Göydən iki alma düşdü
... Elə
ki, anam başlayırdı birinci cümləni deməyə,
- biri var idi, biri yox idi... - sözünü kəsirdim:
-Niyə
ki, biri var, biri yox? Olmazmı ikisi də var olsun, ya da yox olsun?
Anam cavab
verirdi:
-Nağıllarda
bu cürdü: ya olur, ya da olmur.
Mənim suallarım bitmirdi ki,
bitmirdi. İsrarla tələb edirdim ki, anam "hər şey
var idi" desin. O isə bezmirdi, usanmırdı, hər dəfə
təmkinlə izah edirdi ki, nağıl dili belə olur. Amma mən
də mən idim. Anam nağılı danışıb bitirənə
qədər yüz dənə sual verirdim. O, "göydən üç alma
düşdü" cümləsini deyib nağılı
bitirəndə də bir başqa "qiyamət"
qoparırdım.
-Niyə
alma düşür, armud
düşmür? - deyib hönkür-hönkür
ağlayırdım. - Gözəl anam məni bağrına
basırdı, gözümün yaşını silirdi, yanaqlarımı ovuclarının
içinə alırdı. Uzun-uzadı gözlərimə
baxırdı, gülümsəyərək cavab verirdi:
-Yaxşı...
göyçək qızım, ağlama. Bax göydən
üç armud düşdü, hamısı da sənin
olsun.
-Beş
armud, - deyirdim (o biri qardaş-bacılarımı nəzərdə
tuturdum).
...Sonralar
anam söyləyirdi ki, nağıl danışanda ona verdiyim
suallardan xoşhal olurmuş. Ona görə də hər
sualımı həvəslə cavablandırırmış.
Mənim
isə "biri var idi, biri yox idi" cümləsinə
etirazım, "göydən düşən 3 alma"nı
qəbul etməməyim həyatımda çox böyük
rol oynadı, taleyimdə silinməz izlər buraxdı...
Uydurma
Beləcə,
illərlə uşaq
ağlımla anamın nağıllarına etiraz etdim, irad
tutdum - ta o zamana qədər ki,
məktəbə getdim, aşağı siniflərdə
nağıl kitabları oxudum, bir az yuxarı siniflərdə
uşaq ədəbiyyatını mütaliə etdim.
Anladım ki, nağıl dünyası başqadı, real həyat
başqadı. Nağıllarda uydurma var, yalan
danışılır. Hətta
hərdən düşünürdüm ki, bəlkə
biz yalan danışmağı, şirin yalanlarla yaşamağı nağıllardan
öyrənmişik?! Bəlkə olmayanları uydurub ortaya
qoymağı uşaqlıqdan nağıllar zehnimizə
hopdurub?! Məncə, bu, "bəlkə" yox, məhz belədi.
Yəqin elə buna görə də birisinin söylədiklərinə
inanmayanda "nağıl danışma" deyirik...
Bu
söylədiklərim nağılların olmayan, uydurma tərəfləridi.
Bir də var ki, nağılların tərbiyəvi təsiri,
mənəvi qida rolunu oynaması. Nağıllar aləmi
balaca uşağın real həyata daxil olması
üçün bir qapıdır. Bu qapını
uşağa göstərən onun valideynləridi. Həmin
qapıdan içəri girən uşaq nağıl dünyasında gördüklərini bir ömür
yaddaşına hopdurur, zehnində
ölçüb-biçir. Və bu
ölçü-biçi onun real dünya ilə təmas
qurmasında körpü rolunu oynayır. Kiçik
yaşlı uşaq nağıl qəhrəmanları ilə
böyüyür, bəzən onu özünə ideal
seçir. Onların düşüncə və
duyğularında Cırtdan, Tıq-tıq xanım bir
başqadır. Göyçək Fatma və Zoluşka isə
daha fərqli meyllərin meydana çıxmasına səbəb
olur. Nisbətən böyük yaşlı uşaqlar
üçün isə nağıl qəhrəmanlarının
həyat tərzi nümunə göstərilir. Xüsusilə
də qəhrəmanlıq nağılları oğlan
uşaqları üçün daha maraqlıdır. Bütün
bunlar təbii ki, çox yaxşıdı. Xalq
yaradıcılığı olan bu epik ədəbiyyat
xalqın qan yaddaşında min illərdi yol gəlir. Və
daha min illər də yol gedəcək...
Nağıllar
insan cəmiyyətinin yarandığı gündən həmin
cəmiyyətin inikası kimi özünü göstərib.
İbtidai və orta əsrlərdə indiki kimi çap
işləri yox idi, yaxud da asan
deyildi. Ona görə də şifahi ədəbiyyat
nümunələri sürətlə yaranırdı. Bir nəfər özündən nəsə
uydurub danışır, dinləyənlər onu
yaddaşında saxlayıb başqalarına söyləyirdilər.
Beləcə dildən-dilə keçən həmin əhvalat öz məzmun və
formasını bəzən
dövrün tələbinə uyğun dəyişirdi.
Bəzən də zamanla
ayaqlaşmayan hadisələr nağılçılar tərəfindən çıxarılırdı. Azərbaycan
nağıllarında dəyişməyən
və çıxarılmayan təkcə
onun "biri varmış, biri yoxmuş"la başlayıb, "göydən
üç alma düşdü" ilə bitməsidi.
Azərbaycan
xalqı minlərlə, milyonlarla nağıl, dastan, bayatı, lay-lay yaradıb. Amma həmin
nağılların birində də "Azərbaycan"
sözü, yaxud da Azərbaycana aid olan hansısa bir məmləkətin
adı çəkilməyib. Əsasən belə deyilir:
"Biri var idi, biri yox idi uzaq (yaxın) məmləkətdə
(kənddə) bir nəfər (bir padşah)
yaşayırdı" ... Bəs, bu məmləkətin
adı nədi, kənd hansı ölkənin ərazisində
mövcud olub? Bu barədə heç bir nağılda işarə belə yoxdu.
Nağıl danışanın, onu uyduranın, yaxud sonradan
yazıya köçürənin nədən ağlına gəlməyib
ki, bu məmləkətin
adı Azərbaycan ərazisində mövcud olan
yaşayış məskənlərindən biri olsun. Halbuki Avropa, Rusiya
nağıllarında hadisələrin cərəyan etdiyi ərazilərin
adı qeyd olunur. Məsələn, bir çox
nağıllarda adı çəkilən Laplandiya ərazisi
Şimali Avropada yerləşən regiondu. Hətta
avropalılara görə
Laplandiya Şaxta Babanın vətənidir. Rus
nağıllarının əksəriyyətində "âåëèêèé Ðîññèÿ"
sözü söylənilir.
Qorxu
70 illik
sovetlər dönəmində orta məktəb dərsliklərinə və ali məktəb
proqramlarına həmin cəmiyyətə xas olan şifahi ədəbiyyat
nümunələri salındı. Həmin kitablardakı nağıllarda əsasən
zalım parşahlar, ağılsız vəzirlər, iti zehinli nökərlər,
açıq gözlü çobanların simasında sinifli cəmiyyətin
nöqsanları əks olunurdu. Möcüzə ilə
dünyaya gələn uşaqlar nağıl qəhrəmanı
olur və hansısa sehrli bir qüvvənin təsiri ilə
böyüyəndə padşahlıq taxtına yiyələnirlər. Bu motiv və
süjet xətti təkcə Azərbaycan
nağıllarında deyil, dünyanın bütün
xalqlarında demək olar ki, eynidir. Hətta Misir
nağıllarında sirli bir surətdə doğulan
uşaqların firon taxtında
oturacaqları əvvəlcədən bildirilirdi. Bu baxımdan Azərbaycan xalq
yaradıcılığında xüsusi çəkisi
olan bəzi nağıllar sovetlər
zamanı çox böyük tərbiyəvi təsir göstərirdi.
Bəzi nağıllarda isə təmizliyi,
dürüstlüyü, humanizm və xeyirxahlığı təbliğ
etməkdən çox kişik yaşlı uşağa
lazım olmayan bir məqama xüsusi yer verilib:
"padşahın oğluna (qızına) 40 gün, 40 gecə
toy edib gəlini gərdəyə saldılar... onlar 7 gün,
7 gecə gərdəkdən çıxmadılar". Kimsə
nağıl danışanın yaxasından tutub
soruşmayıb ki, balaca uşaq nə bilir gərdək nədi?
6-7 yaşlı uşağa bu cür intim məqamı
anlatmağa gərək varmı?
Əksər
nağıllarımızda padşahların ögey
övladları, yaxud da
sıravi, kasıb ailələrdəki ögey analar
qabardılıb. "Göyçək Fatma"nın
ögey anası onu hər gün döyərək
zülüm edir, ən ağır işləri
gördürür, öz doğma qızını Fatmadan çox sevir. Burada ailədaxili
münaqişələrdə də ögeylik-doğmalıq
arasındakı körpünün rolu ön plana çəkilib. Məhz bu da biz azərbaycanlılarda ögey
analara qarşı xoş olmayan fikir
formalaşdırıb. Ögey
ana bir yana, hətta onun tələbi ilə qızından
imtina edən ataya da nifrət edirik. Nağılların
ögey anasından "qidalanan"
nifrətmiz real həyatda öz bəhrəsini verir. Həyat
yoldaşı öləndən sonra ikinci dəfə evlənən
kişilərin bu hərəkətinə pis baxırıq. Ailədəki
övladlar ögey anaya qarşı
sanki, müharibə elan edirlər. Bəlkə də
qadın çox yaxşıdır, amma bizim qan
yaddaşımızda ögey
ana mənfi tip kimi assosiasiya olunub, ondan çıxa bilmirik. Nə
yaxşı ki, "Ögey ana" filmi var. O, qəddarlaşmış
və daşlaşmış qəlbləri bir qədər
yumşaldır.
Bir
çox nağıllarda qorxulu motiv üstünlük təşkil
edir. "Cırtdan"dakı div, "Şəngülüm,
Şüngülüm və Məngülüm"dəki
canavar kiçik yaşlı uşaqlarda qorxu hissinin güclənməsinə
təsir edir. Fransız
folklorunda yer alan "Qırmızıpapaq" Azərbaycanda ən çox yayılan
nağıldı. Yazıçı Şarl Perronun qələmə
aldığı bu nağılın sonunda canavarın nənəni
yeməsi çox dəhşətlidir.
Valideynlər uşaqlarına bu
nağılı danışarkən bəzən sonluğu dəyişmək
məcburiyyətində qalırlar. "Təpəgözün
nağılı"ndakı Təpəgöz elə təsvir olunub ki, balaca
uşaq onu oxuyanda qorxulu hisslər keçirir, gecə vahimə
içində yatır. Nağılın təsirindəm dəhşətli yuxular
görür. "Məlikməmməd"
nağılındakı nəhəng div də çox heybətlidir.
O, özünün yeraltı məkanında adam yeməklə
qidalanır. Amma bu nağılda daha qorxulu olan qardaşın
qardaşa olan nifrətidir.
Quyuya enən Məlikməmmədin ipini kəsən
qardaşın bu hərəkəti təbii ki, balaca uşağa çox pis təsir
edir. Nə yaxşı ki, bu
nağıl son illərin dərsliyindən
çıxarılıb. Bu tip nağılların
adını çox çəkə bilərəm, məncə,
gərək yoxdu.
Ağ atlı oğlanlar
Amma bir
nağılın adını isə xüsusi vurğulamaq istəyirəm:"Ağ
atlı oğlan". Sevimli nağıl qəhrəmanımız olan Ağ
atlı oğlan haqsızlığa, ədalətsizliyə
qarşı vuruşur. Lazımi anlarda ortaya çıxan və ədaləti bərqərar
etməyə çalışan bu qəhrəman, nədənsə,
son illər dərsliklərdən çıxarılıb.
Halbuki "ən çox hansı nağıl qəhrəmanını
sevirsən?" sualının cavabında oğlanlar həmişə Ağ atlı
oğlanın adını çəkiblər. Qızlar isə
nağıllardakı pərilər, dənizlər şahzadəsi
və şah qızı olmaq istədiklərini bildiriblər.
Bu gün
Azərbaycanda Ağ atlı oğlanlar çoxdu.
Canını vətən yolunda sipər edən şəhidlər,
torpaqlar uğrunda vuruşan Milli Qəhrəmanlar, Qarabağ
müharibəsinin veteranları dövrümüzün Ağ
atlı oğlanlarıdı. Bu qəhrəmanlar
haqqında təəssüf ki,
nağıllar yazılmır. Nağılı kim sevmir ki? Hər
birimizin bir nağıl qəhrəmanı var. Dünənin mistik dünyasından gələn
nağıl qəhrəmanlarını bu günün
gerçək qəhrəmanları ilə əvəzləmək
lazımdı. Mübariz İbrahimovun həyatı nağıl deyilmi?
Ramil Səfərovun yad ölkədə keçirdiyi 8 illik məhbus
taleyi hər bir yazar üçün fakt deyilmi? Milli Qəhrəmanlar Yusif Mirzəyev,
Vəzir Orucov, Ramiz Qənbərov, Etibar İsmayılov,
Alı Mustafayev, Salatın Əsgərova, eləcə də
2016-cı ilin aprel döyüşlərinin hər bir şəhidi bir
nağıl qəhrəmanıdı.
Nağıllar
öyrədir, insanı xəyala dalmağa vadar edir. İmkan
verir ki, xəyallarımızda
müəyyən bir əhvalat əks etdirək. Orada gözəl
və ağıllı şahzadələr, əsəbi, amma ədalətli
hökmdarlar, sadiq dostlar kimi
obrazlar yaradaq. Ən əsası isə gerçək qəhrəmanı
axrtarıb tapaq. Adlarını sadaladığım insanlar
nağıllarda deyildiyi kimi xeyrin şərə qalib gəlməsi
yolunda vuruşublar. Ona görə də nağıllların
müasir formasını
yaratmağın vaxtıdı. Qədim folklorun müasir
nümunələri zamanın tələblərinə
uyğun danışılmalı, yazıya
köçürülməlidi. Tarixi
nağıllarımızı, məhəbbət
dastanlarımızı yeniləməyin zamanı
çatıb. Bu günün uşaqları balaca
Cırtdanı qəbul etmirlər, onu böyütmək
lazımdı. İndinin balacaları gündəlik hadisələri
anlayacaq qədər ağıllıdırlar. İctimai-siyasi
hadisələrin eybəcər tərəflərini başa
düşəcək qədər
gözüaçıqdırlar. Cırtdanın nənəsinin
uşaqlara yağ yaxması verməsini rüşvət kimi dəyərləndirən
uşaqlar tanıyıram. Bu, həmin
uşaqların gələcəyi üçün çox
pis və çox təhlükəli məqamdı.
Borc
Bu
gün texnika əsridi, elmi tərəqqinin
pik nöqtəsindəyik. Bəzən düşünmək
olar ki, belə bir situasiyada nağıla nə gərək
var? Amma bizim qan yaddaşımızda mistik nağıllar var.
Azərbaycan xalqının qəhrəman keçmişi,
yadellilərə qarşı mübarizəsi, mənəvi dünyası,
fəlsəfi görüşləri bir çox nağıl
vasitəsi ilə bu günə gəlib. Ona görə də
günün nağılını yaratmaq bədii ədəbiyyatla
məşğul olan SÖZ adamlarının, xüsusilə də
uşaq yazıçılarının borcudur. Onlar boyunlarındakı
borcu ödəməlidirlər. O borcun yükünü o biri
dünyaya aparmamalıdırlar. Son 30 ilin ictimai-siyasi hadisələri
fonunda nağıl yazmaq
üçün istənilən qədər fakt tapmaq
mümkündü.
İndi
uşaq yazıçısı demək olar ki, yoxdu. Uşaq
dünyası ilə bağlı uşaq nağılları,
qəhrəmanlıq dastanları yazan yazıçı son
dövrün Azərbaycan ədəbiyyatında sonuncu
sırada olsa belə yer tuta bilməyib. Süleyman Sani Axundov,
Abdulla Şaiq kimi uşaq yazıçılarının
yazdığı nağıl-hekayələr o dövrün hər bir
oxucusunun az qala əzbər
bildiyi ədəbi nümunələrdi. Ağrıyaraq deyim
ki, bu gün uşaq nağıllarına söykənərək
uşaq ədəbiyyatı yaradan bir nəfər də olsa gənc
yazarın adını çəkə
bilməyəcəm.
Son illər uşaq psixologiyası ilə bağlı ortaya çıxan problemlərdən biri də nağıllardı. Ya valideyn övladına nağıl danışmır, ya da danışdığı primitiv nağıllar müasir dövrün uşağını qane etmir. Dünyanı uşaqlara körpəlikdən nağıl vasitəsi ilə tanıtmaq lazımdı. İndinin uşaqlarını fərqinə varmadan mistik nağılların yaratdığı psixoloji auraya salaraq həmin aləmdə formalaşdırmaq xoş nəticə vermir. Ona görə də müasir nağıllar yaradaraq yeni dəyərlər gətirmək, inkişaf edən dünyanın rəngarənliyini nağıl çalarları ilə bəzəmək lazımdı. Həmin nağıllar uşaqların mütaliə zövqünü zənginləşdirəcək, dünyagörüşünü artıracaq, onların hər cür yeniliyə qarşı hazırlığı prosesində daha savadlı və zəkalı böyüməsinə təkan verəcək.
Göydən 2 alma düşdü: biri mənim,
biri də oxucunun...
Züleyxa NADİR
Olaylar.- 2019.- 15
yanvar.- S.11.