İbtidai insan-hay sürüsünün
etno-biogenetik və morfoloji xüsusiyyətləri, psixotarixi
amil... (II məqalə)
Vedibasar mahalının
"yüz evli" Türk-Müsəlman Qaralar kəndinə
1920-ci, 1952-ci və 1975-ci illərdə Türkiyə Cumhuriyyətindən,
Cənubi Azərbaycandan, Suriyadan, Yunanıstandan... hay
sürüsünün köçürülməsi nəticəsində
1980-ci illərdə artıq bu kənddə 450 evdə onlar
yaşayıb. 1988-ci ildə bu təsərrüfatın
üzüm bağlarında yaz budama işləri aparılarkən
10-11 yaşlı "erməni" dığası
(Qarabağdan köçən cəmi bir hay ailəsini vələdi)
gəlib budanmış tənəklərdən şələ
tutub aparan zaman bağın başında durub üzünü
işləyənlərə tutub dedi:
- Mənim əlimə Türk düşsə
başını kəsib dərisini tuluq edib bu dirəklərə
keçirəcəm...
(həmin hadisənin şahidi, Qaralar kənd
sakini Bəhmən Həmzə oğlu Əkbərovun (1933)
söhbətindən).
Hay kahinlərinin, cadugərlərinin,
sehrbazlarının və kilsəsinin
başçılığı ilə Şərqi Afrikadan-Cənubi
Qafqaz, Balkan-Anadolu yarımadaları arası ərazilər-məkanlar
üzrə e.ə. II-I minilliklərdə
paylanmış ibtidai insan-hay sürüsünün təbii,
genetik-instinkt davranışları (bioloji genetik, fizioloji ruh,
dil-davranış təzahürləri) təbii yolla irsi-irqi təməlləri
ilə tənzimlənsə də, sosial-ictimai həyat-davranış
tərzi, idarəedilməsi isə I minillikdə hay kilsəsinin
(ilkin mərhələdə Misir-Həbəş kahinlərinin, cadugərlərinin təlimləri əsasında...)
hökmü ilə aparılmışdır. Hay kilsəsi
bu toplumun etnomilli, biogenetik irsinin toparlanması və
"xüsusi kod" altında idarə edilməsində başlıca
rol oynamışdır. Cünki həmin dövrdə cadugər-kahin
təlimləri güclü hökmə malik idi. Bu baxımdan təbii mühit amilinin və hay kilsəsinin
avtoritar təsirinin hay sürüsünün irsi-genetik
stukturunda nəzərə çarpan əsas etnomilli fiziolojo təcəssümünün
(nifrət hissi, qisasçılıq istəyi, dini, siyasi,
ictimai, sosial-iqtisadi, hərbi... təxribatçılıq,
milli-etnik düşmənçilik, təbii
mühit vərdişlərinin davranış-həyat tərzinə
çevrilməsi...) minilliklərlə dəyişilməmişdir.
Şərqi Afrikadan bölgə
üzrə təbii məskunlaşma ocaqlarına (Ağ və
Mavi Nil çaylarının vadilərinə,
Qırmızı dənizin qərb sahillərinə...)
köç edən hay sürüsünün
etnopsixoloji-genetik durumu daha da kəskinləşmiş, təbiətə-cəmiyyətə
nifrət hissi güclənmiş, eramızın I
minilliyində bu nifrət regionun ən güclü və
qüdrətli əhalisinə qarşı-Türk-Oğuz
xalqlarına yönləndirilmişdir.
Dini amilin hay sürüsünə təsiri
güclü olduğu üçün bu dəyişilməz
düşmən münasibət ümumilikdə
Türk-Müsəlman xalq(lar)ına qaşı münasibətdə
daha aydın görünür.
Dünya sivilizasiyasının bir
neçə mərhələsini yaşayan yuxarıda adı
çəkilən təbii-coğrafi ərazilərdə məskunlaşmış
hay sürüsünün şüurunda, həyat tərzində,
ictimai-siyasi münasibətlərində...dəyişikliyin
baş verməməsi, etno-bioloji, etnopsixoloji genetik təzahürlərinin
(qan daşıyıcılığının) bioloji-fizioloji
təkamül mərhələsindən kənarda qalması nədən
qaynaqlanır?
Fikrimizi nümunələrlə ifadə etməyə
çalışaq. Dünyanın daimi yaşayış
coğrafi meqaərazilərinin beş qitəsində, müvəqqəti
məskunu olan bir qitəsində hay sürüsünün
üzvlərinə (təqribən 10 milyina yaxın) rast gəlinir,
ya çox sayda, ya az sayda. Bu qitələrdə
inkişaf etmiş ölkələrdə (Qərbi Avropa
ölkələrində, ABŞ, Kanada, Şərqi və Cənub-Şərqi
Asiya ölkələrində, Avstraliya İttifaqında, Yeni
Zelandiya), Asiya və Afrika respublikalarında, Türk-Müsəlman
dünyası dövlətlərində... hay toplumu müxtəlif
həyat şəraitində yaşayır, sosial-ictimai səviyyələrinə görə fərqlənir, təhsil-mövqe
yükünə görə tanınanları (müxtəlif
sahələr üzrə) kifayət qədərdir, amma
hamısının düçüncə, genetik-irsi və
qan yaddaşının Türk-Müsəlman dünyasına
qarşı nifrəti (forma müxtəlifliyi olsa da, məzmunca oxşar), pərdələnmiş mürtəce
əməlləri eynidir.Tarixi nümunə kimi 1918-1920-ci illərdə
Azərbaycan xalqına qarşı Şamaxı,
Naxşıvan, Zəngəzur və Qazax qəzalarında hay
kilsəsi tərəfindən törədilən
soyqırım-qətliam faciələrinin eyniliyi, "dəsti-xətti"nin
dəyişilməzliyidir:
-Şamaxı Cümə məscidində,
Qobustan nahiyəsinin "Qarabulaq dərəsi"ndə,
G(ü)ecalan nahiyəsində Oxçu kəndində, Ordubad
nahiyəsində Yuxarı Əylis kəndində,
Göyçə gölünün yaxınlığında,
Basarkeşər nahiyəsində Böyük Məzrə kəndində...
hay kilsəsi barışıq adı ilə dinc
Türk-Müsəlman əhalisini aldadaraq bir yerə (məscidə,
iri tikiliyə, dağarası çökəkliyə...)
yığaraq hanısını (500-2000 nəfər sayda)
diri-diri yandırmışlar...Həmin coğrafi məkanlar
bir-birindən bir neçə yüz kilomertlərlə
aralıdır, amma faciələr eyni vaxtda baş
vermişdir.
Sülhpərvər xalqımızın bu faciə
səhifələri hay xislətinin eyni ana südündən
qidalanmış gen-irs dəyişilməzliyini (dəyişilməyəcəyini)
bir daha sübut edir. Bu yerdə amerikalı tarixçi-psixoloq
Llyod de Mozun (1931-2020) "Psixotarix" kitabında (Rostov şəhəri,
2000, 512 səhifə) fərdin-toplumun etnopsixoloji durumunun tsikləri
sırasında xüsusi yer verdiyi-fetal amilin- nəticəyə
hay sürüsünün timsalında nəzər yetirmək
vacibdir.
Dünyada həm də yeganə
Psixotarix İnstitutunun yaradıcısı və rəhbəri
olan L.Mozun elmi-nəzəri vəpsixoloji tədqiqat nəticəsinə
görə ana bətnində dölün inkişafı
zamanı bioloji, psixoloji, ekomühit təbəddülatının-gərginliyinin
davamlı səciyyə daşıması körpənin
bioloji strukturunu təmin edir, fərd və
ictimai toplum xəttini müəyyən edir. İbtidai insan-hay
sürüsünün Ana xəttinin irsi-gen
dominantlığının bioloji-ekoloji təbəddülat mərhələlərini
(dölün dəyişilməz genetik irsinə təsir edən)
isə aşağıdakı kimi təsnif etmək olar:
-Şərqi Afrika təbii mühitinin cəngəllik
mühiti, quru səhra və çay vadilərinin fəsli və
təbii proseslərinin kəskin təzadları;
-Tana gölü, Omo və Nil çayları
hövzəsində Həbəş-Misir kahinlərinin, cadugərlərinin
keçirdikləri mərasimlərin protohay qəbilə-tayfa
toplumunda yaratdığı etnopsixoloji durum;
-e.ə.II minilliklərdə Həbəş
dağlıq yaylasının qəbilə-tayfa icmaları
arasındakı qəbilələrarası, e.ə.I minillikdə
Misir-Yunan müharibələrinin fasiləsiz aparılması,
davamlı psixogərginlik hay sürüsünün ana xəttinin
etnopsixoloji, gen-irsi özəlliyini
formalaşdırmışdır;
-e.ə. I və e. I minilliklərində hay
sürüsünün məhəlli, bölgə və
regional miqrasiyası ana qolunun psixogərginliyini
artırmış, fərqli ekosistemlərə
uyğunlaşma mərhələsi də təsirsiz
ötüşməmişdir;
-e.ə.II-e.II minilliklər dövründə
dünya sivilizasiya ocaqlarının (Misir, Yunan, Avropa, Yaxın
Şərq, Qafqaz...) hay sürüsünün etnomilli və
ictimai şüur səviyyəsinə təsir etməməsi;
-bütün dövrlərdə hay kilsəsinə
başçılıq edən keşişlərin mürtəce,
dinsiz əməlləri;
-hay sürüsünün xəyanət əməlləri;
-müəyyən məqsədə çatmaq
üçün yaşadıqları etnopsixoloji və
fizioloji durumları;
-tutduğu mövqedən, ictimai-sosial səviyyəsindən,
yaşından, cinsindən, dil fərqindən,
yaşadığı ölkədən, vicdan
azadlığından asılı olmayaraq eyni "erməni"
xislətinə malik olmaları;
Növbəti bir nümunə:
-Hay kilsəsi Türk-Müsəlman
dövlətləri daxilində uzun müddətli, uzaq hədəfli
məkrli, mürtəce niyyətlərini-əməllərini
həyata keçirmək üçün ilk növbədə
həmin məkanlarda kilsə inşasına başlayır,
hay-daşnak təlimlərinin, məqsədlərinin
icrası naminə yaş qrupları üzrə hay icmaları
yaradır və onları idarə edirlər. Bu addımın
atılmasında əsas məqsəd "din pərdəsi"
altında dindənkənar-dinsiz fəaliyyətlərindən
diqqəti yayındırmaqdır. Əslində hay kilsəsi
dindən kənar bir icma birliyidir.
İbtidai insan-hay
sürüsünün etnopsixoloji stukturunda Türk-Müsəlman
dünyasına qarşı nifrətinin yaranmasının,
formalaşmasının genetik təməlində təbii
mühit və Ana-qan xətti ilə yanaşı digər
amillərin də təsiri nəzərə alınır.
İlk növbədə nifrət hissinin
güclənməsi naminə qəbilə-tayfa
qarşıdurmalarında uşaqların-kiçik
yaşlıların iştirakının təmin edilməsi,
ana xətti üzrə başlıca məqsəddir. Protohay
sürüsünün (tiqran, tiqr, tiqrau, hayasa...)
qadınları Şərqi Afrikada, Somali və Misir ərazilərində
qəbilə savaşlarına uşaqları da göndərmişlər,
qan-qorxu hissinin yox olması üçün, əksinə nifrət
hissinin güclənməsi üçün.
Amma, Türk-Müsəlman analarının
körpələrə, cocuqlara Ana südü ilə
yanaşı dini-irfanı tapşırması, nəsihəti,
öyüdü, udumu...tamam fərqlidir. Basarkeşər
nahiyəsinin Nərimanlı kənd (1936-cı ilədək
Hüseynquluağalı adlanıb) sakini Güləsər Məhəmməd
qızı (1883-1968) bələkdə olan körpələrin
qulağına həmişə "Qurani-Kərim"dən
ayələr oxuyardı ki, uşağın beyninə
şeytanı hisslər yaxın düşməsin.
İbtidai insan-hay sürüsünün
psixoloji tarixini (etnopsixoloji formalaşma mərhələsini)
aşağıdakı dövrlərlə səciyyələndirmək
olar:
-uşaqlıq-yeniyetməlikdə ana xəttinin
biogenetik üstünlüyü;
-siyasi-hərbi mühitin,
qarşıdurmaların arasıkəsilməzliyi, ziddiyətləri-kəskinləşməsi;
-kilsə ideologiyasının terror üsulu və
fəaliyyətinin güclənməsi;
Göründüyü kimi, hay
sürüsünün özəl etno-biogenetik və morfoloji
xüsusiyyətləri, etnopsixoloji instinktləri zaman-zaman
keçirilən mərhələlərdə dəyişilməzliyə
məhkum olduğu şəksiz bəllidir. Bu dəyişilməzlik
onların milli-irqi irsidir.
Ayrıca fərdin, toplum halda
xalqın psixoirsinin genetik irs davamlılığı istiqamətində
keçən əsr ərzində dünyanın görkəmli
tarixçi-psixoloq alimləri (E.Fromm, 1900-1980,
"Azadlıqdan qaçış" (1941),"
İnsanın təbiəti" (1968) əsərləri;
V.Rayx, 1897-1957, "Kütlənin psixologiyası və
faşizm"(1933) kitabı; Q.S.Holl,
1844-1924, "Bir topa qumun tarixi" (1925) nəşri...) tərəfindən
aparımış tədqiqatlar da sübut etmişdir ki, hay
şüurunun formalaşması təbii mühit və ana xəttindən
asılı olaraq bioloji sturtura çevrilmişdir.
Fərd, qəbilə-tayfa, xalq
olaraq hay sürüsünün etnomilli gen struktunun
formalaşmasında, psixotarixi mərhələlərində
təbii mühit və Ana xəttinin təsiri ilə
yanaşı qarşılıqlı təmasda olduğu
etnobirliklər də təsirsiz ötüşməyib.
Bu barədə digər yazıda...
(Yazının
hazırlanmasında həm də Qərbi Azərbaycanın
Göyçə mahalının Basarkeçər nahiyəsinin
Nərimanlı kənd sakini Yusif Məhərrəm oğlu
Yusifovun (1947), Qafan nahiyəsinin Müsəlləm kənd
sakini Yusif Imran oğlu Muxtarovun (1941) məlumatlarından
istifadə edilmişdir.)
Olaylar.-
2021.- 13-19 avqust.- S.13.