“Qərbi Azərbaycanın sakral
coğrafiyası”nın irfani-ruhsal səhifələri
və ya uydurma “Ermənistanın sakral
coğrafiyası” mifi (XIV məqalə)
"Çar Rusiyasında birinci inqilab ərəfəsində Qafqaz canişini general Q.S.Qolitsına (1838-1907) Qafqaz Hərbi Dairəsi tərəfindən rəsmi məlumat verilmişdir:
-Qabaqcıl Avropa dövlətləri tərəfindən ələ alınan terrorçu-millətçi "Daşnakstyun" partiyası nəinki yerli müsəlman-türk əhalisinə qarşı milli zəmində kütləvi qırğınlar törədir, həm də hakim-dövlət qurumlarının fəaliyyətini iflic edir. Bu işdə terrorçu "Qnçak" və "Daşnaqstyun" partiyaları ilə ittifaq yaradan Erməni-Qriqoryan kilsəsi xüsusilə fəallaşmışdır.
Bu məruzə olduğu kimi Qafqaz canişini tərəfindən çar II Nikolay Aleksandroviçə (1868-1918) təqdim edildikdən sonra, 1903-1905-ci illərdə Erməni-Qriqoryan kilsəsinə qarşı bir sıra cəza tədbirləri görülmüşdür."
(Rusiya Dövlət Turizm və servis universitetinin "İctimai elmlər" kafedrasının müdiri, professor V.Q.Tunyanın (1949) "Eçmiəzdin kilsəsi XIX-XX əsrin əvvəllərində" kitabından (İrəvan ş.,2001).
Dünya miqyasında çoxşaxəli beynəlxalq terrorçu-seperatçı şəbəkəyə rəhbərlik edən mərkəzi hay kilsəsi və onun törəmə qurumlarının (Qərbi Azərbaycanda 8 bölməsi, xaricdə 20 icması mövcuddur-bunlardan mərkəzi Moskva şəhərində olan Yeni Naxçıvan və Rusiya Yeparxiyası (1996), Krasnodar diyarında və Ukrayna Respublikasında (Lvov şəhərində) arxiyepiskopluğu, Livanda, Antilyase şəhərində Kilikiya katolikosluğu, İstanbul erməni patriarxlığı, Roma şəhərində müqəddəs Nikoqayos erməni katolik kilsəsi, Nyu-York şəhərində müqəddəs Vardan məbədi, Buenos-Ayres şəhərində (Argentina) müqəddəs Qriqori Lusavoriç kilsəsi, Sinqapur dövləti və şəhərində müqəddəs Qriqori Lusavoriç kilsəsi...göstərmək olar) əsas məqsədlərindən biri saxta və uydurma adlar altında guya dini, ruhani, sakral dünyagörüşünə və təliminə malik olmaları barədə həqiqətə uyğun olmayan təbliğatlarını gücləndirmək, başqa xalqların dini-sakral madd-mədəni irsini mənimsəmək olmuşdur..
Çoxsaylı oxşar əməllərinə nümunə kimi 2017-ci ildə qərargahı Moskva şəhərində yerləşən L.N.Qumilyov adına Beynəlxalq Avrasiya Mərkəzində "Bəyaz Hindistan layihəsi" adı altında rus pravoslav kilsəsinin keşişi və "Dünya səyahətçilər klubu"nun bələdçisi V.Terexov tərəfindən işıq üzü görən və yayılaraq bir çox vasitələrlə təşviq edilən bütünlüklə Qərbi Azərbaycan ərazisində müqəddəs ibadət ocaqlarını əhatə edən saxta "Ermənistanın sakral coğrafiyası" nəşri, illüstrativ təsvirinin yayılmasıdır.
Adı çəkilən kitabda (eləcə də bu mövzuda təbliğ edilən digər mənbələrdə) tarixi Qərbi Azərbaycan ərazisində minilliklərlə yaşı olan müsəlman-türk dünyasının (e.ə. II-İ minilliklərdə Xristianlığa və İslamaqədərki dövr də daxil olmaqla) təşəkkül tapdığı, xalqımızın dini-inanc, ziyarət ocaqları kimi abidələşən maddi-tarixi sakral, dini-ruhani təsəvvür irsi təcavüzkar hay kilsəsi və ibtidai insan-hay sürüsü tərəfindən "ermənilərin sakral abidələri" kimi mənimsənilmiş, teoloji-toponimik adları dəyişdirilmiş, olmayan "erməni dini yerləri" kimi qələmə alınmış və kartoqrafik təsvir vasitələrində (xəritə, illüstrasiyalı-albom, bələdçi-sxem toplusu...) əks etdirilmişdir.
Hay kilsəsinin təcavüz etdiyi milli-dini dəyərlərimizin zəngin ocaqlarından biri Qərbi Azərbaycanın Türkiyə Cumhuriyyətinin Qars vilayəti ilə qonşu olan Ağbaba mahalının aran yerdə salınan Güllübulaq, Mağaracıq və Öysüz kəndlərinin sakral maddi-mənəvi irsini qeyd etmək olar (mahalın Ağrıdağ nahiyəsinin (haylar adını dəyişib Amasiya qoyub) 27 kəndində bütünlüklə müsəlman-türk əhli yaşamışdır, 1950-cı illərədək). 1921-ci ilədək inzibati-ərazi vahidi kimi Qars vilayətinə aid olmuşdur. 1940-cı illərin sonunda Sultanabad (adını dəyişib Arğak etdilər), Daşabad kəndlərinin əhalisi oraya köçürüldükdən sonra bu kəndlərə ibtidai insan sürüsü-hay ailələri köçürüldü.
Araz çayından bir qədər (3-5 km) aralıda, Saqqızlı dağının ətəyində yerləşən, Sarıqamış kəndindən 10 km aralıdakı Güllübulaq kəndinin adı müqəddəs, hidro-teoloji məna kəsb etməklə ("suyun təmizliyi irfani-ruhsal duyğuların qida mənbəyidir" mənasında) "Külli-bulaq" sözündən yaranmışdır. Çünki, kəndin hüdudları çoxsaylı bulaq-çeşmələrlə əhatələnmişdir.
Bir el deyimində bildirilir ki, qonşu kəndlərin birində həyat yoldaşını Türkiyəyə, Sarıqamışa müalicəyə aparan kişi Güllübulaq kəndinin günbatanında (100 m kənarda) çay dərəsindən keçmək istəyəndə yağışa düşürlər. Məcbur olub bir neçə gün orada, kol-kos basmış zağada qalmalı olurlar və orada çağlayan bulağın suyundan içirlər. Xəstə qadın həmin bulağın suyundan şəfa tapır, o yer "Nigarın dərəsi" adlanırdı (dərədən axan kiçik, adsız çay 3-5 km-dən sonra ayrı-ayrı qollara qovuşub, Arpaçaya tökülürdü.
Bu hadisənin tarixi
XVIII əsrin sonlarına
aid edilir. 1890-cı illərdə
Saqqızlı dağının
döşündən saxsı
borularla kəndin ortasına 5 km məsafədən
su çəkən
"tat Həşimi"in (Əli Əhməd oğlu Həşimovun
(1924-1996) babası) şərəfinə
"Həşimin bulağı",
kəndin "Çataq
məhəlləsi"nə 1950-ci illərdə "Şahmuradın
dərəsi"ndən (Çaxmaq
kəndinə, şimala
tərəf 500-600 m aralıda)
"Dığırlı tayfası"nın
adamı Mahmud Məhərrəm
oğlunun (1905-1982) çəkdiyi
bulaq "Mahmudun bulağı" adlanırdı.
Kəndin ortasındakı
"Qırmızı bulaq"
1941-1945-ci illər müharibəsində
Şəhid olmuş Güllübulaqlıların şərəfinə
tikilmişdi (eni 2 m, hündürlüyü 5 m, qırmızı
tufdan), başqa bir bulağı isə 1928-ci ildə İbrahim kişi atını satıb inşa etdirmişdir ki, öləndən sonra ona "Rəhmət" oxusunlar.
Kəndin
ortasında ("Selmaq"deyilən
yerdə) Cümə məscidi XVIII əsrin sonunda inşa edilmişdir, bir mərtəbəli, 2-3 otaqdan
ibarət idi (ölçüsü 15 m x 30 m, hündürlüyü 6-7 m, üstü
daş örtüklü).
Məscidin həndəvərində,
hətta ona bitişik Seyid Əyyub Mirabdulla oğlunun (1920-1995), Tahir Vəli oğlu Cəfərovun (1933-2018), Məmmədbağır
Kərbəlayı Mustafa oğlu
Hüseynovun (1935), Abbas
Qurban oğlu Məmmədovun (1916-2012) evləri
yerləşirdi.
Bu məscidi 1970-ci illərdə
hay kilsəsi və sürüsü dağıtmaq-sökmək
istəyəndə camaat
ayağa qalxdı,
rayon Partiya Komitəsinin
I katibi Hüseyn Məmmədov buna imkan verməmişdi.
Güllübulaq kəndinin sakral-ruhani
ocaqları sırasında
iki seyid ocağının adı və məqamı xüsusilə xatırlanır:
-Seyid Muxtar ocağı və Seyid Mirabdulla ocağı.
Əslən Cənubi Azərbaycanın
Təbriz mahalından
köçən, tərəkəmə
Seyid Muxtarın ocağı kəndin quzeyində, "Çataq
məhəlləsi"nin yanında
idi, Ağanın bir mərtəbəli evində sonralar oğlu Seyid Ələkbər (1895-1943) və
onun ailəsi (oğulları Seyid Rza (1926-1995), Seyid Mirqasım (1932-2005)...) "ocağın
yiyəsi" olublar. Mahalın bütün kəndlərindən (Çaxmaq,
Mağaracıq, Oxçuoğlu,
Qaraçanta (1970-ci ildə
hay adını dəyişib
"Əzizbəyovkənd" etmişdilər), Təpəkənd,
Qarabulaq, Qaraməmmədli
(1918-ci ildə Qars vilayətindən bu kənddə hay sürüsü
məskunlaşdı, yerli
müsəlman-türk əhali
tədricən qovuldu və 1946-cı ildə Meğraşen adlandı)
... bu ocağa ziyarətə gəlirdilər.
Ümumilikdə, bu nahiyədə
1918-1920-ci ildən sonra
Qars vilayətindən
köçürülən haylar sürüsünün
məskunlaşdığı iki kənddə yerləşirdi - Daşkörpü
(100 ailənin 70-i müsəlman-türk
idi) və Sarıqamış kəndi
ilə həmsərhəd
olan Qaraməmmədlidə
( 30-a qədər hay ailəsi yaşayırdı).
Sərhəddə bitişik Çaxmaq kəndində bir hay qalırdı (qadın),
1988-ci ilədək.
ƏTRAFLI
live-legend.borjomi.
"Seyid Muxtar ocağı" həm də üst hissədəki kənd qəbirstanlığındakı qəbri üzərində
oğulları Seyid Rza və Seyid
Mirqasım tərəfindən
1970-ci ildə tikilmiş
döğrdkünc daş
gümbəz (eni-uzunluğu
5 m, hündürlüyü 4-5 m) də ziyarət edilirdi.
Bu kəndin qədim qəbirstanlığında bir
başdaşı vardı,
buynuzlu qoç təsvirli, 1972-ci ildə Güllübulaqdan quzey yönə, 10 km aralıdakı
Qaraməmmədli kəndinin
hayları o qəbir, sinə daşını (naxışlı, yazılı)
qarət edib aparmışdılar. Camaatın səyi
ilə həmin tarixi-dini maddi abidə geri qaytarıldı, korlaya bilməmişdilər.
Kəndin
dini mərasimlərində
ellikcə iştirak edənlər arasında nöhə-mərsiyə və
ağı deyənlər
az deyildi- Molla Ələkbər
(1897-1970), Molla Əlirza
(1903-1978), Molla Mahmud Məhəmməd
oğlu (1902-1975), Məşədi
Əlinin "qarası"
(1916-1996)...
Güllübulaq kəndinin dini-ruhani
mərasimlərinin keçirilməsi
və ənənələri
barədə Hüseynəli
Rəcəbov (1900-1978), Şaban
Həmidov (1905-1975), Ələsgər
Həmidov (1887-1971), Abdulla Yusifov
(1900-1972)... zəngin irsi
gələnəklər söyləmişlər.
Mahalın və nahiyənin
sakral-irfani təliminin,
dini dünyagörüşünün
formalaşmasında, nəsillərarası
ruhani mərasimlərinin
ötürülməsi, dini-nəzəri
izahında Güllübulaq
kəndinin din xadimlərinin
əməyi az
olmamışdır. Onlardan
XVII-XVIII əsrlərdə yaşamış Hacı Hümmət Məşədi
Əhməd oğlu, Xoy və Nəcəf
şəhərlərində 15 il dini təhsil
almış Axund İsmayıl Məşədi
Əhməd oğlu, Axund Hüseyn Məşədi Rza oğlu, Axund Abdulla Hacı Əli oğlu (gözəl-avazlı
səsi olub, qəsd edib batırıblar səsini),
Axund Məhəmməd
Məmmədhəsən oğlu
(1920-ci illərin sonunda
məcbur olub Türkiyənin Qars, Bolu vilayətlərində,
İstanbul şəhərində
yaşayıb, dini fəaliyyətini davam etdirib) .
1927-ci ilədək Güllübulaq
və Qars vilayətinin Qızıldaş
kəndləri arasında
sərbəst gediş-gəliş
olub.
Güllübulaq kəndinin qədim mədrəsəsi aşağı
məhəllədə, bir
mərtəbələri binada
yerləşirdi, 1920-ci ilədək
bu məqsədlə istifadə olunub.
1940-cı
ildə hay-daşnak quldurları kəndin ortasındakı "Qırmızı
bulağ"ın yanındakı
e.ə. IV-III əsrə
aid əski Alban məbədini
yerlə-yeksan edib yandırmışdılar, buradakı
qədim məzarlar
"Rum qəbirləri" adlanırdı. Yaşlı sakinlərin sözünə
görə o bulağın
suyu mülicəvi idi, kənddə xəstələnənə o bulağın
suyunu içmək məsləhət görülürdü.
Kəndin
qəbirstanlığında ətrafdakı (ən çox "Düzəngah
yeri"ndə) 3-4 daş
karxanasında kəsilən
(ölçüsü 20 sm
x 40 sm x 40 sm) qara-qırmızı laylardan
doğranan daşlardan
istifadə edirdilər.
Güllübulaq kəndinin axundu
İsmayıl Kərbəlayı
İskəndər oğlu
1938-ci ildə Gümrü
şəhər "Qala
daş" həbsxanasında
hayların əlindən
çörək-su almadığına
görə 55 yaşında
Şəhid olmuşdu,
bunu həmin həbsxanada işləyən
hay söyləmişdi 1960-cı illərdə.
Öysüz kəndi Türkiyə və Gürcüstan dövlət sərhəddi
yaxınlığında (2-3 km məsafədə), şimal-qərbb
tərəfə 25-30 km aralıda
da qağlıq meşə, meş-kol örtüyün qoyunda salınmışdır. Dağın döşündə,
kənd qəbirstanlığının
200-300 metrliyində qoşa,
bir-birinə söykək
baş daşları
(üstündə Ay-Ulduz
təsviri, Türkcə
yazı var idi) salınmış, ətrafına xırda ağ-qara daşlardandan qalağ yığılmışdır.
Buraya həmin
ölkəklərdən də
ziyarətə gələnlər
olurdu.
Mağarcıq kəndinin (Güllübulaq
kəndinin quzeyində,
10 km aralıda) dağ
ətəyi kolluğunda
"Seyid Abbas ocağı" da sakral-irfani məkan kimi mahalda niyyət
və ibadət edilirdi.
İbtidai insan-hay sürüsü qarışıq yaratdıqları və adını "erməni qriqoryan dini" təlimi qoyduqları etiqadı, məzhəbi şeytanla bir olmaqdan, onun diqtələrinə qəlbən rəğbət bəsləmələrindən (şeytan xislətli) və bu əməllərini "din pərdəsi" altında gizlətməkdən ibarətdir.
Minilliklər, yüzilliklər boyunca Şərqi Afrikada qəbilə-tayfa mərasimlərindən, Həbəş və Misir dövlətlərinin ali, hakim qüvvəyə malik sehrbazlarından, cadugərlərindən və sonralar Ərəbistan yarımadasında, Finikiya, Fələstin, Suriya, İsrail...ərazilərində məskunlaşdıqları dövrdə "Bibliya", "İncil" lövhü-məhzununun tələblərindən özləri üçün uyğunlaşdırılmış bir təlim, Assuriya, Urartu, iskit, Kimmer, Roma, Arsaklı, Bizans-İran, Sasani, Əməvi, Abbasi, bağrat, Səlcuqlu, Saktürklü, Moğol, Gürsüstan, Ağqoyunlu, Qaraqoyunlu, Səfəvilərin...dini məbədlərinin təbliğat-tədris vasitələrindən istifadə etməklə (professor Rafiq İmani (Qars şəhəri) "Unudulmuş tariximizin səhifələri" məqaləsi, "Respublika" qəzeti, 24-26 aprel 2020-ci il tarixli) dini-imanı məlum olmayan "maarifçi Qriqor"un adına bir yapma uydururlar, məzhəbi bilinməyən bir ünvandan yarışırlar.
Həyasızcasına dünyaya yaymışlar ki, xristianlığı ən qədim (301-ci ildə) qəbul edən xalq "erməni"lərdir.
Amma, bu hay sürüsünün ilahi dini-irfani, ruhsal-sakral dünyagörüşü duyğuları ilə heç bir üzvi bağlılığı yoxdur, özləri öz əməlləri ilə bunu sübut etməkdədir.
(Yazının hazırlanmasında həm də Qərbi Azərbaycanın Ağbaba mahalının Ağrıdağ nahiyəsinin Güllübulaq kənd sakini Seyid Təmraz Seyid Mirqasım oğlu Muxtarovun (1964) və Əhməd Məmməd oğlu Rzayevin (1964) məlumatlarından istifadə edilmişdir.)
Qismət Yunusoğlu,
Bakı
Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2020.- 27 noyabr.- 3 dekabr.-S.23