Fəxri Uğurlu:
realist motivlərdən postmodernə doğru
Azərbaycan
postmodernizminin əsas nümayəndələrindən biri
olan Fəxri Uğurlunun bədii yaradıcılığını
yazıçı üslubu və nəsr texnikasının təkamülü
baxımındaniki mərhələyə bölmək olar:
1.Fəxri Uğurlunun yaradıcılığının ilkin
dövrü. Bu dövrdə nasirin əsərlərində
realist motivlər üstünlük təşkil edir, əsasən
1960-1980-ci illər nəsrinin ab-havası duyulur.
2. Fəxri Uğurlu yaradıcılığında
postmodern. Fəxri
Uğurlunun bu dövr yaradıcılığını
"Mövlana Cəlaləddin Rumi və onun "Məsnəvi"si"
(2007), "Hekayələr" (2010) kitabları və esseləri
əks etdirir.
525-ci qəzetin
26 sentyabr 2020-ci il nömrəsində
çap edilmiş "Kamilliyə gedən yolun postmodern şərhi:
Fəxri Uğurlunun hekayələri" məqaləmizdə
yazıçının yaradıcılığının
postmodernist təhkiyəyə əsaslanan ikinci
dövrünü işıqlandırmışdıq. Bu məqalədə isə Fəxri Uğurlu
yaradıcılığının postmodernəqədərki,
ilkin dövrünə nəzər salacağıq. Fəxri
Uğurlunun "Tək ağac" (1991), "Diləklərin
azması" (1992), "Oğuznamələr" (1993),
"Üç kəndin bir dərdi" (1995),
"Uşaqların mahnısı" (1999) kitablarında
toplanmış mətnlər yazıçının
yaradıcılığının məhz ilkin, postmodernəqədərki
dövrünü xarakterizə edir.
Fəxri Uğurlunun ilk kitabı olan "Tək
ağac"datoplanan hekayələrdə lirik-psixoloji məqamlarla
yanaşı, nağılvarı elementlər də öz əksini
tapmışdır. Müəllifin "Çıraq", "Gün
işığı", "Qırxqız-qırx
qız" hekayələri buna bariz nümunədir. "Çıraq" hekayəsində meşədə
azan uşaq obrazının prototipi Azərbaycan nağıl
personajı Cırtdandır. Meşədə
azmamaq üçün anasının verdiyi
çırağın işığı babasının
yaxşılıq etdiyi boz qurdun hədiyyəsi - gözlərinin
nuru ilə güclənir. Lakin
çırağı cinlər tərəfindən
oğurlanan uşaq Devin pəncəsinə keçir. Devin qalaçasındakı çıraqların bəzilərinin
onun evindən gələn çıraqlar olduğunu anlayan
uşaq əslində öz taleyinə-ölümünə
doğru yol gəldiyini anlayır, Cırtdan kimi Devi aldadıb
qaçsa da Devin pəncəsindən qurtula bilmir."Gün
işığı" hekayəsində ağ
geyimli oğlan el-obanı cənginə alan aramsız
yağışlardan xilas yolunu Qocadan öyrənir. Qocanın
yuxusunda gördüyü yağmur daşını tapıb məhv
edərək doğma torpağı günəşli günlərə
qovuşdurmaq üçün dağların zirvəsinə
doğru yol alan oğlan missiyasını yerinə yetirsə də
özü də həlak olub el üçün işıq,
istilik mənbəyinə çevrilir: "El dağın
qucağına sığındı ki, qılıncdan
keçib oğlanın əllərini, ayaqlarını,
oğlandan keçib dağı, kökü bu dağa
bağlı çiçəkləri, otları
qızdıran gün istisini damarlarına hopdurub don vurmuş
qanının buzunu əritsin...".
"Qırxqız - qırx qız" hekayəsi məşhur
əfsanə əsasında qələmə alınıb.
Hekayədə yadelli hökmdarın hücumuna
məruz qalan elin ağsaqqalı bütün əli silah
tutanları düşmənlə döyüşə
çıxmağa çağırır. El-obanın namusu sayılan qırx qız isə əsir
düşməmək üçün dağa göndərilir.
Elin igidlərini məhv edən yadellilər
qızların izinə düşürlər. Lakin
qızlar ölümü namussuz ömürdən
üstün tuturlar: "Ana torpaq qırx qəlbdən gələn
naləni eşitdi, qırx ürəyin
püskürdüyü od-alovu gördü. Qırx
qızın diləyi hasil oldu... Qızlar bir
andaca qırx keçilməz qayaya dönüb, neçə-neçə
elləri, obaları zalım Zar hökmdarının
tapdağından qorudular".
1992-ci ildə
çap olunan "Diləklərin azması" kitabına
daxil edilmiş "Şair Şulumun şeirləri"
povesti yarandığı gündən insanın yolunu müəyyən
edən əbədi bir mübarizəyə - maddi və mənəvinin,
yalan və doğrunun, azadlıq və əsarətin, zahir və
batinin mübarizəsinə həsr edilmişdir.
Nağılvarı-alleqorik süjetə malik əsərdəki
qəhrəmanların adları da simvolikdir və
hamısı "Ş" hərfi ilə başlayır:
Şair Şulum, Şəyird, Şeytan Şuluq,
Şalğam Şah, cəllad Şarap Şurup, vəkil
Şarappaşarp, Şapalaq şah, Şəngül. Tehran
Əlişanoğlu "T.Mustafayinin Ədəbiyyat söhbəti"
kitabında yazır: "Fəxri Uğurlunun "Şair
Şulumun şeirləri" povestində ("Ulduz",
1992, N 11-12), - bütünlükdə əsər yanaşma və
yazı tərzi baxımından heç də yeni olmasa da
(müqayisə elə: - Anar, "Yaxşı padşahın
nağılı"), - maraqlı bir surət var: -
"kölgə"sinə uymuş sənətçi
obrazı. Sənəti gəncliyində qoyub, saraya gedən:
- o ümidlə ki, bir zaman yenə dönəsi, bir gün gələsi
və istəklərini tam söyləyəsi, - Şair
Şulum hər növbəti iqtidarı vəsf edə-edə
yanıb-tükənir..."Əsərin qəhrəmanı
Şair Şulumun qızı Şəngülün xəstəliyindən
təsirlənərək yazdığı şeirləri qəmlə,
ələmlə dolu olduğu üçün
kitabçıxardan Şeytan Şuluq onları qəbul etmir,
şairə məsləhət görür ki,
başının salamatlğı və firavan yaşamaq
üçün Şalğam Şahı mədh edən
şeirlər yazsın: "Hə bax burda Şair Şulum
yamanca ilişdi. Öz bildiyi kimi yazmaq ona
çox asan gəlirdi; ancaq bu yazılardan heç kəsin xəbəri
olmayacaqsa, daha havayı zəhmət çəkməyə dəyərmi?
Onda bir yol qalır: Şeytan Şuluğun dediyi kimi yazmaq. Bəs bunu necə eləsin? Şair Şulum
indiyədək bir yol da olsun Şeytan Şuluğun söylədiyi
sayaq yazmamışdı..." El içində
çox sevilən Şair Şulum qızının sağalması
müqabilində öz əqidəsindən əl çəkir,
səmimi şeirlərini yandıraraq saray məddahına
çevrilir. Maddi cəhətdən tam təmin
olunan Şair Şulum bir sənətkar kimi bədbəxtdir.
Bunu onun Şəyird ilə son söhbəti də
təsdiq edir. Əsərlərinin toplu
halında nəşri təklifinə cavab olaraq bildirir ki, onun
əsərləri yoxdur, illər öncə
yandırılıb. "Beyni unudulmuş
düşüncələrlə doluydu, ancaq heç birini
yerindən dəbərtmək istəmirdi. Sinəsində o qədər söz vardı ki,
yüz il danışsa qurtarmazdı; ancaq dilinə bircə
söz də gətirmək istəmirdi". Əsl Şair Şulum əsərlərini
yandırdığı gün məhv olub, ondan sonra
yazılanlar yalançı, saxta Şair Şulumun əsərləridir.
Fəxri Uğurlunun nasir kimi formalaşmasında ədəbi-fəlsəfi
mətnlərə olan marağı mühüm rol
oynamışdır. Yazıçının gənclik illərində
professor Kamil Vəliyevlə birgə tərtib etdiyi
"Oğuznamələr"ə (1993): Oğuzanamənin
uyğur variantının mətninin transkripsiyasıvə Azərbaycan
dilində qarşılığı (1959-cu il A.M. Şerbak nəşrinə
əsaslanaraq), naməlum müəllif tərəfindən qələmə
alınmış mənzum oğuznamə (1976-cı ildə
"Türkiyat" məcmuəsində M.Fuad
Köprülü tərəfindən nəşr edilmiş
Kamal Əraslan variantı), Oğuznamə parçaları, Dədə
Qorquda aid edilən sözlər və "Mən Dədə
Qorqud" möhürlü beyt, "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanlarında işlənmiş atalar sözləri
və zərbi-məsəllər, Oğuz deyimləri,
Türkmən oğuznamələri kimi orijinal mətnlər
daxil idi.Türk xalqlarının ortaq ədəbi fikir və
tarix mənbəyi olan Oğuznamələri ehtiva edən toplu
ümumən türkologiya üçün dəyərli nəşr
sayılmaqla yanaşı, yazıçınınsonrakı
yaradıcılığında bu mətnlərin təsiri və
izləri aşkar hiss olunur.
2007-ci ildə isə Fəxri Uğurlunun"Mövlana Cəlaləddin
Rumi və onun "Məsnəvi"si. Oğuznamələrin
ən qədimi, ordan burdan yığılanlar" kitabı nəşr
olunur. Qeyd etmək lazımdır ki, bu
kitabdan da göründüyü kimi Fəxri Uğurlu
yalnız bədii əsərləri ilə deyil, həm də
ədəbi-tənqidi fikiləri ilə də tanınan,
seçilən ədibdir. "Mövlana Cəlaləddin
Rumi və onun "Məsnəvi"si" məqaləsində
müəllif böyük mütəfəkkirin həyat yoluna
nəzər salır, onun Şəms Təbrizi ilə
dostluğu, yaradıcılığı haqqında geniş məlumat
verir, əsərlərinin dünya ədəbi-fəlsəfi
fikrindəki tutduğu mövqedən söhbət
açır, Mövlananın "Divani-Kəbir"
("Divani-Şəms") divanının qısa elmi-fəlsəfi
şərhini verir. Fəxri Uğurlu Mövlana Cəlaləddin
Ruminin "Məsnəvi"sinin digər əsərlərindən
fərqini və üstünlüyünü bu şəkildə
şərh edir: "Məsnəvi" Rumi
yaradıcılığının zirvəsi sayılır. Əlbəttə, bu birincilik əsərə bədii
keyfiyyətlərinə görə yox, fəlsəfi-psixoloji
tutumuna görə verilir. Tək-tək
istisnaları çıxsaq, Mövlana bu əsərdə
misranın poetikası üzərində çox da durmur, yəni
bunu qarşısına məqsəd qoymur. "Divani-Şəms"dən fərqli olaraq Rumi
"Məsnəvi"də rəmzlərə, alleqorik deyim tərzinə
ilahi təmasdan yaranan hisslərin - sevgisinin, heyrətinin, kədərinin,
qüssəsinin şəklini çəkmək
üçün yox, öz ideyalarını, konseptual fikirlərini
ifadə eləmək üçün əl atır."
Kitabda Fəxri Uğurlunun Mövlanadan tərcümə
etdiyi 30 hekayət, uyğur oğuznaməsi, Buddadan seçmələr
və müəllifin digər tərcümələri də
yer almışdır.
"Mövlana Cəlaləddin Rumi və onun "Məsnəvi"si" məqaləsindən sonra 2009-cu ildə Azərbaycan jurnalında "Nəsrin poetik axtarışları" məqaləsi çap olunur. Məqalədə müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının formalaşma prosesinə nəzər salınır, çağdaş ədəbiyyatımızda izlənən tendensiyalara, forma və məzmun tandeminə novator baxış sərgilənir: "Çağdaş Azərbaycan nəsrində polifonizm, düşüncə seli, həyata yalnız obrazların içindən, personajların, hətta heyvanların, cansız əşyaların görüş prizmasından baxmaq kimi poetik üsullar geniş yayılıb. Bəzi yazıçılar yaratdıqları personajlara hətta o qədər azadlıq verirlər ki, yazıçınınmı obrazları, yoxsa obrazlarınmı yazıçını öz arxasınca apardığını ayırd eləmək mümkün olmur. Bu gün yazıçının həyat həqiqətlərinə bir obrazın - baş qəhrəmanın yox, bütün obrazların gözüylə baxması, yazıçının bir personajda yox, bütün personajlarda zühur eləməsi, hətta əsərdəki hadisələri, obrazları da özünün yox, elə obrazların prizmasından aydınlatması bir poetik metod kimi oturuşub, həm də bir çox dəyərli əsər üçün proyekt rolunu oynayıb."
Fəxri Uğurlunun 1990-cı illərdə qələmə aldığı və "Əxlaq" adı altında ümumiləşdirdiyi esselər silsiləsinə beş esse - "Əxlaq", "Azadlıq", "Tarix", "Müharibə", "Ədalət" esseləri daxildir. Bu esselər silsiləsinə nəzər saldıqda yazıçının daha sonralar qələmə aldığı və 12 hekayədən ibarət "Tanrı dağları" hekayələr silsiləsi üçün fəlsəfi-estetik hazırlıq mərhələsi olduğu aydınlaşır. Fəxri Uğurlu bu silsilədən sonra da esse yaradıcılığını davam etdirmişdir. Laçının işğalına həsr etdiyi "Vətənim adamlar" (2001), Tofiq Abdinin ölümünə həsr etdiyi "Tofiq Abdinin saatlı bombası" (2014), Hikmət Sabiroğlunun 50 illik yubileyinə həsr olunmuş "Hikmət" (2016), Nizami Gəncəviyə həsr etdiyi "Tanrının parlaq obrazı" (2018) esseləri nasirin ədəbiyyata və dünyaya fəlsəfi-estetik baxışlarını özündə ehtiva edir. "Əxlaq" esselər silsiləsindən fərqli olaraq bu esselərdə birbaşa fəlsəfi kateqoriyalar və dünyanın əbədi mövzuları deyil, həyat və şəxsiyyət faktoru vurğulanır.
Beləliklə,ideya və ruhən yeni, özünəməxsus əsərləri ilə tanınan Fəxri Uğurlu yaradıcılığında realist motivlər, nağılvari-simvolik süjetlər təkamül prosesindən keçir, nəticədə yazıçı yaradıcılığının ikinci dövrünə qədəm qoyaraq arxetipik motivlər, dekonstruksiya, dekanonizasiya, sitat kimi elementlərlə zəngin mətnlərini, postmodernizmin Azərbaycan variantının maraqlı nümunələrini yaratmağa başlayır.
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu
Ədəbi cərəyanlar sektoru
Fil.f.d., böyük elmi işçi Elnarə
Qaragözova
Olaylar.- 2021.- 19-25 fevral.- S.18.