Nizami Gəncəvinin “İsgəndərnamə”
və Aligyeri
Dantenin “İlahi
komediya” əsərlərində su arxetipi
Tarix boyu arxetipik
motivlərdən bədii ədəbiyyatda geniş istifadə
olunmuşdur. Arxetiplər mahiyyətcə ümumbəşəri
olsa da fərqli milli ədəbiyyatlarda əksolunma
tendensiyaları, işlənmə tezlikləri və
modifikasiyaları ilə fərqlənirlər. Bu baxımdan
eyni bir arxetipin fərqli mədəniyyətlərdə və
ədəbiyyatlarda interpretasiyası maraqlı məqamlarla
müşayiət olunur.
Dünya ədəbi irsində xüsusi işlənmə tezliyinə görə fərqlənən və fərqli interpretasiyalara malik arxetiplərdən biri də su arxetipidir. Mövcudiyyətin əsasını təşkil edən dörd ünsürdən biri olan su ümumdünya mifologiyasında geniş yayılmış mifik elementlərdən biridir. Bir çox xalqların mifologiyasında su həyatın ilkin mənbəyi, səbəbi, xaosun ekvivalenti kimi təsvir olunur. Bir çox hallarda su yaradanın-tanrının yardımçısı, yaradılış üçün material rolunu oynayır. Andrew Lang "Myth, Ritual and Religion" adlı tədqiqatında yazır: "Yerin bir qayda olaraq mifik şəkildə ilkin maddədən - ya sularda üzən bir yumurtadan, və ya suyun altından götürülmüş palçıqdan əmələ gəldiyi göstərilir."
Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi də dünyanın dörd ünsür üzərində qurulduğunu qeyd etmişdir:
Dörd ünsür yaratdı o pərvərdigar
Hərə öz yerində oldu bərqərar.
Qatdı
bir-birinə onları həyat,
Yaratdı
bunlardan bitki, nəbatat.
Nizami Gəncəvinin
"İsgəndərnamə" əsərində su:
ümumtürk mifologiyası ilə bağlı məqamlar.
Nizami Gəncəvinin əsərlərində su arxetipi geniş işlənmişdir.
Nizami yaradıcılığında geniş əks olunan su
arxetipi azərbaycan xalqının
inancları, qədim ritualları, folkoru və ədəbi
mətnləri ilə əlaqədardır. Azərbaycan xalq
inanclarında da su mühüm yer tutur.
İnanclarımızda suya salam vermək, ona xüsusi
varlıq kimi hörmətlə yanaşmaq tövsiyə
edilir, bu tövsiyəyə əməl olunmazsa baş verə
biləcək təhlükə xətərlər barədə
xəbərdarlıq edilir. Atalar sözləri və məsəllərdə
də suyun əhəmiyyətindən, güc, saflıq simvolu
olmasında bəhs edilir:
Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanında da su ilə əlaqədar bir çox
deyimlərə, atalar sözlərinə rast gəlinir.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının görkəmli
tədqiqatçılarından biri olan K.Abdullayev "Gizli Dədə
Qorqud" əsərində
Qazan xanın suya müraciətinin səbəbsiz və
təsadüfi olmadığını bildirərək
yazır: "Dünya mifoloji sistemlərində su, çay, dəniz
gizli və müqəddəs mahiyyətə malikdir. Müqəddəslər,
qəhrəmanlar, padşahlar çox zaman sudan keçib niyyətlərinə
çatırlar. Qədim yəhudi, yunan, Misir əfsanələrində
suyun bütün yaranışın əsası olması barədə
kifayət qədər yazılıb. Dastanda da su müqəddəs
və gizli bir məna daşıyır, belə ki, su xaosdan
ayrılmağın ilkin əlaməti kimi simvollaşa bilir.
Su ilk növbədə axmaq prosesi ilə, dəyişkənliklə,
bir haldan digər hala keçmə ilə bağlıdır və
bu mənada eyni zamanda xaosdan - yəni dəyişməzlikdən
aralanmaya işarə edir. Xaosdan aralanma da ilk növbədə
təbiətdən aralanma prosesi kimi, mədəni hadisə
kimi qəbul edilə bilər."
Azərbaycan
xalçalarında da su obrazlı motivlər
üstünlük təşkil edir. Belə ki ən gözəl
nümunələri Şirvan, Abşeron, Xızı, Təbriz,
Qazax və Qarabağ bölgələrində toxunan xovsuz
xalçalarda - zili və vərnilərdə iri S hərfinə
bənzər naxışlara təsadüf edilir. Bu
naxışlar stilizə olunmuş əjdaha təsvirləridir.
Əjdaha isə bildiyimiz kimi, qədim türk mifologiyasında
suyu təmsil edir. Məhsəti İsmayıl bu barədə
yazır: "Əjdaha və su həm nağıllarda, həm
də əfsanələrdə åyni mîtiv üzərində vårilir. Dåmək,
əjdaha su stixiyasının bilavasitə təmsilçisidir."
Nizami Gəncəvinin
"İsgəndərnamə" əsərində su: islam
dini ilə bağlı məqamlar. Bununla yanaşı su
arxetipindən müraciət edərkən Nizami ilk növbədə
dini motivi əsas götürür. Bildiyimiz kimi, "Qurani - Kərim" də
Mülk Surəsi-nin 30, Vaqiə Surəsinin 68-70, Nur surəsinin
45, Yasin Surəsinin 77, Tövbə surəsinin 72-ci ayələrində
suyun Allah tərəfindən insan bəxş edilmiş nemət
olmasından, bütün canlıların sudan
yaradılmasından bəhs edilir. "Qurani - Kərim"də
mömin bəndələrə bəxş ediləcək cənnətdəki
gözəl çaylardan bəhs edilir.
Dünyanın
sudan yaranması fikrini qəbul edən Nizami Gəncəvi
yazırdı:
"Sudan
bu kainat yarana bilməz"
Deyə
inkar etmək istərsə hər kəs,
Nütfəni
bir anlıq qoy salsın yada,
Sözümə
sübutdur, dəlildir o da!
"Nütfəni
bir anlıq qoy salsın yada" misrasında Nizami Gəncəvi
Quranda insanın yaranması haqqında deyilmiş kəlama
istinad edir.
Dantenin
"İlahi komediya" əsərində də su arxetipi və
yunan mifologiyası. Dantenin "İlahi komediya" əsərində
də su arxetipi geniş işlənmişdir. İlahi
komediyanın "Cəhənnəm" hissəsində yunan mifologiyasından
tanıdığımız Axeron çayı və Xaron
obrazı ilə
qarşılaşırıq.
Çayı
keçib gedirlər tələsərək birtəhər,
Allah
hökmü onları o qədər sıxır fəqət,
Çevrilir
bircə anda çağrışa qorxu, kədər.
Özəl
missiyası olan Dante ölmədiyi üçün Xaronun qayığına minmədən
çayı keçə bilir. Cəhənnəmə səyahət
zamanı Dante bir sıra çaylarla rastlaşır. Cəhənnəmdəki
çaylar günahkarların axıtdığı göz
yaşlarından yaranır, sellə axan qanlı çay
günahkarları qaynadır:
Lakin indi ora bax, axan sel qızıl qandı,
Tökülərək
yamacdan yandırır o kəsləri
Ki, daim
zor işlədib onlar unutdu andı.
"İlahi
komediya"da cənnətin girişində təsvir olunan iki
çaya Homerin "Odisseya"
əsərində də rast gəlirik:
"Orda
Kotsit Pirifleqeton çayı ilə Axeronta
Axıb
gedir; Axerontsa bir qoludur Stiks çayın.
Bu iki
çay bir qayanın lap yanında birləşirlər.
Sözlərimi
yaxşı eşit: həmin yerə çatan kimi
Bir
çala qaz, - düz bir dirsək olsun eni və uzunu.
Ölənlərin
ehsanına orda içki carla yerə:
Birisi bal,
biri baldan şirin şərab, biri də su;
Əvvəlcədən
hər üçünə arpa unu qatarsan sən.
Ölənlərə
sonra rəhmət oxuyaraq vəd elə ki,
İtakaya
çatan kimi balaverməz inək kəsib
Yandıracaq
və tonqala çox nəzirlər atacaqsan.
Sürüdəki
ən qiymətli, qara rəngli bir qoyunu
Tiresinin
şərəfinə dərhal qurban kəsəcəksən.
Ölənlərin
pak nəslinə xeyir-dua verdinmi sən,
Qara
qoçla qoyunun kəs başlarını o çalada.
Erebə
tut yönlərini kəsəndə o heyvanları,
Özün
isə Okeana tərəf çevir üzünü sən.
Onda
baxıb görəcəksən ruhlar gəlir
axın-axın."
"İlahi
Komediya"da bəhs edilən
iki çay cənnətin girişində yerləşir. "Odisseya"da bəhs edilən iki çay isə
biri dünyaya - Aidin hökmran olduğu ölülər aləminə
açılan qapının yerləşdiyi yerdə birləşir.
"Odisseya"da, ümumən yunan mifologiyasına uyğun
olaraq cənnət və cəhənnəm
anlayışı yoxdur. Yunan mifologiyasında insanların yaşadığı
dünya, allahların məkanı Olimp və Aidin ölülər səltənəti var. Ümumən
diqqət yetirdikdə aydın olur ki, mifologiyada çay bir
çox hallarda iki dünya arasında sərhəd
funksiyasını yerinə yetririr. M.Y.Kravtsova da çay
obrazından bəhs edərkən onun ömür,
ölümlə bağlı olduğunu yazır: "Fikrimizcə su ilə
əlaqədar anlayışlardan ən maraqlısı
çaydır. Çay həm məhsuldarlığın, həm
də keçilməz sərhəddin simvoludur. Və nəhayət,
çay insan həyatının sürətlə tükənməsini
simvolizə edir: bütün çaylar labüd olaraq dənizə
töküldüyü kimi, insanın həyatı da mütləq
sona çatacaq."
Dantenin
"İlahi komediya" əsərində su: xristian dini ilə
bağlı məqamlar:
Dante cəhənnəmə
və ərafa səfərində ona yoldaşlıq edən
Vergili ilə Cənnətin qapısına gəlir. Bu zaman
onun Cənnətə girməsi üçün təmizlənməsi
gərəkir. Dante yalnız Ərafla Cənnətin
arasında axan iki çayda - Evnoy və Leta çaylarında
yuyunub təmizləndikdən sonra cənnətə girmək
hüququ qazanır :
Mən
qayıtdım geriyə, o müqəddəs ləpələr
Aşılayıb
ruhuma canlı həyat axarı
Yaşıl
bitkilər kimi mən olmuşdum təzə-tər,
Pak və
ləyaqət ilə görməkçün ulduzları.
Vergili Danteyə Cənnətdə
yoldaşlıq edə bilmir. Bir sıra tədqiqatçıların
fikrincə, Vergilinin cənnətə daxil ola bilməməsinə
səbəb onun xristian olmaması ilə bağlıdır.
Bu səbəbdən Ñənnətə yolçuluqda Danteyə yol
yoldaşı olacaq olan Beatris gəldikdə
Vergili yoxa çıxır.
Nizami Gəncəvi yaradıcılığında su
arxetipinin kökü türk mifologiyası ilə
bağlıdır. Aligyeri Dante
yaradıcılığında isə bu arxetipin yunan
mifologiyası ilə bağlı olduğu diqqəti cəlb
edir. Hər iki mütəfəkkirin əsərlərində
su arxetipin əksi mifoloji motivlərlə yanaşı dini mənsubiyyətlə
də bağlıdır. Bu səbəbdən Nizami Gəncəvi
yaradıcılığında bu arxetip islam fəlsəfəsi,
Aligeri Dantenin yaradıcılığında isə xristian fəlsəfəsi
ilə çulğaşır.
Qaragözova Elnarə
Aparıcı elmi işçi,
fil.f.d.
AMEA, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutu
Olaylar.- 2022.- 15-21
aprel.- S.19.