Qobustan-Gəmüstü
qırğınları...
1918-ci ilin yazında-yayında...
Şamaxı qəzası hay
daşnak-rus bolşevik nizamli, silahlı və hakim siyasi-hərbi qüvvələrinin mərkəzləşdiyi
Bakı qəzasına (Bakı şəhərinə) məsafəcə
yaxın yerləşdiyindən və Böyük Qafqazın
cənub hissəsindəki ərazilərə "Giriş
qapısı" olduğundan 1918-ci ilin mart-iyun aylarında
soyqırım faciələrinin qanlı səhifələri
məhz bu bölgədə
yazılmışdır-"Əngəxaran faciəsi", "Pirəşirvan
soyqırımı", Qobustan-Gəmüstü (Gəmalatı)
qırğınları", "Dilman- Suraxanı qətliamları,
Alpout-Qəşəd hücumları...
Pirsaatçay
və Qozluçay-Cəngi hövzələri əhatəsini
tutan Gəmüstü yaylası, Yavanı dağı, Gicəki
yüksəkliyi və alçaq təpəlilki,
parçalanmış dərələri tutan Qobustan bölgəsi
Şirvan mahalının qədim, zəngin maddi-tarixi irsini yaşatdığı
kimi Dövlətimizə və Xalqımıza qarşı
birləşmiş düşmən qüvvələri tərəfindən
son əsrlərdə törədilən amansız qətliamların,
qırğınların da şahidi olmuş, neçə-neçə
Şəhid Onun qoynunda İlahi
Haqq mərtəbəsinə yüksəlmişdir...
Son bir əsrin
soyqırım faciələri, həmin hadisələrin tarixi
gedişatı hələ də Şahidlərin xatirələrində,
yaddaşlarında, eləcə də Qobustanın
çılpaq qayalarla, quru qobularla, yövşanlı
çöllərlə örtülü sinəsində
yaşamaqdadır. Bu vuruşlarda el igidlərinin mərdliyi də
unudulmayıb, düşmən dəstələrinin xəyanəti,
hiyləsi, məkri, rəhmsizliyi də...
1918-ci
ilin may ayında Mərəzə kəndində (Azərbaycan
Türk-Müsəlman əhalisinə qarşı
soyqırım qətliamlarının törədilməsində
mərkəzi hərbi-siyasi təşkilat olan Bakı Xalq
Komissarlarının rəhbəri S.Şaumyanın səlahiyyətli
nümayəndəsi daşnak A.Mikoyanın qərgahlarından
biri burada olub) yaşayan rusların keşişi tərəfindən
Gəmüstü, Sündü, Cəyirli, Cəmcəmli, Gəmaltı
(Dərəkənd), Ərəbqədim, Poladlı... kəndlərinin
ağsaqqalları Şamaxı qəzasının hayları
ilə barışıq
üçün məşvərətə dəvət
edilib. Rus-hay ilişgilərinin hiyləsini başa düşən
Poladlı kənd sakini Hacı Rüstəm Hacı
İsmayıl oğlu (1860-1943) bu dəvətdən imtina edir,
düşmən hiyləsinə özünün
ağıllı tədbiri ilə
cavab verir.
Bilir ki,
rus-hay quldurları ondan intiqam almaq üçün kəndə
hücum edəcəklər. Elə də olur.
Bir
neçə gündən sonra düşmənlər Bədəlli
kəndi yüksəkliyində (kənddən 4-5 km aralıda)
mövqe tutub Poladlı kəndinə girmək istəyəndə,
uzaqdan onlara tərəf "tuşlanmış top lülələrini"
görürlər, elə biliblər ki, Hacı Rüstəm
Azərbaycan Milli Ordusunun Udulu-Qarasu-Muğan cəbhə xəttindən
top gətirib, müdafiə olunur, hücum zamanı atəş
açacaqdır, ona görə də kəndə girmədən
qayıdırlar düşərgələrinə. Geri çəkiləndə
Aralıq kəndinin (sonralar Sədəf adlanıb) cənub-qərbindəki
"Qalacıq" deyilən mağaradan uşaq səsi
eşidirlər və mağaraya girib 22 nəfər dinc kənd
sakinini amansızlıqla qətlə yetirirlər.
Hacı
Rüstəm isə əslində kəndin cənub-qərbindəki
Kolanı yüksəkliyində öküz arabasının
qoşqu dirəyini (2-3 m uzunluğunda) yuxarı qaldırıb
üstünü keçə ilə örtübmüş.
Poladlı
kəndindən Mirzə Məşədi Alı oğlu,
İbad Nəzər oğlu Azərbaycan Milli Ordusunun əsgərləri
olmuşlar, Mirzə Bakı şəhərinin azad
olunmasında, İbad isə Əsgəran qalası uğrunda
döyüşlərdə iştirak ediblər, sonuncu 1919-cu
ildə Şəhid olub, Qarabağ torpağında dəfn
edilib.
Hacı
Rüstəmin oğlu isə 5-ci Qafqaz İslam Ordusunun tərkibində
döyüşmüşdür.
Cəmcəmli
kəndinin ağsaqqalları Hacı Həmid bəy Xanməmməd bəy oğlu (1854-1921) və
Hacı Ədil Sofu Abdulla oğlu (1876-1939) düşmən dəstələrinin
hücumundan qorunmaq üçün camaatı
"Qılınc qaya"da, "Qalağın
altında"kı, Zəngi çayının yatağı
boyunca mağaralarda, zağalarda gizlənməyi təşkil
ediblər, Gəmaltı (Dərəkənd) kəndinə xəbər
göndəriblər, onlar da Qara qayadan keçib "Şəfi
qışlağı"nda sığınacaq tapıblar.
Buna baxmayaraq quldurlar Cəmcəmli kəndində 5 nəfəri,
Gəmaltı kəndində 7 nəfəri, Ərəbqədim
kəndində isə 10 nəfər qətlə yetirmiş,
evləri qarət etmiş, Cümə məscidlərini
yandırmış, heyvanları sürüb aparmışlar.
Hay quldurları Cəmcəmli kəndinə daxil olub
1883-cü ildə kəndin yüzbaşısı Qoçəli
Zülfüqar oğlu (1830-1914) tərəfindən inşa
etdirilmiş məscidi (minarəsi taxtadan idi)
yandırdıqdan sonra Hacı Həmid bəyin evində yerləşiblər.
İkinci mərtəbənin taxta döşəməsində
ocaq çatıb tikilini yandırmaq istəyiblər, quldur dəstəsinin
bir neçə üzvü etiraz edib ki, bu evi biz tikmişik,
sahibi bizə hörmət edib.... və yağı olsalar da
fikirlərindən daşınıblar...
Barışıq
məşvərəti hiyləsinə inanaraq gedən Qobustan
nahiyəsinin 60 nəfərə yaxın el
ağsaqqalını isə rus-hay quldurları "Qarabulaq dərəsi"nin
üstündə (Bakı-Şamaxı avtomobil yolunun 91-ci km-də,
sağa 1,5 km aralıda), Mərəzə kəndindən qərbə
1,5 km məsafədə qobulu-yarğanlı ətəkdə
güllələyərək, orada da
torpaqlamışdılar...
Həmin
yer sonralar el-camaat arasında "Qanlı qobu"
adlanmışdır.
Cəmcəmli
kənd sakinlərindən Qədir Şəmil oğlu
(1900-1970) 1918-ci ilin iyun ayında 5-ci Qafqaz İslam Ordusunun heyətinin
düşərgəsinə, Mərəzə kəndinin
"Xırman yeri"nə gəlib könüllü olaraq
xidmətə qoşulub, Bakı şəhərinin
düşmən qüvvələrindən azad edilənə
kimi (1918-ci ilin sentyabr ayının 15-dək) Türk ordusunda
xidmət etmişdir.
Qədir
Şəmil oğlu Nuru paşa ilə görüşlərini
xatırlamaqla yanaşı, həm də deyirdı ki, Türk
Ordusunda 40 nəfər dəvə saxlanılması,
otarılması ona həvalə olunmuşdu, bir gün necə
olursa, dəvənin biri itir. Türk zabiti üzümə bir
şillə vurdu, gözümdən od çıxdı...,
başqa söz demədilər, çünki, Albay
buyurmuşdu:
-Subaya dəymək
olmaz...
Qədir
babanın bacısı Nurşərəf Şəmil
qızı (1897-1982) qardaşının Türk əsgəri
geyimində (qotazlı, qırmızı papağı,
parıltılı çəkməsi, gümüşü kəməri,
əlində təsbeh..) kəndə gəlməyindən
qürurlandığını heç vaxt unutmazdı.
Türk əsgərlərinin
təlim və döyüşlərdə oxuduqları
marşın bir beyti tez-tez xatırlanırdı:
Haydı
igidlərim gedəlim,
Şərqi
azad edəlim...
Ağ dəvəsindən
qalma bürünc zınqırov (1 kq
ağırlığında) Cəmcəmli kənd orta məktəbində
1970-ci illərədək zəng çalınmasında
istifadə olunub...
Qeyd
etdiyimiz kimi, rus-hay silahlı birləşmələrinin bir qəragahı
da Hilmilli kəndində (Qozluçayın sağ sahilində,
Bakı qəzasının ruslar yaşayan Altıağac kəndinə
yaxın) olub. Ordan isə Gəmüstü (Mərəzə)
yaylası boyunca yerləşən kəndlərə də
(Qurbançı, Sündü, Nabur, Cəyirli, Ərəbşalbaş,
Bəklə...) hücumlar edilib.
1918-ci
ilin mart soyqırımına hərbi-siyasi hazırlıqlar
görən Bakı Xalq Komissarlarının İcraiyyə
Komitəsi, Hərbi-İnqilab Komitəsi hücum əməliyyatları
üçün əvvəlcədən Bakı,
Şamaxı və Quba qəzaları barədə məxfi məlumatları
yerli rus və hay icmalarından aldığı kimi, həm də
onlardan canlı qüvvə kimi də istifadə etmişdir.
Bu
baxımdan həmin ərəfədə
Şamaxı-Hilmilli-Ağdərə-Cəngi istiqaməti
üzrə (beynəlxalq əhəmiyyətli tarixi karvan yolu)
hərəkət edən silahlı dəstələr
(onların düşərgələrindən biri də bu
yolun üstündə "Xallı tava" deyilən yerdə
olub, Cəyirli kəndinin şərqində 3-4 km aralı) yol
boyu Türk-Müsəlman kəndlərinə hücum etməkdən
çəkinməmişlər, Sündü kəndində
100-ə yaxın dinc sakini qətlə yetirmişlər, Cəyirli
və Ağdərə kəndlərində isə güclü müqavimətlə
üzləşərək geri çəkiliblər.
Kənd
sakini Mələknisə Heydər qızının (1900-1990)
dediyinə görə Cəyirli kənd əhlinin
qırğından qurtarmasının tarixi səbəbi var, o
vaxt 70-80 evi olan kəndə Mərəzə kəndinin sakini
Mixail Lukyanoviç (1842-1937) xəbər göndərib ki,
hücum olacaq, kəndi tərk edin. Camaat kəndin qərbində, 2-3 km
aralıdakı "Körpü dərə" deyilən
yerdə gizlənib, hücumdan qurtula biliblər.
M.Lukyanoviç
haqsız hücumları, amansız qətliamları, faciəvi
soyqırım qurbanlarının dəşhətlərini
gördükdən sonra dinini-adını dəyişərək
Kərbəla ziyarətinə getmiş, Kərbəlayi Məcid
kimi vəsiyyət etmişdir ki, onu Cəyirli kənd qəbirstanlığında
dəfn etsinlər. Kərbəlayi Məcidin Rusiyada yaşayan
nəvələri 1998-ci ildə babalarının qəbrini
ziyarət etmiş, onun ruhuna ehsan vermiş və dualar
oxunmuşdur.
Qəbrin
üstündə kiçik gümbəz inşa edilib.
Ağdərə
kənd sakinləri Balababa Atakişi oğlunun (1888-1978),
Xalıq Qurban oğlu Nağıyevin (1870-1978)
yaddaşlarında daha amansız qətllər barədə məlumatlar
olub:
-Şamaxı
qəzasından əsir götürülən
qadınları hay quldurları Qozluçayın yuxarı hissələrinə
(Qızmeydan kəndindən şərqə 4-5 km aralı
"Taxta yaylağı" deyilən yerə) apararaq mənən
təhqir etdikdən sonra ağır işkəncələr
verib, döşlərini və başlarını kəsmişlər...
1918-1920-ci
illərdə Qobustan nahiyəsində 15-dən çox kənddə
(Ərəbqədim, Gəmüstü, Dərəkənd, Cəmcəmli,
Qaracüzlü (Çayqovuşan), Nabur, Sündü, Cəyirli...)
500 nəfərə yaxın dinc sakini qətlə yetirən
rus-hay birləşmiş silahlı dəstələrinin
üzvləri sonrakı mərhələdə həmin illərdə
onlara qarşı döyüşən müdafiə qüvvələrinin
yerləşdiyi kəndlərdə intiqamlarını almaq
üçün fürsəti heç vaxt əldən
buraxmayıblar. Qaracüzlü kənd sakinləri Nəbi
Niyaz oğlu (1909-1992), Tərlan Balabəy oğlu (1925-2015)
yada salırdılar ki, 1936-cı ildə kənddə 20
alça ağacının qurumasına görə
Şamaxı rayon İstintaq idarəsinin hay mənşəli
müstəntiqi sakinlərin əmlakının müsadirə
edilməsi, özlərinin isə Sibirə sürgün edilməsi
barədə hökm verdi. Kənd sakinlərindən bu
ağır hökmə etiraz edənlərə onun cavabı
(4 barmağı üzülmüş sol əlini uzadaraq):
-Bu əlimi
sizinkilər şikəst edib 1918-ci ildə...
R.S.
1960-cı illərin ortalarında əksəriyyəti ruslardan
ibarət olan Mərəzə qəsəbəsində baş
verən bir hadisə 1918-1920-ci illərin Qobustan qətliamlarını
yadda saxlamaq üçün ibrət dərsidir. Belə ki, məhəllələrin
birində rus uşağının
döyüldüyünü görən rus
uşağının atası hücum çəkir Azərbaycanlı
anaların üstünə və əlini silkələyə-silkələyə
coşur:
- Ey
tatarlar, tatarlar, kaş ki, olaydı 1918-1920-ci illər, onda biz
sizə göstərərdik ki, rus uşağını vurmaq
nə deməkdir...
(Qobustan-Şirvan
mahalında Azərbaycan türklərinə ruslar "Tatarlar" deyib həmişə-Q.Y.)
(Yazının
hazırlanmasında həm də Qobustan rayonunun Poladlı kənd
sakini Nurəddin Səməndər oğlu Bəndəliyevin
(1936), Cəyirli kənd sakini Mürsəl Balababa oğlu Kərimovun
(1944), Cəmcəmli kənd sakini Balaseyid Zaman oğlunun (1951)
və Qaracüzlü kənd sakini Kamal Nəbi oğlu
Kamilovun (1968) məlumatlarından da istifadə edilmişdir).
Qismət Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2022.- 1-7 aprel.- S.17.