"Qadın
alim, qadın müəllim, qadın şair və s. kimi
bölgülər yersiz görünür. Mənə görə..."
SƏADƏT Şıxıyeva: "İmla xətası
ilə yazan, mənsub olduğu ləhcədən
asılı, ədəbi danışıq normalarını
gözləyə bilməyən bir insanı beynəlxalq səviyyəyə
çıxarmaq da Azərbaycan elminə nüfuz qazandıra
bilməz."
Müsahibimiz AMEA Şərqşünaslıq
İnstitutunun əməkdaşı, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Səadət Şıxıyevadır. Səadət
xanımla gündəmdə olan əsas problemlər
haqqında söhbət etdik.
- Səadət xanım, ölkəmizdə
baş verən prosesləri yaxından izləyə
bilirsinizmi? Gündəmdə olan hansı mövzu sizi
içdən narahat edir və bunun səbəbi nədir?
- Açığı, tədqiqatla
yanaşı tədrislə də məşğul
olduğumdan hər hansı bir sahəni ardıcıllıqla
izləmək çətin olur. Ümumi baxış
bucağından dəyərləndirməyə gəldikdə
isə son dövrlərdə ölkəmizdə bəzi
sferalarda nəzərə çarpan yenilənmələr,
dirçəliş bir vətəndaş kimi məni də
fərəhləndirir. Xüsusilə, Azərbaycana
qələbə sevincini yaşadan müzəffər ordumuzun
işğaldan azad etdiyi torpaqlarımızda gedən
kiçik və ya böyük olmasından asılı
olmayaraq, hər bir quruculuq işi və çeşidli tədbirlərin
təşkilini böyük maraq hissi izləyirəm.
İnşallah, orada universitet və elmi mərkəzlərin
açıldığını, onların elmi fəaliyyətinə
dair xəbərləri eşitmək də nəsibimiz olar. Xüsusilə, Qarabağ və Zəngəzurun
adını daşıyacaq müstəqil və ya filial səciyyəli
olmasından asılı olmayaraq, elmi mərkəzlərinin
açılışını biz elm və təhsil sahəsinin
insanları böyük bir həyəcanla gözləyir və
arzu edirik. Yeri gəlmişkən,
Qarabağda bu bölgənin adının daşıyaraq
AMEA-nın filialı olacaq elmi mərkəzin
açılışı mənim, Zəngəzurda isə bu
bölgənin adını daşıyacaq AMEA-nın
filialının açılışı ideyası tədqiqatçı
alim və yazıçı Səfa Qarayevin dilə gətirdiyi
arzulardandır. Bu, ölkəmizdə gedən proseslərin
gedişatının nəticəsi kimi gələcəkdə
olmasını dilədiyim məsələlərdən bir
qismidir. Narahat edən, düşündürən
məsələlərə gəldikdə isə bu
başlıca olaraq təhsil və elm sahəsində,
xüsusilə, sonuncuda islahatların olduqca ləng
aparılması, təhsilin pillələri arasında
koordinasiyanın zəifliyi, tədqiqat ilə tədrisin təcrid
olunmuş şəkildə fəaliyyətidir.
- Sizi narahat edən bu mövzunun həllini nədə
görürsünüz?
- Düşünürəm ki, elm sahəsində
sağlam mühitin yaradılması üçün effektiv tədbirlər
həyata keçirilməli, müəyyən bir ölkənin
modeli əsas götürülməklə əsaslı
islahatlar aparılmalıdır. Bu elmi fəaliyyətin təşkili
və dəyərləndirilməsi üçün olduqca
vacibdir. Sovet dövrünün "əvəzolunmaz kadr
yoxdur" ideyasından əl çəkilməli və saxta
bərabərləşdirmə cəhdlərinə xitam verilməlidir.
Bilirsiniz, nədənsə bizdə sovet dövründən
qalan qurum və ya təşkilatların kosmetik düzəlişlə
qorunmasına və ya tamamilə inkar edilərək,
eksperimental səciyyəli yeniliklərə cəhd edilməsinə
meylilik daha çoxdur. Halbuki Azərbaycanın
elm və yaxud təhsil sahəsindəki yenilik
axtarışlarında digər ölkələrdə bizə
qədər artıq sınaq və təcrübədən
keçirilərək təkmilləşdirilmiş hazır qəliblər
mövcuddur və onlardan istifadə edilə bilər. Məsələn,
artıq postsovet dövlətlərinin belə çoxdan
imtina etdiyi ikimərhələli müdafiələrin bizdə
hələ də qalması təəssüf doğurur. Təsadüfi
adamların elmə arzuolunmaz gəlişinin
qarşısını almaq üçün
düşünülən əngəllər də çox
zaman əks nəticə verib perspektivli və elmə
faydalı insanların qarşısını kəsir. Gah
monoqrafiyanın çapı, monoqrafiya ilə dissertasiyanın
fərqliliyi kimi anlaşılmaz tələblərin
qoyulması, gah yüksək beynəlxalq indeksli jurnallarda nəşr
tələbi elmi keyfiyyətə təsir edəcək amillər
deyil. Ciddi elmi nəticələrin
alınması üçün öncə təhsil
düzgün və işlək mexanizm halına gətirilməli,
özünü məntiqli və orijinal ifadə şəkli
formalaşdırılmalı, ondan sonra təhsildən elmə
gəlişlərdə keyfiyyət axtarışı edilməlidir.
Yoxsa imla xətası ilə yazan, mənsub olduğu ləhcədən
asılı, ədəbi danışıq normalarını
gözləyə bilməyən bir insanı beynəlxalq səviyyəyə
çıxarmaq da Azərbaycan elminə nüfuz qazandıra
bilməz. Məncə, alim öncə öz ölkəsində
təsdiqini tapdıqdan sonra beynəlxalq aləmdə Azərbaycanı
təmsil edərsə, bu, ölkəmizin elminə nüfuz və
hörmət qazandıra bilər. Yoxsa ki, icmal xarakterli, plagiat
elementləri dolu, yaxud kompilyasiya səciyyəli mətnlərin
tərcümə olunub xarici elmi nəşrlərə
ötürülməsi əks nəticə verər və
verir... Eləcə də elmi adların alınması bu sahədə
ciddi nəticələri olan insandan bir ömür alır. Niyə
bizdə bu sahədə aydın mexanizmli Türkiyə modeli
örnək olaraq götürülmür? Nə qədər
ki, kosmetik dəyişikliklə görüntü naminə
düzəlişlər ediləcək, heç bir ciddi
inkişaf və dünya elmi fikrinə inteqrasiya mümkün
ola bilməz. Azərbaycan alimi fərqli tələblər
əsasında dosent, professor və ya akademik adını
alıbsa, onun digər mühitlərdə yetişib
formalaşmış eyni elmi adların
daşıyıcıları ilə bərabər səviyyəli
fikir mübadiləsi mümkündürmü? Əsla...
Odur ki, Azərbaycan elmi mühitində ciddi islahatlara və
sonunda obyektiv dəyərləndirməyə böyük
ehtiyac vardır. Beynəlxalq aləmdə idman və
ya musiqi sahəsindəki uğurlarımız Azərbaycan
dövlətinə nüfuz qazandırdığı kimi, elm
xadimlərimizin də uğurlu nəticələri ilə
dünya elmi fikrinə inteqrasiya olunmaqla bu nüfuzu bir qədər
də artırmasını arzu edirik və zənnimcə, bu
sahəyə xüsusi diqqət yetirilməlidir...
Azərbaycanlı
müğənnini İNTİM VİDEOSU ilə şantaj edən
GÖRÜN KİM İMİŞ
- Cəmiyyətdə ən çox müzakirə
olunan mövzulardan biri gənclərin kitaba
marağının az olmasıdır. Sizcə, bunun səbəbi
nədir?
- Mən də o qənaətdəyəm ki, gənclərin
mütaliəyə marağı mənim mənsub olduğum və
daha sonrakı nəslin marağından fərqli və ürəkaçan
deyil. Bunun səbəbləri olduqca çeşidlidir, subyektiv
və obyektiv qaynaqlıdır. İlk səbəb olaraq,
internet resurslarının kitab mütaliəsinin başlıca
rəqibi olduğu qənaətindəyəm. Kitabların
elektron variantını oxumağa meyliliyin artması və
yaxud hər hansı bir məlumatın internetdən sürətli
axtarışı və tapılmasının
mümkünlüyü kitab oxumağa marağı
azaldır. Amma internet resurslarından istifadə
işin sürətli həllinə şərait yaratsa da,
kitabdan alınan məlumat qədər bütöv və
sistemli sayıla bilməz. İnternet fraqmentar bilik
ötürücüsüdür. Əslində internet və
kitabdan alınan məlumatı onlayn və canlı tədrislə
müqayisə etmək olar. Birincilər əgər birtərəfli
- yalnız enerji sərfi ilə mümkündürsə,
ikincilərdə enerji mübadiləsi mövcuddur. Bu anlamda ikincilər, əlbəttə ki, daha məqbuldur.
İkinci səbəb kimi, kitabların nəşrində kortəbiilik,
kommersiya maraqlarının öndə olması, tərcümə
əsərlərinə üstünlük verilməsi və həmin
tərcümə əsərlərinin çoxunun dil və
üslubunun nöqsanlılığı bu sahədə
işlərin yenidən qurulmasına böyük ehtiyac
olduğunu göstərir. Kitabın mövzusu, təqdim
olunduğu dil və üslub ilk səhifədən cəlbedici
olmalıdır. Bu mənada gənclərin
kitaba marağının azlığı və kitab
satışının aşağı səviyyədə
olması çox düşündürücüdür və
bu sahədə təbliğat işinin düzgün təşkili
olduqca vacibdir. Çünki gənclərin nə oxuması,
hansı mənəvi-əxlaqi dəyərlər əsasında
formalaşması mühüm məsələdir. Bizim tələbəlik illərimizdə
üstünlük verilən əsərlər ölkə ədəbiyyatından
realizm, xarici ölkə ədəbiyyatından həm də
romantizm üslubunda yazılmış əsərlər idisə,
müasir gəncliyin oxuduğu əsərlər, əsasən,
postmodernizm cərəyanının ədəbi məhsullarıdır.
Əgər bizim dövrümüzdə tələbələrin
oxusu üçün tərcümə əsərləri
zövqlü seçilir, aydın ideyalı, örnək qəhrəmanlı
əsərlər idisə, bu gün gəncliyin maraq göstərdiyi
əsərlər içərisində yayğın
süjetli, müəmmalı və pessimist ruhiyyəli qəhrəmanlara
malik olanlar çoxluq təşkil edir. Gənclərin
bu üslubda qələmə alınmış əsərləri
mütaliə, təhlil və tədqiqə meyliliyi daha
qabarıq nəzərə çarpır. Əgər biz
dünyaya müsbət qəhrəmanın gözü ilə
baxıb nə cür olmalıdır barədə aydın təsəvvürə
malik idiksə, bugünkü gənclərin zövqünə
uyğun daha çox dolaşıq süjetli, mənfi qəhrəmanlı
əsərlərdir. Sanki bu seçimdə necə
olmamalıdır sualının cavabı axtarılır.
Əslində gənclərimizi mütaliəyə həvəsləndirmək,
onlara normal ədəbi zövq aşılamaq, bədii əsəri
bir mənəvi-əxlaqi tərbiyə vasitəsinə
çevirmək biz müəllimlərin öhdəsinə
düşür. Zənnimcə, təhsil
sistemində bu məsələ ciddi nəzarətə
götürülməli, orta məktəbdən etibarən bədii
əsər seçimində zövq anlayışı
formalaşdırılmalı, dərsliklərə cəlb
olunan mətnlər də eyni məqsədə xidmət etməlidir...
- Səadət Şıxıyeva bu gün Azərbaycan
gəncliyinə nə kimi töhfələr verir?
- Mən bir müəllim və tədqiqatçı
olaraq daha çox orta çağ ədəbiyyatımıza,
klassik mətnlərimizə, ümumiyyətlə, Azərbaycan
ədəbiyyatının dəyərli şəxsiyyət və
əsərlərinə sevgi aşılamağa, mənəvi
sərvətimizə sahib çıxmağa, malik olduğumuz
mənəvi sərvətin dəyərini anlamağa bir
bələdçi olmağa çalışıram. Amma buna
da nə dərəcədə nail olub-olmadığıma, təbii
ki, özüm deyil, tələbələrim, tövsiyə
verdiyim gənclər dəyər verə bilər.
- Bir ziyalı kimi Azərbaycandakı təhsili
necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycandakı təhsilin hazırkı
durumu, təəssüf ki, tamamilə qənaətbəxş
sayıla bilməz. Çünki, istər tədrisin təşkili,
istərsə də dərsliklərin hazırkı durumu
ürəkaçan deyil. Dönə-dönə
dərsliklərlə bağlı şikayətlərin, kinayəli
təkzib və ironik təhlillərin şahidi olduqdan sonra dərsliklərin
müzakirəsi ilə bağlı təkliflərimi sosial
şəbəkə vasitəsilə ifadə etməyə,
diqqəti bu mühüm sahəyə cəlb etməyə
çalışdım. Əslində tədrisdə
Baloniya sistemi, kollokvium və s. və i.a. kimi yenilik cəhdləri
və onların natamam tətbiqi ciddi problemləri yol
açıb. Odur ki, bir qrup ziyalı - tədqiqatçı,
müəllim və dərslik müəllifləri
toplaşaraq, "Dərslik müzakirələri" qrupunu
yaratdıq. Artıq bir neçə aydır ki, tədris və
təhsil sistemindəki ciddi və ya kiçik
nöqsanların müzakirəsinə
başlamışıq. Bu qrupun müzakirələri orta və
ali məktəb müəllimlərinin cəlbi ilə
başlayıb və hələ uzun müddət davam edəcəyini
düşünürəm. Məqsədimiz tədrisin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi, dərsliklərin daha yararlı,
günün tələbinə cavab verən səviyyəyə
yüksəldilməsi, həqiqi elmi biliklərin əldə
olunma vasitəsinə çevrilməsidir. Hər müzakirəmizin
sonunda aktiv müəllimlərə bu problemləri məqalələr
şəklində işıqlandırmağı tövsiyə
edirik. Yaxın gələcəkdə Təhsil Nazirliyinin
müvafiq şöbələri ilə birgə mövcud
problemlərin təhlil və müzakirəsini də nəzərdə
tuturuq. Digər bir məqsədimiz müəllimlərin bu
prosesdə fəal iştirakını təmin etmək, dərsin
qurulması sahəsində uğurlu təcrübələrin
mübadiləsinə də şərait yaratmaqdır. Buna da
qismən nail oluruq. Xüsusilə dosent Şəhla
Əhmədova, orta məktəb müəllimi Yaqut Mustafayeva,
dərsliklərdən birinin müəllifi Xanım
Qasımova və digərlərinin fəallığı təhsil
və tədrisdəki mövcud boşluqları aradan
qaldırmağa, mövcud problemləri həll etmənin
mümkünlüyünə inam yaradır. Gələcəkdə
bu müzakirələrimizi daha sistemli, daha təsiredici bir
şəklə salmağı düşünürük. Hər hansı qeyri-hökumət təşkilatı
kimi maliyyə dəstəyi almayan, dövlət qurumları
kimi hər hansı hesabat asılılığı olmayan bu
kimi birliklər, məncə, cəmiyyətin
inkişafında müəyyən yer almalıdır və tədricən
alır. Bunun digər bir gözəl örnəyi
Filoloji Araşdırmalar və Dil Monitorinqi Mərkəzidir
(FADMM). Azərbaycan dilinə sevginin birləşdirdiyi
bir qrup ziyalının vətəndaşlıq borcu olaraq
könüllü fəaliyyəti və bu birliyin müəyyən
nəticələr verməsi elmi mərkəz və bənzər
qurumların təşkilində bir nümunə ola bilər.
Bu kimi proseslər əslində diqqətdən kənarda
qalmamalıdır. Bu, Azərbaycanın ciddi
ziyalılarının - diplom və karyera aşiqlərindən
fərqli təbəqənin seçilib
ayrıldığını, yeni cəmiyyətin
qurulmasına, yeni təfəkkürün formalaşmasına
öz töhfəsini vermə cəhdinin təzahür və
nəticələridir...
- Qadınların ölkənin ictimai-siyasi həyatındakı
yeri haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Əslində son illərdə müxtəlif
sferalarda, o cümlədən idarəçilikdə
qadınların daha çox yer alması, əlbəttə,
xoş bir haldır. Amma qadınların
hamısı istedadı sayəsində o mühüm
postları tuta bilmədiyi üçün, eləcə də
mühüm məqamların vəzifəli, məmur qohumu,
himayədarı və yaxud daha başqa - dolayısı
yollarla əldə edilməsi ümumilikdə mənfi təəssürat
yaradır və qadınların rəhbər vəzifədə, həqiqətən, bacarıq
olduğu və ola biləcəyinə, təəssüf ki,
ciddi şübhə doğurur. Şəxsən mənə
qadın alim, qadın müəllim, qadın şair və s.
kimi bölgülər yersiz görünür. Mənə
görə, istedadlı və istedadsız adam, yerində olub
və yaxud olmayan bir insan var. Təəssüf
ki, bizdə qadınların idarəçilikdə, ölkənin
ictimai-siyasi həyatında iştirakında şəxsi
keyfiyyətlər, fərdi bacarıq və istedad çox
zaman nəzərə alınmır. Əgər qadın və
ya kişi olmasından asılı olmayaraq, istedadlılıq əsas
alınmaqla təyinatlar edilsəydi, seçimlər bu əsasda
edilərdisə, cəmiyyətin Avropa standartları əsasında
qurulmasında, cəmiyyətin inkişafında irəliyə
doğru ciddi addım olardı.
Hazırda gənclik üzərində
müşahidələrim onu göstərir ki, gənc
qızlar mütaliə, dərs oxuma, elmi axtarış və
s.-yə daha meylli, daha aktiv və daha məsuliyyətlidirlər.
Gənc tələbə oğlanlar isə nisbətən ləng,
daha həvəssiz, daha az məsuliyyətlidirlər. Bunu son
bir neçə ildə tədris etdiyim tələbələr
üzərindəki müşahidələrimə əsasən
deyirəm. Bu isə gələcəkdə qadınların
ictimai, siyasi, elmi və s. kimi sahələrdə daha
qabaqcıl mövqe tutacaqlarını göstərir. Bu
sevindiricidir. Amma gənc oğlanların daha həyatsevər,
daha şövqlü. daha fəal olmasının təmini
yönümündə çox işlər görülməlidir.
Gənclərin ailələrdə gərəyindən
artıq əzizlənməsi, gələcəkdə üzərinə
düşəcək məsuliyyət və qayğı
xofunun azaldılması və s. də diqqət nərkəzinə
çəkilməli, cəmiyyətə məsuliyyətli,
kreativ gənclər qazandırılmalıdır.
- Bildiyiniz kimi, Azərbaycan qədimdən mədəni
müxtəlifliyin, mutikultural dəyərlərin mövcud
olduğu məkanlardan biridir. Gələcəkdə bu dəyərlərin
yaşadılması, qorunub saxlanılması istiqamətində
hansı yeniliklər olacaq sizcə?
- Bəli, klassikləriizin əsərlərindən
oxuyub anladığımız kimi, Azərbaycan qədim
dövrdən etibarən çoxmədəniyyətliliyə
meylli, digər xalqların nümayədələrinin adət
və ənənəsinə qarşı dözümlü
olmuşdur. Bu dözümlülük və aqressiyadan
uzaqlıq Azərbaycanı ümumbəşəri dəyərlərə
olduqca əhəmiyyət verən və qədim dövrdən
etibarən bu ənənəni yaşadan bir ölkə kimi
xarakterizə etməyə əsas verir. Amma bu barədə təbliğat
apararkən aludəyə yol verib. milli dəyərlərin təlqini
və ölçü daxilində təəssübkeşlik
hissini qorumağın da vacibliyini unutmaq doğru olmaz. Zənnimcə,
bu sahədə qızıl orta tapılmalıdır ki,
milli-tarixi dəyərlərimizə laqeyd münasibət
yaranmasın...
- Son olaraq oxucularımıza, müasir gəncliyə
demək istədikləriniz.
- Sonda gəncliyimizin bir istedadlı nümayəndəsi
kimi bu verdiyiniz maraqlı və
düşündürücü suallara görə sizə
çox təşəkkür etmək istəyirəm. Müasir gəncliyə tövsiyəmə gəldikdə
onlara daha nikbin ruhiyyəli olmanı, özünütərbiyə
yolu ilə cəmiyyətimizin inkişafında mühüm
yer tutmağa çalışmalarını, Azərbaycanın
maddi və mənəvi sərvətinin sahibi olduğunu dərk
etməsini, seyrçi, passiv mövqeyi ilə deyil, hər
zaman hadislərin gedişatına istiqamətvericiliyi əlinə
almasını tövsiyə edərdim. Bunların həyata
keçirilməsinin isə şərtləri çoxdur. Nəsillərarası
etimad və qarşılıqlı hörmət bərpa
olunmadıqca, bu dəyərlərə sahib olmadıqca bu
deyilənlərin tətbiqi də çətindir.
Röyalə Xəyal
Olaylar.- 2021.- 27 avqust.- 2 sentyabr.-S.4.