Şərəfsiz toplumun
şərəfdən
danışması....
2017-ci ilin mart ayının
ortalarında Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Mərkəzi
Elmi Kitabxanasının təşkilatçılığı
ilə litvalı tədqiqatçılar, tarixçi Alqimantas
Staseviç Lekisin (1943-2019) "XX əsrdə xalqların
Qafqaza köçürülməsi" və
jurnalist-publisist Qintaras
Visotskasın "Qara
Bağın faciəsi" kitablarının təqdimatı
müəlliflərin iştirakı ilə keçirilmişdir. Beynəlxalq və
regional elmi ictimaiyyət tərəfindən təsdiq
edilmiş tarixi faktlar, qəbul
edilmiş elmi-nəzəri mülahizələr və
etnoqrafik- arxeoloji nəticələr əsasında yazılan
bu əsərlər Azərbaycan Respublikasının istimai-siyasi keşmişi, maddi-mənəvi
tarixi irsi, etnogenetik kökənliyi barədə xarici dildə
(litva və rus dillərində) qiymətli mənbə kimi dəyərə malikdir.
Litvalı
tarixçi A.S.Lekisin "XX əsrdə xalqların Qafqaza
köçürülməsi" əsəri hay kilsəsini
və hay sürüsünü çox narahat etmişdir. Səbəb
odur ki, tarix hadisələrə və faktlara obyektiv
yanaşma, məntiqi, dərin təhliletmə xüsusiyyətlərinə,
milli-etnokeçmişə sayqı ilə yanaşmağa
görə fərqlənən Baltikyanı ölkələrin
alim-tədqiqatçıları hay kilsəsinin və hay
sürüsünün çirkli təkliflərini insani dəyərlərdən
və alim şərəfindən üstün tutmayaraq həqiqəti
uydurmalara qurban verməmiş, Cənubi Qafqaz bölgəsinə
hay sürüsünün köçürülməsi elmi-nəzəri
(əski Hind-Avropa dil ailəsinə aid olan xalqların Balkan
yarımadasından dünyaya yayılmasını, o cümlədən
hay sürüsünün-özündə ehtiva edən
"Balkan nəzəriyyəsi") ideyasını (bu
ideyanın tərəfdarlarından həm də amerikalı
dilçi alim E.Q.Stertevant (1875-1952), britaniyalı (çex əsilli)
arxeoloq Marek Zvelebil (1952-2011), italiyalı linqvis-tədqiqatçı
Mario Alinei (1926-2018), belçikalı arxeoloq-tarixçi Marsel
Ott (1948) ... kimi alimlər göstərilir) fundamental tədqiqat
əsəri ilə zənginləşdirmiş və bir daha
bu nəzəriyyənin doğruluğunu təsdiq etmişdir.
Çünki, artıq bir neçə yüz ildir ki, hay kilsəsi
və hay sürüsü bütövlükdə Qafqaza, eləcə
də Cənubi Qafqaza qədəm basan və ya dəvət edilən xarici ölkə
(xüsusilə Qərbi Avropa və Rusiya) müəlliflərini
müxtəlif vasitələrlə-ənənəvi hay xislətinə
uyğun ələ alaraq onların qələmindən
çıxan və Bütöv Azərbaycanın dövlərçiliyinə,
Türk-Müsəlman xalqlarının milli-etnik irsinə
qarşı şər, böhtan, dürüst tarixi
faktları saxtalaşdırmaqla yalan, uydurma təbliğat
üçün "əsas" olan nəşrləri əldə
bayraq edərək dünya ictimaiyyətini
çaşdırmaqda davam edirlər.
Çox
təəssüf ki, bu həyasız qarayaxma tədbirlərinə,
uydurma, mifik təbliğata hələ də layiqli
cavabların verilməsi lazımı səviyyədə deyil.
Haylar isə yorulmaq-usanmaq bilmir.
Litvalı
digər araşdırmaçı Q.Visotskasın
"Qlobal" ictimai-siyasi portal-qəzetinin 21.03.2020-i il tarixli elektron
çapında "Filip Ekozyantsın ifşa etdiyi
böyük saxtakarlıq" başlıqlı məqaləsində
tarixi həqiqətlərin hay və latış mənşəli
yazarlar tərəfindən təsdiqlənməsi hay kilsəsinin
və hay sürüsünün mürtəce xislətinin bəyanlanması
istiqamətində sarsılmaz gücə malikdir. Həmin məqalədə
müəllif öz fikirlərini əsaslandırmaq
üçün F.Ekozyantsın tarixi faktlara söykək
mülahizələrini əks etdirən "İsrail Ori.Fəlakət
yeşiyi..." əsərindən (2020, 192 səh.,
rus dilində) yararlanır, bir neçə nümunəyə
diqqət edək:
-F.Ekozyantsın
həmçinin qənaətinə görə Dağlıq
Qarabağın Azərbaycan ərazisi olması artıq sirr
deyil;
-F.Ekozyants
ermənilərin "Böyük Ermənistan" mifini qəbul
etməsə də, o, Ermənistanı çox sevir, o, əsl
vətənpərvərdir;
-F.Ekozyants
Litva seyminin 2005-ci ildə qəbul etdiyi guya "1915-ci ildə
Osmanlı dövlətində baş vermiş "erməni
soyqırımı" barədə" qətnaməsini səhv
addım kimi qiymətləndirir;
-F.Ekozyants
tarixi faktlarla sübut etmişdir ki, "erməni"lərin
milli-azadlıq qəhramanı kimi qələmə verdiyi
İsrail Ori (1658-1711, hay kilsəsi onu Osmanlı Türkiyəsinə
və İran dövlətinə qarşı hərəkat
öncüllərindən biri kimi təbliğ edir)
avantürist, fırıldaqçı, cəsus, özündən
müştəbeh, şəxsi mənafeyini güdən...
birisi olub, əlavə olaraq bildirir ki, XVII-XVIII əsrlərdə
İran dövlətində "erməni"lərin
milli-azadlıq hərəkatı olmayıb, o dövrdə
"erməni"ləri heç kim təqib etməyib, onlar
digər icmalardan hətta üstün olublar...
Q.Visotskas
16 mart 2020-ci il tarixli məqaləsində
qeyd edir ki, F.Ekozyantsın əsəri bir neçə il əvvəl
çıxmış ədəbiyyatşünas və tənqidçi
Alqimantas Buçisin "Litva kralları və orta əsrlər
Avropasında Litva kralları de-yure və de-fakto" əsəri
ilə müqayisə edilə bilər.
Rusiya və Ukrayna Yazıçılar
İttifaqlarının üzvü İrina Serqeyevna Qlebova
(1981, siyasi elmlər namizədi, senarist, rejissor) hay əsillinin
əsərini tarixi faktlara əsaslanaraq "erməni"lərin
milli-azadlıq hərakatının yalanlar üzərində
qurulduğunu bir daha sübut edən qiymətli mənbə
adlandırmışdır.
Azərbaycan
dövləti və xalqı barədə tarixi kerçəkliyi
qələmə alan rus tarixçisi O.Kuznetsovun (1971)
"Qarabağ münaqişəsinin "mifi"
haqqında" kitabı işıq üzü gördükdən
və 2013-cü ilin noyabr ayının ortalarında Moskva
şəhərində "Arqumentı i faktı" qəzetinin
mətbuat mərkəzində təqdimatı keçirildikdən
sonra hay sürüsünün milli (Asatur Sarkisyan...) və əcnəbu
(Vadim Qomoz...) üzvləri haray-həşir salmışlar. Həmin V.Qomoz guya haylara havadarlıq edib, əslində
savadsızlığı və riyakarlığı
ucbatından onların əlehinə fikir yürüdüb.
Diqqət edək.
Təqdimat mərasimində çıxış edən
V.Qomoz müəllifə bir neçə sual ünvanlayıb
və açıqlaması necə olub? Canıyanan bildirir ki, müəllif
nəyə görə tarixi hadisələrə bəzi hallarda
yazılı mənbələr əsasında deyil, şifahi
mətnlərlə aydınlıq gətirir, axı qədim
rus mənbəyi "Tarixi salnamə", yəhudi tarixi olan
"Bibliya" şifahi deyimlər, miflər əsasında ərsəyə
gəlib, hayların tarixinə miflərin şamil edilməsi
düz deyil. Doğrudan da "Bibliya"da haylar və
onların olmayan torpaqları barədə bir kəlmə belə
yoxdur, bəs onda niyə haylar Nuh peyğəmbəri az qala
hay əsilli edir, Naxçıvana-Ağrı dağına,
Nuh peyğəmbərin gəmisinin qalıqları qalan Qazan
göl-Gəmiqaya silsilələrinə saxta "göz
yaşları" axıdırlar.
Axı bütün bunlar mifik-mistik təsəvvürlərdən
qaynaqlanır.
Əgər hay tarixi miflərdən deyil, tarixi faktlardan
ibarətdirsə, nəyə görə guya dünyanın ən
qədim (e.ə. VI əsrə aid, guya XIX əsrdə İraq
ərazisində aşkar edilib) Babil xəritəsi üç
dövlətin-Babil, Assuriya və Urartu ("ermənistan"-bu
sözü haylar uydurub-Q.Y.)-adı yazılmış gil lövhə sonradan bərpa ediləndə
iki dövlətin adı qalıb: Babil və ermənistan. İstər antik dövrlər olsun, istər orta əsrlər,
istərsə də indiki dövrdə xəritədə
dövlərin adı rəsmi təsdiq olunmuş variantda
yazılır, antik dövr xəritələrində isə
buna heç icazə də verilməyib, kilsənin qorxusundan.
Və ya haylar əgər həqiqətən Urartu
dövlətinin "uşaqları"dırsa, nəyə
görə Urartu dövləti ilə "Böyük Ermənistan"ın"xəritələri
üst-üstə düşmür?
Bu mifik ənənə haylardan qalma uydurmadır.
Hay
sürüsünün üzvü Sedrak Sayas (Krkyaşaryan)
A.S.Lekisin "XX əsrdə xalqların Qafqaza
köçürülməsi" əsərinin əlehinə
(guya müəllif Azərbaycan tarixçilərinin haylara aid
saxtalaşdırdığı tarixi faktlardan istifadə
etmişdir, haylar Cənubi Qafqazın kökənli
xalqıdır, Azərbaycan türkləri hay ərazilərində
məskunlaşıb...) yazdığı 5 iri həcmli məqalədə
O.Kuznetsovu ("Beynəlxalq miqyasda siyasi münasibətlərinə
görə ermənilər zəhərlidir"), eləcə
də siyasi elmlər namizədi Aleksey Sinitsini təmənna
müqabilində hayların əlehinə
yazdıqlarını vurğulamağı unutmayıb. Amma nədənsə
hay kilsəsinin ələ aldığı minlərlə
qulbeşələri unutmuşdur. Onlardan biri də "dimdiyi
sarı" Valeriya Olyuninadır (1974), V.B.Artsruni adına Qaradəniz
və Xəzər regionu siyasi və sosial tədqiqatlar
institutunun aparıcı elmi işçisi, 2009-cu ildən hay
nəşrləri ilə əməkdaşlıq edən, məşhur
"Literaturnaya qazeta"nın icmalçısı, SSRİ
xalq rəssamı N.Nikoqosyanın
yaradıcılığını geniş
işıqlandıran, 2010-cu ildə iki dəfə
Qarabağda olan, hay mənşəli mühəndis
P.S.Cahangiryanla (1945, Bakı şəhərində doğulub)
yazdığı "Ermənistan-kvadratda Günəş"
kitabını (İrəvan şəhəri, 2018) və
"Özgə" (İrəvan şəhəri, 2014) əsərinin
müəllifi...
Moskva
şəhərinin "Sülh" prospektində, 33 nömrəli
evdə yerləşən
"erməni" milli mədəniyyət muzeyində bu
gözəlçənin
"Müharibə və soyqırımda erməni
uşaqları" nəşrinin 2018-ci ilin 24 aprelində
müzakirəsi keçirilib.
S.Sayas-Krkyaşaryan "XX əsrdə xalqların Qafqaza
köçürülməsi" əsərinə
qarşı yazdığı 1-ci məqalədə müəllifi
bir sıra yanlışlıqlara yol verdiyini, kitabın
yazılmasına səbəb kimi tarixçinin guya "erməni"lərə
olan nifrətinin əsas olduğunu iddia edir. Daha sonra, yazır ki, əsərdə
adı çəkilən,Yaxın və Orta Şərq, eləcə
də Avropa ölkələrində Astronomiya elminə aid əsərləri
ilə məşhur olan N.Tusi milli mənsubiyyətinə
görə Azərbaycan türkü yox, farsdır. Və sitat
gətirir ki, bu barədə Böyük Sovet
Ensklopediyasının 1-3 nəşrlərində də
yazılıb, amma yazmır ki, həmin toplumun redaksiyasında
1949-ci ildən işləyən Azərbaycan xalqının
qatili S.Şaumyanının "nökərçəsi",
qatı hay-daşnak L.S.Şaumyan (1904-1971), 1954-cü ildən
Baş redaksiya üzvü və Baş redaktorun müavini
olmuşdur.
Yəqin ki, əlavə şərhə ehtiyac yoxdur.
Hay
yazarı növbəti qarayaxmasında vurğulayır ki, əsərdə
adı çəkilən Gəncə şəhəri qədim
"erməni" şəhəri
"Qandzak"dır və həyasızcasına əlavə
edir ki, 1723-cü ildə bu şəhərin əhalisinin
yarıdan çoxu haylar olub, həmin ildə onlar
gürcülərlə birləşərək Osmanlı
ordusunu məğlubiyyətə uğradıblar. Hay
saxtakarı 1723-1727-ci illərdə baş vermiş
Osmanlı-Səfəvi müharibəsindən
danışdığı halda unudur ki, həmin müharibənin
nəticəsi olaraq 04 oktyabr 1727-ci il Həmədan
sülh müqaviləsində (12 bəndlik) Naxçıvan,
Çuxursəəd (Göyçə, İrəvan
mahalı-Q.Y.), Qarabağ, Təbriz..., eləcə də Gəncə
şəhəri Osmanlı sultanlığının tabeliyinə
keçmişdir.
Bəs, haylar-gürcülər kimi qırıblar?
Bəli,
haylar Gəncə şəhərində olublar, bu barədə
1802-ci ildə çar Rusiyasının Qafqazdakı 17-ci
Atıcı alıyının polkovniki P.M.Karyaginin (1752-1807)
gürcü mənşəli, Qafqaz qoşunlarının
baş komandanı P.D.Sisiyanova (1754-1806)
ünvanladığı məktubda göstərmişdir ki,
"erməni"lər yalnız Gəncə şəhərinin
Qala divarlarının çöl hissəsində məskunlaşıb.
Bu amili nəzərə
alaraq həmin ildə Rusiya çarı I Aleksandr Pavloviç
(1777-1825)
P.Sisiyanova yazdığı məktubda
tapşırır:
-Nə
olursa olsun,"erməni"lər Azərbaycanın bu və
ya digər xanlıqlarında istifadə olunmalıdır.
S.Sayas-Krkyaşaryan "XX əsrdə xalqların Qafqaza
köçürülməsi" əsərinə
qarşı əsassız iddialarını nə qədər
çox səsləndirsə də, bir o qədər uydurma
tarixlərinin üstü açılır,
büsbütün faş olunur.
Qismət Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2022.- 15-21 aprel.- S.17.