Təbii
sərvətlərdən əldə edilən gəlirlər
və suveren fondların bu
ehtiyatların idarə edilməsində rolu
Əsarət
altında sərvət
Azərbaycan
torpağı dünyada ən zəngin təbii
sərvətlərə malik ölkələrdən
biridir. Təsadüfi deyil
ki, dünyada ilk neft quyusu
1848-ci ildə rus mühəndisi Semyonov tərəfindən məhz Azərbaycanda
qazılmışdır. Təsəvvür edin
ki, ABŞ kimi nəhəng
dövlət bu inqilabi
yeniliyə 11 il sonra nail ola bildi.
Lakin
XIX əsrin ortalarında biz şanslı olduğumuz qədər də bədbəxt
sayılırdıq.Bədbəxtliyimizin səbəbi əsarət
və nadanlıq içində boğulmağımız
idi.Əsarət altında qalmağa məhkum
edilmişdik,amma nadanlığa biz özümüz özümüzü məhkum etmişdik.
Neft
iyinə daraşmış talançılar
1872-ci ildə Bakı
1,5 miyon pud neft verdiyi halda,1900-cü
ildə bu rəqəm 661 milyon
idi. Bu isə ölkədə
çıxarılan neftin 95 faizi, bütün dünyada hasil olunan neftin
yarısından çox idi.
Güclü fontandan vuran neft çay
kimi axıb, yaxınlıqdakı evlərə,qəsəbələrə
dolurdu. Buruqlar isə neft selinin altında
qalırdı. Bununla da,
milyardlarla kubmetr qaz havaya uçub,
zay olurdu. Hətta, rus kimyagəri D.Mendeleyev Bakıda olarkən havaya
sovrulan qazı gələcəyin
yanacağı adlandırmışdı. Lakin,
bu cür vəhşicəsinə
istismardan geoloqlar çox narahat olurdular, çünki neft təbəqəsi hədər yerə gücünü, sərvətini itirib zay olur,
çıxan neftin çoxu
torpağa hoparaq
"ölürdü".
Neftin
bütün üstünlüklərini və
gələcəkdəki əhəmiyyətini yaxşı bilən
imperialist dövlətlərin
başçıları bu misilsiz yanacağa yiyələnmək
üçün planetin
bütün guşələrində olan neft yataqlarını ələ
keçirməyə can atırdılar.
Amerikalı Con Rokfellerin
"Standard oil",
İngiltərədən Henri Deterdinqin "Royal Dutch Shell", yəhudi Rotşildin "Xəzər-Qara dəniz"
və "Mazut", isveçli
"Nobel qardaşları"nın
sindikatları Bakıya iy bilib,
can atırdılar. Bu yadelli
kapitalistlər neft sərvətinin gələcəyini
geoloji əsaslar üzrə öyrənərək,
neftçıxarma qaydalarını pis bilən
millətimizdən torpaqları ucuz alaraq, Abşeron
yarımadasının tükənməz sərvətinə həyasızcasına
yiyələnirdilər.
İmprerialist
dövlətlərin bu
talançılıq mövqei İkinci Dünya
müharibəsində və ondan sonraki illərdə özünü
daha çox hiss etdirirdi. Bütün
SSRİ-də hasil edilən neftin təxminən dörddə üçü Azərbaycan paytaxtının
payına düşürdü. Bakı nefti olmadan gözlənilməz,
qəflətən başlanan müharibədə
Sovet ordusunun faşist Almaniyası kimi son dərəcə hazırlıqlı rəqiblə
üz-üzə gələcəyinin nə dərəcədə
çətin olacağı aydın idi. Məlumdur
ki, üçüncü
Reyxin rəhbərləri Azərbaycanın
neft yataqlarını ələ
keçirməyə və bununla Sovet qoşunlarının yanacaqla
təmin olunmasının qarşısını almağa can
atırdılar. Neft döyüş
texnikasını həm quruda, həm havada, həm də dənizdə hərəkətə
gətirən əsas hərəkətverici qüvvəsi olaraq qalırdı. SSRİ-nin
cənubunda Qərbi neft rayonlarının
və kömür hövzəsinin
faşistlər tərəfindən işğalı ilə əlaqədar Bakı neftinin
əhəmiyyəti qat-qat artırdı. Bunu dərk edərək, cəbhəni
yüksək keyfiyyətli yanacaqla fasiləsiz
təmin etmək məqsədilə Bakı neftçiləri
özlərinin bütün
yaradıcı enerjisini sərf edirdilər.
Bütün
çətinliklərə baxmayaraq,
1941-ci ildə Bakı şəhəri artıq ölkənin neft sənayesi tarixində rekord
həcmdə - 23 milyon 541 min
ton neft istehsal etmişdi.
1943-cü ildə Bakı neftçiləri cəbhəyə
5 milyon tondan çox müxtəlif neft
məhsulları, o cümlədən, 795 min ton benzinin
müxtəlif
növlərini, 640 min ton
solyar, gəmi mazutu və
420 min ton aviayanacaq yolladılar.
Böyük Vətən
müharibəsi illərində Bakı neftayırma sənayesinin
kollektivi olmazın çətinliklərə
sinə gərərək, çox böyük ixtiralara imza ataraq bütün
resursları səfərbər etdilər.
Cəbhəni,
xalq təsərrüfatı sahələrini
neft məhsulları ilə fasiləsiz təchiz
etmək üçün qəhrəmancasına
mübarizə apardılar.Lakin təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki,
yaşanmış bu qədər səylərə,
çətinliklərə, fədakarlığa, sovet ordusunun faşizimə
qarşı qələbəsinə
və o zəfərin neftimiz
sayəsində əldə olunmasına baxmayaraq,
Bakımızı bir "Qəhrəman
şəhər" statusu adına belə
layiq görmədilər. Çünki
bizim fədakarlığımız onların
marağında belə deyildi. Əslində
heç bizim də
marağımızda da deyildi.
Bu da zənnimcə, sosialist
respublikaların birliyi adı altında,
beyinlərimizə, hətta aldığımız nəfəslərimizə
kimi yerildilmiş
yanlış bir təfəkkür idi ki, bu
da öz növbəsində
gizli talançılıq siyasətinin bir tərkib hissəsinə çevrilmişdi.
Əsarətdən qurtuluş və tərəqqi...
1994-cü
ildə "Əsrin müqaviləsi" imzalanarkən bəziləri
bu uğurun gerçəkləşməsinə
inanmırdı və hesab edirdilər ki, müqavilə elə kağız üzərində
qalacaq. Əslində bir
çox dövlətlərə bu nəhəng layihənin reallaşması sərf
etmirdi, çünki onlar çox gözəl
anlayırdılar ki, talançılar tərəfindən iqtisadi cəhətdən çökdürülmüş,
sərvəti həyasızcasına
dağıdılmış bir ölkənin yenidən dirçəlməsi, sabah onlara meydan
oxumaq demək idi.Digər tərəfdən
isə layihənin həyata keçirilməsi üçün
təkcə iqtisadi deyil,
eyni zamanda da, siyasi və coğrafi-siyasi məsələlər öz həllini tapmalı idi.
Təsəvvür edin ki,
Qarabağ müharibəsindən yenicə
çıxmış və hələ də müharibə
şəraitində yaşayan bir ölkə üçün
bu inqilabi
addımı həyata keçirmək necə çətin idi...
Bu
imkanı reallığa çevirən isə ulu
öndər Heydər Əliyevin ideya məhsulu
olan yeni neft strategiyamız və həmin
strategiyanın reallaşdırılması üçün
hazırlanmış neft
diplomatiyasıdır. (Azərbaycan neftinin şöhrətinin özünə
qayıtması məhz ulu öndərin
adı ilə bağlıdır. O özgələrinin
caynağında olan Milli
Sərvətimizi Azərbaycana qaytardı və "Azərbaycan
torpaqlarında yatan sərvət Azərbaycanındı"
dedi).
Xəzər
dənizinin Azərbaycan sektorunda yerləşən
"Azəri", "Çıraq" və "Günəşli"
yataqlarının dərinlikdə yerləşən hissəsinin
kəşfiyyatı, işlənməsi və hasilatın pay bölgüsünə dair
sazişin imzalanması həm də neft sənayesi infrastrukturunun
xeyli
yaxşılaşdırılmasına imkan
yaratdı. Digər tərəfdən,
"Əsrin müqaviləsi" sonralar
dünyanın 19 ölkəsinin 41 neft
şirkəti ilə 30-dək sazişin
imzalanmasına yol açaraq,
ilk növbədə, Azərbaycan dövlətinin
inkişafında və xalqımızın rifahının
yüksəlməsində mühüm rol oynadı. "Əsrin
müqaviləsi" Azərbaycanın bir
dövlət kimi siyasi
və iqtisadi təhlükəsizliyinin təmin
olunmasına, dünya iqtisadi
sisteminə qoşulmasına və beynəlxalq aləmdə mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə
əlverişli şərait yaratdı.Biz dünyaya
sübut etdik
ki,talançılar nə etsə belə biz
millət olaraq lazım gələrsə,küldən
də bir daha
dirçələrik.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin dediyi
kimi: "Əsrin müqaviləsi" məhz
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin əldə
olunmasından irəli gəlmiş tarixi
hadisədir. Biz sübut
etdik ki, Azərbaycan
etibarlı tərəfdaşdır. Biz sübut etdik ki, Azərbaycana xarici sərmayənin
gəlməsi və istifadə olunması üçün
burada bütün imkanlar yaradılıbdır. Biz
sübut etdik ki, Azərbaycana gələn hər bir iş adamı, şirkət,
vətəndaş burada azad,
sərbəst, rahat işləyə və
yaşaya bilər. Biz
bu müqaviləni imzaladıq və sübut etdik ki, Azərbaycan xalqının milli
mənafeləri üçün
çalışırıq və ona
görə də bu cür
nailiyyətləri əldə etməyə qadirik".
"Əsrin
müqaviləsi" ilə əsası qoyulmuş
milli neft
strategiyasının uğurlarının nəticəsi olaraq Azərbaycanın regionun
lider dövləti, eləcə də regional və qlobal iqtisadi layihələrin aparıcı
iştirakçılarından biri kimi tanınmasına şərait
yaranmışdır.
Suveren
fondların ölkə iqtisadiyyatında rolu
Neft
ölkəsi dedikdə,ölkə iqtisadiyyatının əsasını
təşkil edən neft gəlirləri
dedikdə, təbii ki, suveren
fondların da ölkə
iqtisadiyyatında rolunu və
funksiyasını qeyd etməmək olmaz.
Bu gün dünyada 100-ə
yaxın suveren fond mövcuddur ki, onların
aktivlərinin 60%-dən çoxu resurs fondların payına düşür.
Otuzdan artıq neft hasil edən ölkələrdə belə fondlar mövcuddur. Suveren fondu bir
çox hallarda
haqlı olaraq milli rifah fondu kimi
də təqdim edirlər. Bu fondlar dövlətin investisiya
fondu olmaqla onların
aktivləri səhmlərdən, istiqraz vərəqələrindən,
əmlakdan, qiymətli metallardan və digər
maliyyə alətlərindən ibarət olur.
Təyinatına
görə suveren fondlar
stabilləşdirmə, yığım, investisiya
və strateji inkişaf
fondlarına bölünürlər. Suveren
fondlar bir qayda olaraq investisiya
kompaniyaları, dövlət pensiya
fondları və neft fondları kimi qeydiyyata
alınırlar.
Dünyada mövcud olan qeyri-resurs Suveren
Fondların 1/4 -ə qədəri Çində fəaliyyət
göstərir. Son məlumatlara görə
dünyada mövcud olan Suveren Fondların cəmi
aktivləri 8 trilyon ABŞ dollarından çox təşkil edir.
Apardığımız araşdırmalar onu
da göstərir ki, neft ölkələri arasında neft gəlirləri hesabına formalaşan
suveren fondlar içərisində
ən yaxşı idarəçilik təcrübəsi Norveçin Neft fonduna aiddir.
Neft hasil edən ölkələrdə suveren fondlar bir qayda olaraq
neftin satışından əldə olunan gəlirlər hesabına
formalaşır. Azərbaycanda bu rolu Dövlət Neft Fondu oynayır. Artan neft gəlirləri hesabına ilk növbədə sosial
siyasət sayəsində, o cümlədən
aztəminatlı təbəqələrin, qaçqın və
məcburi köçkünlərin sosial-məişət
şəraitinin yaxşılaşdırılması istiqamətində
də saysız tədbirlər həyata keçirilir
və Dövlət Neft Fondundan ilk vəsait məhz
bu tədbirlərin maliyyələşdirilməsinə
yönəldilmişdir.
Rəsmi olaraq Suveren Fondlar Dövlət Pensiya Fondu adlandırılsa da, əslində
neft gəlirlərindən formalaşan
bir fonddur. Bu fondun vəsaitlərindən
istifadənin ən böyük üstünlüyü neft
pullarının bilavasitə büdcə kəsirinin
bağlanmasına istifadə edilməməsidir. Büdcəyə
yalnız bu pulların idarə edilməsindən
əldə olunan gəlirlərin 3-4%-i
yönəldilir.
Ölkənin artan maliyyə imkanları hesabına eyni zamanda beynəlxalq əhəmiyyətli
strateji infrastruktur
layihələri uğurla həyata keçirilir ki, bu layihələr təkcə Azərbaycanın
deyil, bötüvlükdə regionun nəqliyyat infrastrukturunun
modernləşdirilməsinə şərait yaradır. Bu layihələrdən
biri olan və Dövlət
Neft Fondunun maliyyələşdirdiyi
layihələr sırasında mühüm
yer tutan
Bakı-Tbilisi-Qars yeni dəmir yolunun inşası layihəsi Azərbaycanın
regionda siyasi nüfuzunun güclənməsinə təkan
verməklə bərabər, respublikamızın Qərbə
doğru inteqrasiyasına və Azərbaycan,
Gürcüstan və Türkiyə respublikaları
arasında mövcud olan
siyasi və iqtisadi
münasibətlərin inkişafına şərait
yaradır.
Neft Fondunun vəsaitlərinin ən doğru təyinatı ölkə daxilində
daha çox qeyri-neft sektorunun
inkişafına təkan verə biləcək layihələrin
reallaşdırılmasına istifadə edilməsi ola bilər. Bu pulların
büdcənin istehlak xarakterli
xəclərinin bağlanmasına yönəldilməsi heç də məqsədəuyğun deyil.
Bu gün Azərbaycanda Neft Fondunun vəsaitləri dövlət büdcəsinin
gəlirlərinin yarısından çoxunun
formalaşmasında istifadə edilir. Neft
pullarının bu şəkildə
istifadə edilməsi praktikası aradan
qaldırılmalı və büdcə məqsədləri üçün bu fondun vəsaitlərindən istifadəyə indi mövcud olandan daha sərt məhdudiyyətlər
qoyulmalıdı. Ölkə iqtisadiyyatında neftdən
asılılığın optimallaşdırılması və
makroiqtisadi sabitliyin tam və uzunmüddətli təminatı
üçün Neft Fondunun pullarının böyük
bir hissəsi yerlərdə kiçik və orta müəssisələrin
qurulmasına, yeni iş
yerlərinin açılmasına birbaşa
istifadə oluna bilər.
Neft
pullarının ölkə daxilində istehsalla
bağlı biznes layihələrin maliyyələşməsinə
istifadə olunması bu pulların xaricdə
passiv biznesə - yəni daşınmaz əmlaka
yatırılmasından dəfələrlə çox fayda gətirə
bilər.
Xaricdə alınan
daşınmaz əmlakın riskləri kifayət qədər
böyükdür və bu
əmlaka qoyulan yatırımların özünü alması müddəti isə
10 illərlə ölçülür.
Yerlərdə qurulan istehsal
müəssisələri isə bir
neçə ilə öz dəyərini ala bilər və belə müəssisələr
həm daimi iş yeri və həm də büdcə üçün sabit gəlir
mənbəyi demək olar.
Suveren
Fondların Fəaliyyətinin şəffaflığına gəlicə
isə, bu fondların idarə
olunmasında hesabatlılıq və şəffaflıq olduqca vacib şərtdir.
Azərbaycan Dövlət Neft Fondunun fəaliyyəti şəffafdır və
bu öz əksini dərc
edilən hesabatlarda tapır. Fondun bu sahədəki fəaliyyəti
beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən də xüsusi qeyd olunur. Fondun fəaliyyətindəki şəffaflıqla
yanaşı onun vəsaitlərinin ən
azından 30%-ə qədərinin ölkə ərazisində
qeyri-neft sektoruna aid müəssisələrin
yaradılmasına bilavasitə istifadə edilməsi baş verərsə o zaman aktivləri Ümumi Daxili Məhsulumuzun həcmindən çox olan bu fondun ölkə
iqtisadiyyatına töhvəsi əvəzsiz olardı.
"Əsrin
müqaviləsi" ilə əsası qoyulmuş
milli neft
strategiyasının uğurlarının nəticəsi olaraq Azərbaycanın regionun
lider dövləti, eləcə də regional və qlobal iqtisadi layihələrin aparıcı
iştirakçılarından biri kimi tanınmasına şərait yaranıb.
Aysel Oğuz
"ARDNF-in
yaradılmasının 20-ci ildönümü
münasibətilə "Suveren
fondların inkişaf etməkdə olan ölkələrin iqtisadiyyatında rolu: Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Fondunun
timsalında" mövzusunda keçirdiyi müsabiqəyə təqdim olunur"
Olaylar.
-2019.-6-8 iyul.-S.12.