Azərbaycan dövlətçiliyinin coğrafi-siyasi hüdudları əski xəritələrdə...
Hay kilsəsi və ibtidai insan sürüsü olan hay kütləsinin qondarma tarixlərinə dair davamlı uydurmalarına, Azərbaycanın tarixi-coğrafi ərazilərinə yönəlik əsassız iddialarına haqq qazandırmaq üçün istifadə etdikləri mənbələrdən biri də saxtalaşdırdıqları arxiv məlumatları və “əl gəzdirdikləri” xəritələrdir. Əslində isə elə haylara əsrlərlə himayədarlıq etmiş Rusiyada XVIII-XX əsrlərdə hərbi topoqraflar tərəfindən işlənilmiş müxtəlif miqyaslı xəritələri müqayisə etdikdə bu mənfur işğalçıların çirkin niyyətinin əsl mahiyyəti açıqlığı ilə ifadə olunur.
Dünyada hər bir dövlətin qədimliyinin, tarixiliyinin, ictimai-siyasi inkişaf mərhələlərinin səyyahlar, tarixçilər və coğrafiyaşünaslar tərəfindən salnaməsinin yazılması-kartoqrafik təsvir edilməsinin əhəmiyyəti onunla ölçülür ki, onlar müasirliyi baxımından həm də qiymətli istinad, arxiv-elmi mənbə, təkzibedilməz sübut rolunu oynayır.
Bütöv Azərbaycan tarixçiliyinin bu baxımdan eramızdan əvvəl yaşamış yunan tarixçisi Herodotun (e.ə. 484-424-cü illər) “Tarix” traktında, coğrafiyaşünaslardan Strabonun (e.ə.63-24-cü illər) “Tarix” əsərində, 17 cildlik “Coğrafiya” kitabının XI bölməsində, K.Ptolomeyin (90-160-cı illər) 9 hissəlik “Böyük Toplu”sunda (1-ci hissəsi Skif-Sak xalqlarının tarixina aiddir) və xəritəsində (Azərbaycanın 29 yaşayış məntəqəsinin koordinatları və adları göstərilməklə), romalı Pliniy Sekundun (23-79-cu illər) əsərində (Azərbaycan toponimləri haqqında) ... və digər nəşrlərdə qeyd edilən məlumatlara əsasən daha düzgün elmi-nəzəri izahı aparıla bilər.
Dövlətçilik tariximizdə idarə edilən inzibati-ərazi hüdudlarının sərhədi, qonşu dövlətlərlə ərazi qonşuluğu, regional və yerli xalqlarla milli, etnik, mədəni, iqtisadi-ticarət əlaqələrinin inkişaf etdirilməsi, beynəlxalq ictimai-siyasi münasibətlərin qurulması... ilə bağlı tarixi məlumatlar təkcə Yunan-Roma mütəfəkkirlərinin dünyəvi, qiymətli elmi irsində təsbit edilməyib, eləcə də müsəlman-türk dünyası alimlərinin əsərlərində də bu cür mülahizələrə yer verilib (Hişam əl-Kəlbinin (737-819) “Qohumluq əlaqələri” əsəri; Əbu Cəfər ibn Cərir əl-Təbərinin (839-923) “Peyğəmbərlərin və padşahların tarixi” kitabı; Ubeyd bin Şariyyə əl-Curhuminin (VII əsr) “Kitab-ul-Futuh” (“Zəfər kitabı”) əsərində (“Azərbaycan-qədim türk yurdudur” tarixi qeydi); Yaqut əl-Həməvinin (1178-1229) Azərbaycan vilayətləri və Qafqaz barədə səyahət məlumatları yer alan “Mücəm əl-buldan” (“Ölkələrin əlifba ilə sıralanması”) əsəri... və başqalarını göstərmək olar).
Bu sıraya XVII-XIX əsrlərdə Rusiya elmi ictimaiyyətinin, hərbi-siyasi dairələrinin Cənubi Qafqaza dair nəşr etdirdikləri əsərləri və xəritələri də əlavə etmək olar, çünki bu rəsmi mənbələrdə də Azərbaycan dövlətçiyinin və milli-xalq, etno-morfoloji kökənliyinin təsdiqi ilə bağlı tarixi bilgilərə kifayət qədər diqqət ayrılır. Və sübut edilir ki, hələ 1880-ci illərdə Tiflis şəhərində çap edilmiş “Qafqaz XIX əsrdə (1800-1878-ci illər)” xəritəsində “Azərbaycan xanlıqlarının əraziləri” termini işlədilib, XIX əsrdə milli dövlətimizin sərhədlərinin, qonşuluqlarının (uydurma “Ermənistan” ərazisi göstərilmədən) kartoqrafik təsviri rəsmi təsdiqini tapıb. Bu isə mürtəce və mənfur hay kilsəsinin uzun illər ərzində dövriyyəyə buraxdığı, “körüklədiyi”, guya “Azərbaycan” termininin 1918-ci il may ayının 28-dək işlədilməməsi ilə bağlı uydurmasına tutarlı cavabdır ki, elə hayların himayədarları, “kürəklərinin dayağı” tərəfindən verilir.
Çar Rusiyasının Qafqaz Hərbi Dairəsinin Hərbi-topoqrafik şöbəsi tərəfindən işlənib hazırlanmış və Tiflis şəhərində nəşr edilmiş “Cənubi Qafqaz.1903-cü il” xəritəsinə baxmaq kifayətdir ki, hay-rus birləşmələrinin XX əsrdə Azərbaycan dövlətinə və xalqına qarşı yürütdüyü qəsbkarlıq siyasətinin mənzərəsi aydın görünsün (bilinsin). Belə ki, rus hərbi topoqrafları tərəfindən hazırlanmış bu xəritədə Azərbaycan sərhədləri hüdudunda təqribən 120 min kv.km sahə təsvir edilib, inzibati-ərazi bölgüsünə uyğun olaraq həmin sahə idarəetmə mərkəzi kimi 3 quberniyaya ayrılıb:
- Bakı quberniyası (tərkibinə Bakı, Quba, Şamaxı, Göyçay, Cavad və Lənkəran qəzaları daxil olmaqla);
- Yelizavetpol (Gəncə) quberniyası (Yelizavetpol, Qazax, Cavanşir, Şuşa, Qaryagin, Nuxa, Ərəş və Zəngəzur qəzaları, Zaqatala dairəsi);
- İrəvan quberniyası (Aleksandropol (Gümrü), Üçmüəzzin, Yeni Bəyazid, Sürməli, İrəvan, Şərur-Dərələyəz və Naxçıvan qəzaları).
Göründüyü kimi, 1918-1920-ci illərədək (Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin hakimiyyəti dövründə) yuxarıda sıralanan həmin inzibati-ərazi mənsubiyyəti baxımı nəzərə alınmasa belə, etno-antropoloji genetik əsaslarına görə həmin xəritədə hay mənşəli toponimlərin olmaması bir daha sübut edir ki, bu ibtidai insan sürüsü XX əsrin I rübündə siyasi-hərbi əməliyyatlar nəticəsində məqsədli şəkildə Qərbi Azərbaycanda (Zəngəzurda, Şərur-Dərələyəz, Göyçə... mahallarında) və Qarabağın dağlıq əraziləri və ona bitişik sahələrdə (Cavanşir, Şuşa qəzalarında) Cənubi Azərbaycandan, Osmanlı Türkiyəsindən, Suriyadan, Yunanıstandan, Fransadan, Livandan, İraqdan... köçürülərək boşaldılmış müsəlman-türk kəndlərində yerləşdirilib.
Bir tarixi gerçəkliyi qeyd etmək vacibdir ki, rus hərbi topoqrafları tərəfindən Zəngəzur qəzasında coğrafi çöl-tədqiqat işlərini, həmin ərazilərin xəritələşdirilməsi aparılarkən yerli bələdçilər, müsəlman-türk kökənlilər cəlb edilib, onlardan biri də Laçın nahiyəsinin Lolabağırlı kənd sakini Nəsir Məşədi Allahverdi oğlu (1838-1906) olub. Bu barədə onun nəvəsi Paşa Məşədi Tanrıverdi oğlu (1880-1984) oğlu Hacı Bayrama (1936) danışıb.
Məhz bu baxımdan həmin dövr xəritələrində yazılan bütün toponimlər milli məzmunlu və etnik mənalı olub. Nəticədə, Rusiya imperiyası dövrünə aid digər xəritələrə də diqqət yetirdikdə, müasir mərhələdə hay kilsəsinin canfəşanlıqla təbliğ etdiyi kartoqrafik təsvir vasitələrində cızdıqları saxta “əlyazmaları”n “cizgiləri” aydın nəzərə çarpır.
Qafqaz Hərbi Dairəsinin Kartoqrafiya bölməsi tərəfindən 1849-cu ildə çap edilmiş digər bir xəritədə “Erməni vilayəti”nin sərhədləri Araz çayından Göyçə gölünədək, Dağ Borçalıdan Naxçıvana kimi olan ərazilər göstərilib (Ağrıdağ və vadisi, Zəngəzur mahalı istisna olmaqla).
Müəyyən xronoloji ardıcıllıqla sıralanan bu tarixi-coğrafi mənbələri xatırlatmağa səbəb odur ki, hay kilsəsi və ibtidai insan-hay sürüsü uydurma mülahizələrini mənbəyi məlum olmayan saxta tarixi mülahizələrə və xəritələrə (əsaən e.ə. II-I minilliklərə aid) “istinad etməyə” həvəslidirlər (çünki müasir dövrün materialları ilə uydurmalarını sübut edə bilmirlər), elə bu yalanları müqayisə etməklə onların xəstə təxəyyüllərinin tarixini, etnogenetik mahiyyətini də üzə çıxarmaq olar.
Odur ki, bu baxımdan hayların əl gəzdirdikləri həmin saxta bir neçə tarixi “mənbə”ni nəzərinizə çatdırırıq.
Eramızdan əvvəl XVI-XIII əsrlərdə Hett dövlətinin tarixi salnaməsində-gil lövhəsindəki mixi yazıları əsasında tərtib edilmiş xəritədə, guya mövcud olmuş “Hayasa çarlığı”nın sərhədləri Dəclə-Fərat çaylarının yuxarı hövzələrini, Anadolu yaylasının şərq hissəsini əhatə edir (Roma-Yunan imperiyalarının və İran dövlətinin hüdudlarını). Amma hələ də “erməni” mənbələrində hay kilsəsi tərəfindən “Hayasa” etnotoponiminin “erməni” antronimi ilə əvəz edilməsinin elmi-nəzəri baxımdan əsaslandırılmış foneloji-filoloji və morfogenetik tarixi-coğrafi izahı verilməyib.
Sual oluna bilər, nəyə görə?
Çünki “erməni”, “Ermənistan” toponiminin haylarla heç bir tarixi-coğrafi bağlılığı
yoxdur. E.ə. minilliklərdə Babil-Akkad-Şumer dastanlarında təbii-coğrafi şəraitə,
orta və yüksək hündürlüklü
relyef-yayla landşaftına
uyğun olaraq, İkiçayarasının yuxarı
hövzələri “Armiya”,
“Arameya”, “Urmiya”, “Arami” adlanıb (Cənubi Azərbaycandakı
Urmiya gölünün
adı bu deyimlərə uyğundur).
Bu fikir məşhur gürcü arxeoloqu-etnoqrafı,
qədim Urartu dövlətinin tarixini (e.ə. XIII-VI əsrlər)
tədqiq etmiş Gürcüstan EA-nın akademiki Q.A. Melikişvilinin
(1918-2002) əsərlərində də (“Nairi-Urartu”, “Urartu gil
lövhələrinin yazıları”)
əsaslandırılır.
Bütün tarixi dövrlərə
“hakim”, “sivilizasiya ocağı”
olmuş hay sürüsünün
“milli mənsubiyyətini”
danması, yabançı,
qondarma “erməni” yarlığını qəbul
etməsi səbəblərinə,
onların mənsub olduqları etno-morfoloji, genetik irsinin uydurma olduğuna bu kimi tarixi
tədqiqat əsərləri
işıq salmış
olur.
Daha sonra Yaxın Şərqin antik tarixində və yerli xalqlarının etnogenezisində mühüm
yer tutan Urartu dövlətinin sərhədləri daxilində
guya Van, Göyçə
və Urmiya gölləri arasında e.ə. VII əsrdə mövcud olmuş “Ararat çarlığı”nın tərtib
edilmiş xəritəsində
Zəngəzur və Qarabağ bölgələri
Azərbaycan ərazisi
kimi təsvir edilsə də, əvəzində 1953-1956-cü illərdə tikilmiş “Mingəçevir su anbarı” “çarlığa”
aid edilib. Təbii ki, hay “kartoqrafları” daha çox əski arxiv materiallarında və atlas-xəritələrdə bu
sayaq uydurmalarına dair “əl düzəlişləri”
aparmaqda puxtələşdiklərindən,
onların sayını-hesabını
itirdiklərindən bəzən
buraxdıqları səhvləri
nəzərdən qaçırırlar,
mahiyyətinə vara bilmirlər. Ayrı-ayrı
tarixi dövrlərə
və haylara aid eyni məzmunlu iki xəritəni müqayisə etmək kifayətdir...
Çünki “yalançının yaddaşı
olmaz”.
Hətta
yalandan özlərinin
ulu əcdadı hesab etdikləri Urartu hökmdarı II Argiştinin hakimiyyəti illərinə (eramızdan
əvvəl 713-680-ci illər)
aid xəritəni çəkən
hay sürüsünün “məşhur kartoqrafı öz əsərində” Kür çayı üzərində 1982-cü ildə
tikilmiş Şəmkir,
2000-ci ildə istifadəyə
verilmiş Yenikənd
su anbarlarını da göstərməyi unutmayıb. Əsl “erməni” dəsti-xətti.
Yəqin ki, hay da olsa,
arada bir həqiqi tarixi fakta sayqı göstərməyi unutmayıb.
Saxta xəritəçilik çapı
üzrə qədim peşəkarlığa yiyələnmiş
hay kilsəsinin digər
uydurma “xəritəsi”ndə,
xəyal etdikləri qondarma II Tiqranın hakimiyyəti illərində
“çiçəklənmiş” “Erməni İmperiyası”nın
sərhədlərinin kartoqrafik
təsvirində də
bu sayaq saxtakarlığa yol verilir. Belə ki, bu “xəritə”də
“Böyük Ermənistan”
ərazisi Aralıq dənizi sahillərindən
ensiz zolaq kimi, cənub-qərbdən
şimal-şərqə doğru,
Kür-Araz ovalığınadək
göstərilib, Göyçə
gölü, Ağrı
dağ, eləcə də müasir “Ermənistan Respublikasının
şimal və şimal-qərb hissəsi
bu “xəritə”də
nədənsə unudulub.
Xəritələrdə, atlaslarda, illüstrativ təsvir vasitələrində, arxiv-muzey
nüsxələrində... hay kilsəsi bu saxtakarlığı necə
həyata keçirir.
Çox
sadə. Axı, onlar
əxlaq, davranış
və həyatlarını
yalnız “erməni mücadilələrini yer
üzündə qədim
tarixlərinə ehtiram
naminə, tarixi ədalətsizliyin bərpası
uğrunda mübarizəyə”
həsr etmişlər.
Həmin
vasitələr sırasında
olmayan “ermənişünaslığın
və ölkəşünaslığın”
tədqiqi, təbliği,
dünya ictimaiyyətinə
çatdırılması (“Qomidas İnstitutu”- müstəqil, akademik mərkəz kimi 1992-ci ildə ABŞ, Miçiqan
ştatının Ann-Arbore
Universitetində tarixçi
Ara Safaryan tərəfindən yaradılıb,
qərargahı London şəhərində,
bölmələrindən biri
Klivlend Universitetindədir,
əsasən “erməni
tarixinə dair antik, qədim sənədləri, monoqrafiyaları,
memuarları... üzə
çıxarır, onların
çapını təşkil
edir, eləcə də bu mövzuda
beynəlxalq mühazirələr
və konfranslar keçirir, 1998-ci ildən
başalayaraq rüblük
“Erməni forumu” jurnalı nəşr etdirilir) istiqamətində
həyata keçirdikləri
mürtəce-şeytani fəaliyyət
xüsusi yer tutur.
Belə
ki, dünyanın məşhur şəhərlərinin
(əsasən ABŞ və
Qərbi Avropa ölkələrində) kitabxanalarına,
muzeylərinə, arxivlərinə,
kilsə irsinə... özlərinə uyğun
qaydada işləyib hazırladıqları xəritələri,
atlasları, qədim əlyazma nüsxələrini,
mistik təsəvvürlü
rəsmləri bağışlayırlar...
və sonra həmin mənbələrə
əsasən uydurma mülahizələrin dövriyyəyə
buraxılması, sonucda
isə çap materialları şəklində
yayımını və
təbliğini həyata
keçirirlər, başda
hay kilsəsi və
hay qruplaşması olmaqla.
Bu fakta əyani nümunə kimi Böyük Britaniyada,
London şəhərində guya elm-mədəniyyət
mərkəzi kimi yaradılmış “Erməni
institutu”nu və onun təsisçisi,
özünü “görkəmli
kartoqraf” adlandıran
Ruben Qaliçyanı göstərmək
olar. Belə ki, bu fırıldaqçı
London, Paris, Roma, Afina, Berlin...şəhərlərinin kiutabxanalarında,
arxivlərində, muzeylərində,
kilsə saxlanclarında...
bu sayaq uydurma, saxta materialları guya əldə edərək “Cənubi Qafqaz orta əsrlər xəritəsində-Ermənistan, Gürcüstan, Azərbaycan”
(2007); “Ermənistan qədim
kartoqrafik xəritələrdə”
(2013); “Londondakı kartoqrafik
qeydlər əsasında
Ermənistan tarixinə
baxış” (2015); “Ermənistan
kartoqrafiyasının 1918-ci ilədək tarixi”
(2017)... adlı topluları
(iftira və uydurma olsa da)
çar etdirib. Bir cəhəti qeyd etmək lazımdır ki, “Ermənistan Respublikası”
adlanan Qərbi Azərbaycanla sərhədlərimiz
hazırda 1066 km təşkil
edir və hələlik Böyük
İşıqlı dağında,
Qara göl ətrafında hayların qaldırdıqları,
amma heç bir tarixi, coğrafi,
elmi, hüquqi, siyasi... əsası olmayan qaldırdıqları
haray-həşir həmin
məsafənin həm
də Kəlbəcər,
Daşkəsən, Gədəbəy,
Tovuz, Ağstafa və Qazax rayonları
ərazisində baş
verəcək.
Allah-Təala Azərbaycan xalqına səbr, dözüm, imkan versin, Haqqa-Ədalətə ürcah etsin. Amin.
Qismət YUNUSOĞLU
Bakı Dövlət Universitetinin müəllimi
R.S. “Cənubi Qafqaz.1903-cü il”
xəritəsində “Qara göl”
yazılıb, hayca “Sevliç”
yox, “Böyük
İşıqlı dağı”, “Mets İşxanasar” yox. Zəngəzur
qəzasının mərkəzi qədim türk
şəhəri Gorus olub,
haylar bu toponimi dəyişib - “Qoris”
deyir.
Olaylar.- 2021.- 28 may.- 3 iyun.- S.20.