Keçmişdən gələcəyə
nə daşıyırıq?
Tariximizi
hissə-hissə öyrənib vahid hala gətirdikdə, ümumi nəticəyə
gəlmək olar ki, keçmişimiz gələcəkdən qabaqdadır,
keçmişimiz gələcəyimizə
işıq salan yol və tarixdir. Bu səbəbdən düşünürəm
ki, "tarix nədir" sualına aşağıdakı təsnifatda
cavab vermək olar:
Tarix ibrətdir; Tarix milli dəyərlərimizi
özündə daşıyan
zamandır; Tarix milli kimliyimizin meyarıdır; Tarix sevgimizin ölçüsüdür;
Tarix nədən
ibrətdir?
Tarix təkrar
olunur. Dövlətlər, onları idarə
edən sülalələr
dəyişir, hakimiyyət
zirvəsinə gedən
yollar ziqzaq olmasına baxmayaraq xalqların acıları,
sevincləri, insanların
yaşam tərzi, qonşulara, ətrafa münasibəti təkrar olunur.
Təsadüfi deyil ki, adi həyatda bir məsləhət almaq lazım gələndə deyirlər:
"Gərək bu məsələni filan ağsaqqaldan soruşaq, o dünyagörmüş adamdır" Bunu
elə-belə demirlər.
Təkrarlar tarixdə kifayət
qədərdir. Yetər ki,
keçmişdə baş
verənlərdən xəbərin
olsun və bunlardan düzgün nəticə çıxarasan.
Baxın,
XX əsrdə ermənilərlə
savaşımız və
münasibətimiz dörd
dəfə münaqişə
və müharibə səviyyəsində olub,
bundan ibrət almadığımız üçün
yüz il boyunca mənəvi təzyiqə və şiddətə məruz qalmışıq.
Erməni
kilsəsi terror təşkilatlarını
XIX əsrin sonlarında
yaratdıqdan sonra, XX əsrin əvvəllərində,
konkret olaraq 1905-1907-ci
illərdə münaqişə
və toqquşmalar birinci dəfə baş verdi. Türk və müsəlman kəndlərinin yandırılması,
yağmalanması, qarət
olunması, insanların
qaçqına çevrilməsi,
öldürülməsi adi
hala çevrilmişdi.
Xalq əzab çəkirdi, inləyirdi,
hadisələri qızışdıran,
alovun üstünə
yağ tökən
Çar Rusiyasından
imdad diləyirdi. Daşnaklar İrəvan, Naxçıvan,
Ordubad, Qarabağ, Gəncə, Bakı və Şirvanda yaşayan silahsız Azərbaycan türklərinə
qarşı vəhşiliklər
törədirdilər. Buna cavab olaraq
1905-ci ildə Əhməd
bəy Ağaoğlunun
rəhbərliyilə gizli
"Difai" təşkilatı
Bakıda yarandı və ilk bəyanatı sürətlə hər yerə yayıldı. Bəyannamədə
deyilirdi: "Mütəşəkkil
qüvvəyə malik,
eyni zamanda, yəni silahlarla, toplarla təchiz edilmiş Daşnak partiyası, bir tərəfdən silah gücünə bütün
erməniləri, digər
tərəfdən də
Qafqaz hökumətini
özünə tabe edib ən ümdə
məqsədlərinə nail olmağa çalışır.
Onların əsas məqsədləri
Qafqazda yaşayan bütün müsəlmanları
qırdıqdan sonra onların torpaqlarını
işğal etməkdir.
Ermənilər məqsədlərinə
nail olduqdan sonra fikirləri
Qafqazda erməni xalqları üçün
milli, müstəqil dövlət yaratmaqdır... Daşnak partiyası əmin
olsun ki, heç bir vaxt biz öz millətimizin bədbəxtliyi
üzərində erməni
millətinin xoşbəxtlik
qurmasına yol vermərik". Hökumətin
xalqı qorumaq fikri olmadığından
Difai partiyasının
yaradıcıları silahlı
dəstələr yaradıb
ermənilərə və
onlara dəstək verənlərə qarşı silahlı müqavimət göstərməyə
başladılar. Azərbaycanın ictimai-siyasi fikrinin formalaşmasında müstəsna
xidmətləri olan Əhməd bəy Ağaoğlu bölgələri
gəzməyə və
silahlı müqavimət
hərəkatı formalaşdırmağa
başladı. Təbii
ki, bu təşkilatın
ən böyük vuran əli və
düşünən beyni
ikinci paytaxt sayılan Gəncə şəhəri oldu.
Bu qədim şəhərdə
vətənsevər və
millətçilərin önündə
Ələkbər bəy
Rəfibəyov dayandı. Gəncənin
ən hörmətli və nüfuzlu ziyalıları Ələkbər
bəy və Ələsgər bəy Xasməmmədovlar, Həsən
bəy Ağayev, Şeyxülislam Axund Molla Pişnazzadə, müəllim Mirzə Məhəmməd Axundzadə,
müəllim Mirzə
Cavad və başqaları təşkilata
üzv oldular.
1905-1906-cı
illərdə Gəncədə
baş vermiş erməni-türk qarşıdurmasında
vəziyyətin türklərin
xeyrinə dəyişməsini
hiss edən Çar Rusiyasının Qafqazdakı
hökuməti onlara qarşı tədricən
yönəlməsini hiss etdikdə
gürcü bəyləri
vasitəsilə barışıq
yaratmağa çalışdı, çünki bu silahlı müqavimətə artıq
hökumətdən qaçaq
düşən üsyançılar
da qoşulurdu. Partiyanın qeydiyyatı olmasa da, möhürü vardı və hökumət bu möhürü gətirənə
əlli min qızıl
rubl vəd etmişdi.
Təşkilatın rəhbərliyi tərəfindən
aparılan əməliyyatlar
nəticəsində Qarabağ,
Gəncə, Bakı və Şamaxı bölgələrində üstünlük
Difaiçilərin tərəfinə
keçdi.
Vəziyyətin belə vəziyyətə
gəlib çıxmasını
hiss edən ermənilər
barışmağa məcbur
oldular və ara 1918-ci ilə
qədər sakitləşdi,
baxmayaraq ki, aradakı bu illər ərzində kiçik toqquşmalar və qarşıdurmalar baş verirdi.
Əgər fikir verdinizsə, Difai partiyasının ilk verdiyi bəyanatda deyilirdi ki, ermənilər
Qafqazda özlərinin
milli dövlətini yaratmaq istəyirlər, yəni müsəlman və türkləri qırmaqla, bu torpaqdan qovmaqla bunu həyata keçirmək arzusundadırlar.
Bu çox ciddi siqnal idi. Bu siqnal bizi ayıltmalı,
işimizi düz qurmalı idik. Çünki ermənilərin
Qafqaza kütləvi
gəlişi və bu torpaqlarda, yəni İrəvanda, Qarabağda, Naxçıvanda,
Bakıda, demək olar ki, Azərbaycanın
hər yerində məskunlaşması 1828-ci il Qacar (tarixdə İran yazılır) - Rus müharibəsinə təsadüf
edir. Belə ki, Türkmənçay
müqaviləsinə görə
Qacar dövlətində
yaşayan ermənilər
rusların işğal
etdiyi Azərbaycanın
ən münbit torpaqlarına köçürülür,
hətta buna görə də köç edən ailələrə pul təzminatı verilirdi.
Bu Çar Rusiyasının
gələcəyi üçün
düşünülmüş addımı idi. Burada həmişəlik mövcud
olmaq üçün
yeritdiyi geosiyasət əsas məqsədlərdən
olmaqla yanaşı, həm də geoiqtisadiyyat önəmli rol oynayırdı.
Çox
vacib olan bir
hadisəni yadınıza
salım. Bu fakt
dövlət televiziya
arxivlərində indi
də var. 1978-ci ildə
Qarabağda yaşayan
ermənilər bu ərazilərdə məskunlaşmanın
150 illiyinə həsr
olunmuş tədbirlər
keçirmiş və
Qarabağda xatirə lövhəsi basdırmışdılar.
Daha bir fakt isə daha təsiredicidir. Belə ki, Çar Rusiyası Güney Qafqazı işğal etməyə başlayanda ilk olaraq XVIII əsrin sonunda gürcü çarı ilə Rusiya ilə birləşmək haqqında müqavilə bağladı. Daha sonra XIX əsrin əvvəllərində belə bir müqavilə Dərbənd xanlığı və Qarabağ xanı İbrahimxəlil xanla bağlandı. Bu məşhur Kürəkçay müqaviləsi indi də arxivlərdə mövcuddur. Ancaq Çar Rusiyası Qafqazda heç bir erməni ilə müqavilə bağlamadı, çünki bu ərazilərdə ermənilərin nə bəylikləri, nə də xanlıqları vardı. Müqavilə vahid inzibati əraziyə görə bağlanırdı.
Ardı var
Yunus
Oğuz
Olaylar.-
2020.- 25-27 yanvar.- S.25-27.