Keçmişdən gələcəyə
nə daşıyırıq?
Fəlsəfi-tarixi-publisist
düşüncələrim
Epiqraf
Hökumət o zaman özünə potensial üsyançılar hazırlayır ki, cəmiyyətdə xurafatlaşma, manqurtlaşma, cahilləşmə, zombiləşmə sürətlənir, riyakarlıq, saxtakarlıq baş alıb gedir. Bu zaman milli-mənəvi və maddi dəyərlərin, vətənpərvərliyin təbliği effekt vermir və dövlətçilik anlayışı məmur və ictimai status anlayışı ilə eyniləşdirilir.
On beşinci
yazı
a) Tarix
ibrətdir
Daha bir misal. Nadir şah haqqında demək olar. Xalqın içindən çıxan bu ñahangir başa
düşürdü ki, din bu xalqı parçalayıb
bir-birinə düşmən edir. O bunun
qarşısını var gücü ilə almaq istəyirdi
və müəyyən vaxt ərzində də aldı.
1736-cı ildə Muğanın Suqovuşan (Araz çayı
ilə Kürün birləşdiyi yerdə, indiki Saatlı
rayonunun ərazisi) ərazisində keçirilən qurultayda qəbul
olunan beş bəndlik qərarın
üçü dinə aid idi:
"1.
Qızılbaşlar əvvəlki fanatik şiə məzhəbindən
imtina edir, Cəfəri məzhəbini qəbul edir;
2. Kəbədə
dörd məzhəblə yanaşı Cəfəri məzhəbi
beşinci məzhəb kimi qəbul edilsin və bunun
üçün Kəbə evində ayrıca bir sütun da
qoyulsun;
3.
Qızılbaş zəvvarların
başçısının səlahiyyyəti Suriya və Misir zəvvarlarının
əmirlərinin səlahiyyətlərilə bərabərləşdirilsin..."
O bunu
bütün qəlbi ilə istəyirdi. Başa
düşürdü ki, bir dilə, bir mədəniyyətə,
bir dinə sahib olanlar bir yerdə olmalıdırlar. Tarixin ironiyasına bax, onun vuruşduğu,
döyüşdüyü qüvvələr də əsasən
türk toplumları idilər. Əfqanları,
yezidi kürdləri və Bəsrə ərəblərini
çıxsaq - onlar da böyük əsgəri qüvvə
təşkil etmirdilər- Nadir şah Osmanlılarla, Moğol
şahları və Türküstanla müharibə
aparırdı. Düzdür, yerli etnik toplumları ram
etmək üçün ardıcıl olaraq ölkəiçi
yürüşlər edir, tabe olmayanı cəzalandırırdı.
Tarixdən öyrənməli, ibrət götürməli
çox hadisələr var, elə Nadir şahdan da. Birinci ibrət ondan ibarətdir
ki, hakimiyyət zəif olanda dövlətin sütunları
laxlayır və bu zaman dövlətin üstünə həm
xaricdən, həm də daxildən yeriyirlər.Nadirin ulduzu o
zaman parladı ki,
ölkədaxili və xarici qüvvələr Səfəvi
dövlətini bölməyə başlamışdılar.
Əfqanlar paytaxt İsfahanı almış, Şah Hüseyni
əsir götürmüşdülər (sonradan şah edam olundu), Rus qoşunları Rəştə qədər
əraziləri işğal etmişdilər. 1724-cü ildə rus-osmanlı
müqaviləsinə əsasən Kür çayının
sol sahili ruslara, sağ sahili isə osmanlılara aid edilirdi. Osmanlılar Təbriz də daxil olmaqla Azərbaycan
torpaqlarının böyük bir hissəsini nəzarəti
altına ala bilmişdilər.
Həmin
ilin 24 iyununda imzalanan sazişə əsasən
Kür-Arazın birləşdirdiyi yerdən (Suqovuşan) Həmədana
qədər birbaşa xətdən, Dağıstanın cənub
hissəsindən, Şamaxının şərq hissəsi də
daxil olmaqla, Rusiya-Osmanlı sərhədi hesab edilirdi. Osmanlı və Rusiya imperiyası Təhmasib Mirzəni
(II Şah Təhmasib nəzərdə tutulur) şah kimi qəbul
edəcək və Şah Təhmasib bu müqaviləni
tanıyacaqsa, ona Səfəvi dövlətində qayda-qanun
yaratmağa köməklik göstərəcəkdilər.
Xaraktercə çox zəif olsa da Şah II Təhmasib
bu müqaviləni tanımadığı zaman Azərbaycanın
həm osmanlılar, həm də ruslar tərəfindən zəbti
başladı. Bu zaman Nadir xan
"yadellilərə" qarşı hərəkata
başladı və şahın əsas qüvvəsinə
çevrildi. Ölkənin cənubunda isə
portuqallar və hollandlar Kəngər (Fars) körfəzi və
Ərəbistan dənizində ağalıq edirdilər.
Bu tarixdən aydın olur ki, vətən
işğal olunanda kim qabağa çıxıb
qoçaqlıq edəcək, işğalçılara qarşı
mübarizə aparacaqsa xalq ona dəstək verəcək, necə
ki, Nadir şahı taxt-taca qədər aparıb onu ən ali
mərtəbəyə qədər yüksəltdi.
Tez-tez suallar verirlər ki, Nadir niyə məhz
Suqovuşanda qurultay keçirib şah elan olundu? Yuxarıda
qeyd etdik ki, Osmanlı-Rusiya sazişinə əsasən sərhəd
Kür və Araz çaylarının birləşdiyi yerdən,
yəni Suqovuşandan başlayır. Nadir 1736-cı ilə
qədər hər iki imperiyanın əsgərlərini
torpaqlardan qovduqdan sonra məhz həmin yerdə qurultay
keçirdi və hər ikisinə sübut etdi ki, sizin sərhəd
hesab etdiyiniz yerdən hər şeyi silib yenidən yazdım.
Bu zaman onun xalq tərəfindən dəstəyi
çox böyük idi. O təkcə şah deyil, həm
də xalq qəhrəmanı hesab edilirdi. Şah
olana qədər o İsfahanı əfqanlardan azad (1729) edib Qəndəhara
qədər ərazilərə hakimlik etməyə
başladı, Bağdada (1732) qədər gedib
çıxdı. Güney və Quzey Azərbaycanın
Təbriz başda olmaqla bütün ərazilərdə
hökmünü bərqərar etdi. Bircə güllə
atmadan rus qoşunları silahlarını təhvil vermək
şərtilə (1735-ci il, Gəncə müqaviləsi) Dərbənddən
Şimala çəkildilər.
İkinci ibrət ondan ibarətdir ki, bütün
savaşlardan, müharibələrdən öncə və
sonra diplomatiya savaşın özü qədər önəmli
rol oynayır.
Nadirin ruslarla diplomatik münasibəti bir daha
sübut etdi ki, xalqdan uzaqlaşmayanda siyasi üstünlüklər
və dividentlər daha çox olur. Bir tərəfdən
Nadir osmanlılarla müharibə aparıb şəhərləri
azad edir, digər tərəfdənsə rus elçisini
yanında saxlayıb onunla müharibə dilində danışırdı
və şərt qoyurdu ki, siz də ərazilərimizdən
çıxmasanız, sizinlə də belə müharibə
apara bilərik. Bu onu göstərirdi ki, Nadir
şah beynəlxalq siyasəti yaxşı bilirdi və
qonşu ölkələrin daxilində nə baş verdiyindən
xəbəri vardı. O Hindistanı fəth
etdikdən sonra rus imperatoru ona məktub yazaraq birgə fəaliyyət
haqqında fikirlərini bildirmişdi. Əslində Nadir
şahı osmanlıların üstünə göndərmək
fikri vardı, çünki rus-isveç müharibəsi yenidən
başlamışdı.Hindistanda olmasına baxmayaraq, yenə
də beynəlxalq siyasəti dərk edən Avşar
hökmdarı rus imperatoruna xəbər göndərir ki, bir
addım atdım, Hindistanı fəth etdim, o biri
addımımı ataram, dünyanı tutaram. Bu
o demək idi ki, məni öz oyunlarınıza qatmayın.
Ömrünün sonuna qədər
özünün başlamadığı siyasətdən kənarda
qaldı, beynəlxalq siyasətdə heç kimə
inanmadı. Bütün Avropa Nadir şahı
körükləyirdi ki, osmanlı
sultanın üstünə getsin. O isə Hindistan və
Türküstandan dönən kimi Dərbəndin
şimalına qədər yürüş etdi, hətta Terek
çayına qədər gedib çıxdı. O zaman
rusların ən zəif vaxtı idi. Ruslar
heç də Nadir şahın Hindistandan sonra Rusiyaya müzəffər
yürüşünü arzulamırdılar. Və rus
çarına belə bir məktub yazdı: "Bir addım
atıb Hindistanı aldım, o biri addımımı atıb
Avropanı alaram". Üçüncü ibrət
dərsindən Nadir şah nəticə çıxartdı,
amma osmanlılar onu başa düşmədi.
Üçüncü ibrət ondan ibarətdir ki, Nadir
şah sünnü və şiə
qarşıdurmasını aradan götürmək istəyirdi. Bəlkə də
tarixdə onun kimi belə cəfakeş olmayacaq bu məsələdə.
Heç kim onun qədər bu
addımı atmağa cəsarət etməzdi, amma o bunu etdi.
Şah gözəl başa düşürdü ki,
sünni-şiə qarşıdurması islamı cəhalətə,
xurafata sürükləyir, hər iki tərəfdən
mollabaşılar bir-birilərinə qarşı fətva
verir, müharibələr aparırdılar. Təsəvvür
edin ki, başqa dinə mənsub olanlardan qız alıb
qız verərdilər, amma sünnü və şiə
arasında bu olmazdı. Belə cəhalət
qaydaları Azərbaycanda da keçən əsrin
altmışıncı illərinə qədər davam etdi və indi də
bir çox müsəlman ölkələrində bu davam
edir.
O
görürdü ki, Avropa din uğrunda müharibələri
çoxdan arxada qoyub və dini dövlət siyasətindən
ayırmaqla çox sürətlə inkişaf edirlər. Avropa milli kimliyini önə çıxarmaqla
dövrün ən müasir silahlarına, elminə, ticarətinə
yiyələniblər. Avropa milli kimliyinə
güvənib dövlətlərini irəli aparır. Şərqdə isə geriləmə göz
qabağında idi. Şərqin ən
qabaqcıl elmlərinə (tibb, riyaziyyat, astronomiya, cəbr, həndəsə
və s.) yiyələnən Avropa elmi inkişafda
sıçrayışlar edərkən müsəlman
dünyası geriləyir, xurafat girdabında daha da dərinliklərə
baş vururdu. İslam dünyasının möhtəşəmliyi
və gətirdiyi yeniliklər geridə qalmışdı.
Onun dövründə hümmət də
şüuru da sıradan çıxırdı. Şərq dövlətləri
o qədər daxili çəkişmələrə aludə
olmuşdular ki, Avropada nə baş verdiyindən xəbərdar
olmaq belə istəmirdilər. Ən
güclüsü Osmanlı imperiyası sayılırdı.
O da XVII əsrin sonlarında xristian
dünyası ilə döyüşlərdə bir qələbə
belə qazanmamışdı, çünki geriləyirdi.
Avropa texnika və silahlanma, əsgər
sayını üstələyirdi. Osmanlılar
Dəli Pyotrla Azov uğrunda döyüşdə
üstünlük qazanmışdılar. Bunu bir az ətraflı yazaq. XVIII əsrin
əvvəllərində çar Pyotrun "isti dənizlər"ə
çıxmaq planı işə salındı, təbii
öz tərəfindən. Poltova
döyüşündə (1709) məğlub olan
İsveç kralı XII Karl qaçaraq Osmanlı
sultanına sığındı. Bunu bəhanə
edən Pyotr Osmanlı torpaqlarına girdi.
Xatırladım ki, bu dövrə qədər Qara dəniz
bütün Osmanlı imperiyasının daxili dənizi hesab
edilirdi və bütün dünya neçə yüz il idi ki, bunu belə qəbul edirdi.
Sultan III Əhməd Rusiyaya müharibə elan etdi. (1710)
Yenicə sədr əzəm (baş nazir) təyin olunan
Baltaçı Mehmed paşa 200 minlik ordu ilə rusların
üzərinə göndərilir. Bunun
ardınca Osmanlı donanması və Krım xanın
qoşunları Prut çayının
yaxınlığında gedən döyüşə
qoşulurlar. Çar mühasirəyə
düşür və sülh təklif edir. Baltaçı Mehmed
sülh sazişi bağlamamışdan öncə mədhi-ülya
I Yekaterina ilə onun çadırında
görüşür. Ona mədhi-ülya
tərəfindən bir böyük sandıq qızıl və
intim təklif olunur. Baltaçı hər iki təklifi qəbul edir və
səhərə qədər Pyotrun arvadının
çadırında qalır. Sonrası isə
bəlli. 1711-ci ilin avqust ayında sülh
sazişi imzalanır. İsveç kralı və
Krım xanı nə qədər təkid etsələr də
ki, çarın axırına çıxmaq lazımdır,
sədr əzəm onlara fikir vermir və sənədi
imzalayır. Sonralar sultana qarşı müxalifətə
keçən Baltaçının başı sarayda məhz
bu hadisəyə görə balta ilə vurulur.
Ardı var
Yunus Oğuz
Olaylar.- 2020.- 10-16 iyul.- S.13.