“Qızıl Palma”
mükafatçısı: “Kannda mənə dedilər ki...”
Olaylar.az Bakı Qısa Filmlər
Festivalının beynəlxalq münsif heyətinin
üzvü, "Qızıl Palma"
mükafatçısı rejissor Rezan Yeşilbaşla
müsahibəni təqdim edir.
- Rezan bəy, Azərbaycana ilk səfərinizdir.
İlk olaraq, Bakı haqqında fikirlərinizi bilmək istərdik.
- Mən şəhərinizi
çox sevdim.Tarixi binaları qorumağınız, geniş
küçələriniz diqqətimi çəkdi. Türkiyəyə
nisbətən insanları burada daha xoşbəxt və rahat
gördüm. Bizim insanlar gündəlik həyatlarında daha
gərgindilər. Təəssürat olaraq çox gözəl
hisslər yaşadım. Düşünürəm ki,
Bakıya yenidən gələcəm.
- Festival haqqında
düşüncələriniz necədir?
- Dünyanın bir çox ölkələrində
film festivalları keçirilir. Bakıdakı festivalın məhz
qısa filmlərdən ibarət olmasını çox bəyəndim.
Qısa film mənə görə müəllifin öz
düşüncələrinin ifadəsidir. Bu festival
olmasaydı, Azərbaycana gəlməyəcəkdim. Burada eyni
sənətdən olan insanları, yeni dostları
tanımayacaqdım. Festivallar yeni mədəni birliklər
yaradır. Film çəkmək istəyən gənclər
xarici ölkələrdən gələn rejissorlar,
prodüsserlər, yaradıcı insanlarla tanış olurlar.
O mənada festivallar çox önəmlidir. Ümid edirəm
ki, bu festivalın ömrü uzun olar və hər il
davamlı keçirilər. Qurumların və
tamaşaçıların dəstəklərini əsirgəməmələrini
çox istərdim. Çox festivallarda olmuşam. Festivallara,
filmlərə tamaşaçı dəstəyi vacibdir.
Avropada keçirilən festivallarda tamaşaçılar təşkilatçılara,
yaradıcı insanlara böyük dəstək olurlar.
- Festivalın beynəlxalq filmləri
dəyərləndirən münsiflər heyətindəsiniz.
Bir çox filmləri artıq izləmisiniz. Bu gün
dünya gənclərinin filmlərə, problemlərə
baxışlarını necə dəyərləndirərsiniz?
- İzlədiyimiz hər bir film
ayrı bir problem, dünyanı göstərməyə
çalışır. Təbii ki,
yaşadığımız dünyanın problemlərindən
də yan keçməyiblər. Məsələn,
Suriyadakı müharibədən bəhs edən filmdə
Kanadadakı ailəyə bu müharibənin necə təsir
etdiyini, insan olaraq bu dünyaya niyə gəldiyimizi, hara
doğru gedəcəyimizi sorğulayan filmlər də izləyirik.
Filmlərdə fərqli düşünmə tərzləri
görürük. Bütün bunları heyrətlə izləyirik
və bizə təsir edən filmlər hər hansı düşüncəmizin dəyişməsinə
səbəb olur. İzlədiyim filmlərin bir çoxunda
dünyadakı müharibələr, şiddətlər və
bunların insan həyatına təsiri ilə bağlı
maraqlı məqamlar çoxdu. Bu gün dünyamızın
ümumi mənzərəsi ürəkaçan deyil. Hər
yerdə müharibə, tərəflərin bir-birini anlamaq istəməməsi,
hər kəsin öz gücünü aşkar şəkildə
nümayiş etdirməsinin ən böyük əzabını
sivil insanlar çəkir. Bunlar da təbii ki, filmlərdə
öz əksini tapır. İzlədiyim filmlər haqqında
onu deyə bilərəm ki, çox gözəl filmlər
göndərilib və hər birini çox bəyəndim.
- Tv proqramlarında, filmlərdə,
seriallarda hər zaman şiddətə geniş yer verilir. Real
həyatımızda şiddət var və bu filmlərdə
nümayiş olunmalıdırmı?
- Burada əsas məsələ
şiddəti necə təqdim etməkdən
asılıdır. Əgər məqsəd şiddəti təbliğ
etməkdirsə, burada artıq bir problem var. Amma şiddəti
göstərməklə izləyici düşünəcəksə
və bunun yanlış hərəkət olduğunu göstərə
biləcəyiksə, o zaman burada qəbahət yoxdur. Təəssüf
ki, bəzi seriallarda şiddət səhnələrinin
heç bir düşündürücü təsiri olmur. Və
buna normal, belə olmalıymış kimi yanaşırlar. Bu
da serialları izləyən insanlara, uşaqlara mənfi təsir
edir. İndi olmasa da, gələcək həyatlarında
mütləq bir iz buraxır. Seriallarda vəziyyət daha
açınacaqlıdı.
Çünki serial hər bir evə daxil ola bilir. Amma bədii
filmlərdə vəziyyət bir qədər fərqlidi.
İlk olaraq bədii filmlərin hər evə daxil olma
imkanları yoxdu və ən əsası da biz kinoteatrlarda izlədiyimiz
film haqqında ilkin xəbərdarlığı
alırıq. Şiddət var və ya yoxdu, hansı yaş
aralığında izləmək mümkündür.
Düşünürəm ki, yaxşı rejissor bütün
bunları nəzərə alır. Bir daha qeyd edim ki, şiddəti necə təqdim etməkdən
çox şey asılıdır. Şəxsən mən
televiziya kanallarını izləmirəm. Bu gün
televiziyalar, seriallar çox çirklidirlər. Mənəvi
dəyərlərdən çox uzaqdırlar. Bu gün
serialların və ya verilişlərin bir məqsədi var:
reytinq və izlənilmək.
- "Səssiz" filminizdə
bir kürd qadının həyatdakı çətinliklərini
göstərirsiniz. "Hökm" filminiz də qadın həyatından
bəhs edir. Və festivalın açılış mərasimində
təşkilatçılardan gələcəkdə
münsiflər heyətində qadınlara da yer verilməsini
məsləhət gördünüz. Rezan bəy, nədən
qadınlar?
- Mən 3 qadının
böyütdüyü, tərbiyə etdiyi bir insanam.
Qardaşlarım yatılı məktəbdə təhsil
alırdılar. Atam da həbsxanada idi. Mən atamın
anası, kiçik bibim və anamla birgə
böyümüşəm. Uşaqlığımdan
qadınlara qarşı həssasam. Hər zaman onlara
qarşı olan haqsızlıqları görmüşəm.
Münsif məsələsinə gəldik də isə biz
münsiflər heyətində 5 kişiyik. Heç qadın
yoxdur. Qadın rejissorlar, ssenaristlər, aktyorlar əlbəttə
var. Məsələn, biz 5 kişi filmləri izlədikdə,
eyni nöqtədən baxacağıq, amma qadın hər
zaman fərqli bir yerdən baxır. Qadın münsif biz də
yeni fikirlər yarada bilərdi.
Qadınlar hər zaman çox
çətinliklərlə yaşayırlar, hər bir işə
böyük əmək sərf edirlər. Bunu öz anamdan,
digər qadınlardan bilirəm. Yaxın Şərqdə
qadın hər zaman arxa planda olur. Avropalı qadınlar da
zamanla eyni çətinliyi yaşayıblar. Amma sonradan birlik
olmağı, bərabər hüquqlu olmağı
bacardılar. Ən inkişaf etmiş cəmiyyətdə belə
qadın problemi var. Müqayisə etdikdə bizə nisbətən
onların haqları qorunur. Bizi var edən qadınlardı.
Anamın bərabərhüquqlu olmaq anlayışı
olmasaydı, mən də bu gün başqa biri olardım. Bu
baxımdan özümü çox şanslı hesab edirəm.
Təbii ki, insan bunu sonradan anlayır. Bir çox qadınlar
övladlarını bərabərhüquqlu
böyütmürlər. Çünki onları da elə tərbiyə
etdilər.
- "Səssiz" filminiz Kann film
festivalında mükafat alıb. Hansı filmlər Kann və
digər nüfuzlu festivallarda diqqət çəkir?
- Hər festivalın bir dili var. Mənim
filmim seçilən ili Kanna 5000 film göndərilmişdi.5
min film 5 min fərqli fikir, düşüncə deməkdir.
Amma günün sonunda hansı film sənin
duyğularını tərpədibsə, o film artıq qalibdir. Bakı Qısa
Filmlər Festivalında 17 film izlədim. Və bu filmlərdən
mənə duyğusal olaraq təsir edən film daha fərqlidir.
Bir film insana mütləq təsir edir.
Kann film festivalı kimi digər
beynəlxalq film festivallarında təkcə hekayə, bəhs
edilən hadisə mükəmməl olmamalıdır. Burada
ssenari, texniki imkanlar, aktyor işi də gözəl təşkil
olunmalıdır. Filmimdə Diyarbəkirdə yaşayan
kürd bir qadının hekayəsində bəhs edirəm.
Bunu bir fransızın, bir azərbaycanlının izləyib təsirlənməsi
insanların ortaq duyğularının olması deməkdir.
Yaxşı filmlər dünyanın hər hansı yerində
bu hissi yaşada bilən filmlərdir. Kannda dünyəvi hissləri,
üslubu olan filmlər maraqlıdır. Mənim filmim
seçilən zaman sonuncu mərhələdə 10 film
vardı. Hər biri çox gözəl filmlər idi. Kannda mənə
dedilər ki, biz burada yeni rejissorlar, yeni fikirlər
axtarırıq. Həqiqətən də orada izlədiyim
filmlərin hər biri nəyisə, kimisə təkrarlayan filmlər deyil,
özünəməxsus, fərqli düşüncəsi, hekayəsi
olan filmlər idi. Demək ki, mənim də filmimdə yeni nəsə
tapdılar.
- Siyasətçilərin, yoxsa mədəniyyətin
dili insanlara daha çox təsir edir?
- Bu günə qədərki vəziyyətə
baxanda siyasətçilərin dillərinin insanlara təsir
etdiyini görürük. Çünki bu zamana qədər
insanlıqla bağlı, müharibələrlə
bağlı yüzlərlə film çəkildi. Amma insanlar
hələ də eyni problemləri yaşayır. Tarkovskinin
gözəl bir fikri var: "Film insanları dəyişə
bilməz. Çünki insanlıq son 4min ildir ki, dəyişməyəcəyin
artıq göstərib."
Bizi həvəsləndirən isə
heç olmasa çəkdiyimiz filmin bir insanın duyğusuna
yaxşı anlamda təsir etməsidir. Ondakı hisslərə
toxunmaqdır. Ümidimiz o bir insanı tapmaqdır. Bir filmi
yüz nəfər izləyir, bir nəfər təsirlənir
və onun həyatında yeni dönəm, səhifə
açılır. Bu az və asan
iş deyil. Bu yoldan çəkilməyəcəyik. Bizi
yaşadan da bu hissdir.
- Son illər Azərbaycanda Nuri Bilgə Ceylanın "Ahlat
ağacı" filmi çox müzakirə olundu və bəyənildi.
Ceylan "Ahlat ağacı" filmində istədiyi
mesajı verə bildimi? Sizin bu film haqqında
düşüncələrinizi bilmək maraqlı olardı.
- Nuri Bilgə Ceylan Türkiyənin
ən yaxşı rejissorlarından biridir. Filmlərin bir
xüsusiyyəti var ki, bəzilərini özünə
yaxın hiss edərsən, bəzilərini isə sadəcə
seyr edərsən. Yaxşı rejissorların, sənətkarların
çəkdiyi filmlərin hər zaman bir fikri və bir dəyəri
vardır. Mən Ceylanın "Bir zamanlar Anadoluda" filmini
daha çox sevirəm. "Ahlat ağacı" filmində nə
demək istədiyini anladım, amma mənim üçün
"Bir zamanlar Anadoluda" filmi deyil. Çox sevənlər
oldu bu filmi. "Ahlat
ağacı" filmində sevdiyim ayrı-ayrı hissələr
oldu. Amma bütünlüklə yaxınlıq hiss etmədim.
- Zeki Demirkubuz bəylə birgə
çalışırsınız. Əməkdaşlığınız
necə yarandı?
- Zeki hoca ilə 2008 -ci ildən
tanış olduq. Yeni türk filmlərini izləyəndə
Nuri Bilgə Ceylan və Zeki Demirkubuzla birgə
çalışmaq, onların assisenti olmağı hədəflədim.
Mənəvi olaraq özümü Zəki bəyə daha
yaxın hiss edirdim. Tanış oldum. "Yeraltı,
"Kordo" filmlərində bir yerdə
çalışdıq. Çox dəyər verdiyim və
Türkiyənin ən yaxşı rejissorlarından biridir.
Ondan şox şey öyrəndim. Kimsə bizə "bunu belə
et" demir. Mən sadəcə çəkiliş zamanı
onu izləyirdim. Bəzən mənə çox çətin
olan məsələləri onun çox sadə yolla həll
etməsi mənim üçün bir dərs olurdu. Amma onun
kimi film çəkməyi də heç düşünmədim.
Üslublarımız çox fərqlidir. Zəki bəyin
proqramı ilə üst-üstə düşməyəcəyi
zaman hər an və hər filmdə yanındayam. Hocam dediyim tək
insandır. Bu arada onu da qeyd edim ki, ikimiz də yeni film üzərində
işləyirik.
- Yeni filminiz qısametrajlı
olacaq?
- Yeni filmim uzunmetrajlı film olacaq.
Türkiyə Mədəniyyət Nazirliyi filmim
üçün artıq maliyyə
yardımı ayırıb. Uçmaqda olan aşpazın həyatını
anladacaq. İlk baxışdan komediya filmi təsiri
bağışlayır. Təbii ki, filmdə komedik məqamlar
olacaq, amma sırf komediya janrında deyil. Burada da insanın
azadlığı, toplum qarşısında başına gələn
hadisələrdən bəhs ediləcək. Əsas rollardan
birini Engin Günaydın canlandıracaq. Sentyabr ayında
çəkilişlərə başlayacağıq.
- Sizcə, hansısa roman əsasında
film çəkmək daha uğurludur, yoxsa tamamilə yeni
insanlar, yeni həyatdan bəhs edən ssenari əsasında
film çəkmək?
- Bunu dəqiq demək
mümkün deyil. Bəzən hansısa roman əsasında
çəkilən filmlər daha uğurlu olur. Məsələn,
Stenli Kubrikin filmləri romanlar əsasında çəkilib.
Və çox önəmli filmlərdir. Əsasən
rejissorlar öz fikirlərindən ibarət olan ssenari əsasında
filmlər çəkməyi sevirlər. Çəkməkdən
çox şey asılıdır. Onu deyə bilərəm
ki, ədəbiyyatla filmin çox böyük bir
bağlılığı var.
- Siz rejissor olaraq hansı
yazıçını izləyirsiniz və kimlərin əsərlərini
çəkmək istərdiniz?
- Mən Türkiyə ədəbiyyatından
Yaşar Kamalı çox sevirəm. İlk dəfə
Türkiyədə yayaımlanan bir romanın film
haqlarını aldım. Mehtap Ceylan adlı yazarın 90 -cı illər Türkiyədə
yaşayan bir qızın həyatından bəhs edən
romanını oxudum və çox təsirləndim. Kitabı
bitirən kimi yazarı tapdım və ona fikrimi dedim.
Könül rahatlığı ilə romanın bütün
film haqlarını mənə verdi. Livanlı
yazıçı Amin Malufun "Şərqin
limanları" adlı bir romanı var. Roman 2 hissədən
ibarətdir. Birinci hissəni yox, amma ikinci hissəsini çəkməyi
çox istərdim. 2013-cü ildə Fransada onunla
görüşdüm. Fikrimi dedim. O zaman Hollivud əsərin
5-6 illik film haqlarını almışdı. Mənə
müqavilədə qeyd olunan zaman bitəndə əsərin
haqlarını mənə verəcəyinə dair söz verib.
Mən hər il bu əsəri oxuyuram. Nə xoş təsadüf
ki, əsərin baş qəhrəmanın adı da
Bakıdır.
Nigar Adil
Olaylar.-
2019.- 28-29 noyabr. S. 12.