SÖZ QƏDRİ BİLƏN
ŞÖHLƏT ƏFŞAR
"Dərdnamə"ni
mütaliə etdikdən sonra anladım ki, o, yaxşı
sözün, yaxşı şeirin və yazının sərrafıdır
Əslində ədəbiyyat
zamanın güzgüsü deyil, çünki çoxlu zaman
gəlib keçib, amma bu və ya digər zamanda yaradılan
möhtəşəm əsərlər zamanlarını
aşıb, bugünümüzə gəlib
çıxıb. Böyük əsərlər
üçün əbədi sabahlar var. Azərbaycan ədəbiyyatının
çağdaş dönəmində mövzu,
yaradıcılıq qayğıları sarıdan gedən
daim müzakirələrdə sabah üçün çox
zaman müəyyən aydınlıqlar olmasa da, əslində
əlinə qələm alan yazıçı fitrətən
anlayır ki, ədəbiyyatın vəzifəsi əbədiyyətə
tən gələn yaradıcılıq nümunəsi ortaya
qoymaqdır və sənət insanı, xalqı, onun dərdlərini
ifadə edəndə daha yaşarı olur...
Sıxıntılar, üzüntülər, ağrılar, acılar... Böyük ariflər deyiblər: "Bunlar bir Tanrı hədiyyəsidir". Təkyə qapısından içəri girə bilmək üçün ən qısa yol məhz bunlardan keçir. Heç bir elm, ədəb, təcrübə və sədaqət insanı əzab qədər, dərd qədər Allaha yaxınlaşdıra bilməz. Bu dünyada acı qədər, müsibət qədər sürətli heç nə yoxdur. Əgər bir vücud həqiqətin işığına bürünübsə, dərddən, bəladan küsməməli, onlardan qaçmamalıdır. Dərd gələndə onu əziz qonaq kimi qarşılamalı, üzünə gülməli, əzizləməlidir. İllər uzunu mətbuatdan tanıdığım görkəmli şair, yaradıcı insan Şöhlət Əfşar kimi!
Bəli, haradasa 17-18 ildir Şöhlət Əfşarı tanıyıram. Yox, təkcə tanımıram, həm də dostluq edirəm. Real həyatdakı dostluğumuz virtual sferada davam edir. Elə gün olmur ki, "feysbuk" səhifəsində bir-birimizdən hal-əhval tutmayaq, paylaşımlarımıza münasibət bildirməyək. "Azərbaycan" nəşriyyatında üz-üzə gələndə doğmalar kimi görüşürük. Onu vaxtilə çalışdığı "Vəfa" jurnalından tanımışam. Həmişə oturduğu yerdə görmüşəm və mənə elə gəlir ki, Allah da bu yeri elə onun üçün seçib. Görünür, bizi eyni dərd-sər birləşdirir.
Şöhlət Əfşar bu keşməkeşli dünyamızın deyərdim ki, ən iddiasız adamıdı. Yalnız bir iddiası, bir böyük arzusu var ki, o da dünymızın salamat olmasıdır. Keşməkeşli dunyamızı daha da çalxalamaq istəyənləri daim lənətləyir.
Şöhlət Əfşar şairdir, yaradıcı ruhu mənə yaxındır, doğmadır. Bu ruh, dərd bizi ortaq məxrəcdə birləşdirir. Yaradıcılığı ilə tanış olanda görürsən ki, heç kimə bənzəmir. Özünün yolu, dəst-xətti var, yaradıcılıq üslubu ilə diqqəti cəlb edir.
Şöhlət Əfşar qeyd etdiyim kimi dərd şairidir. Bu istiqamətdə yazan təklərdəndir. Təklər həmişə seçilirlər. Dərd şairi kimi bu yaxınlarda onun "Dərdnamə" kitabı işıq üzü görüb. Vaxtilə "Odlar yurdu" qəzetindən tanıdığım və yaradıcılığına hörmətlə yanaşdığım filologiya elmləri doktoru Abid Tahirli kitaba ön söz yazıb, maraqlı rəyi ilə Şöhlət müəllimi səciyyələndirib. Onu da qeyd edim ki, "Dərdnamə"ni Şöhlət Əfşar 44 günlük Vətən savaşından xeyli öncə yazıb və əsər bir il əvvəl işıq üzü görüb.
Mən dərddən ən çox yazan ustad Füzulini görmüşəm. Böyük Füzuli məhz elə həmin bəladan, yəni eşqə götürən bəladan bəhs edir. Ona görə bu bəlanın adına "bəlayi-eşq" deyir. Bugünümüzün dərdlərindən yazan isə Şöhlət Əfşardır. Dərd olayı, sıxıntı vaqiəsi, üzüntü səbəbi kamilliyə can verən həyat nəfəsidir. Dərvişin ruhu və eşqi öldükcə dərd onu dirildir. Dərdlərdən şikayət etmək aşiqin nöqsanıdır. Məhəmməd Füzuli demişkən:
Ey Füzuli, ahu nalən incidibdir aləmi,
Gər bəlayi-eşq ilə xoşnud isən, qovğa nədir?
Əsrlərdir ki, deyirlər: "Dərdim mənə dərman imiş". Niyə? Necə? Nə var dərd çəkməkdə bu qədər cazib olan? Dərd insanın mərifəti, yoxsa Allahın istəyidir? Dərdi insanmı qazanır, Allahmı verir?
Suallar çox, cavab isə birdir: Dünyada baş verənlər fanidir, uzun sürən kabus və röya kimidir. Heç fərqi yoxdur, bu dünyada əyri, düz, çirkin, gözəl, nə baş verirsə, versin, əvvəldən sona bir aldanış, bir sərabdır. Fəqət, elə bu faniliyin içindəcə bir əbədiyyət gizlənib. Bu dünya bir qabığa bənzər ki, həmin nüvəni, həmin mayanı qoruyur. Dünya olmasa, həqiqət çılpaq qalar, hər kəsə yem olar. Məhz dünya adlı aldanış və görüntüdür ki, layiq olmayana eşqin həqiqətini göstərmir. Yalnız bu qabığı sındıra bilənlərdir çılpaq həqiqə sarılanlar. Dünyanı sındırmaq isə ona görə çətindir ki, bunu istəyən yoxdur...
*
Dünya qabığı insanın köks qəfəsinə bənzəyir. Bu qəfəsin altında toxunulmaz qalan ürək öz həqiqətini hər zaman gizli saxlayır. Bu, yaradılışın gərəyi, xilqətin şəklidir. Ancaq ziddiyyət və tərs mütənasibliyin ölçü vahidi olan yaradılış anı əvvəldən sona qədər ziddiyyət və tərslik diktə edir. Belə olmasaydı, hər yaranan şey bizə uyar, mücadilə və ixtiyar adında heç nə olmazdı.
Allahın, yəni eşqin və həqiqətin məzhəri olan ürək köks qəfəsinin altında necə gizlənibsə, dünyada görünməyən və batini olan şey də dünyanın içində elə gizlənmişdir. Hər iki qabığı sındırmaq məhz dərdlə, fəlakətlə, ağrı-acıyla mümkün olur. Şöhlət müəllim demişkən:
Allah dostu, yarıdır Ona inananların,
Zülmətdən xilas edər, yolun açar onların.
Kim
Allahın varlığın danıb idrak etmədi,
Dağıldı
öz tifaqı, muradına yetmədi.
("Minacat")
O qəfəslə
bağlı digər bir məsələ İlahi nurun,
İlahi rəhmətin daxil olmaq istədiyi qəlbin
qapılarının bağlı olmasıdır. Gerçəkdən
də dünyəvi olan xoş gündə, dünyəvi məmnuniyyətin
hökm sürdüyü anlarda Allah insana yaxın gəlmir. Nəinki
yaxın gəlmir, hətta qaçır. Bunun öz məntiqi
var. Belə ki, Allah özünü dünyanın batinində
gizlətdi. Dünyanın zahiri ona pərdə oldu. İnsanın
cismi də vücudu da belədir. Bədəni ilə əlləşən,
yalnızca onu görən, onu hiss edən insan qəlbindən,
yəni elə hər mənada özündən xəbərsiz
qalır. Dünyanın da, cismin də pərdələdiyi nəsnənin
adı Allahdır. Elə buna görə deyirlər ki,
özünü tanıyan Allahı tanıyar. Özündən
qafil olan Allahdan qafil olar. Çünki Allahı göylər,
qanunlar, müəmmalar deyil, sən gizlətmisən, ey insan
oğlu!
Məhşər
günü hökm edən ancaq Onun sözüdür,
Yer,
göy, külli-aləmdə tək hökmüran
Özüdür.
Kimsə
cürət etməsin - "mən də haqqam" - deməyə,
Yalnız
qüdrət Ondadır - "Ənəlhəqq!" -
söyləməyə!
("Minacat")
Dərdləri
ilə baş-başa qalan Şöhlət Əfşar Vətənini
çox sevir, onu əzizləyir, addım-addım
varlığı, canı hesab edir, camalına, hüsnünə
heyran qalır.
Vətən,
haqqa bağlısan, pozulmazdır ilqarın,
Sən
şəhidlər yurdusan, əyilməz dağ vüqarın.
Hökm
et, qarı düşmənə, qoy bilsin öz həddini,
Göstər
külli-cahana gücünü, qüdrətini.
Şanlı
istiqlalınla çiçək açıb
növrağın,
Göylərə
ucalıbdı Ay-ulduzlu Bayrağın.
("Azərbaycan")
Bəli,
30 ilə yaxın zaman kəsiyində Vətənimizin,
ülvi məhəbbətlə sevdiyi(miz) Azərbaycanın
başının üstünü Qarabağ adlı qara bulud
almışdı. Uzun illər torpağımızda gəzib,
suyumuzu içib, təamlarımızı yeyib, süfrələrimizin
başına ən əziz qonaq kimi oturtduğumuz ermənilərin
xainliyi nəticəsində Qarabağ adlı məmləkətimizi
xarici havadarlarının vasitəsilə iti caynaqlarına
keçirən erməniləri ötən il Xalq-Prezident-Ordu
birliyi öz yerini göstərdi, cənab Prezident İlham
Əliyev "dəmir yumruğu" ilə bu azğınlara
tutarlı cavab verdi. Bu tarixi günləri hamımız
yaşadıq, Zəfərimizə hamımız sevindik. Bu barədə
şeirlər, poemalar, ssenarilər yazıldı. Mənə
elə gəlir ki, Şöhlət müəllim də
"Azərbaycan" şeirini şanlı Qələbəmizə
həsr edib:
Bütövlük
dastanı yaz, murada yetsin Şöhlət,
Azərbaycan,
eşqinlə, bülbültək ötsün Şöhlət!
*
Bu
dünyada heç zaman qəflətə düşməyən
yeganə şey qəflətin özüdür. Hər kəs
hər an qafil ola bilir. Bəli, dərddir, bəladır
insanı qəflət yuxusundan oyadan. Bu mənada bütün
dərdlərin ən gözəl və sürətli dərmanı
dərd özüdür. Necə ki, Xətai deyir: "Bir dərdim
var, min dərmanə dəyişməm".
Fani
dünyanın özü kimi dərdləri də fanidir və
gülüncdür. Bu dərdlərin yeganə mahiyyəti
qısa müddətə də olsa, insanı öz nəfsindən
ayırıb, Allaha yaxınlaşdırmaqdır. Lakin insan
bunun fərqində olsa, nə gözəl olardı! Heyf ki,
çoxluq, bəzən isə tam əksəriyyət dərdə,
müsibətə düçar olduğunda bunu vasitə,
fürsət, hədiyyə olaraq görmək əvəzinə
daha da batır, bir günahdan başqa bir günah
çıxarır...
Şöhlət
Əfşar "Dərdnamə"də tanınmış
şair, ürfan əhli, "Ədalət" qəzetində
çalışarkən imzasından tanıdığım
Barat Vüsalla söhbət edir. Deyir:
Gəl,
başlayaq söhbətə, yola nərdivan qoyaq,
Nemət,
səxa sahibi qoy bizə olsun dayaq.
Şöhlət
həmyar olubdu göydə Günəşlə, Ayla,
Başlayır
bu naməni tək Allahın adıyla!
Abid
Tahirlinin ön sözünə müraciət edək:
"Şair Şöhlət Əfşar "Dərdnamə"
kitabında verilmiş eyniadlı poemanı şərq klassiklərinə
xas "Minacat"la başlayır, Allaha sevgi və
şükranlığını dilə gətirir və Uca
Yaradandan "təqvanı, ixlasını əsirgəməməyi",
"ilham pərisi"nin ona könül bağlamasını
istəyir. Bir çox müasir poema kimi, "Dərdnamə"nin
də vahid süjet xətti yoxdur, şair fikir və
düşüncələrini, duyğularını oxucuya səmimi
və poetik bir dillə çatdırmaq üçün
maraqlı üslub seçmişdir".
Şair bəzən
dərdlənir, qəmlənir, şikayətlənir, bəzən
gileylənir, bəzən qürurlanır, bəzən də
qəzəb və hiddətini gizlətmir,
çatışmamazlıqlara qarşı çıxır:
Nədən
yad oxuna Kaman oluruq?
Oğuz
boyundanıq, türkdür dilimiz.
Gah ərəb,
gah urus, alman oluruq,
Özümüz
olmağa utanırıq biz!
Yaxud
başqa bir misrasında zəmanədən şikayətlənir,
gənclərin keçmişimizdən
uzaqlaşmalarını, bugünümüzə
sayğısızlıqlarını dilə gətirir :
Gənclər
yad dəblərə meylini salıb,
Milli gələnəyə
itibdi sayğı.
Xatirəyə
dönüb, muzeydə qalıb,
Şəkinin,
Basqalın ipək yaylığı.
Görün
hər iki misrada nə qədər həqiqət, mətləb
gizlənib...
"Şuşanın
nağılı" şeirində vurğunu olduğu Vətəni,
Qarabağı, onun üzük qaşı Şuşanı
belə vəsf edir:
Ruhumu
göylərdə naxış-naxış oymuşlar,
Ona
"Qarabağ" - deyib yer üzünə qoymuşlar.
Qarabağ
qızıl üzük, Şuşa onun qaşıdır,
Kuhi-Nurdan
qiymətli dünyanın tək daşıdır.
Yenə
şövqlə, həvəslə seyrə
çıxdım Şuşanı,
Mən
Şuşanı vəsf edim, oxucum, sən də tanı.
Mənim
aləmimdə insan mürəkkəb, müəmmalı bir
sirrdir. Ən dərin qaranlıq, ən keçilməz qanun, ən
çözülməz müəmma məhz insan
özüdür. İnsan özünü
aydınlatmadıqca, özünü sındırıb
dağıtmadıqca, özünü çözmədikcə
həqiqət heç bir zaman ortaya çıxmayacaq, insan bu
dünyaya niyə gəldi, bilməyəcək və bu fani,
zahiri, mənasız və keçici ömrü
boşu-boşuna yaşayıb bitirəcək.
Şairlər
həmişə qarışıq zamanın
övladlarıdır, daha doğrusu, zamanın
qarışıqlığını görən, duyan
göz, ürək sahibləridir. Çox harın bəndələrin
çalıb-çapdıqları, az qala dünyanın
yarısını udmaq üçün nəfsinin quluna
döndüyü məxluqları - "torpaqdan göbələk
kimi çıxan, qafiyələri eyni biçimdə düzən"
qrammofon sözbazları dəyirmana ölü salsalar, o
başdan diri çıxarlar.
Şöhlət
Əfşar da yaradıcılıq boyu nə demək istədiyini
anlatmağa çalışır, dərdlərini göz
yaşına çevirir, içini misraların gücü ilə
boşaldır, yuxularını aləmə car çəkir,
dilinin qubar olduğunu poeziyanın vasitəsilə izhar edir:
Nə qədər
yuxularda görəcəyik biz səni?
Nə qədər
paramparça görəcəyik Vətəni?!
Bilinmir
baharımız, bilinməyir qışımız,
Dərddən,
qəmdən, kədərdən qurumur göz
yaşımız.
Allah, uzalı
qalıb dərgahına əlimiz,
Sənə
dua etməkdən qubar olub dilimiz.
Sözə
vurulan şairlər məsum körpə kimidirlər. Körpəni
bir rəngbərəng kağızlı konfetlə ovundurmaq
asan olduğu kimi, söz aşiqini də bir bənd şerinin
əzbər söyləməklə sevindirmək
mümkündür. Onun, -
Sevən
də sevənin de, unudar ki?
Unuda
bilirsən, sənə nə var ki...
Daha təsəllilər
nəyə yarar ki,
Səni
sevən öldü, xəbərin varmı?
və
yaxud:
Ərşə
ucalıbdı eşqin harayı,
Fələk
alt-üst edir saydığım sayı,
Sən qədər
məhkumu, mən özgə payı,
Bu dəli
sevdadan çəkərsən çilə,
Sən məni
sevməyə tələsmə hələ.
-
misralarını söyləsəm, Şöhrət müəllimin
qəlbi sevincdən qürurlanar. 3 bəndlik misralarda - səmimi
duyğularda sevinclə təəssüf qolboyundur...
Və
sonda. Bu kitabı şəxsən mənə təqdim edərkən
Şöhlət müəllim özünün dahi Nizamiyə
həsr etdiyi yazısından ağızdolusu
danışdı, Nizami ilində bunun böyük
yaradıcılıq məhsulu, ustadın adına layiq olan bir
yazı kimi qeyd etdi. Söhbətimiz boyu dindən, imandan,
tarixdən bolluca danışan Şöhlət
Əfşarı bir daha kəşf etdim. Bir saata yaxın
söhbətimiz zamanı anladım ki, o, söz qədri bilən
yazarlardandır. Yaxşı sözün, yaxşı
şeirin və yazının sərrafıdır. Bu gün
sözün "taxt"dan salındığını da
özünə dərd eləyib. Bu gün jurnalistikanın
da, yazarların təkcə
problemi yazmaqdır. Qalan hər şeyi bilirlər. Bu dərddən
bir vətəndaş, sonra bir jurnalist və
yazıçı kimi ürək ağrısıyla
danışır. Bilirəm ki, belə adamlar heç nə
demədən bir yaxşı sözün uğrunda özlərini
asarlar.
Amma
yaxşı ki, varsınız. Söz qədər
ömrünüz olsun, Şöhlət Əfşar...
Daşdəmir ƏJDƏROĞLU
Olaylar.- 2021.- 10-16 dekabr.- S.20.