Yunus Oğuz - tarixi romanın müasir ustası
Azərbaycan ədəbiyyatında
tarixi roman janrının təşəkkülünün
çox zəngin
ideya- estetik qaynaqlara əsaslandığı barədə
kifayət qədər aydın, müfəssəl elmi qənaət
mövcuddur. Həmin qənaətin mahiyyətinə gəldikdə
onu deyə bilərik ki, Azərbaycan mədəni- ictimai fikrində
Tarix həmişə möhtəşəm epik vüsəti
ilə iştirak edib və öz mükəmməl süjetləri,
çoxsaylı motivləri və epoxal qəhrəmanları
ilə elə bir ciddi etnoqrafik yaddaş struktur- sisteminə
çevrilib ki, tarixi romançı əlinə qələm
almaq fikrinə düşəndə ilk növbədə həmin
yaddaş struktur- sistemi ilə hesablaşmağa məcburdur. Və
ən asan yol tarixi mövcud kütləvi təsəvvürlər
(və etnoqrafik yaddaş!) miqyasında "köçürmək"dən
ibarətdir ki, bu zaman yazıçının uğurunu (və
romanın populyarlığını) təmin edən əsas
cəhət müəllifin "təhkiyeyi- kəlam"ı,
başqa sözlə, dil-üslub maneralarıdır. Fikrimizcə,
Azərbaycan tarixi romanlarında bu istiqamət həmişə
aparıcı olsa da, daha bir neçə yaradıcılıq
"təmayül"ü də mövcuddur ki, buraya ilk
növbədə aşağıdakılar aiddir:
elmi- analitik, siyasi- ideoloji və
fəlsəfi "təmayül"lər.
Yazıçı Yunus Oğuzun bu
günə qədər nəşr olunmuş tarixi
romanlarında həmin yaradıcılıq- üslub "təmayül"lərinin,
demək olar ki, hamısına təsadüf edilir, lakin müəllif
daha çox fəlsəfi ümumiləşdirməyə- tarixin fəlsəfi dərkinə
çalışır. Və yazıçının tarix fəlsəfəsinin
məğzində
"tarixdə bu günü, bu gündə tarixi
axtarmaq" kimi kifayət qədər əsaslı bir metod
dayanır ki, bu metod Yunus Oğuzun ümumən yaradıcı
təfəkkürünü dəyərləndirmək
baxımından olduqca səciyyəvi sayıla bilər.
Mərhum tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Sabir Bəşirov "Yunus Oğuz: elmi təfəkkürlə
bədii təfəkkürün vəhdəti"
kitabında yazır:
"Milli azadlıq hərəkatının yetirmələrindən,
fəal iştirakçılarından biri də Yunus
Oğuzdur. Ancaq
yaxşı ki, o, siyasət bataqlığına girmədi,
siyasət oyunlarında iştirak etmədi, elmi
araşdırmalarının arasını kəsmədi.
Bu gün biz Yunus Oğuzu iki cəhətdən qiymətləndiririk:
ümumtürk və onun tərkib hissəsi kimi Azərbaycan
tarixinin ciddi araşdırıcısı, tarixin qaranlıq məqamlarını,
mübahisəli məsələlərini tədqiq edən,
yeni fikir söyləyən ciddi tədqiqatçı-
tarixçi- türkoloq və çox istedadlı
yazıçı kimi..."
O, tarixi romana "Nadir
şah"la gəldi... Ancaq ilk povesti olan "Qadın
ulduzu"nda da həm tarix, həm bu gün, həm də gələcək
vardı: "...Meydan guruldayırdı. Deməli,
özünüdərketmə başlayırdı.
Heç kim bilmirdi sabah nə olacaq. Meydan guruldayırdı. Qabaqda isə hələ
sabah vardı..." Ümumiyyətlə, "Nadir
şah"a qədər qələmə aldığı əsərlər
- şeirlər, "Attila" dramı, eləcə də
"Türkün tarixinə yeni bir baxış" və s.
Yunus Oğuz yaradıcılığının "tarixəqədərki
mərhələ"sidir. Və heç şübhəsiz,
janr axtarışları ilə zəngin olan bu mərhələ
olmasaydı, görünür, "tarixi mərhələ"də
istər ideya- məzmun, istərsə də üslub- forma
baxımından bu qədər məhsuldar olmazdı.
Yunus Oğuzun Azərbaycan,
ümumən türk tarixinə fəlsəfi- analitik
baxışı "Nadir şah" romanında nəinki
aydın, hətta çox parlaq bir şəkildə əks
olunub, Nadir şahın dövrü, xüsusilə xalq
arasından çıxmış son dərəcədə
istedadlı bir şəxsiyyəti hakimiyyət zirvəsinə
gətirib çıxaran tarixi şərait, eləcə də
Nadir şahdan sonra Azərbaycanın düşdüyü
sosial- siyasi vəziyyət dərindən təhlil edilib.
Müqayisənin
nə qədər yerinə düşüb- düşmədiyi
üzərində mübahisə etmək üçün hər
cür əsas olsa da, demək istərdik ki, "Nadir
şah"la Azərbaycan tarixi
romanşünaslığının korifeyi M. S. Ordubadinin əsərləri
arasında müəyyən yaxınlıq, sələf-xələf
münasibəti var. Və hətta bizə elə gəlir ki,
Yunus Oğuz bir sıra baxımlardan öz böyük sələfinin
unudulmaqda olan yaradıcılıq maneralarını dirçəldir.
Əsas odur ki, M. S. Ordubadi kimi Yunus Oğuz da
dövrün tarixini bir tədqiqatçı olaraq öyrəndikdən
sonra əlinə qələm alıb. Yəni hər iki
halda məqsəd o deyil ki, öz "tarix fəlsəfə"ni
tarixə "sırıyasan" (bu elə tarixi
"köçürmək"kimi
bir şeydir) , əksinə, M. S. Ordubadinin yaradıcılıq təcrübəsində
tarix (onun hansısa dövrü) danışmağa, öz
"yaddaş"ını qurdalamağa məcbur edilir ki,
Yunus Oğuz da bu yolla gedir... "Nadir
şah" müəllifi yaxşı bilir ki, onun hökmdar qəhrəmanının-
Nadir şahın daimi, ardıcıl, davamlı oturduğu
stabil paytaxtı olmayıb, onun oturduğu yer at beli idi. Odur ki, Nadir şah Azərbaycanın
coğrafiyasının hər yerinə paytaxt kimi
baxırdı.Və onu Şah İsmayıl Xətaidən
sonrakı Səfəvi hökmdarlarından fərqləndirən
ən mühüm xüsusiyyətlərindən biri də bu
idi...Hətta Şah İsmayıl Xətainin də paytaxtı
vardı, ancaq şərti səciyyə
daşıyırdı. Çünki Azərbaycan
Səfəvi dövlətinin yaradıcısı
hökmünü xalqının tarixən məskunlaşdığı
bütün coğrafiyaya yaymaq istəyirdi. Və bunu bacarmışdı.
Nadir şah Səfəvi nəslinə mənsub deyildi,
lakin o, Şah İsmayılı xatırladır. Hətta romanın ideya- estetik əhvali-ruhiyyəsindən
hiss edilir ki, Nadir şah bəzi sahələrdə öz dahi sələfindən
də üstündür... Bu günə qədər
bizim elə bir tarixi romanımız olmamışdır ki,
orada bu qədər toponimik materiala müraciət edilsin.
Bunu yalnız müəllifin erudisiyası ilə
bağlamaq düzgün olmazdı. Heç şübhəsiz,
ilk növbədə, romanın qəhrəmanının
"xidmətidir" ki, Azərbaycanın tarixi coğrafiyası həmin
müfəssəliklə xatırlanır. Və Nadir
şahı səciyyələndirən özünəməxsus
bir obrazlılıq mühiti yaradır... Yeri gəlmişkən
deməliyik ki, bu özünəməxsus obrazlılıq
çox vacibdir: bu gün hər bir azərbaycanlının təsəvvüründə
Vətənin tarixi coğrafiyası bütün miqyası ilə
əks olunmalı,
hər bir məntəqəsi barədə aydın
məlumat öz əksini tapmalıdır. Əks təqdirdə
illər boyu Azərbaycan insanının beyninə
yeridilmiş Vətən coğrafiyasının məhdudluğu
sindromu həmişə olduğu kimi gələcəkdə də
öz işinə görə, Vətənin tarixi miqyası
barədəki məlumat məhdudluğu ümumən Vətən
barədəki təsəvvür məhdudluğuna çevrilə
bilər...
M. S. Ordubadidən gələn bir romançılıq ənənəsi
də ondan ibarətdir ki, hadisələrin təsvirində macəraçılığa
geniş yer verilir. Və fikrimizcə,
buna həm ona görə ehtiyac var ki, əsər maraqla
oxunsun, həm də saray mühitinin özü bu cür macəraçılığı
zəruri edir...
"Nadir
şah" romanında
hakimiyyət və xalq problemi dövrün
xarakterini açan konkret
detallarla işlənib. Xüsusilə ordu, yaxud vergi
yığılması məsələləri üzərində
dayanan müəllif Azərbaycan cəmiyyətinin həmin
öhdəliklərlə bağlı reaksiyasına ayrıca
diqqət yetirib ki, bu, romana, siyasi- ideoloji məzmun- mündərəcə
gətirməklə onun tarixilik dəyərini xeyli yüksəldib.
Yunus Oğuzun "Nadir şah" ının ən
üstün cəhətlərindən biri Nadir şah
hökmranlığının tarixinin Azərbaycanın
ümumi tarixi fonunda təqdim edilməsidir.
Elə
tarixçilər var ki, onlar Nadiri Səfəvi xanədanını
devirməkdə, hakimiyyəti qeyri-qanuni ələ keçirməkdə
günahlandırırlar, ancaq Yunus Oğuz Səfəvilərin son hökmdarı Təhmasib
şahın həyat tərzini, məişətini, ümumən
Səfəvilərin son dövrlərdə gəlib düşdüyü siyasi,
mənəvi-ruhi vəziyyəti dərindən təhlil- təsvir
etməklə, nəinki xalqdan, hətta babalarının
qoyduğu ənənələrdən
uzaqlaşdıqlarını xatırlatmaqla, Nadirin hakimiyyət iddialarına haqq
qazandırır. Əlbəttə, Səfəvilər
Azərbaycan tarixində heç bir xanədanla müqayisə
olunmayacaq qədər möhtəşəm (və xalqın
taleyi baxımından mütərəqqi) rol oynamışlar.
Lakin tədricən paytaxtın İranın
içərilərinə çəkilməsi, farsların
saraya ayaq açaraq idarəçilikdə təmsil
olunmaları, nəticə etibarilə, Azərbaycan dövlətinin
mahiyyətcə İran dövlətinə çevrilməsinə
səbəb oldu. Və belə bir vəziyyətdə
Avşar tayfasından çıxmış Nadirin hakimiyyətə
yiyələnməsi bir uzurpatorluq, xalqın (və tarixin!)
ziddinə bir hərəkət deyildi... Ancaq Yunus Oğuz
bütün hallarda obyektiv tarixçidir: nəzərdən qaçırmır
ki, Nadir şahın gücü milli bir dövlət
qurmağa çatsa da, onu idarə etməyə, zəruri
dövlət təsisatlarını yaradıb təkmilləşdirməyə,
kifayət qədər mükəmməl təcrübəyə
dayanıb yeni dövlətçilik ənənələri
yaratmağa çatmadı. O hər məsələyə hərbi-strateji
mövqedən yanaşırdı, ölkənin sülh şəraitində
yaşamasını təmin etmək onun işi deyildi. Odur ki, apardığı müharibələrdə
fasilə əmələ gələn kimi Nadir şah dərhal
yeni müharibə barədə düşünməyə, tədbir
tökməyə başlayırdı. Və bunun nəticəsi
idi ki, Hindistana hücum etdi, Rusiyaya təzyiq göstərmək
üçün Orta Asiyaya müdaxilə elədi...
Romanın üstün cəhətidir ki, müəllif təsvir
etdiyi hadisələrdə yalnız təfərrüata
varmaqla bədii-estetik effekt yaratmaq məqsədi güdmür,
daha çox bu maraqlı, oxunaqlı, hətta ibrətamiz təfərrüat
kontekstində öz qəhrəmanının - dahi sərkərdənin
xarakterinin təfsilatlarına diqqəti çəkməklə
onun haqqındakı təsəvvürü ustalıqla
tamamlamış olur.
Yazıçı-tarixçi haqlıdır ki, Nadir
şahın faciəsi artıq köhnəlmiş, yeni
dövrün tələblərinə cavab verməyən
dövlət idarəçilik üsulunun
bataqlığından çıxa bilməməsində idi. Və təsadüfü deyil ki, Səfəvilərin
düşdükləri intriqalı, macəralı saray mühiti axırda Nadir
şahı da öz ağuşuna alır.
Yunus Oğuz Nadir şah obrazını tarixi həqiqətləri
zədələmədən, təhrif eləmədən,
intellektual məsuliyyətlə, eyni zamanda vətəndaşlıq
qüruru ilə, sevə-sevə, fəxr edə-edə
yaradıb. Bu ondan da
görünür ki, müəllif Nadir şahın
simasında Azərbaycan xalqının yüksəlişinə
az və ya çox dərəcədə
xidmət etmiş, demək olar ki, bütün tarixi şəxsiyyətlərin
fəaliyyətlərindəki, mübarizələrindəki
(eləcə də səhvlərindəki!) xarakterik cəhətləri
epik bir vüsətlə birləşdirib
ifadə etməyə çalışır.
"Nadir şah" tarixi coğrafiyası nə qədər
genişliyi ilə əhatə olunsa da, yalnız Azərbaycan
miqyaslı bir əsər deyil. XVIII əsrin birinci yarısında Azərbaycanın siyasi taleyinə
təsir edən beynəlxalq münasibətlər romanda həm
tarixi sənəd dəqiqliyi, həm də ideya- estetik
ümumiləşdirmələrlə əks etdirilir.
Osmanlı hökmdarlarının,
sərkərdələrinin, Rusiya çar sarayının,
Avropa diplomatiyasının Azərbaycanda baş verən hadisələrə
öz siyasi maraqları mövqeyindən müdaxilələri,
eləcə də Nadir şahın həmin müdaxilələrə
münasibəti, bəzən olduqca emosional reaksiyaları,
yaxud istehzaları istər tarixi fakt, istərsə də bədii
detal olaraq maraq doğurur. Nadir şah əmindir ki,
Osmanlılarla əlaqələrin qaydaya salınması, əbədi
sülhün, qardaşlıq inam- etibarının bərqərar
edirlməsi nəinki zəruridir, həm də bu münasibət
elə olmalıdır ki, nə Rusiya, nə də Qərbi
Avropa dövlətləri həmin münasibətə
müdaxilə etmək iddiasına düşməkdən
çəkinməsinlər.
XVII,
xüsusilə XVIII əsr Azərbaycan dilinin, ədəbiyyatının,
incəsənətinin, ümumən mədəniyyətinin
İntibah dövrüdür. Romanda dövrün bu səciyyəvi
xüsusiyyəti də əks olunub. Məsələn, Nadir
şahın oğlunun toyunda Xəstə
Qasım iştirak edir, qaval daş dilləndirilir və s.
Əslində, romanın bədii intonasiyasına da bir dastançılıq, epos
ruhu hakimdir. Və orası da maraqlıdır ki, əsərin
baş qəhrəmanı mifikləşdirilir, onun adi adam
olmadığı, qədim türk ərənləri kimi məhz
Boz Qurdun himayəsi altında hərəkət etdiyi göstərilir... Bununla belə, "Nadir
şah" ciddi tarixci
düşüncəsinin, daha doğrusu, tarixə fəlsəfi
baxışın məhsulu olaraq qalır. Və Yunus Oğuz
"Nadir şah"da bizə
xalqımızın tarixini təfsilatı ilə
danışmağa
başladığını (və bunu istedadla
bacardığını) göstərir.
Nizami Cəfərov,
akademik, millət vəkili
Olaylar.-2019.-11-12 iyul.S.9