz nə
qədər böyük bir şərəf və eyni zamanda məsuliyyətdir.
Çünki Onun həyat və fəaliyyəti
də bir tarixdir. Bu tarixdən bəhs etmək
üçün araşdırma aparmaq, dəqiq faktları ortaya
qoymaq lazımdır.
Türkiyə Cümhuriyyətinin banisi Mustafa Kamal
Atatürk demişdir ki, tarixini bilməyən millətlər
yox olmağa məhkumdur. Azərbaycan təhsili XX əsrdə bir
neçə mərhələdən keçmişdir. Əsrin əvvəllərində təhsilimizi
müasirləşdirmək və eyni zamanda dilimizin, milli ədəbiyyatımızın,
tariximizin tədrisini əsas meyar kimi qorumaq ziyalıların ən
ümdə vəzifəsi, amalı olmuşdur. Sovet təhsil sistemində isə bu meyarları
qorumaq mümkün olmadı. SSRİ-nin
ideologiyası birinci növbədə təhsildə öz təzahürünü
tapdı. 70 illik sovet dövründə Azərbaycan
tarixinin tədrisi böyük maneələrlə
üz-üzə qalmış, tariximizin
saxtalaşdırılması təhsildən də yan
keçməmişdir. Azərbaycan tarixi fənni
fakültətiv məşğələ səviyyəsində
yalnız 7-8-ci siniflərdə 20 saat olmaqla tədris olunurdu.
Kommunizm ideologiyasına uyğun tərtib edilmiş
"SSRİ tarixi" dərslərində isə yeri gələrsə,
Azərbaycan tarixi haqqında bəsit,
saxtalaşdırılmış, təhrif olunmuş məlumatlarla
kifayətlənilirdi.
Milli dəyərlər arxa plana keçir, milli tarixin tədrisi
Rusiya tarixi ilə əvəz olunur və mümkün qədər
saxtalaşdırılırdı, həqiqətlərdən
çox uzaq dərsliklər çap olunurdu. Milli
ideologiyanın, milli mənliyin məhvinə hesablanmış
təhsil heç də öz nəticəsini vermədi.
XX əsrin sonlarında müstəqilliyini bərpa
edən Azərbaycan Respublikası yeni təhsil sistemi qurmaq vəzifəsi
qarşısında qaldı. Elə bir təhsil
sistemi qurulmalı idi ki, dünyanın sınaqlardan
çıxmış, səmərəli təcrübələri
Azərbaycan Respublikasında tətbiq edilməsi ilə
yanaşı, hələ məhv olmamış milli
düşüncəni inkişaf etdirmək də
mümkün olsun. Milli şüuru formalaşdıran, milli dəyərləri
özündə əks etdirən elmlər içərisində
öncəlik, heç şübhəsiz ki, tarix elminindir.
Məhz yenicə müstəqilliyini bərpa
etmiş Azərbaycan Respublikasında tarix elminin tədrisi
mühüm məsələ idi. Bu zaman
dövrün ziyalıları, müəllimləri bir
boşluq içərisində idi. Sovet dərslikləri
milli ideologiyaya uyğun olmadığından "nə etməliyik?",
"tarix dərslərində hansı mövzuları
keçməliyik?", "hansı proqram əsasında dərsləri
qurmalıyıq?" sualları ilə boşluğa
düşmüş tarix müəllimləri narahat idi.
Azərbaycan
Respublikasının geniş müəllim auditoriyası və
xüsusən tarix müəllimləri XX əsrin 90-cı illərində
üz qabığında üçrəngli
bayrağımızın əks olunduğu "Azərbaycan
tarixi proqramı"nı
xatırlayırlar. Bu proqram biz tarix müəllimlərinin
əlində bir mayak oldu. Bu proqramın müəllifi
Yaqub Mahmudov türkçülük, azərbaycançılıq,
bütov Azərbaycan ideyalarını əsas götürərək
Azərbaycan tarixinin ən qədim dövrlərindən
müasir dövrə qədər tarixini siniflər üzrə
konkret mövzularla proqramlaşdırmışdı.
Proqram əsasında müəllimlər öz təşəbbüsü
ilə mövzuları işləyib şagirdlərə Azərbaycan
tarixi dərsini keçməyə başladılar. Dərslərin
bu formada qurulması qeyri-müəyyənlik yaradır, fənnin
tədrisi xaos şəklində davam edirdi. Dərsliksiz, vəsaitsiz dərs keçmək Azərbaycan
tarixi fənnini səmərəsiz fənnə çevirirdi.
Belə bir vaxtda məktəblərə 5-ci
siniflər üçün "Ata yurdu" dərsliyi
hazırlandı. Müstəqil
respublikamızın ilk Azərbaycan tarixi dərsliyi artıq təhsil
dövriyyəsinə buraxıldı. Mənbə,
illüstrasiya və şəkillərlə zəngin dərslik
dövrün əvəzolunmaz dərs resursuna çevrildi.
Belə ki, ən qədim dövrlərdən Azərbaycan
Respublikasının ən son hadisələrinə qədər
Vətən tarixinə ekskurs etmək mümkün idi. Bu dərsliyin müəllifi böyük tarixçi
Yaqub Mahmudov idi. Bakı Dövlət
Universitetində çalışan Yaqub müəllim
tariximizin tədrisinin təməl daşını qoydu.
O, orta məktəblərin tarix müəllimlərinə bir
yol cızdı və müəllimləri qeyri-müəyyənlikdən
xilas etdi. Bu dərsliyin ardınca tədrisin
növbəti mərhələləri üçün
"Azərbaycan tarixi" dərslikləri hazırlandı.
Hələ 1966-1975-ci illərdə Yaqub Mahmudov Azərbaycan
Ensiklopediyasında məsul vəzifələrdə
çalışarkən Azərbaycanın tarixi xəritələrinin
hazırlanmasında iştirak etmiş və buna görə mərkəz
Moskvanın "qara siyahısına" düşənlərin
sırasında olmuşdur. Ümummilli liderimiz
Heydər Əliyevin məsələyə müdaxiləsi ilə
ensiklopediyanın fədailəri təqibdən və həbs
olunmaqdan xilas olublar.
Sonralar müstəqillik illərində "Azərbaycan
tarixi atlası" çap olundu. Bildiyimiz kimi, sovet illərindən
başlayaraq erməni və ermənipərəst tarixçilər
tərəfindən tariximiz xəritələrdə də təhrif
olunur, saxtalaşdırılırdı. Bu ideoloji
vandalizmə son qoyan sözü gedən atlaslar elm camiəsi ilə yanaşı,
orta məktəblərdə də Azərbaycan tarixi dərslərində
əsas əyani vəsaitə çevrildi. Beləliklə,
XX əsrin 90-cı illərindən başlayaraq orta ümumtəhsil
səviyyəsində Azərbaycan tarixi fənninin tədrisində
olan problemlər öz həllini tapdı. Qeyd
edim ki, Yaqub Mahmudov 1992-1993-cü illərdə Azərbaycan
Respublikası Ali Attestasiya Komissiyası sədrinin müavini və
"Azərbaycan Ensiklopediyası" Nəşriyyat-Poliqrafiya
Birliyinin baş direktoru vəzifələrində
çalışmışdır.
Yaqub Mahmudov 1991-1992-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasının ilk Təhsil Qanununu hazırlayan ekspert-işçi
qrupuna rəhbərlik etmiş, onun təqdimatı ilə Milli
Məclisdə qəbul olunan qanun əsasında ölkədə
müasir təhsil sisteminə keçilmişdir.
Ali məktəblərə qəbul siyasəti
respublikamızın gələcəyə hədəflənmiş
məqsədlərinin ana xəttini təşkil edir. Tələbə Qəbulu
üzrə Dövlət Komissiyasının (indiki Dövlət
İmtahan Mərkəzi) işinin səmərəli təşkili
və fənlər üzrə proqramların
hazırlanması, ali məktəblərdə
bakalavr sisteminin, yeni ixtisasların tətbiqi müstəqillik
illərində əldə edilən təhsil
uğurlarındandır. TQDK-da görkəmli
alim Yaqub Mahmudovun rəhbərliyi altında Tarix fənni
üzrə elmi-metodiki seminar fəaliyyətə
başladığı ilk gündən Azərbaycan tarixi və
ümumdünya tarixinin öyrənilməsinin vacibliyini ön
plana çəkdi. Qruplar üzrə tarix
fənninin proqramları yazıldı. Azərbaycan
tarixinə yeni yanaşma, sovet ideologiyasından təmizlənmiş
mövzular proqramda öz əksini tapdı. Bütöv
Azərbaycanın tarixi - Qarabağ, İrəvan,
Borçalı, Dərbənd, Cənubi Azərbaycan tarixi,
türk xalqlarının tarixi, türk-islam mədəniyyəti,
eləcə də dünya ölkələrinin tarixi qəbul
imtahanlarının proqramında və orta məktəb dərsliklərində
əhatə olundu.
Tarix
elminin ali təhsil səviyyəsində tədrisinin
də bir çox problemləri vardı. Müstəqilliyini
yenicə qazanmış respublikanın ali
məktəblərini marksizm-leninizm ideologiyasından təmizləmək,
tədris proqramını yenidən işləmək, cəmiyyətin
tələbatına uyğun ixtisaslar təsis etmək
dövrün tələbinə çevrildi. Bakı
Dövlət Universitetinin Tarix fakültəsində tarix-şərqşünaslıq,
tarix-arxeologiya, beynəlxalq münasibətlər, tarix-etnoqrafiya
ixtisasları təsis edildi. Tezliklə,
yeni ixtisaslar üzrə kadr hazırlığı təkmilləşdirildi
və Tarix fakültəsinin fəaliyyətində yeni mərhələnin
əsası qoyuldu.
Keçən
əsrin sonlarından başlayaraq Azərbaycan
Respublikasının təhsil sisteminin inkişafı
üçün müxtəlif ölkələrin təcrübəsi
ilə tanış olmaq bir ənənə
halını almışdır. Bu missiya ilə
Azərbaycan nümayəndələri ABŞ-ın müxtəlif
ştatlarının, Avropa və Uzaq Şərq ölkələrinin
orta təhsil müəssisələrində olmuşdur.
Amerika təhsil sisteminin dərin köklərə
dayandığını və bu sistemin təməl prinsiplərini
Azərbaycan milli təhsilində inteqrasiya etmək
üçün hazırlıq başladı. Yaqub
Mahmudov da bir çox ölkələrdə, eləcə də
ABŞ-ın müxtəlif ştatlarında olmuş, təhsil
sisteminin bütün pillələri ilə yaxından tanış olmuşdur.
2006-cı ildə "Azərbaycan Respublikasında
ümumi təhsilin Konsepsiyası (Milli Kurikulumu)"
hazırlanaraq Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabineti tərəfindən
təsdiq edilmişdir. Orta ümumtəhsil məktəblərində
kurikuluma əsaslanan dərsliklərin hazırlanması prosesi
2012-ci ildən "Azərbaycan tarixi" və "Ümumi
tarix" dərsliklərinin yazılması və təhsil
dövriyyəsinə buraxılması ilə davam etmişdir.
Belə ki, orta məktəb müəllimlərinin
iştirakı ilə hazırlanan dərsliklərdə
Kurikulum standartlarının tətbiqi ilə yanaşı azərbaycançılıq
ideologiyasının təbliği, bütöv Azərbaycanın
tarixi konsepsiyasının tədrisi əsas
götürülmüşdür. Şimallı-cənublu
bütöv Azərbaycanın, işğal olunmuş ərazilərimizin
tarixini, xüsusilə Qarabağın tarixini dərsliklərdə
geniş şəkildə verərək gənclərimizin vətənpərvərlik
tərbiyəsi Azərbaycan tarixi dərsliklərinin əsas
meyarı hesab edilir. Qeyd etmək yerinə
düşər ki, 5-9-cu siniflərin "Azərbaycan
tarixi" dərsliklərində 41 mövzu Qarabağın
tarixinə həsr edilmişdir. Dərsliklərdə
Azıx mağarası, Şuşa qalası, Qarabağ
xanlığı, Azərbaycanın parçalanması, ermənilərin
köçürülməsi, çar Rusiyasının
ayrı-seçkilik siyasəti, ermənilərin
türk-müsəlman əhalisinə qarşı
soyqırımları, Qarabağ general-qubernatorluğunun
yaradılması, Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin
(DQMV) təşkili, Ermənistanın Dağlıq Qarabağa
iddiası, Qarabağ müharibəsi, Xocalı
soyqırımı və digər mövzular mənbələrlə,
fotoşəkillərlə, sənədlərlə geniş
şəkildə işlənib və şagirdlərin
yaradıcı fəaliyyəti üçün təqdim
olunub. Ümumi tarix dərsliklərində
isə
böyük türk dünyasının tarixinə
geniş yer verilib, dünya tarixi fonunda türk fatehləri,
türk dövlət ənənələri, türk mədəniyyəti
geniş təbliğ olunub. Təsadüfi deyil
ki, Türkiyə Cümhuriyyətində türkdilli dövlətlərin
dərslikləri içərisində Yaqub Mahmudovun rəhbərliyi
ilə hazırlanmış "Ümumi tarix" dərslikləri
yüksək qiymətləndirilmişdir.
Məlumdur
ki, dərsliklər daim ictimaiyyət içərisində
müzakirə olunur və bunun üçün müxtəlif
monitorinqlər təşkil edilir. TQDK (DİM)
müntəzəm olaraq monitorinqlər keçirir, müəlliflərlə,
ölkənin paytaxt, region müəllimləri ilə həm
birbaşa, həm də virtual görüşlərini təşkil
edir. Bu görüşlərdə
işinin çox olmasına baxmayaraq akademik Yaqub Mahmudov
iştirak edir və müəllimlərlə fikir mübadiləsinə
xüsusi önəm verir. Ən yaddaqalan
görüşlər Şirvan (2015), Naxçıvan (2016),
Bakı (2013, 2014) şəhərlərində
keçirilmişdir. Regionların tarix
müəllimləri görüş zamanı Yaqub müəllimi
böyük sevinclə qarşılayır, dərsliklər
haqqında maraqlı qeydlər edir və səmimi fikirlər
bildirirlər.
2009-cu il
iyunun 19-da qəbul
edilmiş yeni Təhsil Qanununun hazırlanmasında AMEA-nın
A.A.Bakıxanov adına Tarix İnstitutunun direktoru Yaqub Mahmudov
da öz müasir mütərəqqi fikirləri ilə
yaxından iştirak etdi. "Təhsil
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanunu
hazırlandı və bu qanunda müasir təhsilin prinsipləri, təhsil sahəsində
dövlət siyasətinin əsas prinsipləri, sistemin
quruluşu, keyfiyyət səviyyəsi və digər məsələlər
öz əksini tapdığı kimi təhsilverənin
hüquq və vəzifələri müəyyən
olunmuşdur ki, onun 33.3.4. maddəsində deyilir: "Təhsilverən
şəxsi nümunəsi ilə təhsilalanlarda Azərbaycan
Respublikasının müstəqilliyinə, Konstitusiyasına
və qanunlarına, dövlət rəmzlərinə, Azərbaycan
xalqının tarixinə, mədəniyyətinə, dilinə,
adət və ənənələrinə, milli və
ümumbəşəri dəyərlərə, cəmiyyətə,
ətraf mühitə hörmət və qayğı hissləri
aşılamalıdır". Məhz bu maddədə
ifadə olunan prinsipial fikirlər müasir müəllimlərdə,
gələcək nəsillərdə dəyər verilən təməl
amillərdir. Hazırda Azərbaycan
Respublikası təhsil sistemi dünyanın ən mütərəqqi
ölkələrinin təhsil prinsiplərindən istifadə
etməklə təkmilləşir, məzmun və struktur
yenilənir. Ən başlıcası,
dünyanın əşrəfi sayılan insanın həyati
bacarıqlara malik bir şəxsiyyət kimi formalaşması
istiqamətində səmərəli işlər
görülür.
Bildiyimiz
kimi, AMEA-nın Tarix İnstitutu ölkə
başçısı cənab İlham Əliyevin sözləri
ilə desək,
ölkəmizdə tarix üzrə
araşdırmaların mərkəzidir. Bu
institutun tədqiqatları tərcümə olunaraq
dünyanın müxtəlif ölkələrində
çap olunur. Ən mühüm tarix
problemlərini əhatə edən kitablar dünya elmi cəmiyyətlərinə
göndərilir. Təkcə onu qeyd etmək
kifayətdir ki, "İrəvan tarixi" əsəri rus,
ingilis, italyan, ərəb və başqa dillərdə
çap olunub yayılmışdır. Beynəlxalq
konfranslarda Azərbaycan həqiqətləri dünya elmi
ictimaiyyətinə çatdırılır, ziddiyyətli məsələlərə
elmi müstəvidə aydınlıq gətirilir. Bu cür ağır və ciddi işlərin
başında duran institutun direktoru, görkəmli alim Yaqub
Mahmudov uşaqları, yeniyetmələri də unutmur. Onun rəhbərliyi ilə "Tarixi şəxsiyyətlərimizə
sahib çıxaq" layihəsi çərçivəsində
Bakı məktəblərində şagird-elmi kofransları
keçirilir. Artıq dörd ildir ki, məktəblilər
elmi, yaradıcı, bədii işləri ilə Azərbaycanın
tarixi şəxsiyyətləri haqqında biliklərini
nümayiş etdirirlər. Bu konfranslar məktəbliləri
Azərbaycan tarixinə, tarixi şəxsiyyətlərə
hörmətlə yanaşmağa, Vətəni sevməyə
sövq edir. Milli-mənəvi dəyərləri itirmədən
daim müasirləşmək, tariximizi öyrənib təbliğ
etməklə yanaşı digər xalqlara hörmətlə
yanaşmaq məfkurəsi Vətən aşiqi, Böyük Alim Yaqub Mahmudovun
gənclərə ideoloji mirasıdır.
Leyla Hüseynova,
Tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.- 2019.- 7 fevral.- S.11; 13.