Tariximizin şanlı səhifələri
Yunus Oğuzun qələmində
Yunus Oğuz -60
Portret-oçerk
Yunus
Oğuz (Əliyev Yunus İsaxan oğlu)
yazıçı-publisist, türkoloq - alim 22 iyul 1960-cı
ildə Şirvan şəhərində anadan olmuşdur. 1988-ci ildə Rostov
Dövlət Universitetinin Fəlsəfə fakültəsini
bitirdikdən sonra təyinatla Azərbaycan SSR Elmlər
Akademiyasının Fəlsəfə və hüquq institutunda
elmi-tədqiqatla məşğul olmuşdur. 1988-ci ildən Milli Azadlıq hərəkatında fəal
iştirak edən Yunus Oğuz 1989-cu ildən 1991-ci ilədək
"Azad söz" qəzetinin nəşrinə rəhbərlik
etmiş, 1991- 1992-ci illərdə isə "Ordu" qəzetinin
baş redaktoru vəzifəsində
çalışmışdır. 2000-ci ildə Milli Vəhdət
Partiyasının sədri seçilən Yunus Oğuz 1995-ci ildən bu
günə qədər "Olaylar" İnformasiya
Agentliyinin baş direktoru və eyni adlı qəzetin baş
redaktoru vəzifəsində çalışır. Yunus
Oğuz 2005-ci ildə Azərbaycan Respublikasının prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
Tərəqqi medalına, 2010-cu ildə Əməkdar mədəniyyət
işçisi adına layiq görülüb, "Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin 100 illiyi (1918-2018)" yubiley medalı
ilə təltif olunub.
Tarixçi
alim kimi imzası seçilən Yunus Oğuzun "Siyasi
hakimiyyətin idarəetmə prinsipləri" adlı ilk kitabı 1994-cü ildə
çap edilib. O,
"Qədim Anadolu və Azərbaycan türkləri"
(2002), "Qarabağ-nəzarətsiz zona" (ingilis dilində)
(2003), "Türkün tarixinə yeni bir baxış"
(fars, türk, rus dillərində) (2006), "Türkün
gizli tarixi" (2010), "Qədim türklər və
passionarlıq nəzəriyyəsi Qumilyovun tədqiqatlarında"
(2011), Azərbaycanın geosiyasəti Əli Həsənovun tədqiqatlarında"
(2016) əsərlərinin
müəllifidir.
Yunus
Oğuz siyasətçi, jurnalist, tarixçi, türkoloq-alim olmaqla yanaşı
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
sayılıb-seçilən tarixi roman ustalarından biri kimi
də həm ölkədə, həm də ölkə
xaricində imzası yetərincə tanınan və oxunan
müəlliflərdəndir. Yunus Oğuz
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında
yalnız öz dəsti-xətti ilə deyil, ədəbiyyata
gətirdiyi mövzularla da seçilən yazarlardandır. O, "Qadın ulduzu" (1996)
povestinin, "Nadir şah" (2008),"Təhmasib
şah" (2009), "Əmir Teymur-zirvəyə
doğru" (2011), "Əmir Teymur-dünyanın hakimi"
(2012), "Şah arvadı və cadugər" (2013),
"Sultan Alp Arslan" (2015), "Atabəy Eldəniz"
(2017), "Ovçu" (2018),
"Səfəvi Şeyxi" (2019) romanlarının,
"Attila" (2007),"Nadir şah", "Altun dəftər"
pyeslərinin müəllifidir. Yunus Oğuzun
"Nadir şah" pyesi 2015-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında tamaşaya qoyulub. Qeyd etmək
lazımdır ki, Yunus Oğuz Azərbaycan ədəbiyyatının
və tarixinin dünyada tanıdılması, təbliği
sahəsində də mühüm addımlar atıb.
Onun 22 ölkədə 47 kitabı nəşr olunub, Özbəkistan
Respublikasi TURAN Elmlər Akademyasının 26 may tarixində
keçirilən Elmi
Məclisində TURAN Elmlər Akademyasının Akademiki
seçilib. 2020-ci ilin iyununda Mədəniyyət
telekanalında Yunus Oğuzun 60 illik yubileyinə həsr
edilmiş "Yunus Oğuz - 60.Tarixlə danışan"
filmi hazırlanmış və geniş tamaşaçı
auditoriyasına təqdim edilmişdir.
Dünya ədəbiyyatında
Volter Skottun adı ilə anılan, Azərbaycan ədəbiyyatında
isə Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin "Qan
içində" romanı ilə başlanan tarixi roman
janrı müasir ədəbiyyatımızda ən çox
müraciət edilən janrlardandır. Ədəbiyyatşünaslıqda
çox zaman tarixi romanları simbioz janr hesab edirlər. Belə ki, bu janrı seçən
yazıçı həm bədii təxəyyülü, həm
də faktları birləşdirərək eyni dərəcədə
həm ədəbiyyata, həm də tarixə söykənən
mətn yaradır.
"Nadir şah" romanı. Yunus Oğuzun
"Nadir şah" romanı tarixdə ikili münasibət bəslənən
bir türk hökmdarın yolunu işıqlandırır.
Sələflərindən fərqli
olaraq Yunus Oğuz qələmə aldığı romanda
Nadir şahı böyük starteq və sərkərdə
kimi təsvir edir, onun Səfəvi
xanədanına son qoyaraq özünü şah elan etməsini,
hakimiyyətə gəlməsini millətin və vətənin
birləşdirilməsi uğrunda atılmış önəmli
tarixi addım kimi vurğulayır. Zəifləyərək
öz missiyasını yerinə yetirə bilməyən Səfəvi
dövlətinin yadlar əlində oyuncağa çevrilməsi
qorxusunu anlayan Nadir şah bu hərəkəti ilə Azərbaycanın
bütövlüyünü, milli varlığını da məhv
olmaqdan qurtarmağa cəhd edir. Bu romanda da
yazıçının daha sonralar qələmə
alacağı "Əmir Teymur-zirvəyə doğru"
romanında olduğu kimi qurd totemi ilə -
türkçülüyün rəmzi ilə
qarşılaşırıq. Gələcəyin
şahı olan Nadiri uşaqlıqda canavarlardan qurd xilas edir:
"Daş canavarın yaxınlığında düşsə
də, heyvan tövrünü pozmadı.Uşağa hərəkətləri
ilə bildirdi ki,
hücum etmək niyyətini dəyişməyib.
Uşaq bu dəfə ölümü ilə
barışıb kürəyinin qayaya söykəyib gözlərini
yumdu:
İndicə məni parçalayacaq.
Ağbiləng və Qaplan isə canavarla süpürləşirdilər. Bu zaman qayanın düz
başından qurd ulartısı eşidildi:
Au-u-u-u....
Au-u-u.
Qayanın başında duran qurd sanki həmcinslərinə
nəsə deyirdi. Qurd bir də uladı:
Au-u-u-u....
Au-u-u...
Canavarlar qurdun elə bil üçüncü
ulartısını gözləyirdilər. Uşağın
qarşısında duran canavar geri çəkilməyə
başladı."
Yunus Oğuzun tarixi romanlarının səciyyəvi cəhəti
- tarixi həqiqətə sadiqlik bu romanda da özünü
göstərir. Nadir şahın amalı
böyükdür, o güclü sərkərdə və
starteqdir. Lakin siyasi arenada uğurla
çıxış edə bilmir, daxili vəziyyəti
düzgün qiymətləndirməyi bacarmır və nəticədə
hiyləgər saray mühiti, ixtilafları onun məhvinə səbəb
olur. Qeyd etməliyik ki, Yunus Oğuz Nadir
şahın obrazını yaradarkən tarixi dövrün,
mühitin icəliklərinə də xüsusi diqqət
yetirmiş, milli - etnoqrafik məqamlarla zəngin bir roman
yaratmağa nail olmuşdur.
"Təhmasib şah" romanı. "Təhmasib şah"
romanı Şah İsmayıl Xətainin can üstə
olması xəbərinin Təbriz əhli arasında
yayılması və əhalinin bu xəbərdən
sarsılaraq sarayın önünə öz sədaqətlərini göstərmək
üçün toplaşması səhnəsi ilə
başlayır. Yazıçı xalqın kədərini təbiətin
də sanki bu ölümə üsyanı etməsi ilə
paralelləşdirərək oxucuda güclü assosiasiya
yaratmağa nail olur: "Bu heç də adi yağış
deyildi. Təbrizə nə vaxtsa buna bənzər
yağış yağdığını
xatırlamırdılar. Hamının aydın sezdiyi bir
fərq vardı: bu sanki göylərin göz yaşları,
matəm yağışı idi və bu
yağışın çıxacağı var idi..." Əsərdə Şah İsmayıl Xətainin
obrazı yalnız ilk səhifələrdə oxucu
qarşısına çıxsa da obrazın ekspressivliyi sayəsində
oxucu roman boyunca Şah Təhmasibin hər hərəkətində
onun nəfəsini, əsasını qoyduğu yolun önəmini,
Azərbaycanın tam birləşdirilməsi arzusunun təcəssümünü
görür. Romanda Şah Təhmasib
atası İsmayıl kimi kiçik yaşlarından taxta
oturmalı olur. Lakin elə ilk səhifələrdən
onda liderlik keyfiyyətləri hiss olunur, gələcəyin
şahının cizgiləri oxucunun gözləri
önündə formalaşaraq dolğunlaşır. Div
Sultanla Köpək Sultanın arasındakı münaqişəni
həll etməklə balaca Təhmasib özünün Şah
kimi ilk imtahanını verir: "Bir neçə saatdan sonra
Div Sultanla Köpək Sultan Təhmasib şahın
hüzurunda idi. Onların heç biri indiyədək
bu azyaşlı şahı belə ciddi, bir qədər də
qəzəbli görməmişdi. İndi
onların qarşısında bir başqa Təhmasib
dayanmışdı. Boyu da sanki
uzanmış, bədəni möhkəmlənmişdi. İttihamları çox kəskin və məntiqli
idi. Hətta bir qədər də
utancverici oldu. Belə sadə məsələləri
onlara bir uşaq başa salırdı. Amma
sonra daha onu əsla uşaq kimi qəbul edə bilmədilər.
Sanki atası Şah İsmayıl dirilib
onların qarşısında durmuşdu.Böyük
Şahın qəzəbindən həmişə
qorxardılar." Şah Təhmasib əsərdə
yalnız sərkərdə -şah kimi deyil, həm də
böyük siyasətçi, strateq kimi təsvir
edilmişdir. Onun Sultan Süleymana
yazdığı məktub buna bariz sübutdur. Səfəvi şahının məktubu Sultan
Süleymanı qəzəbləndirməklə yanaşı
onun bu gənc yaşda belə dərindən düşünə
bilməsinə və siyasi gedişlər edə bilməsinə
heyrətlənir. Təhmasib Şah daim qardaş
qırğınından qaçmaqla yanaşı siyasi fəndlərlə
özündən qat-qat güclü orduya malik cahangir Sultan
Sülüymanı uğurlu döyüş taktikası ilə
faktiki məğlubiyyətlə üz-üzə qoyur:
"Sultan Süleyman bu iyirmi dörd yaşlı cavan
şahdan əməlli-başlı çəkinməyə
başlamışdı. Dünyanı lərzəyə
gətirən Cahangir bu gənc şahla bacarmırdı.
Nə sirrdisə, qızılbaşların şahı onunla üzbəüz
döyüşmür, amma istədiyini alırdı".
Romanda Səfəviyyə təriqəti dərin dövlət
funksiyasını yerinə yetirir. Səfəvi şeyxləri Şah
İsmayıl Xətainin tapşırığı ilə
daim Şah Təhmasibi qoruyur və onun missiyasının
yerinə yetirilməsində mühüm rol oynayırlar. Onların sədaqəti və əməyi sayəsində
Azərbaycanın ərazi bütövlüyü tamalanır,
Şirvan da vahid Səfəvi dövlətinin tərkibinə
daxil edilir. Əsərdə dərvişlik ordeni ilə
bağlı dini-mistik məqamlara da yer verilir,
yazıçı Səfəvilərin Savalan
dağındakı mağarası, göy qaşlı
üzük və Göy tanrıya inamla bağlı hissələrlə
oxucuda dərvişliyin əslində qədim türk birliyi
olması, türklərin varlığının və vətənlərinin
qorunub saxlanması üçün uzaq tarixlərdən bəri
mövcud olması qənaətini yaradır.
"Atabəy Eldəniz" romanı. Yunus Oğuz bu əsərində də
öz ənənəsinə sadiq qalaraq oxucularını Azərbaycan
tarixinin maraqlı dövrlərindən birinə səyahətə
dəvət edir. Yazıçının tarixçi alim
olması isə bu səyahətdə bədii təxəyyüllə
yanaşı elmin
də oxucuya yoldaşlıq edəcəyi müjdəsini
verir. İlk öncə qeyd edək ki, bu romanda da dərhal diqqəti cəlb
edən məqam Yunus Oğuzun tarixi fakta sadiqliyidir. Bildiyimiz kimi, çağdaş dünya ədəbi
təcrübəsində alternativ tarix janrında
yazılmış əsərlər mühüm yer tutur.
Alternativ tarix janrında yazılan romanlarda
müəllif məlum tarixi fakt, hadisə və şəxsiyyətlərə
dair məlumatları öz istədiyi şəkildə, hətta
tarixə zidd şəkildə əks etdirə bilər.
Müasir cəmiyyətdə belə əsərlər
bestseller olur, müəllifinə şöhrət və qazanc
gətirir. Çağdaş
ədəbiyyatda klassik tarixi roman janrı alterantiv tarix, fentezi
janrında yazılmış əsərlər
qarşısında öz mövqeyini itirməkdədir.
Lakin tarixin düzgün, tarixi faktlar
sapdırılmadan, əlavə mistik effektlərə gərək
duyulmadan bədii şəkildə gənc nəslə
aşılanmasında məhz klassik tarixi roman janrının
böyük önəmi var.
Bu baxımdan Yunus Oğuzun bu janra müraciət etməsi təqdirəlayiqdir.
Tarix və şəxsiyyət problemi daim fəlsəfənin,
sosiologiyanın əsas tədqiq sahələrindən biri
olmuşdur.
Klassik tarixi romanda da bu problem əsasən iki aspektdən əks etdirilir:
Birinci halda şəxsiyyət əsas götürülür,
məhz onun şəxsi keyfiyyətləri sayəsində
tarixdə oynadığı rol təsvir edilir. İkinci
halda tarixi hadisə yaxud dövr əsas
götürülür, tarixin insan taleyində rolu qabardılır.
Yunus Oğuzun "Atabəy Eldəniz"
romanı məhz şəxsiyyətin tarixdəki roluna həsr
edilmişdir. Atabəy Eldəniz
obrazında qılınc və qələm birləşir.
Əslində əsər boyu əsas qəhrəman
kimi şəxsiyyətin zəkası və elmi
çıxış edir. Əks
düşərgə ilə mübarizə sadəcə
qılınc deyil, həm də zəka, elm və diplomatiya
savaşıdır. Mömünə
Xatunla Eldənizin ittifaqı bu səbəbdən
xaşxaşiləri narahat edir, dəfələrlə bu iki
ağıllı insanı ayırmağa, öldürməyə
cəhd edirlər.
Tarixi şəxsiyyəti digərlərindən fərqləndirən
əsas cəhət məqsədə çatmaq inadı və
seçim cəsarətidir. Şəmsəddin Eldənizin
obrazında bu cəhət parlaq şəkildə öz təcəssümünü
tapmışdır. Hələ yolun əvvəlində
onun məqsədi və bu məqsədə çatmaq
üçün inadı və inamı var idi. Karvanla səyahət zamanı dəfələrlə
arabadan yıxılsa da min əziyyətlə, zəif bədəninin
son gücünü toplayaraq özünü qul karvanına
yetirir. Qul karvanına! Onun seçim
şansı var idi. Karvandan geri qalıb həyatını
azad biri kimi davam etdirməyə cəhd edə bilərdi. Amma o heç kimin
gözləmədiyi və hətta ağılsızlıq kimi
qəbul etdiyi bir seçim etmişdi.
Əsərdəki Baş Dədə obrazı vasitəsilə
müdrik qoca arxetipi ön plana çəkilir. Zamanın
özünü əks etdirən bu arxetipik obraz vasitəsilə
tarix süzgəcdən keçirilir, keçmiş vərəqlənir.
Zamandan və məkandan kənar qavranılan
Baş Dədə obrazı milli ruhun və genetik
yaddaşın təcəssümüdür. Bu səbəbdən əsərin sonunda onun
ölümü yox, qeybə çəkilməsinin göstərilməsi
simvolik çalar kəsb edir. Hər
şeyi öncədən görən, hiss edən Ulu Dədə
həm də tarixin özünü simvollaşdırır.
Bu səbəbdən də o baş verənləri
bir tamaşa kimi kənardan seyr edir, hadisələrin necə
tamamlanacağını öncədən bilir. Ulu Dədənin söhbətlərindən də
görünür ki, onu individin taleyi deyil, ümummilli tarixin,
millətin genetik yaddaşının qorunması
maraqlandırır. Baş
Dədənin də türk
mifologiyasında mühüm yer tutan, kökü Şumerlərin
Utnapiştiminə dayanan Xızır İlyas kimi ilahi bir
missiyası var. Əgər Xızır darda qalanlara kömək
edirsə, Baş Dədə tarixini unudanlara, kökündən
uzaqlaşanlara kömək edir, biliklərini ötürməklə
tarixin mayakını sönməyə qoymur.
"Atabəy
Eldəniz" romanında azərbaycançılıq, türkçülük
motivləri çox güclüdür. Əsərdə
lakonik, lakin zərgər dəqiqliyi ilə işlənmiş təsvirlər, hadisələr,
eyhamlar vasitəsi ilə TÜRK obrazı
yaradılmışdır. Təbii ki, əsərin özəyini də
türkün - Atabəy Eldənizin hekayəti təşkil
edir. Onu tamamlayan da Əfrasiyab nəslindən
olan Mömünə xatundur. Bu sadə bir
ittifaq deyildi. Türkün qibləsi olan
ailə birləşdirirdi onları. Yunus Oğuz bu əsəri
ilə oxucusuna Səməndər quşu kimi yansa da,
külündən doğulan türkün zirvəyə
yolçuluğunun möhtəşəm hekayətini
danışır.
Son olaraq romanın bədii məziyyətlərindən
bəhs edərkən qeyd etməliyik ki, "Atabəy Eldəniz"
romanında oxucu dövrün koloritini hiss edə bilir. Maraqlıdır
ki, Yunus Oğuz bunun üçün heç bir xüsusi
priyomdan istifadə etmir. Adətən tarixi roman
yazıçısı qələmə aldığı
dövrün tarixi xüsusiyyətlərini oxucuya hiss etdirmək
üçün
interyer və geyim təsvirlərindən,
obrazların danışıq tərzindən, leksikondan
geniş şəkildə istifadə edirlər. Lakin Yunus Oğuzun bu romanında təfərrüatlı
interyer və geyim təsvirlərinə, insanların zahiri
görünüşünün ətraflı təsvirinə
və həmin dövrə xas bəlağətli
danışığa təsadüf etmirik. Yazıçını ustalığı məhz bu
məqamda meydana çıxır. Xəfif
təsvirlər, incə eyhamlar obrazların oxucu xəyalında
canlanmasına kömək edir. Beləliklə,
oxucu mətni oxumur, yaşayır.
"Səfəvi Şeyxi" romanı. Klassik tarixi
romanın mükəmməl nümunələrini yaradan Yunus
Oğuzun "Səfəvi Şeyxi" romanı
yazıçının yaradıcılığında fərqli
bir etapın başlanğıcı kimi diqqəti cəlb
edir. Belə ki, Yunus Oğuzun indiyədək
qələmə aldığı romanların baş qəhrəmanı
ya sərkərdə, ya da hökmdar kimi oxucu
qarşısına çıxırdı. "Şeyx Səfəvi" romanında isə biz
ideoloq obrazı ilə qarşılaşırıq. Fikrimizcə bu təsadüfi deyil. Ən böyük tarixi qələbələrin,
möhtəşəm imperiyaların əsasında həmişə
parlaq bir ideya dayanib. Bu romanın
timsalında biz ideyanın, sözün qüdrəti ilə
böyük bir səltənətin bünövrəsinin
qoyulmasının şahidi oluruq. Məqsəd isə
parçalanmış vətəni birləşdirməkdir:
"Mərkəzləşmiş hakimiyyət olmasa, tayfalar
arasında toqquşmalar bizi məhv edəcək". Romanda mifik mistik elementlərdən, numerologiyadan,
peyğəmbər yuxusu- öncəgörməsindən-
presmologiyadan istifadə romanın bədii effektini artırmaqla
yanaşı yazıçı məramının
reallaşmasında mühüm rol oynayır. Yunus
Oğuzun baş qəhrəmanı olan Şeyx Cüneyd
tarixin yetirdiyi "seçilmiş"dir: "Əmi bu dəfə
daha da təəccübləndi. Bilirdi ki, batin
sirlər nəsildən miras olaraq yalnız bir nəfərə
verilir. Öz-özünə dedi: "Deməli, bu
Cüneyd imiş. Deməli, batin sirlər ona
verilibmiş. Çünki bu yaşda belə
mükəmməl danışmaq mümkün deyil."
Şeyx Cüneyd obrazı yazıçı tərəfindən
mükəmməl şəkildə işlənmişdir. Bir ideoloq kimi
oxucunu heyran edən Şeyx Cüneydin sırf insani
duyğuları da cox incəliklə verilmişdir. Şeyxin Xədicə xatunla görüşündə
bu incəlik diqqəti xüsusilə cəlb edir. Yunus Oğuzun
qəhrəmanı quru, statik, yalniz ideyasi ilə gündəmə
gələn obraz
təsiri bağışlamır, romandakı incə ştrixlər qəhrəmanı
oxucuya yaxınlaşdırır, sevdirir.Romanda diqqət cəlb
edən obrazlardan biri Baş Dədə obrazıdır. Düzdür bu romanda Baş Dədə oxucu ilə
birbaşa görüşmür. Ondan bir
müqəddəs şəxs, mediator kimi bəhs edilir.
"Atabəy Eldəniz" və "Təhmasib
şah" romanlarından tanıdığımız Baş
Dədə obrazının bu əsərdə meydana
cıxması Yunus Oğuzun romanlarında hipermətnin təzahüründən
danışmağa əsas verir. Bu obraz Yunus Oğuzun romanlarında
mühüm tarixi məqamlar öncəsi meydana cıxaraq həmin
tarixin qəhrəmanı olacaq şəxsləri yönləndirir. Fikrimizcə,
hipertekstuallıq yazıçının tarix konseptində
önəmli yer tutur ve böyük ehtimalla biz növbəti əsərlərdə
də Baş
Dədə obrazı ilə qarşılaşacayıq.
Simurqun izi ilə - Yunus Oğuzun "Ovçu"
romanı.Yunus Oğuzun "Ovçu" əsəri
çağdaş ədəbiyyatımızda 2016-cı ilin
aprel döyüşlərinə həsr edilmiş ilk
romandır. Tarixi romanlar müəllifi kimi tanınan Yunus
Oğuz bu dəfə tarixi keçmişə deyil, müasiri
olduğumuz tarixi hadisələrə diqqət yetirərək
çağdaş qəhrəmanlıq dastanını qələmə
almışdır. 2016-cı ilin aprel döyüşləri
xalqımızın, dövlətimizin gücünü, qüdrətini,
ali baş komandanın torpaqlarımızı düşməndən
təmizləmək əzmini bütün dünyaya nümayiş
etdirdi. Romanın məhz belə yaxın və
şanlı tarixi hadisəyə həsr edilməsi onun ideoloji
təsirini və önəmini artırır.
Yunus Oğuzun "Ovçu" romanında tarix və
müasirliyin vəhdətindən bəhs edərkən ilk
diqqəti cəlb edən cəhət müəllifin
tariximizin həlledici məqamlarına toxunmasıdır. Yazıçı Alp Arslan,
Nadir şah dövründəki Azərbaycanı
çağdaş tariximizlə yanaşı qoyaraq hər
üç bölümü xalqın və hökmdarın qələbəsi
ilə tamamlayır.
Bildiyimiz kimi, "ovçu" Muradın ləqəbi,
kod adıdır. Lakin əsərdə başqa əlahiddə
ovçu obrazı da var. Sözün əsl mənasında
ovçu olan bu şəxs qaçmış dovşanın
arxasınca getmir. Onun artıq boz qurdun
şikarı olduğunu qəbul edir. Bu səhnə əslində
tarixin, zamanın özünün türkə, onun möhtəşəmliyinə,
qüdrətinə olan münasibətinin,
heyranlığının simvoludur. Türk boz
qurd kimi irəli atıldıqda, öz haqqını tələb
etdikdə Zaman-Zərvan da onun yolundan çəkilir,
Əhrminin məğlubiyyətini, Hörmüzün qələbəsini
alqışlayır.
Əsərdə
gördüyümüz, tarixin müxtəlif həlledici məqamlarında
mühüm rol oynayan Murad obrazının timsalında
yazıçı Azərbaycan nəsrində az işlənən
reinkarnatsiya metodunu
uğurla tətbiq etmişdir. Ruhun yenidən
başqa tarixi zaman və məkanda doğulması -
reinkarnatsiya yolu ilə Yunus Oğuz oxucunu Muradın ruhunun sələfləri
ilə tanış edir və bu qəhrəmanın
ruhi gücünün mənbəyini aşkarlayır. Müasirimiz Murad tarixin səhifələrində iz
salmış özündən öncəki Muradların hələlik
ən sonuncusu və ən mükəmməl
variantıdır. İşıq zərrələrin
toplusu olduğu kimi kəşfiyyatçı,
döyüşçü, "ovçu" Murad da
özündən öncəki qəhrəmanların
bütün spesifik və güclü tərəflərini
özündə cəmləyərək ədalət
savaşının kəsərli silahına, bayrağına
çevrilmişdir.
Reinkarnasiya
zamanı ruh yalnız fərqli zamanda deyil, fərqli məkanda
da doğulma şansına malikdir. Lakin Yunus
Oğuzun qəhrəmanı Muradın ruhu tarix boyu həmişə
eyni məkanda - öz torpağında zühur edir. Çünki onun bu məkanda missiyası başa
çatmamışdır. Nə qədər
ki vətən torpağına göz dikən yadellilər var
xalqın qəhrəmanlarının ruhu rahatlıq tapmayacaq,
yeni Muradların cismində geri qayıdaraq öz yurdunun
keşiyində duracaq.
Murad obrazı mifoloji baxımdan da oxucuda maraqlı
assosiasiyalar yaradır. Mifoloji Simurqun özüdür Murad.
Mifologiyada Feniks, Anka, Qaruda, Benu adları ilə də bilinən
Simurq mifoloji versiyaya görə çox güclü, nəhəng
və qeyri adi bir quşdur. Simurq
reinkarnasiyanın, ölüb yenidən dirilmənin, əbədi
həyatın simvoludur. Ömrü başa
çatanda günəş zərrələrindən alovlanan
tonqalda özünü yandırır, külündən yeni,
gənc Simurq doğulur. Beləliklə,
Muradlar da Simurq kimi xalqın əbədiyaşar əsgərləridirlər,
vətən yolunda Simurq kimi yanaraq yurdun keşiyini çəkirlər.
Yunus Oğuzun "Əmir Teymur" romanında
hökmdar obrazı.Ədəbiyyatda tarixi şəxsiyyət
- hökmdar obrazının müxtəlif rakurslardan
işıqlandırılması tendensiyası izlənilir. Azərbaycan ədəbiyyatında
geniş işlənən Əmir Teymur obrazının
yaradılması prosesində də zaman-zaman müxtəlif
meyllər, istiqamətlər özünü göstərmişdir.
Əksər bədii əsərlərdə
"işğalçı hökmdar" obrazında təsvir olunan
Əmir Teymur Yunus Oğuzun iki hissədən ibarət
"Əmir Teymur" romanında (I kitab - "Əmir Teymur:
Zirvəyə doğru", II kitab - "Əmir Teymur:
Dünyanın hakimi") "ümumtürk xaqanı"
kimi təqdim edilir. Romanın proloqunun sonundakı incə bir nüans -
Əmir Teymurun qulağına gələn qurd səsi ilə
reallıqda eşitdiyi azan səsinin paralelləşdirilməsi
də onun türk-islam dünyasının böyük fatehi
olduğuna işarədir. Əmir Teymur islam
dininə mənsub olmaqla yanaşı öz türk
kökünü də yaddan çıxarmır. Hökmdar
dini inanclardan həm də ordunu qələbəyə
ruhlandırmaq, öz fateh obrazına əsgərlərdə
şüuraltı,
psixoloji inam yaratmaq üçün məharətlə
istifadə edir:
Yunus Oğuzun yaratdığı Əmir Teymur
obrazının əsas cizgilərindən biri hökmdarın
şəyird məqamında təsviridir. Romanda biz yalnız
hökmdar Teymurla deyil, həm də Seyid Bərkənin
istedadlı şəyirdi Teymurla tanış
oluruq. Məhz bu nüansla müəllif ustada
hörmətin önəmini göstərir, ustadının nəsihətlərini
hər şeydən üstün tutan Əmir Teymurun hakimiyyətinin,
qələbələrinin əsasında məhz elmin, biliyin
dayandığını, qılıncla qələmin vəhdətinin
qələbənin təminatçısı olduğunu
vurğulayır. Əmir Teymur Sultaniyyədə olarkən
nəvəsi Uluqbəylə sufi məclisində
olur, nəvəsinə bu məclisdə
eşidib-gördüklərini yadda saxlamasını, gələcəkdə
bunun ona çox lazım olacağını söyləyir. Nəvəsi
Uluqbəylə, eləcə də oğlu Şahruxla söhbətlərində
Əmir Teymur oxucu
qarşısına bir hökmdar kimi deyil, həm də bir
müəllim, ustad kimi çıxır. O yalnız öyrənən
deyil, həm də öyrədəndir. Yunus Oğuzun Əmir
Teymurunun xarakterik xüsusiyyəti onun daim gələcəyə
can atan, yalnız indini deyil, gələcəyi
düşünən, gələcək üçün irs qoymaq istəyən bir hökmdar, cahangir
olmasıdır.
Yunus Oğuzun yaratdığı Əmir Teymur obrazı
yalnız hökmdar kimi deyil insan kimi də oxucuda özünə
qarşı rəğbət hissi oyadır. Əmir Teymur
romanda həm də bir həyat yoldaşı, ata, baba,
qayınata kimi təsvir edilir. Onun həyat
yoldaşları ilə təmkinli davranışı,
oğullarına qarşı sərt olduğu qədər də
mehriban olması, nəvələrinə hədsiz məhəbbəti,
gəlininə nəvazişkar, qayğıkeş münasibəti
Əmir Teymuru bir insan kimi də oxucunun gözündə ucaldır.
Qarabağda ordusu ilə birgə qışlayarkən
sevimli nəvəsi Uluqbəylə birgə bir çobana qonaq
olan Əmir Teymur çobanı sadəliyi ilə heyrətləndirir. O, böyük əmiri nəvəsi
ilə əylənən, fərəhlənən baba obrazında görür,
hökmdarın nəvəsinə qoyunlar barədə verdiyi məlumatlara
təəcüblənir və bir anlıq
qarşısındakını bir hökmdar kimi yox sadə bir
insan kimi, doğma adam kimi qəbul edir. Romanın maraqlı
obrazlarında biri olan tacir Ağbaba Sultan Bəyazidin qəbulunda
Sultanın Teymurun necə bir insan olması haqqında verdiyi
suala bu şəkildə cavab verir:
Əsərdə Əmir Teymurun ədalət prinsiplərinə
sadiqliyi və qanunun aliliyinə xalqda inam yaratmaq
üçün atdığı addımlar onun hakimiyyətinin
əsasını, gücünün mənbəyini təşkil
edir. Səmərqənd bazarının
darğasının edamı zamanı bu özünü
aşkar şəkildə göstərir. "Əmir
yaxın qohumunun boğazının kəndirdən
qurtulduğunu başa düşüb dərindən nəfəs
aldı. Ancaq Davud bəyin sözlərini
darğa da təsdiqləməli idi. Əks
təqdirdə paytaxt əhalisi bu hərəkəti
düzgün başa düşməzdi. Odur ki,
mühafizəçilərin köməyi ilə ayaq üstə
güclə duran darğanın üstünə
qışqırdı:
Söylə Davud bəy düzmü deyir? Göndəribmi
sənə belə bir kağız?
Darğanın boynu üstündə güclə dayanan
başı təsdiq əlaməti kimi tərpəndi. Bundan sonra Əmirin
qırmancı qətiyyətlə darğaya və köməkçisi
Ballıya tərəf uzandı:
Kim fərmanımı
pozarsa, hər kim ki xalqı çapıb
talayarsa, ölkəyə xəyanət edərsə,
haqqın üstünü örtərsə aqibəti belə
olacaq. Haqqın divanından qurtulmaq olmaz! Mən qərarımı
elan edirəm: asılsınlar!
Buna bənd imiş kimi birdən meydanı sürəkli
alqış səsləri bürüdü. Əmirin
şəninə alqış nidaları qopdu."
Oxucu eyni ədaləti Teymurun oğlu Miranşaha
münasibətində də görür. Miranşahın
Azərbaycanda törətdiyi əməllərdən, əhalinin
zülmə məruz qalmasından xəbər tutan Əmir
Teymur oğlunu cəzalandırmaq üçün Azərbaycana
gəlir. Hökmdar deyilənlər sübuta yetirildikdən
sonra Miranşahı - doğma oğlunu edam
etmək qərarına gəlir. Ata ürəyi
ağrıyır, ancaq hökmdar qəlbi ədalətsizliyi qəbul
edə bilmir. Onu bu sərt qərardan
yalnız Miranşahın ağlının yerində
olmaması ilə bağlı həkim rəyi döndərir.
Yunus Oğuz romançılığının xarakterik xüsusiyyətlərindən biri yazıçının tarixi həqiqətə, tarixi faktlara sadiq qalmaqla yanaşı ilk öncə oxucunu diqqətdə saxlamasıdır. Belə ki, Yunus Oğuz tarixi romanda ilk növbədə ideya faktorunu əsas götürür. Əsas məqsəd tarixi və tarixi hadisənin oxucuya çatdırmalı olduğu ideyanı düzgün ifadə etməkdir. Yazıçı tarixin mesajını müasir oxucuya aydın çatdırmaq üçün əsəri tarixi interyerin, leksikanın ekzotikası ilə yükləmir. Yunus Oğuz romançılığının əsas uğuru müəllifin qəhrəmanlarını olduqca canlı, koloritli yaratması ilə bağlıdır. Yazıçının digər romanlarında olduğu kimi "Əmir Teymur" romanında da obrazın koloriti, dinamikliyi oxucunu tarixi auraya kökləyə bildiyindən əlavə leksik ştrixlərə, arxaizmlərə ehtiyac qalmır, romanda dövrün nəfəsi hiss olunur, əsəri mütaliə edənlər ilk səhifələrdən həmin tarixi dövrün bir hissəsinə, Əmir Teymurun silahdaşına çevrilirlər.
Tarix millətin keşmişi və genezisidirsə,
ədəbiyyat onun ruhudur. Tarixi həqiqət bədii dillə
ifadə olunanda geniş kütlələrə daha effektiv
şəkildə çatdırılır, gənc nəslin
vətənpərvərlik tərbiyəsində və milli
ruhun qorunmasında müstəsna rol oynayır. Yunus Oğuzun
yaradıcılığında da Azərbaycan, ümumtürk
tarixinə dair mövzular qırmızı xətlə
keçir. Onun "Sultan Alp Arslan", "Təhmasib
şah", "Nadir şah", "Attila", "Əmir
Teymur -Zirvəyə doğru", "Əmir Teymur - Dünyanın
hakimi", "Ovçu" və digər tarixi
romanları oxuculara, xüsusilə gənc nəslə
tarixi hadisələri bədii güzgüdə göstərməklə
milli türk genefondunun, mənəvi dəyərlərin
qorunub saxlanması sahəsində müstəsna rol
oynayır.
Qaragözova Elnarə
Fil.f.d. AMEA Nizami Gəncəvi
adına
Ədəbiyyat İnstitutunun
böyük elmi işçisi
Olaylar.- 2020.- 17-21
iyul.- S.8-9.