Səfəvilər
dövründə hürufilik və nöqtəvilik
Sürurinin divanı günü- müzədək gəlib çatsa da, öncə də qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycanda tədqiqatdan kənarda qalmışdır. Göründüyü kimi, qızılbaşlıq hərəkatının tərkib hissələri və ünsürlərindən olan hürufilik Səfəvi deyil, Osmanlı imperiyasında özünə əlverişli və münbit zəmin tapdı və yayıldı. Burada yazıya alınan çoxsaylı əsərlərdə hürufilik ideyalarının ifadəsi və təbliği bu dediklərimizi təsdiqləyir. Bəzi hürufi şairlərin artıq Şah İsmayılın sağlığında Anadoluya üz tutması və bu təlimin
nümayəndələrinin Osmanlı
torpaqlarında fəallığı ənənəvi təsəvvürlərdən
fərqli qənaətlər yaradır. Belə ki, bir çox
tədqiqatçılar Osmanlı imperiyası sərhədləri
daxilində batini hərəkatların fəaliyyə-
tini, o cümlədən
hürufilik ideyalarının təbliğini
Səfəvilərin siyasətinin nəticəsi sayırlar. Halbuki bu təlimin nümayəndələrinin hələ
Şah İsmayıl dövründə
Osmanlı torpaqlarına gedişi, bu gedişin məcburi və
ya könüllü
olmasından asılı olmayaraq orada məskunlaşması, sonrakı Səfəvi
hökmdarları dövründə onların Azərbaycan və
İranda fəaliyyəti barədə qaynaqlarda bəhs edilməməsi
və Səfəvilər dövlətinin sərhədləri
daxilində təriqətlərin fəaliyyətinin məhdudlaşdırılması
bu iddiaların yenidən nəzərdən
keçirilməsi, Səfəvilər dövləti və Anadoluda batini hərəkatların
münasibətindəki yaxınlığın və
qarşılıqlı təsirin zaman və
məkan sərhədlərinin müəyyənləşdirilməsi
zərurətini yaradır. Hürufiliyin İran torpaqlarında
mövcudiyyət biçimini izlədikcə,
ümumiyyətlə, bu təlimin fəaliyyətinin
ziqzaqvariliyi diqqəti çəkir:
özünəqədərki batini cərəyanların
bir sıra cəhətlərini ehtiva edən hürufilik uyğun və münbit
şərait yarandıqda üzə çıxıb
açıq fəaliyyətə başlamış və
şərait açıq fəaliyyət üçün
uyğun olmadıqda qeyri-leqallığa üstünlük vermişdir.
Hürufilərin Qaraqoyunlular
dövründə açıq fəaliyyəti, Cahanşah dövründəki qətliamdan
sonrakı böyük bir
zaman fasiləsindən sonra
- Şah İsmayılın hakimiyyəti
dövründə təkrar üzə çıxması və
gənc hökmdarı dəstəkləməsi bu deyilənləri təsdiqləyir. Görünür, Ağqoyunlu
dövründə uyğun zaman yetişənədək İranda
gizli olaraq
görüşlərini yayan və qoruyan hürufilər Şah
İsmayılı hakimiyyətə gətirmək üçün açıq fəaliyyətə
keçmişlər. Bu hürufilərin bir qismi Səfəvilərin
gənc rəhbərini Türkiyədən müşayiət
edərək gələnlər arasında da
ola bilərdi. Başqa sözlə, ehtimal şəklində belə söyləmək
olar: Şah
İsmayılın çevrəsindəki hürufi
şairlərin və ümumiyyətlə, hürufi
zümrələrin bir qismi
Anadoludan Şah
İsmayılı müşayiət edərək İrana gəlmiş35, digər qismi isə İranda gizli olaraq
görüşlərini yayan və qoruyan hürufilər olmuşdur.
Tə- əssüf ki, Şah
İsmayılın çevrəsindəki hürufilərin coğrafi mənsubiyyətini məlum tarixi qaynaqlara istinadən
təyin etmək çətindir. Lakin Şah
İsmayılı dəstəkləyən zümrələrin
batini görüşlərin daşı-
yıcıları olması, hürufiliyin
bu fikri axınlardan biri olması, şahın açıq bir şəkildə hürufi
şeyxlərini tərənnümü, onların
görüşlərinə dərindən bələdliyi,
sarayında hürufi şairlərin yer alması, hətta məliküş-şüəranın
(Həbibi) belə hürufi əqidəli
şair sayılması, hürufilik
təlimi mənsublarının Çaldıran
döyüşündə iştirakı bu
münasibətlərin tarixi keçmişi olması qənaətini
yaradır. Nəhayət, Şah
İsmayıl və hürufilər bəhsini
yekunlaşdırarkən bunu da qeyd etməliyik ki, bu Səfəvi
hökmdarının sağlığında -
Çaldıran döyüşündən sonra
hürufi şairlərin taleyi
müxtəlif səbəblərdən Osmanlılarla
bağlanır və onların bir qismi, artıq qeyd etdiyimiz kimi,
yaranmış siyasi durumun
nəticəsində Anadoluya məcburi və
ya könüllü
gedişindən asılı olmayaraq, orada məskunlaşır. Bu zümrəyə Səfəvilərin
marağı itdikdən sonra isə İranda qalan hürufilərin
gizli fəaliyyətə keçərək,
görüşlərini qoruduğunu ehtimal edirik. Çünki bu torpaqlarda özəyi qorunan
hürufiliyin bəzi görüşləri
sonralar Səfəvi Şah
Abbasın dövründə nöqtəvilikdə üzə çıxdı və hürufiliyin
fikri zəmini bu təlimin
yaranmasına əsas təşkil etdi. Şah Abbasın dövründə nöqtəvilərin
kütləvi qırğınından sonra
bu təlimin təmsilçiləri aktiv fəaliyyət səhnəsindən
çəkildilər 36 , böyük
fasilədən sonra isə hürufilik və nöqtəvilik
düşüncəsi yeni biçimdə
- babilik və bəhailiyin tərkibində
üzə çıxdı. Son iki təriqətin ciddi təqib
olunmasına baxmayaraq, XIX və XXe yüzilliklərdə Makuda
qaraqoyunluların (41; 10, s.
371-430), İranın bir sıra məntəqələrində
digər əhli-həqlərin37 görüşlərində
bu təlimlər fikir
həyatını davam etdirdi.
2. Səfəvilər və nöqtəvilər:
siyasi-məzhəbi maraq
ayrılığı Ümumiyyətlə, hürufilərin siyasi mübarizə tarixini
araşdırmamız nəticəsində belə bir qənaətə gəldik ki,
bu təlimin nümayəndələrinin siyasi gücə yiyələnmə niyyəti
hər zaman müəyyən bir iqtidar sahibinin
himayəsində gerçəkləşmişdir və
onların müstəqil hakimiyyət istəyi açıq və
konkret bir biçimdə
görünmür. Bununla
belə, istər Qaraqoyunlular, istərsə
də Teymurilər tərəfindən onlara
qarşı hakimiyyət çevrilişi
iddiasında olma ittihamı irəli sürülmüşdür. Hürufilərin
belə bir gizli istəyi
əslində mümkün idi və bu, batinilərin mehdi haqqındakı təsəvvürlərindən
qaynaqlanırdı. Mehdinin zühuru
anlayışı altında kütləvi iğtişaşlar
və sosial ədalətin bərpası
niyyəti ilə mövcud hakimiyyətin dəyişdirilməsi
nəzərdə tutulduğundan
hürufilərin belə bir
iddiasının ola biləcəyi dü- şünülürdü.
Belə bir niyyət Şah
İsmayılın dövründə hürufilərin, I Şah Abbasın dövründə isə
nöqtəvilərin görüşlərində daha ön plana
çıxdı. Adı bir sıra üsyanlarla əlaqələndirilsə
də, hürufiliyin siyasi
fəaliyyət və mücadilə tarixindən onların
niyyətlərinin çox zaman öncədən bilinərək
qarşısının alındığı qənaəti hasil olur. Hürufiliklə
bəzi ortaq cəhətlərə malik olan və bu təlimlə əlaqəli fikri
cərəyanlardan birinin də nöqtəvilik
olması məlumdur. Fəzlullahın xəlifəsi olduğu bildirilən Mahmud
Pasixani tərəfindən bünövrəsi
qoyulan nöqtəvilik bir
sıra görüşlərini hürufilikdən əxz etmişdir. Bu təlimin mürşidinin bəzi mülahizələrində
daha artıq ifrata
varması (bu barədə bax:
19, s. 566-567) müşahidə olunur. Hürufilik tarixdə
daha çox üsyankar və iğtişaşçı bir cərəyan kimi
tanınsa da, onun
müəyyən anlamda xələfi olan nöqtəviliyin ilk üsyan təşəbbüsü I Şah Abbasın dövrünə təsadüf
edir. Amma Cahanşah dövründə
hürufilərin məruz qaldığı uğursuzluğa
bu dəfə nöqtəvilər düçar olurlar. Şah Səfi dövründə daha bir üsyan
cəhdinə baxmayaraq, Səfəvi-nöqtəvi
qarşıdurması daha çox
I Şah Abbas və bu dövrdə nöqtəvilərin mürşidi olan Dərviş
Xosrov Qəzvininin adı ilə
bağlıdır. Maraqlıdır ki, I Şah Abbasın taxta
çıxmasından bir neçə il öncə nöqtəvi olaraq
fəaliyyətə başlayan Dərviş
Xosrov38 daha əvvəl qələndəri
olmuşdur. Artıq qeyd etdiyimiz kimi, XVI yüzillikdə qələndərilikdə
hürufilik görüşləri sintez şəklində yer
alırdı. Bununla belə, Dərviş
Xosrovun təbliğ etdiyi
nöqtəviliyin sinkretik
görüşlər üzərində deyil,
hürufiliyin daha ilkin fikri zəmini üzərində
qurulması bu düşüncələrin
birbaşa hürufilikdən
alınması təsəvvürünü yaradır. Dərviş
Xosrovun bioqrafiyasından məlum olan bəzi detallarda da hürufiliyin mürşidinin ya- şam tərzinə bənzərlik görmək
mümkündür. Belə ki, Dərviş Xosrovun da Fəzlullah kimi uzun müddət məsciddə oturaraq öz
ideyalarını təbliğ etdiyini görürük. Dərviş Xosrovun ayrıca təriqət mərkəzinin
rəhbəri olmasına baxmayaraq, onun da XV yüzilliyin
birinci yarısındakı bir çox hürufi kimi "dərviş"
adlandırılması diqqətimizi çəkdi. Şəxsiyyəti
və görüşləri nə qədər mənfi planda təqdim olunsa da, ona aid
tarixi faktlardan dini biliklərinin mükəmməl
olması qənaəti hasil olur. Şeyx Bədrəddin
və Fəzlullahın nəvəsi Əmir Nurullah
kimi şah
qarşısında üləma ilə mübahisədə Dərviş
Xosrovun üstün gəlməsi
(bax: 42, s. 473-474) mühüm bir göstəricidir.
Sonda hökmdar onun görüşlərində şəriətə
zidd heç nə görmür. Bu cəhət
isə nöqtəvi şeyxinin dini elmlərə kifayət qədər, həm
də dərindən bələd olduğunu
göstərir. Ardıclıları ilk
öncə İranda gözə dəyən
bu təlim, qənaətimizcə, hürufiliyin bir qolundan törə- mişdir.
Belə ki, tənasüxə
inanan və namaza təklif
qalmadığını iddia edən bir qrup hürufi
(bu barədə bax: 24,
s. 80, 81, 83-85, 86, 88, 91), ehtimal
ki, zamanla nöqtəviliyin
zəminini yaratdı. Bir sıra əsərlərdən
bu da bəlli olur ki, İranda
bəzən "nöqtəvilər" deyilərkən
hürufilər nəzərdə tutulmuşdur:
دیباچه پیکرش نشد
حرف پذیر گر نقطویانش
بپرسند رواست
(sitat: 46, s. 152) (Onun yüzünün
yazısını39 hərflə 40 (vəsf etmək) mümkün deyil, Onu nöqtəvilərdən soruşmaq
uyğundur). Nöqtəviliyin təmsilçiləri
ilə I Şah Abbasın münasibətinin
diqqətlə təhlili maraqlı nəticələrə gətirdi.
"Aləmarayi-Abbasi" müəllifi İsgəndər
bəy Türkmanın (Münşi) qeyd etdiyi kimi,
I Şah Abbas nöqtəvi
böyüklərindən Dərviş Xosrovun
yerləşdiyi təkyəyə aradabir
gedərək, söhbətlərində iştirak
edirdi.41 Təbiət etibarilə təmkinli olan
Dərviş Xosrov deyil,
onun
müridlərindən olan Yusif
Tərkeşduz42 və Dərviş Kiçik
Qələndər böyük iddialarda olduqlarını açıq söylədiyi
üçün Şah
Abbas həqiqəti anlayır, narahat olur və onların
həbs olunması əmrini verir. (bax: 42, s. 474) Dərviş
Xosrovun hələ Şah
Abbasın taxt-taca sahib olmasından bir neçə il əvvəl
nöqtəvi olaraq fəaliyyətə
başlaması43, bu işdən çəkindirilməsi,
bir ara dini
elmləri öyrənməklə məşğul olması, Şah Abbasın taxta
çıxmasından etibarən tədriclə yenidən
nöqtəviliyə dönməsi və nəhayət, bu Sə- fəvi
hökmdarının cülusunun44 VII ilində onun
bir sıra müridi
ilə həbs olunması hadisəsi (bu
barədə bax: 42, s.
474) həm onun uzun
müddət nöqtəvi olaraq fəaliyyət
göstərməsi, bu illər ərzində
çox sayda tərəfdar
toplaya biləcəyi, həm də
nöqtəvilərlə Şah
Abbasın əlaqəsinin uzun müddət
davam etməsi qənaətini yaranır.
Nöqtəvilərin nəyi açıq söylədiyi və
aşkara çıxması ilə
şahı onlara qarşı çevirən
və hiddətləndirən səbəbin nə olduğu "Aləmarayi-Abbasi"dən bəlli
olmur. Amma bu təlimin mehdilik
etiqadı və minillik dövr
anlayışına istinad edərək, gizli niyyətin məhz qiyam
olduğunu ehtimal etmək
olar.
Olaylar.-
2020.- 28-29 yanvar.- S.15.