Qarabağ
xanlığı... Şimali Qafqaz... hay kilsəsi
Qıpçaq,
peçeneq, xəzər, sak, qaraqaş türklərinin
(noqayların), oyratların (kəlmuğların)...tayfa-qəbilə
ittifaqlarının məskunlaşma yurdları, böyük
köç yollarının üstü və
özgürlüklərini
qoruyub-saxladıqları Azov və Xəzər dənizlərinin
düzən əraziləri,
Şimali Qafqazın aran
nahiyələri əski Türk-Müsəlman dövlətlərinin siyasi-iqtisadi mənzərəsinin
müxtəlifliyi ilə səciyyələnir. Bu
sırada Avar xalqı həm
də qədim dövlətçilik gələnəkləri
ilə fərlənir, belə ki,
Dunay çayı ilə Karpat dağları arasında
bu xalqın yaratdığı dövlət VI-VIII əsrlərdə
Bizans imperiyasına qarşı bir sıra müzəffər
qələbələr
qazanmış, Qıpçaq xaqanlığının
XIII əsr tarixi salnaməsi -"İgid polkun dastanı"nda adı çəkilmişdir.
Məskunlaşma
məkanları Uzaq Şərqdən qərbə doğru Mərkəzi
Asiyadan Qərbi Avropaya qədər uzanan çoxsaylı
Türk dilli xalqların ittifaq birliklərinə məxsus əski
dövlətlərin (VI əsrdə Qərbi Türk
xaqanlığı; VI-VIII əsrdə Göytürk
xaqanlığı,VII-XI əsrdə Xəzər
xaqanlığı; XII əsrdə Qaraxanilər dövləti...ümumiyyətlə
bu barədə tarix elmləri doktoru, professor
Ə.İ.Muxtarovanın "Türk xalqlarının tarixi (qədim
dövr və orta əsrlər)" dərsliyi (2013) dəyərli
mənbədir) hüdudları içərisində Xəzər
və Azov dənizləri arası geniş çöllər-düzənliklər
(Kuma-Manıç vadisi), Volqa, Don, Terek, Kuban
çaylarının hövzələri, Qafqaz
dağlarının quzey bölgələri tarixən
xüsusi yer tutmuşdur. Göstərilən sərhədlər
daxilindəki ərazilər siyasi-iqtisadi və hərbi-dövlət
quruculuğu baxımdan mühüm strateji əhəmiyyət
daşıdığınadan, beynəlxalq dəyərli ticarət
yolu üstündə yerləşdiyindən, güclü
Müsəlman-Türk birliyinin batı qalası olduğundan
birləşmiş düşmən, xüsusilə mənfur
rus-hay qüvvələrinin tarixən hədəfində
olmuşdur.
Hay kilsəsinin
(Naxapet (1691-1705), I Astvatsatur (1650-1725), V Akop Şamaxılı
(1759-1763), I Qukas (1780-1799, Rusiya çarı I Pavelə
"erməni"ləri himayə etməyə rəsmən
müraciət edib 1786-cı ildə və çar
26.02.1794-cü il tarixli fərmanla Rusiya ərazisindəki
bütün hay kilsələrinə böyük imtiyazlar
vermişdir...) Bütöv Azərbaycanın Qərb bölgələrini
və Qarabağ mahalını işğal etməkdə məkrli
niyyəti ilə çar Rusiyasının Şimali Qafqazı
zəbtetmə siyasətinin ilişgiləri XVIII-XIX əsrlərdə
üst-üstə düşdüyündən onlar bu əlaqələri
uzlaşdırmış, sonrakı mərhələdə
xeyli gücləndirmiş və bu vaxtadək davam etdirməkdədir.
Quzey
Qafqazda Müsəlman-Türk xalqlarına (dövlətlərinə)
qarşı düşmən cəbhədə yer alan hay kilsəsinin
yürütdüyü mürtəce fəaliyyətin istiqamətini
aşağıdakı kimi təsnif etmək olar:
- milli,
etnik tərkibinə görə əsasən Müsəlman-Türk
xalqlarını-dövlətlərini əhatə edən
Şimali Qafqaz bölgəsində dini-etnik amildən istifadə
etməklə parçalanmanı gücləndirmək,
tarixi-coğrafi, milli-mədəni, etnoloji-ictimai, etnoloji-siyasi əsasları
sarsıtmaq və birləşmiş düşmən qüvvələrinin
mövqeyini, nüfuzunu-təsirini bölgədə artırmaq;
- ictimai-sosial və iqtisadi-ticari
yönümlü fəaliyyətı həyata keşirməklə
Rusiyanın mənafeyi naminə etibarlı-daimi hərbi-siyasi
kəşfiyyat əməliyyatlarını gücləndirmək;
- icmalararası münasibətlərdə dini
amilləri önə çəkmər, dövlət idarəetmə
və digər sahələrdə üstünlüyü ələ
almaq;
- maliyyə ehtiyaclarını yerli təbii-milli
ehtiyatlar hesabına təmin etmək;
-bölgədə
etno-demoqrafik tərkibi kəskin azaltmaq;
- yerli, kökənli xalqlar arasında etnik
birliyin pozuculuğuna nail olmaq, milli münasibətlərdə
süni münaqişələri daha da gücləndirmək
və arealını genişləndirmək;
- bölgədə demoqrafik dəyişikliyə
səbəb olacaq ictimai-sosial, elmi-mədəni siyasəti
şaxələndirmək;
Hay kilsəsinin qeyd edilən fəaliyyəti hay
sürüsünün xisləti ilə bütün dövrlərdə
eynilik təşkil edib. Təsadüfi deyil ki, Müsəlman-Türk
dünyasının canisi Q.Nijdenin (1886-1955) qanlı təliminə
görə də - "rus xalqı "erməni"lərin
yeganə təbii mühafizəçiləridir."
Neçə yüzildir dəyişilməz qalan qalan bu
mürtəce siyasətin hədəfində Şimali
Qafqazın ilk növbədə kökənli xalqları,
Müsəlman-türk icması olmuşlar.
Tarixilik
baxımından Qafqaz xalqlarının birliyinə dirəniş
göstərə bilməyən rus və hay qüvvələri
XVIII əsr hadisələrini də unutmamışlar. Belə ki, Cənubi Qafqazda Azərbaycan dövlətçiliyinin
möhkəmləndirilməsində, birləşmiş
düşmən qüvvələrinə qarşı
mübarizəsində Şimali Qafqazın Müsəlman-Türk
xalqlarının birliyi onlara sarsıdıcı zərbə
vurduğuna görə, onlar taktiki və strateji
yanaşmalarında bir sıra düzəlişlər
etmişlər.
XVII-XVIII əsrlərdə Qarabağ dövlətçiliyində
Şimali Qafqaz əlaqələrinin güclü olması hay
kilsəsinin çar Rusiyasının əlaltısına
çevrilməsinə əsas səbəb olmuşdur. 1902-ci ildə Tiflis şəhərində
şap edilən xəritədə Cənubi Qafqazda Qarabağ
bəylərbəyliyinin və xanlığının
inzibati-idarəetməsinə daxil olan Şərqi
Göyçə, Zəngəzur mahallarını əhatə
etdiyi ərazilərin sərhədləri çar
Rusiyasının Qafqaz hərbi-dairəsinin xəritəçiləri
tərəfindən təsvir (təsdiq) edilmişdir. Təbii
ki, ərazisi 30 min kv.km-ə qədər olan Qarabağ
dövlətinin idarəedilməsində beynəlxalq
iqtisadi-siyasi əlaqələr mühüm rol oynamış və
bu amil bu dövlətin aparıcı sülaləsi olan
Cavanşirlər nəslinin (Pənahəli xan
Cavanşir-Saraclının (1693-1763), oğlu İbrahimxəlil
xanın (1732-1806), nəvəsi Mehdiqulu xanın (1757-1845...)
diqqətində durmuşdur. Etnik-milli birlikdən savayı
Şimali Qafqaz xalqları ilə qan qohumluğunun yaranması
(XII-XIX əsrlərdə güclü olmuş Avar dövləti
ilə) bu dövlətlər
arasında siyasi-hərbi mahiyyət daşımış,
mühüm siyasi-hərbi məqsədlərin həllinə
təkan vermişdir. Avar xanı IV Ümmə
xan Məhəmməd oğlunun (1761-1801) bacısı Bikə
xatunla ailə quran İbrahimxəlil xanın mövqeyi bu
baxımdan xeyli güclü olmuşdur. Nəhayətdə
Qarabağ-Avar əlaqələrini "erməni" xəyanəti
zəiflədə bilmiş, Qarabağın alban mənşəli
məliklərini ələ alan hay kilsəsi
dövləti xəyanətləri həyata keçirməklə
çar Rusiyasının Cənubi Qafqaza hərbi
yürüşlərinə şərait yaratmışlar.
Lakin, Qarabağ xanlığında növbəti şəcərə
sırası bu qohumluğu davam etdirə bilmişdir, məşhur
şairə-xeyriyyəçi Xurşid banu Natəvan Mediqulu
xan qızı (1832-1897) Avar knyazı, çar ordusunun
general-mayoru Xasay bəy Musa oğlu Usmiyevlə (1823-1866) 1849-cu
ildə ailə qurmuşdur (baxmayaraq ki, bu nigah uğurlu
olmamışdır).
Tarixi mənbələrdə göstərilir ki,
Qarabağ xanlığının ordusunun tərkibində bir
sıra hərbi yürüşlərdə, Ağa Məhəmməd
şah Qacara (1742-1797) qarşı döyüşlərdə
Avar xanlığının döyüşçüləri
də iştirak etmişlər. Həmin döyüşçülərdən
Qarabağda qalanlar Xəlifəliçayın sol sahilində,
1 km aralıda Qaybalı kəndinin əsasını
qoymuşlar, Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı,
Şuşa özünümüdafiə batalyonunun komandiri
Ramiz Bulud oğlu Qənbərov (1962-1992) ana xətti ilə bu
şəcərənin üzvü olub.
1918-ci ildə Qaybalı kəndində 200 ailə
yaşamışdır, kəndin yuxarı hissəsinə isə
1828-ci ildə Dərələyəz mahalının
Çarmıx qalası (haylar bu toponimi dəyişib
"Cermux" adlandırır) ətrafından bir neçə
hay sürüsü köçürülmüşdür. 1904-1906-cı
və 1918-1920-ci illərdə daşnak-hay quldurlarının
Qaybalı və Qaladərəsi kəndlərinin dinc sakinlərinə
qarşı amansız qətliamlar törətməsinə səbəb
həm də güclü etnik-dini intiqam hissi olmuşdur.
XVIII-XIX əsrlərdə
çar Rusiyasının qoşun növlərində quldur
hay nizami-süvari dəstələrinin sayı xeyli dərəcə
də artmışdır, xüsusilə Şimali Qafqazda yerli
xalqlara qarşı aparılan döyüşlərdə
iştirak etmək üçün.
Döyüşçülər kazak dəstələrinə
qatılsa da, hay tacirləri sərbəst, güzəştli
şərtlərlə göstərirdilər, çünki
onlar həm də İran və Osmanlı Türkiyəsinin
dövlət, siyasi, hərbi, iqtisadi...sirləri barədə
məlumatların əldə edilməsi üçün
"etibarlı" mənbə rolunu oynayırdı. Ona
görə də hay kilsəsinin mülkü dövlət səviyyəsində
mühafizə olunurdu.
Nəticədə, qısa müddət ərzində
Quzey Qafqazın bir sıra bölgələrində (Həştərxanda,
Noqay düzündə, Qaraçay vadilərində,
Mahaçqala və Qroznı ətrafında... hay
sürüsünün yerləşdirilməsi siyasəti
gücləndirildi.
Rusiya nəfinə Azərbaycan dövlətşiliyinə
xəyanət edən hay kilsəsinin fəaliyyəti barədə
son dövr nəşrlərindən Sankt-Peterburq şəhərində
2011-ci ildə rus dilində çap edilmiş Arsen Məlik-Şahnəzəryanın
"Vərəndə hakimləri İmperiya qulluğunda"
kitabını göstərmək olar.
Mürtəce
hay kilsəsindən Müsəlman-Türk dünyasına az nifrət etməyən I Pyotrun Qafqaz
yürüşündən sonra (XVIII əsr ərzində)
Qarabağ bölgəsində baş verən xəyanətkar
siyasətin mənzərəsini əks etdirən bu toplu
ayrıca təhli mövzusu olduğundan, başqa bir nəşri
misal çəkmək olar.
Çar
Rusiyasının Qafqaz ordusunun komandanı M.S.Borontsovun
(1782-1856) yavəri general Mixail Tariyeloviç Loris-Məlikovun
"1776-cı ildən XVIII əsrin sonuna qədər Qafqaz
hakimləri haqqında (Stavropol arxiv materialları əsasında)"
kitabı (1873) "erməni"lərin Şimali Qafqqaz fəaliyyətinə
gur işıq saçır.
Hay kilsəsi başda olmaqla, ibtidai-insan hay
sürüsünün çar Rusiyasına təmannalı
xidmət göstərməsi bu həyasız canlılar tərəfindən
fəxrlə, təşəxxüslə, utanılmadan qeyd
edilsə də, xislətlərini də gizlətmirlər.
Şimali Qafqazın Adıgey Respublikası ərazisində
(bu qurum Krasnodar diyarı hüdudlarındadır) "erməni"
mədəni-muxtariyyətinin yaradılması tələbini
irəli sürmüşlər, 2015-ci ilin avqust ayında
keçirdikləri yığıncaqda.
Hay kilsəsi
"erməni" amilini özəl niyyətlə Şimali
Qafqazda qabartmaq üçün ali məktəblərin,
elmi-tədqiqat mərkəzlərinin, mədəniyyət mərkəzlərinin,
dini ocaqların şəbəkəsindən... geniş istifadə
edir,"erməni" amilini əsas tədqiqat obyektinə
çevirməkdə çox fəallıq göstərir, bu
amili nəzərə almaq çox vacib...
Bir vacib cəhəti
qeyd etmək lazımdır ki, Şimali Qafqazın hay mənşəli
koloniyaya çevrilməsi (hazırda bu bölgədə 500
mindən çox hay yaşayır) etnosiyasi və etnoiqtisadi
nisbətdə hay mənşəlilərin üstünlük
təşkil etməsi XVII-XVIII əsrlərdə çar
Rusiyasının ilk növbədə Osmanlı imperiyasına
qarşı hərbi-siyasi cəbhənin Qafqaza
köçürülməsi ilə bağlı olsa da, indiki
dövrdə birbaşa Böyük Turan İttifaqının
qarşısının alınması məqsədinə xidmət
edir. Sələflərindən fərqli olaraq Rusiya
Federasiyasının siyasi-hərbi elitası unudur ki, hay kilsəsinin
irəli sürdüyü saxta "Qafqaz evi" lahiyəsi
Şimali Qafqazdakı 500 min hay gələcəkdə
"partlayacaq minalardır". Faciə onda
olacaq ki, bu "partlayacaq minalar"ın qəlpələri
etnik-kökənli Müsəlman-Türk xalqlarının da
müstəqim və ya məcazi mənada qanının da
tökülməsinə səbəb olacaq.
Sadə bir misal.
Təəssüf ki, bu riyakarlığa Şimali
Qafqazın bir çox etnik Müsəlman-Türk mənşəli
tədqiqatçıları da qoşulur.
Dağıstan
Dövlət Pedaqoji Universitetinin professoru Məhəmməd Rəcəb
oğlu Həsənovun "Qafqazın elmi fikri"
jurnalının 2016-cı il tarixli 2¹-li nəşrində (səhifə
66-70) "Qafqaz xalqları: ənən və müasirlik"
başlıqlı yazısında hay kilsəsinin
saxta təxəyyülünə uyaraq tarixi faktların təhrifinə
yer vermişdir. Daha acınacaqlısı odur ki,
bu qeyri-dəqiqlik Azərbaycan dövlətçiliyi naminə
və xalqının nüfuzdan düşməsinə zərbə
vurmaqla biruzə vermişdir.
Çox
təəssüf...təəssüf...
(Yazının
hazırlanmasında həm də Qarabağ bölgəsinin
Şuşa nahiyəsi, Qaybalı kənd sakini Maya Sarı
qızının (1899-1980), Şuşa şəhər sakini
Rəfael Cümşüd oğlu Ağayevin (1959) məlumatlarından
istifadə edilmişdir.)
Qismət Yunusoğlu,
Bakı
Dövlət Universitetinin müəllimi
Olaylar.- 2021.- 2-8 iyul.
S. 17.