“Kitabi-Dədə Qorqud
dastanı”nda
Qərbi Azərbaycan təbiətinin təsviri
"Uşun Qoca oğlu Səyrəyin
boyu" (X), "Salur Qazanın dustaq olduğu və oğlu
Uruzun onu xilas etdiyi boy" (XI) və
"İç Oğuza Dış Oğuzun dönük
çıxması və Beyrəyin öldüyü boy"
(XII) hekayətlərində...
Dünyəvi və Dini mənəvi irs, kökənli tarixi maddi mədəniyyət və mürəkkəb qədim geoloji-struktur (təbiət) bütövlüyünə malik olan Qərbi Azərbaycan bölgəsi Türk-Müsəlman mənşəli tayfa-qəbilə İttifaqlarının (Birliyinin) ənənəsini son yüzilliklərdə də qoruyub saxlamışdır. Belə ki, "Kitabi-Dədə Qorqud dastanı" boylarında yer alan bir sıra hikmətli deyimlər (...Bir igidin Qaradağ yumrusunca malı olsa, yığar-toplayar, qismətindən artıq yeyə bilməz...Yalqız igid alp olmaz...
Yiyəsi olan böyüyür, qabırğalı boy atır...At qulağı tez eşidər...Ölüm gəldikdə Allah sizi təmiz imandan ayırmasın, günahınızı Məhəmmədin üzü suyuna bağışlasın...) Zəngəzur, Göyçə, Dağ Borçalı, Dərələyəz, Vedibasar...mahallarında XX əsrin 90-cı illərinədək yerli, milli-etnik ailələr arasında işlənilmiş, el deyimləri kimi yayılmışdır.
Dastan küll halında Oğuz-Türkman ellərinin tarixi, coğrafiyası, milli-mədəniyyət irsi və gələnəkləri barədə zəngin elmi-dünyəvi və dini bilgilərı əhatə etdiyindən Bütöv Azərbaycan timsalında Oğuz elatının sərhəd hüdudlarının keçdiyi coğrafi məkanlarına, sınırlarına aid məntəqələri ilə bağlı olayları da əhatə edir. Belə ki, "Uşun Qoca oğlu Səyrəyin boyu" (X) hissəsində nəql edilən "qara donlu kafirlərin, Təkürün dəstəsinin yerləşdiyi ərazilər"in coğrafi məkanı əski yurdumuzun-torpaqlarımızın kənar, ucqar sərhəd hüdudlarını bildirir. Və yaxud, yenə də həmin boyda adı çəkilən və Uşun Qoca oğulları Əyrək və Səyrəyin keçdikləri Dərəşam çayı, Qərbi Azərbaycanın Şərqi Anadolu yaylası ilə həmsərhədd hissəsində yerləşir.
XI əsr yazılı mənbələrdə Şərqi Anadoluda Dərəçay hövzəsində qədim Alban məbədinin olduğu qeyd edilmişdir.
Təbii ki, bu məbəddə dini-ruhani mərasimlər və ibadətlər zamanı şam, şıraq yandırıldığı üçün bu çay həm də "Dərəşam" adlanıb.
Bəzi tədqiqatçılar (B.Ə.Budaqov və Q.Ə Qeybullayev, 1998) İrəvan xanlığı hüdudlarında, Ü(İ)çmüəzzin nahiyəsi yaxınlığındakı Qaraşam kəndinin etno-morfoloji mənşəyinin "Dərəşam" orotoponimi ilə eyni olduğunu bildirir, olar ki, sınırlardan köç edən ailələrin məskunlaşması fonetik-dil təlləfüzünə uğrayaraq dəyişilməsinə səbəb olmuşdur.
1918-ci ildə dinsiz, kafir hay kilsəsi və daşnak quldurları bu kəndi zəbt edərək Osmanlı Türkiyəsindən köçürülən sürülərini orada yerləşdiriblər.
Ümumiyyətlə, dialekt-şivə özəlliyi baxımından, eləcə də söz köklərinin (Dərəşam/Dərəçay/Qaraşam) leksik-fonetik, tələffüz dəyişikliyi oxşar (morfogenetik baxımdan doğma) toponimlərin şifahi yaranmasına və yazıya köçürülməsinə əsas vermişdir. Belə ki, Qərbi Azərbaycanda həm Dərəşam, Dərəçay, həm də Qaraşam yer adları və hidronimlər geniş yayılmışdır.
Bu bölgənin ən hündür zirvəsi olan Alagöz (4090 m) dağının ətəklərində də Qaraşam kəndi olmuşdur. Daha sonra, Qırxbulaq nahiyəsinin, Zəngi çayı hövzəsinin Dəlləkli (əsl adı Dələkli) kəndinin yaylaqlarından biri (Pəmbək dağlıq silsiləsində) Qaraşam olub. Və yaxud, Pəmbək çayına qovuşan və Gümrü nahiyəsinin şimal hissəsini tutan Şörəel dağlıq silsiləsinin Ağlağan-1 (2992 m) və Ağlağan-2 (2977 m) zirvələrinin cənub yamaclarından başlayan Dərəçay çayı (uzunluğu 67 km) eyni mənşəli hidrotoponim hesab edilir.
Dastanın IV hekayətində də ("Qazan bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy") Ağalağan dağının adı çəkilmişdir.
Türkiyə Cumhuriyyətinin İqdır vilayəti ilə qonşuluqda, Ağrıdağ vadisindəki Dərəkənd kəndi də eyni mənşəli orotoponimlər sırasındadır.
Kitabın X boyunda adı çəkilən Dərəşam çayının digər filoloji təhtif forması kimi "Dərəçay" hidrotoponimi də uqəbul edilə bilər. Çünki, Qərbi Azərbaycanın əksər bölgələrində Dərəçay çayına rast gəlinir ki, onlardan biri də Gümrü nahiyəsinin Cəlaloğlu şəhərindən keşən, dərinliyi 100-300 m arasında dəyişən dərin dərələr (kanyonlar) yaradan Dərəçay çayıdır.
İgid Səyrəyin mindiyi at-"Qaracıq ayğır" ümumiləşdirilmiş ad olsa da, əslində Qərbi Azərbaycanın antro və orotoponimlərinin əksəriyyəti "Qaracıq" söz kökündən ("yüksəklik", "hündür", "böyüklük"...mənalarına uyğun) ibarətdir. Çünki, ərazinin oroqrafik relyef quruluşu (1200-1400 metrdən daha çox yüksəkliklərin geniş ərazilər əhatə etməsi), milli-etnik dünyadərkində "böyüklüyün fərqləndirilməsi"...bu ifadələrlə yozulmuşdur.
"Salur Qazanın dustaq olduğu və oğlu Uruzun onu xilas etdiyi boy" sayca XI sayılır, amma Dastanın ürin hücumumi epik və məzmun ruhuna rəğmən Qərbi Azərbaycan təbiətinin ümumi təsvirindən də xali deyil. Hekayətdə verilən ov, kafirlərin hücum/məğlub və Oğuz igidlərinin qələbə səhnələri/tərənnümü ("səksən min düşmən gördümsə səksənmədim..."), uca dağların, yalçın qayaların, gur axar çayların, Qaracıq atların şahə qalxdığı oylaqların, "Ala qaz kimi atlarının otladığı yaylaqlarının, "Oğuz bəylərinin yeddi gün yatmağa vadar edən büllur dağ havasının"... mənzərəsi təbiətimizin var olan bir parşasıdır ki, coğrafi məkan baxımından Zəngəzur, Göyçə, Vedibasar, Ağrıdağ və Alagöz vadisi...hövzələrini əhatə etmişdir.
Eləcə bu boyda da Qazan xanın dili ilə vəsf olunur ki...
Ağca
qala Sürməlidə
at oynatdım,
Atla Harun elinə çapdım, çatdım,
Ağhasarın qalasının bürcünü
yıxdım...
"Ağca qala"
orotoponimi Qərbi Azərbaycanda kifayət qədər çox yayılmışdır.
Qədim
tarixi-coğrafi keçmişi
yaşadan Ağcaqala kəndi Ü(İ)çmüəzzin qəzasında
1920-ci ilədək Türk-Müsəlman
ocağı olub, lakin hay-daşnak quldurlarının hücumları
nəticəsində kənd
boşalmış, xaricdən
gətirilən hay sürüləri
yerləşdirilmişdir. Kəndin yaxınlığında
"Ağcaqala xarabalığı"
qalmaqdadır.
Qərbi
Azərbaycanın Göyçə,
Cəmbərək, Dərələyəz...nahiyələrində də
Ağcaqala kəndləri
barədə XVII əsrlərdən
etibarən rəsmi bilgilər məlumdur.İrəvan
xanlığında, Qırxbulaq
nahiyəsindəki Ağcaqışlaq
kəndinin milli-kökənli
sakinləri 1918-ci ildə
daşnak silahlıları
tərəfindən qovulmiuş,
Cənubi Azərbaycanda
gətirilən haylar məskunlaşıblar, bu
kəndin Türk-Müsəlman
əhalisi 1930-cu illərdə
tamam sürgün edilmişlər.
Ağrıdağ vadisindəki Ağcaqışlaq
kəndi Kəmərli
şəhərindən 12 km şimalda olmaqla 1873-cü
ildə (1880-ci ildə
çap edilmiş
"Qafqaz haqqında məlumat toplusu"na görə) əhalisinin sayı 184 nəfər, 1912-ci ildə
isə ("Qafqaz təqvimi"nin məlumatı)
207 nəfər milli-kökənli
əhali yaşayıb,
kəndin mərkəzində
Cümə məscidi
olub.
İrəvan şəhərindən 8 km cənuba doğru, Ağcaqışlaq kəndinin
qərbində, 3-4 km aralı,
Ağrıdağ vadisndəki
Aşağı Ağbaş
kəndinin adı da eyni etno-morfoloji
mənaya mənsubluğu
şübhə doğurmur.
Kənd
130 hektar sahəni tutmaqla 910-950 metr yüksəklikdə yerləşir.
Tədqiqatçılardan B.Ə.Budaqov və Q.Ə.Qeybullayev qeyd edirlər ki, "Ağcaqala Sürməli"
toponimi ilk dəfə
"Kitabi-Dədə Qorqud
dastanı"nda adı
çəkilmişdir.
Türkiyə Sumhuriyyətinin Qars mahalında, Qars çayı üzərində
də Ağcaqala yaşayış məntəqəsi
orta əsrlərdə
nahiyə/sancaqlıq mərkəzi olmuşdur.
Ü(İ)çmüəzzin qəzasında
Yuxarı və Aşağı Ağcaqala
kəndləri tarixən
Türk-Müsəlman mənşəli
olmaqla, həm də tərkəmə elatının köç
yolu üstündə
yerləşmişlər, bu
kəndlərin arasında
4 km məsafə var. 1880-ci ildə çap edilmiş "Qafqaz haqqında məlumat toplusu"nda göstərilir
ki, 1873-cü ildə Yuxarı Ağcaqala kəndində 53 ev olmuş, 354 nəfər yaşamışdır, 1912-ci ildə
isə 806 nəfər.
Aşağı Ağcaqala kəndində
isə 1873-cü ildə
398 nəfər, 1912-ci ildə
isə 885 nəfər
yaşamışdır.
Sürməli mahalının tarixi
Türk-Oğuz tayfalarının
əzəli coğrafi
məkanı olması
barədə ensklopedik
bilgilər kifayət qədərdir, eləcə
də Rusiya Müdafiə nazirliyinin Mərkəzi Arxiv məlumatlarında dəqiq
sənədlər mövcuddur
(2-3 dekabr 1920-ci il tarixli Gümrü sülh müqaviləsi). Ağrıdağ
yaxınlığında, Araz
çayının sağ
sahilində yerləşən
Sürməli mahalı
İrəvan xanlığının
inzibati-ərazi vahidi olmuşdur, 1897-ci ildə Ümumrusiya əhalisinin siyahıyaalınmasının nəticələrinə
görə bu mahalda yaşayan əhalinin sayı 89 min nəfərə qədər
olub, mərkəzi İqdır kəndində
4680 nəfər yaşayıb
(hayların sayı 27075 nəfərə
(30,4%) çatıb).
İnzibati-ərazi vahidi kimi Sürməli
qəzası çar
Rusiyasının Qafqazda
yerləşən Hərbi-Topoqrafiya
idarəsinin şəkdiyi
"Cənubi Qafqaz.1903-cü ildə" xəritəsində
dəqiq kartoqrafik təsviri verilmişdir.
Qazan xanın tərənnüm
etdiyi Harun elləri zəfər səfərləri Aralıq
və Qırmızı
dəniz hövzələrini nişan verir və deməli,
VIII-IX əsrlərdə Oğuz-Türk
tayfalarının uğuurlu
hərbi yürüşləri
Anadolu yaylasınadək,
Afrika qitəsinədək
əraziləri əhatə
etmişdir...
Şərqi Anadolu yaylasından
başlayaraq Qara dənizə tökülən
Ağhasar çayı
(uzunluğu 120 km-dək)
yatağı üzrə
yerləşən Şalbazar-Beşikdüzü
kəndləri boyunu tutan vadisindəki Ağhasar qalasının da bu boyda
adının çəkilməsi
təsadüfi deyil...
Dastanda verilən boylarda (eləcə də "İç Oğuza Dış Oğuzun dönük çıxması
və Beyrəyin öldüyü boy"-XII) təsvir edilən tarixi hadisələrin cərəyan
etdiyi yerlər, coğrafi məkanlar Qərbi Azərbaycanda
XVI-XVII əsrlərdə pərakəndə
halda, XVIII-XIX yüzilliklərdə
kütləvi şəkildə
xaricdən (Avropa, Yaxın Şərq...ölkələrindən) köçürülərək
qəsdən yerləşdirilən
hayların məskunlaşdığı
yaşayış məntəqələridir
ki, XX əsrdə bu yerlərlə bağlı Oğuz-Türk
mənşəli antro-etno-hidrotoponimlər
mürtəce-dinsiz hay kilsəsi
tərəfindən tamamilə,
qəsdən "erməni"ləşdirilmiş,
kökənli irsimizin-izimizin
silinməsi siyasəti
yürüdülmüşdür.
"Kitabi-Dədə Qorqud dastanı" Oğuz-Türk
soylarının epik-tərənnüm
boylarından ibarət
olmaqla zəngin ədəbi-bədii məzmun
etibarı ilə yanaşı Azərbaycan dövlətçiliyinin bir
kəsimi-VIII-XIII əsrlər
tarixi-coğrafi salnaməsi
kimi, əski Azərbaycan xalqlarının
milli-etnik gələnəklərinin,
dini-dünyəvi dünyadərkinin
və təfəkkürünün
yazılı mənbəyi
kimi, həm də İntibah mədəniyyətimizin qiymətli
maddi-mənəvi irsidir,
Bütöv Azərbaycana
aid tarixi-coğrafi və
filoloji bilgiləri əhatə edən milli ensklopedik topludur.
Təbii
ki, bu zənginlik
nəsildən-nəsilə ötürülən bir əmanətdir...
R.S. Dəlləkli/Dələkli
kəndinin adı hay kilsəsi tərəfindən
1946-cı ildə dəyişdirilərək-"Zovaşen", Ağcaqala
kəndi 1946-cı ildə-"Bazmaberd", 1978-ci ildə
isə-"Txaskaşen",
Ağrıdağ vadisnin
Ağcaqışlaq kəndi
1948-ci ildən-"Getaşen",
1978-ci ildən-"Getazat",
Aşağı Ağbaş
kəndi 1946-cı ildən-"Arevşat", Dərəçay
çayı-"Dzoraqet",
Ağlağan dağı-"Urasar", Cəlaloğlu
şəhəri 1924-cü ildən şərəfsiz-daşnak
S.Şaumyanın adı
ilə-"Stepanavan"...
adlanır.
Qismət Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2022.- 16-22 dekabr.- S.17.