Sonuncu sərnişinin qatar
düşüncələri
Yol zamanın bir funksiyası deyil. Sürət
yolun zamana bölünmüş halıdır. Təcil və sürtünmə qüvvəsinin
bizimlə elə bir əlaqəsi yoxdur. Yolda
olmaq istəyirsənsə bir sürətə sahib
olmalısan. Əks təqdirdə
dayanmalı olacaqsan. Dayanmaq isə
cansıxıcıdır...
Yolun bitdiyi yerdə isə dayana bilmərsən. Bəzən
yolun kənarından rəngsiz duru sular axır. Bu sularda
balıqlar da var. Yolun yardığı təpələrin
biri yaşıl torpaq, digəri bej də ola
bilər. Düşünə bilərsən ki,
su axdığı yerin rəngini alır. Lakin bu doğru deyil. Əmin ol ki, yol heç vaxt bitməz və
o labirintin bir divarıdır.
Qatardakı sonuncu sərnişin pəncərədən
sürətlə geridə qalan yola baxarkən
düşüncələrində çox sevdiyi filmin bu
sözləri təkrarən canlanırdı. Lakin o indi
başqa bir yol haqqında düşünürdü.
Əlində mütəfəkkir Azərbaycan şairi İmadəddin
Nəsiminin doğma dilimizdə əsasən lirik tonda qələmə
alınmış qəzəlləri daõil ådilmiş kitabı tutan gənc adam Nəsiminin
zəngin irsində itib- batmışdı. Sənətkarın
gələcək nəsillərə ötürdüyü
humanist ideyalar, insan ləyaqətinə, onun qüdrətinə
olan yüksək inamını tərənnüm ådərək şåirlərində insanı həyatın
yaradıcısı, həyati gözəlliklərin əsl mənbəyi
kimi vəsf åtməsi gənc
adamı başqa səmtə yönəltmişdi.
Düşünürdü ki, çox mürəkkəb və
ziddiyyətli inkişaf yolu keçmiş mütəfəkkirə
verilən dəyər, hörmət və ehtiram, eyni zamanda
yüksək ideallara, mənəvi həyata, mədəniyyətə,
şeirə, sənətə, onların inkişafına nə
qədər böyük diqqət yetirildiyinin təzahürüdür.
Düşüncələrdən yorulub yuxuya
gedən gənc neçə saat yatdığını
xatırlamadı.
Əlində
kitabla kupedən çıxanda musiqi səsi eşitdi, sadəcə
yaxınlaşıb bir az dinləmək
istədi, lakin üz-üzə gəldiyi bəstəkar onun
üçün gözlənilməz oldu. Adam gəncin
əlindəki kitaba və simasına diqqətlə baxıb
onu içəri dəvət etdi. İçəri daxil
olan gənc hiss etdi ki, bu adamdan öyrəniləcək dəyərli
şeylər var. Çünki bilirdi ki, Nəsimi mövzusunun
parlaq təzahürü bəstəkarların
yaradıcılığında da əks olunub. Bəstəkar
gəncin nə haqqında danışmaq istədiyini
yaxşı bilirdi. Gənc adam öyrəndi ki,
şairin dramatik taleyi, onu əhatə edən dünyanın ətalət
və qəddarlıq mühitini sərbəst şəkildə
nəql edən bir əsər var. Bu Azərbaycan musiqisinin
korifeyi Fikrət Əmirovun Nəsiminin 600 illik yubileyi ərəfəsində
yaratdığı "Nəsimi haqqında dastan"
vokal-xoreoqrafik poemasıdır. Bundan sonra Nəsiminin
poetik şedevrlərinin oxunduğu partiyanın olduğu
biraktlı balet də yaradıldı. Librettonun
müəllifi yazıçı Anar isə Nəsiminin
obrazının və həyatındakı hadisələrin
ümumiləşdirici təcəssümü ilə yola
çıxmışdı. Baletin öz
personajları var idi. Nəsimi, onun
sevgilisi, cəlladlar, işğalçılar və xalq.
Personajlar arasında olan qarşılıqlı
fəaliyyət, Nəsiminin yaradıcılığında
ön planda olan insan şəxsiyyətinin məğlubedilməzliyi
ideyasını tərənnüm edirdi. "Nəsimi
haqqında dastan" vokal-xoreoqrafik poemasının ilk
tamaşası 1973-cü ilin sentyabrında - şairin 600 illik
yubileyinin bayram edildiyi günlərdə Azərbaycan Opera və
Balet Teatrında olub. Tamaşanın
dirijoru Nazim Rzayev, rəssamı Toğrul Nərimanbəyov,
baletmeysteri Nailə Nəzirova idi. Baletdə
baş rollarda tanınmış artistlər Vladimir Pletnyov və
Çimnaz Babayeva iştirak edirdilər. Tamaşa
ikinci dəfə Bolşoy Teatrda - UNESCO-nun iştirakı ilə
Nəsiminin 600 illik yubiley tədbirləri çərçivəsində
nümayiş etdirilib.
Bir müddət sonra F.Əmirov özünün bu səhnə
eposunun əsasında "Nəsimi haqqında dastan"
adlı sırf orkestr üçün əsərini - simfonik
orkestr üçün faciəli musiqisini yaratdı. Fikrət
Əmirov tək deyildi. Onunla paralel olaraq həmin
dövrdə Nəsiminin obrazını təcəssüm
etdirən musiqi əsərləri yaradılmışdı.
Bunlar Cahangir Cahangirovun "Nəsimi" üçhissəli
kantatası, Azər Rzayevin orkestr, bass-tar və şeir
ifası üçün "Nəsimi" simfonik poeması,
Əfrasiyab Bədəlbəylinin "Nəsimi"
vokal-xoreoqrafik poeması, Əziz Əzizlinin eyniadlı simfonik
poeması, Ədilə Hüseynzadənin xor kapellası
üçün iki kompozisiyası və digər əsərlərdir.
Bəs bu gün? Hollandiyanın "Amsterdam Royal
Concertgebouw" konsert sarayında ölkənin kral simfonik
orkestrinin, xorunun və solistlərinin müşayiəti ilə
görkəmli bəstəkar Firəngiz Əlizadənin
"Nasimi Passion" əsərinin premyerasının
olması qürurverici idi. Əsərdə
Nəsiminin mütərəqqi ideyalar və fəlsəfi
düşüncə tərzindən söz
açılmışdı.
Gənc,
bəstəkardan öyrənmişdi ki, əsərdə
ümumi kontekstdə həm müasirlik, həm də Şərqin
fərqli bir təfəkkür tərzi olan Orta Əsr sufi fəlsəfəsi yanaşı işlənib.
Əsər qeyri-ənənəvi tərkibə malik ansambl
üçün nəzərdə tutulsa da, onun ifasında əsasən
sufi məclislərində istifadə olunan
musiqi alətlərinə müraciət olunub. Əsas prinsipi
hər ölkəyə xas tembr səslənməsinin
saxlanılmasından ibarət olan layihədə bir tərəfdən
ney, tütək, kanon, qoşanağara və milli "səs",
digər tərəfdən isə violonçel, skripka və
alt kimi klassik alətlərdən istifadə edilmişdir.
Gənc
düşünürdü ki, bəstəkarların
yaradıcılığında Nəsimi mövzusunun uğur
qazanmasının səbəbi yüksək səmimi məhəbbətin,
müəllifin bütün həyəcanı ilə mükəmməl bir şəkildə
notlara çevrilməsidir.
Tofiq Quliyevin "Nəsimi" tarixi kinofilminə bəstələdiyi
musiqinin nə qədər gözəl olduğunu
xatırladı. Sanki kimsə bunu onun yadına saldı.
Nə qədər müddətdir yanında
dayandığını bilmədiyi adam elə
bil onun düşüncülərini oxuyurdu. Gənc
ilk baxışdan onun rejissor olduğunu anladı. Onun geyimi və danışığı ilə
yanılmadığını başa düşdü.
Öz kupesinə daxil olan gənc,rejissorla
Nəsimi filmi haqqında söhbətini yenidən yada
saldı.
Yazıçı İsa Hüseynovun "Məhşər"
romanı əsasında lentə alınan Nəsimi filmi dahi
mütəffəkirin 600 iliyinə həsr olunmuşdu. Nəsimi
filmini ərsəyə gətirənlər vətəndaşlıq
borclarını yerinə yetirmiş oldular. Bəs 50 il sonra nə üçün belə bir film
yenidən daha müasir texnoloji imkanlarla
ekranlaşdırılmadı? 50 il əvvəlki
uğuru qazana bilməməkdən qorxdular bəlkə də.
Ya da yetərli isteda malik aktyorlar
tapılmadı. Yaxud da tarixin səhifələrini
gündəmə gətirəcək kinematoqrafçı
yoxdu. Bəlkə də günah bizlərdədi.
Tarixi filmlər yox, ucuz yumor üzərində
qurulan kommersiya filmlərini izləmək istəyirik. Axı salonu dolduran belə filmlərdi.
Həsən
Seyidbəylinin 1973-cü ildə çəkdiyi tarixi-bioqrafik
"Nəsimi" filminin çəkilişlərinə 2 il əvvəldən
başlanılmışdı. Bu rejissorun
şah əsəri idi. Həm elmi, həm
tarixi, həm də etnoqrafik cəhətdən dəqiqliyi
saxlamaq üçün filmin müəllifləri çəkilişlərə
görkəmli nəsimişünas filoloqları, sənətşünasları
dəvət etmişdilər. Yəni filmə
bu qədər məsuliyyətlə yanaşılıb.
Məsuliyyət və obrazların üzərində gərgin
iş belə bir filmin ərsəyə gəlməsində
böyük rol oynayıb. Ssenari, rejissor, aktyor işinin
möhtəşəmliyi mükəmməl bir ekran əsərinin
yaranmasına rəvac verdi. Rasim
Balayevin ifasında Nəsiminin qəzəllərinin səslənməsi
filmə bir möhtəşəmlik verib. Təsadüfü
deyil ki, "Nəsimi" filmi
ekranlara çıxandan bir il sonra, 1974-cü ildə Bakıda
VII Ümumittifaq kinofestivalında tarixi mövzuda ən
yaxşı filmə görə mükafata layiq
görülür və ən yaxşı kişi rolu
ifasına görə Rasim Balayevə mükafat verildi.
Filmdə verilən mesajlar çoxdur. Ən əsası
isə budur ki, bəşəri ideallar sahibi olan şairi
öldürmək olar, lakin onun ideyalarını məhv etmək
mümkün deyil. Çoxplanlı filmdə
hürufilərin dini fanatizm və ehkamçılıqla,
teymurilərlə ideoloji mübarizəsi, müxtəlif
qütblərdə dayanan xarakterlərin
çarpışmalarına həsr edilən bütün
süjet xətləri yüksək sənətkarlıqla
işlənib. Ssenari müəllifi İsa
Hüseynov müasir gəncliyimizin tərbiyəsi
üçün vacib olan cəhətləri qabarıq şəkildə
təsvir etdirib.
Xalq rəssamı Mais Ağabəyov ekran əsərinə
quruluşçu rəssam idi. Ağabayev daha əvvəl
"Yeddi oğul istərəm" və "Həyat bizi
sınayır" filmlərində geyim üzrə rəssam
kimi çalışaraq öz istedadını sübut
etmişdi. Xalq rəssamı bu gün gənc
nəslə kino rəssamlığının sirlərini
öyrədir.
Gənc, Nəsimi filminin rəsm hissəsi haqqında düşüncələrdən ayrıldı və qapıya çevirildi. Bir neçə saatdır baş verən bütün qəribəlikləri nəzərə alsa indi otağa bir rəssamın daxil olmasını heç də qeyri adi qarşılamazdı. Lakin bundan daha qəribə hadisə baş vermişdi. Gənc başının üzərində yola çıxdığı vaxtdan bu yana fikir vermədiyi köhnə çərçivə gördü. Çərçivədə Nəsiminin qara qələmlə çəkilmiş portreti var idi. Yəqinki hansısa həvəskar sərnişin tərəfindən çəkilib. Lakin əlindəki kitabın örtük şəkli ilə demək olar eyni idi.
Şəkilə baxdıqca düşündü ki, Azərbaycan şeir dilini yüksək bir zirvəyə qaldıran, öz əsərlərində dövrün mütərəqqi fikirlərini tərənnüm edən, Nəsiminin əsərləri Azərbaycan dilində yaranan şerin inkişafında öz mütərəqqi xüsusiyyətlərilə mühüm rol oynamışdır. Nəsimi əsərlərində insanın ən gözəl xüsusiyyəti özünü dərk etməsidir. O, bir sıra şeirlərində insanı özünü dərk etməyə çağırır. Nəsiminin yaradıcılığı artıq milli mənəvi varlığımızın ayrılmaz tərkib hissəsidir. Onun şeirlərində istifadə etdiyi dərin təsəvvüfi düşüncəsi sonralar bir çox böyük mütəfəkkirə təsir göstərmişdir. Klassik ədəbiyyatın əsasında duran və qəzəllərin mövzuca, demək olar ki, ana xəttini təşkil edən eşq fəlsəfəsi Nəsimi qəzəllərində özünəməxsus xüsusiyyətləri ilə diqqəti cəlb edir. Nəsimi həqiqət mərtəbəsində dayanan böyük bir şəxsiyyət idi. Onun adı mərdlik və yenilməzlik simvolu kimi yaşamaqdadır...
Gənc qəfil gözlərini açdı. Yuxu sərsəmliyini atmağa çalışdı, lakin nə baş verdiyini anlamadı. Bəs gördükləri? Yanında sadəcə kitabı var idi. Portreti asılı gördüyü divar boş idi. Üzünü çox yaxşı xatırladığı bəstəkar və rəssam, maraqla izlədiyi portret hər biri yuxu imiş. Düşündü ki, belə bir insanlarla eyni yola çıxmaq və biri-birini tapıb söhbət etmək yalnız filmlərdə, kitablarda, yaxud da yuxularda mümkündür.
Qatar dayanmışdı. Burada son sərnişin olduğunu xatırladı və birdə yolu...
"Yol zamanın bir funksiyası deyil. Sürət
yolun zamana bölünmüş halıdır. Yolda olmaq istəyirsənsə bir sürətə
sahib olmalısan. Əks təqdirdə
dayanmalı olacaqsan. Dayanmaq isə can
sıxıcıdır... Yolun bitdiyi yerdə isə
dayana bilmərsən. Əmin ol ki yol
heç vaxt bitməz və o labirintin bir divarıdır".
Gənc getməyə hazırlaşdı. Kupeni tərk
edərkən yenidən musiqi səsi eşitdi, arxaya getməyə
cəsarət etmədi lakin, gecikmişdi. Dayanan qatar yola çıxdı...
Nigar Orucova
Olaylar.-2019.- 2-3 iyul.- S.10.