Yunus Oğuzun “Səfəvi Şeyxi”
romanı haqqında düşüncələr
Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında tarixi roman
janrı dedikdə ilk xatırlanan müəllif məhz Yunus
Oğuzdur. Klassik tarixi romanın mükəmməl nümunələrini
yaradan Yunus Oğuzun "Səfəvi Şeyxi" romanı
yazıçının yaradıcılığında fərqli
bir etapın başlanğıcı kimi diqqəti cəlb
edir. Belə ki, Yunus Oğuzun indiyədək qələmə
aldığı romanların baş qəhrəmanı ya sərkərdə,
ya da hökmdar kimi oxucu qarşısına
çıxırdı. "Şeyx Səfəvi"
romanında isə biz ideoloq obrazı ilə
qarşılaşırıq. Fikrimizcə bu təsadüfi
deyil. Ən böyük tarixi qələbələrin,
möhtəşəm imperiyaların əsasında həmişə
parlaq bir ideya dayanib. Bu romanın timsalında biz ideyanın,
sözün qüdrəti ilə böyük bir səltənətin
bünövrəsinin qoyulmasının şahidi oluruq. Məqsəd
isə parçalanmış vətəni birləşdirməkdir:
"Mərkəzləşmiş hakimiyyət olmasa, tayfalar
arasında toqquşmalar bizi məhv edəcək".
Romanda mifik
mistik elementlərdən, numerologiyadan, peyğəmbər
yuxusu- öncəgörməsindən- presmologiyadan istifadə
romanın bədii effektini artırmaqla yanaşı
yazıçı məramının reallaşmasında
mühüm rol oynayır. Yunus Oğuzun baş qəhrəmanı
olan Şeyx Cüneyd tarixin yetirdiyi
"seçilmiş"dir: "Əmi bu dəfə daha da təəccübləndi.
Bilirdi ki, batin sirlər nəsildən miras olaraq yalnız bir nəfərə
verilir. Öz-özünə dedi: "Deməli, bu Cüneyd
imiş. Deməli, batin sirlər ona verilibmiş.
Çünki bu yaşda belə mükəmməl
danışmaq mümkün deyil."
Şeyx
Cüneyd obrazı yazıçı tərəfindən
mükəmməl şəkildə işlənmişdir. Bir
ideoloq kimi oxucunu heyran edən Şeyx Cüneydin sırf insani
duyğuları da cox incəliklə verilmişdir. Şeyxin Xədicə
xatunla görüşündə bu incəlik diqqəti
xüsusilə cəlb edir. Yunus Oğuzun qəhrəmanı
quru, statik, yalniz ideyasi ilə gündəmə gələn
obraz təsiri
bağışlamır,
romandakı incə ştrixlər qəhrəmanı
oxucuya yaxınlaşdırır, sevdirir.
Romanda diqqət
cəlb edən obrazlardan biri Baş Dədə
obrazıdır. Düzdür bu romanda Baş Dədə oxucu
ilə birbaşa görüşmür. Ondan bir müqəddəs
şəxs, mediator kimi bəhs edilir.
"Cüneyd
tam ciddiliklə cavab verdi:
- Hörmətli Şeyx,
bütün bunları mən ulu babam, Səfəvilərin
birincisi Şeyx Səfiəddindən və Savalandakı
Qırxlar mağarasının qoruyucusu Baş Dədədən
vəhy kimi alıram. Onlar mənə hətta gələcəkdə
nə olacağını da danışıblar, mənim
razılığımı alıblar, xeyir-dualarını
veriblər."
"Atabəy
Eldəniz" və "Təhmasib şah"
romanlarından tanıdığımız Baş Dədə
obrazının bu əsərdə meydana cıxması Yunus
Oğuzun romanlarında hipermətnin təzahüründən
danışmağa əsas verir. Bu obraz Yunus Oğuzun
romanlarında mühüm tarixi məqamlar öncəsi meydana
cıxaraq həmin tarixin qəhrəmanı olacaq şəxsləri yönləndirir. Fikrimizcə,
hipertekstuallıq yazıçının tarix konseptində
önəmli yer tutur ve böyük ehtimalla biz növbəti əsərlərdə
də Baş Dədə
obrazı ilə qarşılaşacayıq.
Qaragözova
Elnarə
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutu, Ədəbi cərəyanlar
sektoru,
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
Olaylar.-2019.-9-10 iyul.-S.9.