Sirri Xuda məkanı Xıdırlı...
“Azərbaycanın sakral
coğrafiyası” silsiləsindən
(XI
yazı)
Xəzər
dənizi sahilləri boyunca Rəşt, Bakı və Hacı
Tərxan (Həştərxan)
limanlarına, daha sonra Volqaboyu şəhərlərinin
beynəlxalq ticarət mərkəzlərinə
uzanan karvan yolunun üstündəki müqəddəs
ocaqlar, ziyarətgahlar həm də
ibadət məkanları olub, Allah-Təala ruzisinin
halallığına, bərəkətinə
sidqi-ürəklə dua-səna edilib. Bu cür irfani-ruhani məqamlar
müqəddəs Bəndovan dağı (nisbi
hündürlüyü 364 m-ə qədər) və ona
yaxın yerlərdə (karvan yolunun keçdiyi ərazidə),
Pirsaat çayının mənsəb hövzəsində indi də qalmaqda, inanclı
möminlər tərəfindən ziyarət edilməkdə və
qorunub saxlanılmaqdadır.
Bəndovan
dağı (palçıq vulkanı mənşəli)
yaxınlığındakı (20 km aralıda)
Xıdırlı kəndinin ətrafında, Xəzər dənizi
sahillərində (Bozdağ və ona bitişiik qış
otlaqlarında) dini-sakral ocaqların yaranmasında
mistik-duyğusal tarixiliyin bir qolu da Abşeron
yarımadasının şimal-qərbindəki Beşbarmaq
dağındakı (600 m yüksəklikdə)
Xıdır-Zində ocağı, dənizdəki
Xıdır-İlyas, Xıdır-Nəbi yatağı
(qayalıqları) ilə bağlıdır. Bu məkanlar
sırasında yer alan "Xıdırli" antrotoponimi
("Xızır" teotoponiminin ifadəsi) də eyni mənanı
daşıyır, "İlahi məqama ruhu-imanı ilə
yaxın olanların yeri-yurdu" anlamındadır.
Cənubi-şərqi
Şirvan düzündə yerləşən, Salyan nahiyəsi
daxilindəki Xıdırlı kəndinin (Ağdam nahiyəsində
də Xıdırlı kəndi mövcuddur) təbii-coğrafi
yarımsəhra landşaftı (tərəkəmə
elatının bərəkətli yataqlarının həndəvəri)
yaranışın, müqəddəsliyin, ilkinliyinin,
ruhsal-duyğusal məkanın qorunub saxlanılmasında
mistik-dini bir qurşaqdır, ətrafı ziyarətgahlarla,
ibadət ocaqları, qədim, bərəkətli, halal yurd
yerləri və ruhsal qəbirstanlıqlarla ("Bəndovan
piri", "Pir Saab", "Pir Əsgəran", "Həcər
Ana ocağı","Yulğunlu pir", "Yeddi
ocaq", "Pir Murad", "Bağdadli baba"
("Quşxana") qəbirstanlığı...) əhatələnib.
Şirvan-Qobustan
mahalının müqəddəs dini-irfani ocaqlarının
yurdu-yatağı olan Pirsaatçay hövzəsindəki
"Şeyx Eyyub ziyarətgahı"na yaxın əzəli
Xıdırlı obasının (bu yurdun əski qəbirstanlığı
Bakı-Şamaxı avtomobil yolunun 105-ci km-də, yoldan 100 m aralıda
qalmaqdadır) 30-a yaxın tərəkəmə ailəsi 150
il əvvəl Xəzər dənizindən 2 km
aralıdakı "Bozdağ qış otlağı"nda
daimi məskunlaşmış (25-30-a qədər "qara
torpaq-qazma" yerləri qalmaqdadır) və
Xıdırlı kəndinin əsası qoyulmuşdur (kəndin
indiki yerindən 5 km dənizə tərəf).
Sonralar
bu yeri "Atbulaq"
südçülük sovxozunun heyvandarlıq təsərrüfatı
(Qara Mürsəl oğlu Eyvazovun (1897-1977) tərəkəmələri)
istifadə edib.
Xıdırlı
kəndinin məkanı sanki dini-mistik hökmün təlqini
ilə seçilib, dini mərasimlərində ibadətin,
imanın ilkinliyi (ruhsallığı) qorunub saxlanılır,
nəsildən-nəsilə ötürülür, sofu
qovmünün ocağına (Əfəndi baba-1880-1964, Alxas
baba, Əbülhəsən Soltan oğlu-1885-1975, Balaqardaş
Hacıbaba oğlu-1897-1983, Noğul Saab qızı
Zülfüqarova-1926-2006, Nüybar Hətəm qızı Həsənova-1912-1984,
Həmidə Qəni qızı Xəlilova-1934-2008...)
çevrilib.
Qobustan
bölgəsinin müqəddəs irfan yiyəsi olan Sofi Həmid
babanın oğul nəvəsi Saab Şeyx Səfəralı
oğlu Xanalıyev (1892-1927) bu obanın bünövrəsini
qoymuş və tərəkəmə həyatını
yaşamışdır. "Pir Saab" ocağı onun
yurdundan 10 m aralıdır, qəbri isə "Bağdadlı
baba" qəbirstanlığındadır.
Sofu
Saab babanın həyat yoldaşı Soltan nənə Baxşəliyevanın
(1900-1988) söyləməsinə görə, Baba həddən
artıq inanclı-imanlı və halal mömin olub. Obada hər
kəsə eyni münasibət göstərib, hamıya bərabər
miqdarda pay verib.
1918-ci
ilin fevral-mart aylarında Bozdağın (palçıq
vulkanı ocağıdır, nisbi hündürlüyü 384
m, sonuncu dəfə 1962-ci ildə püskürüb) ətrafında
("Əsgəran baba" piri yaxınlığında)
düşərgə qurmuş 5-ci Qafqaz İslam Ordusunun 50-60
nəfərlik süvari-atıcı tağımının
başçısı Səlim bəy və
silahdaşları Sofu Saab baba ilə
görüşmüş, onun obasınada və kənddəki
məsciddə çümə namazı qılmışlar.
1926-cı
ildə Xəzər dənizində bərk soyuqlar olub, dəniz
buz bağlayıb, şimala üzən Rusiya gəmisi (ədviyyat,
xurma, qənd... yükü olan) 2 həftə dənizdə
qalıb buzların arasında. Onda Saab baba dənizçiləri
obasında saxlayıb, onlara qulluq göstərilib. Müsafirlər
qayıdanda Saab babaya yelkənli qayıq
bağışlayıblar-"Bərkəz" adında.
"Bərkəz"lə
duzxanadan duz gətirərdilər, balıq tutardılar,
satlıq məhsullarını 30-40 dəvə yükü ilə
(100-150 kq tutumlu çuvalları palazlardan tikərdilər) Bərdəyə,
Ağdama, Şuşaya aparıb satıb, özlərinə
lazım olanları (taxıl, meyvə, parça) alıb gətirərdilər-hamısını
Baba obada bərbər bölərdi.
Deyilənə
görə, ruhu halallıqla yoğrulan, əzaları nur
saçan Baba barmağı ilə
südü bulayırdı, qatıq olurdu (çalası
qatmadan).
1920-ci
illərin sonuna yaxın Sufi Saab baba 3-4 gün adada qalanda
soyuqlayır, qızdırma içində bir neçə
gün yatır və ruhani-müqəddəs Haqq dərgahına
qovuşur. Obasından 10 m, aralıda yuvat yerində indi ziyarətgahı
var (sınanmış irfan yiyələrinin yuvat yeri, ruhun bədəndən
ayrıldığı məkan əslində ziyarət
ocağı hesab edilir).
2010-2011-ci
illərdə Ocağın üstündə Saab babanın
qız nəvəsi Seyid Əlizadə tərəfindən
gümbəz tikilmişdir (3 m x 3 m, hündürlüyü 2
m, dördkünc örtüklü, qibləyə
açılan qapısı (1 m x 2m), şərqə tərəf
kişik pəncərə (50 sm x 50 sm)
açılmışdır).
İçəridə
rəmzi sinə (1,5 m uzunluqda, 50 cm boyda) və baş (60 sm
hündürlüklü) daşları qoyulub, qara yuvat
daşı (qalınlığı 30 sm) baş
daşının üstündədir.
Soltan
nənə Sofu babanın dəfnindən danışanda bir məqamı
xüsusilə vurğulayırmış. Dəfn
günündə, 3, 7 və 40 mərasimlərində
Babanın düm ağ mayası (dəvələrdə hər
mindən biri ağ doğulur) qəbir üstündə (20 km
aralıda) yatıb və cümə axşamları göz
yaşı töküb nalə çəkirmiş.
Xıdırlı
kənd sakini, "Canavarboğan" ləğəbli Rəcəb Şahı oğlu
(1957-2019) "Pir Saab" ətrafında qoyun otaranda səhər-səhər
ocağa gəlir, dua edir, hiss edir ki, bədənində nəsə
gəzir, tez çıxır çölə, ocaqdan
aralanır, bir də görür ki, bir qara ilan ayağından sıyrılıb
çıxdı... sən demə Rəcəb xəstəliyi
ilə bağlı həmin gün az miqdarda spirtli içki qəbul
edibmiş. Səhəri gün günahının
bağışlanması üçün qüsl edib yenidən
ocağa gəlir, dua edir və ruhən sakitləşir...
"Bozdağ"
qış otlağında "Əsgəran baba" piri və
ondan 100 m aralıda "Həcər ana ocağı" da
ziyarət-ibadət məkanıdır. Deyilənə görə,
Həcər ana düşmənə oğlu Seyid Əsgəran
babanın yox, onun öldürülməsini yalvarıb, amma
kafir və rəhmsiz silahlılar hər ikisini qətlə
yetiriblər. Hadisənin XVI-XVII
əsrlərə aid olduğu sinə daşında
(uzunluğu 2 m, eni və hündürlüyü 50 sm və
30-40 sm boyda baş daşı) qeyd edilmişdir.
"Əsgəran
baba" pirinin ətrafında 3-4 qəbir var, güman ki, ailə
üzvlərinə məxsusdur.
Hər
iki ocağın (qəbirləri) üzərində olan sərdabə
tikilib, "Əsgəran piri"ndəki tikilinin
ölçüsüçü 6 m x 6 m,
hündürlüyü 4 m, Həcər ana
ocağındakı tikili hündürlüyü 3 m,
eni-uzunluğu 2 m x 3 m, sinə daşı 1,5 m boyda,
eni-qalınlığı 40 sm-dir.
Yaşlı
sakinlərin söhbətinə görə, 1960-cı illərdə
Bozdağ ətəyində "Şirvanneft" idarəsinin
qazılmış neft quyusunun dayaqlarını tikərkən
ustalar 2 km aralıdakı "Əsgəran baba"pirinin
daşlarından istifadə edib, amma buruqda yanğın
baş verib, bu hadisə 3 dəfə təkrar olunduqdan və
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Q.İ.Əmirov
(1926-1973) işə qarışdıqdan sonra daşları
söküb qaytarıblar yerinə... və işlərinə
davam ediblər.
Xəzər
dənizi sahilində (100-150 m aralı), Xıdırlı kəndindən
21 km cənub-şərqə tərəf yerləşən Bəndovan
dağı (mütləq hündürlüyü 50 m) vulkanik
ocaq olmaqla yanaşı, 1948-1950-ci illərdə fəaliyyət
avtomobil yolu yanından keşirmiş, eləcə də qədim
karvan yolunun üstündədir.
Yaxınlığındakı qış otlağında
Mahmud Süleyman oğlunun (1868-1955) obası olub.
Yüksəkliyin
quzey ətəyində "Bəndovan baba piri" sakral bir
ocaqdır, dəniz sahilindən 1 km aralıda, üzbəüz
səmtdə, təqribən 8-10 km aralıda Səngi-Muğan
adası görünür.
Pirin
üzərində 1997-ci il 20 apreldə ölçüsü
10 m x 10 m, hündürlüyü 2 m, üstü dəmir
gümbəzli, qapısı qibləyə açılan qəbirüstü
tikili inşa edilib.
Gümbəzin
içərisində bir qəbir var, 3 m boyda baş
daşı (qalınlığı 15 sm, eni 1m), uzunluğu 3 m
olan sinə daşı (hündürlüyü 50-60 sm),
gümbəzin ətrafında isə 2-3 qəbir (adsız,
yazısız) vardır. Bu ocaq tarixən karvan yolu ilə
gedib-gələn tacirlər, zəvvarlar, eləcə də
qonşu kəndlərin (Xıdırlı, Kürsəngi,
Aşağı Xələc, Çuxanlı, Ərəbqardaşbəyli,
Aşağı Surra...) əhli tərəfindən ziyarət-ibadət
edilir, ruhsal-duyğusal niyyət tutulur, üstündə qurban
kəsilir, torpağı-daşı tutiya kimi
öpülür, gözə-alına sürtülür...
Sakral
məkan olan Bəndovan yüksəkliyinin əhatəsi (orta
qurşağı) 7 qəbirlə "nişanlanıb",
"möhürlənib"və pirdən bu qəbirlərə
7 yol ayrılır.Yaşlı sakinlərin dediyinə görə
nə qədər sel-su yusa da, palçıq axsa da... bu qəbirlər
üzdə qalır, onlara xətər dəymir.
Yüksəkliyin
dənizlə qovuşan hissəsində "Əncirli
yer" də qorunan sahədir.
"Bəndovan
baba piri" (ziyarətgahı) 2003-cü ildən Şirvan
Milli Parkının ərazisindədir. Bəndovan dağının
cənub-qərb hissəsində, "Bəndovan baba"
pirindən 7-8 km aralıda "Yulğunluq piri" (kənd
sakini Tufan Abdulxalıq oğlunun (1892-1972) yatağı daxilində),
kəndin günbatanındakı qəbirstanlıqdakı
"Pir Murad ocağı" da duyğusal-ruhsal məkanlar
kimi Xıdırlı ərazisində sakral
dünyagörüşünün maddi əmanət, mənəvi
dəyər irsidir. Ürəyində niyyət tutub, diləyinə
çatmaq üçün üz tutduqları bu müqəddəs
ocaqlar duaların həm də
"sığındığı, ürək
qızdırdığı" yerlərdir.
Həmçinin
Azərbaycan xalqının...
(Yazının
hazırlanmasında həm də Salyan nahiyəsinin
Xıdırlı kənd sakinləri Tapdıq Pənah
oğlu Həsənovun (1938) və Seyid Əlizadə
Balaqardaş oğlu Zülfüqarovun (1955) məlumatlarından istifadə
edilmişdir.)
"Bəndovan
baba" piri
"Sofu
Saab baba" piri ("Pir Saab ocağı")
Qismət
Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2021.- 16-22 iyul.- S.20.