"Azərbaycanın sakral
coğrafiyası" silsiləsindən
Şərqi Zəngəzurun-Süsən
meşələrinin Ruh müqəddəsliyi...
(XXVI yazı)
Orta əsrlərin
tarixində görkəmli yer tutan, Yaxın Şərqin məşhur
şairi, tarixçisi,
coğrafiyaşünası
Həmdullah ibn Əbu Bəkr Mustafa Qəzvini (1281-1339)
"Qəblərin
əyləncəsi" ("Nüzhətəl-qulub") əsərində
(1340) səyahət etdiyi Aralıq,
Qara və Xəzər
dənizi hövzələrinin ölkələri
sırasında ... Bütöv Azərbaycan ...
haqqında da
tarixi-coğrafi bilgilərə yer vermiş və
yazmışdır ki, ... Zəngilan
yaşayış
məntəqəsinin əsası hicri 15-ci ildə (miladi
637-ci il) qoyulmuşdur,
əhalisi Türk-Müsəlman mənşəlidir...
Zəngilan nahiyəsinin tarixi Zəngəzur bölgəsinə mənsubluğu bu toponimlərin etnocoğrafi mənşəyinin eyniliyi ilə (hər iki orotoponim "zəng", "zəngin" söz kökü mənsubiyyətindən yaranıb) sübut olunur. Etno-milli mənşəyi ilə yanaşı, coğrafi, inzibati-idarəetmə ərazisi olmaqla Zəngəzur-Zəngilan minilliklərlə xalqımıza mənsubluğu ilə yanaşı bölgənin sakral zənginliyi də bir daha sübut etmişdir ki, istər Şərqi, istərsə də Qərbi Zəngəzur beynəlxalq iqtisadi-ticarət yollarının qovuşduğu yer kimi həm də XIV-XV əsrlərdə Cənubi Azərbaycanla sıx tarixi-coğrafi, milli, etnoqrafik-etnodemoqrafik əlaqələri özündə yaşatmaqdadır.
Şərqi Zəngəzurun Oxçuçay, Bazarçay, Bərgüşad və Həkəri çayları yataqları və əhatələrindəki, Mehri, Qapan, Qarakilsə, Gorus, Qubadlı və Zəngilan nahiyələrinin yaşayış məntəqələri ərazilərindəki milli-sakral mədəniyyətimizin tarixi irsi qədimliyi və zənginliyi ilə fərqləndiyi kimi, həm də tarixi-coğrafi faktlarla öz təsdiqini tapmışdır, milli sakral dünyagörüşümüzün, irfani-ruhani təlim ocaqlarımızın Vətənimizin Tarixinə bərabər keçmişini də yaşatmaqadır.
Çünki, Tarix faktlarla təsdiq edilir, Faktlar isə əsaslı olmalıdır.
Bu baxımdan Şərqi Zəngəzurun Zəngilan nahiyəsi özündə zəngin dini-irfani irsimizi (tarixi məbədləri, müqəddəs ziyarət ocaqlarını, əski, epiqrafik yazılarla, qəbirüstü abidələrlə örtülü qəbirstanlıqları, dini-irfani tikililəri, məscid-mədrəsə şəbəkələrini, ruhani təlim ocaqlarını...) qoruyub saxlamışdır, hər bir yurdunda, hər bir ocağında.
Haqqın İlahiliyinə, Yolunun Müqəddəsliyinə tapınan Zəngilan nahiyəsinin tarixi yaşayış məskənlərindəki (Ağkənd, Günqışlaq, Leyfaz, Məmmədbəyli, Şərifan, Məlikli, Pir Veyis, Şamlı, Sobu, Vejnəli, Şəfibəyli, Yeməzli... kəndlərində) dini-ziyarət, irfani-ibadət ocaqları, etnik, milli maddi-məbədləri...sakral mədəniyyətimizin bütövlüyüdür, yazılı səhifələridir.
XIII-XIV əsrlərdə Zəngəzurda təşəkkül tapmış Sufiliyin ocaqlarından biri Məmmədbəyli kəndində olmuş, Qarabağ ocaqları ilə sıx əlaqəli şəbəkə yaratmışdır. Bu kənddəki Yəhya ibn Məhəmməd türbəsi həmin təriqətin yerli Şeyxinin adını daşıyır, kəndlə bağlı antrotoponim onun adını yaşadır. Türbə və Şeyx Qədriyyə xanəgahı ətrafındakı əski qəbir daşlarının (sənduqə, at və qoç heykəlli qəbirüstü baş daşları) Sufi mürşidlərinə, müridlərinə və xəlfələrinə aid olduğu bildirilir.
Qoç təsvirli qəbir daşlarına Orta Yeməzli kəndinin 1 km-də, açıq, düzən sahədə da olub, ziyarətgah kimi müqəddəsləşdirilib.
Şərqi Zəngəzurun bir sıra teotoponimləri (Sobu, Şamlı... kəndləri) də Sufiliyin yayıldığına coğrafi nişanədir.
Şamlı kəndinin (min ildən çox yaşa malik) irfani-ziyarət məkanlarından Seyid Mahmud Ağa (1898-1988) və Seyid Həbib Ağa Xudayar oğlunun (1904-1989) ocaqları elin, obanın sakral dünyagörüşünü formalaşdırmışdır. Eləcə də kəndin günçıxanında, 200-300 m aralıda, "Güneyin başı"nda, "Camal armudu"nun yaxınlığındakı "Şəhid daşı" müqəddəs, camaatın inanc-iman ünvanı idi. Orada torpağa batmış ağ daşlardan (hündürlüyü 1,5 m, eni 40-50 sm) ibarət çoxsaylı qəbir daşları yaz-yay aylarında nərgiz gülləri ilə əhatələnirdi. Süsən meşəliyinin ətəyində yerləşən Şamlı kəndinin 45-50 evi və iki Seyid ocağı olduğundan əhali arasında pis vərdişlərə yol verilməyib, kəndin Müqəddəsliyi həmişə qorunub saxlanılıb.
Mistik İlahiyə tapınmanın və dünyadərkinin təlqini ilə "Şəhid daşı"nın qırıntısını dualayıb yanan ocağa və ya suya salanda (pak və imanlı şəxs tərəfindən, bu işi daha çox Gülüstan nənə (1885-1979) yerinə yetirirdi) yağış yağırdı, "Şəhid daşı" müqəddəs and yerinə çevrilmişdi, insanlar arasında İnancın yaranmasına, İlahi Haqqa tapınmağa vəsilə idi:
-"Şəhid
daşı" Haqqı!
-"Şəhid
daşı"na and olsun!
1800-ci illərə
aid 6 nəsil qəbri (Nurələmli tayfasından) "Şəhid
daşı" yaxınlığında
salınmışdı, 1980-ci illərin əvvəllərində
dəmir çərçivəyə
alınmışdılar (Qapan nahiyəsinin Acıbac kənd
sakini, həmin nəsilin xələfi Adış Xudaverdi
oğlu Səfərov (1890-1995) tərəfindən, o, əslən
Ağbis kəndindən idi, Acıbac yaylaqlarında
(Qazangöl ətrafında) tərəkəmə həyatı
yaşayıb, 1905-1906-cı illərdə hay-daşnak
quldurlarının basqınları zamanı könüllü
el müdafiəçilərindən olub).
İlboyu
ibadət edilən Seyid ocaqları Şamlı kəndində
sınanılmış kəramət gücünə malik
idi, ürəklərində Haqqdan imdad diləyənlər
üz tutardı bu ocaqlara və naümid geri
qayıtmazdılar. Kənd sakini Bəhlul Məhəmməd
oğlu Baxışovun (1931-2019) ailəsində dünyaya gələn
uşaqlar qalmırdı, qısa zamanda vəfat edirdilər.
Bu ailədə 1962-ci ildə doğulan uşağı Seyid Həbibin
qucağına qoydular, salamatlığı üçün
xeyir-dua, rəhm-səna aldılar, Nazim Bəhlul oğlu
hazırda Sumqayıt şəhərində yaşayır.
Şamlı
kəndinin aşağı hissəsində, 150 m aralı
"Cidalı pir" də ziyarət ocağı idi,
üstündə də Dağdağan ağcı bitmişdi.
XII-XIII əsrlərdə
Cənubi Azərbaycanda (Təbriz, Ərdəbil, Xoy, Salmas...
şəhərlərində) təşəkkül tapan Nəqşibəndi-Sufiliyin
Ustadları tərəfindən Naxçıvanda,
Göyçədə, Qarabağda, Borçalıda, Dərbənddə,
Şirvanda və Zəngəzurda yayılması dini-irfani təlimlərin
Kamilliyinə, Ruhaniliyinə... səbəb olmuş,
İnanclı din xadimlərinin İlahi
dünyagörüşünün Paklığına Nur
saçmışdır. Həmin Nurlu ocaqlardan Sufi adından
yaranan, yerli şivə-dialekt təlləfüzünə
uyğun fonetik dəyişikliyə uğrayaraq Sobu kimi adlanan
yaşayış məntəqəsi, Orta və
Aşağı Yeməzli kəndləri arasında ziyarətgah
kimi ibadət-ziyarət edilən Sufilər piri (daş
hörgülü tikilisi və içərisində 3-4
ağac dirəkləri qalırdı həm də təriqət təlimlərinin
yadigarı idi. "Sufilər piri"nə nəinki Zəngilan
və Qubadlı rayonlarının yaxın kəndlərindən,
həm də Qapan, Qarakilsə, Mehri nahiyələrindən də
İnanclılar gəlib Ruhani dualarını Haqqa
çatdırırdılar...
Hər kəlməsində
və aldığı nəfəsdə İlahi Haqqın
adına zikr dediyi və Qarabağ bölgəsində də
Sufiliyin Ustadlarından sayılan, əslən Diyabəkir sufilərindən
olmuş Hacı Qaraman Əhməd Cələbi (XVI əsrin
sonu-XVII əsrin əvvəllərində yaşayıb, dini təriqətin
Şeyxi) bu ocaqların müridlərinin-mürşidlərinin,
xəlfələrinin mənəvi
Sahibi olub, nahiyənin and yerinə çevrilib:
-Hacı
Çələbi ocağı haqqı! (Bu cür and
Qubadlı nahiyəsinin Ballıqaya kəndində də
çəkilirdi, çünki Hacının burada Sufi
ocaqları olub).
Ağbis
kənd sakini Diləfruz Dadaş qızının (1927-2005) da
yuxularında tez-tez görünüb Hacı Çələbi
və həmişə tapşırıb ki, kəndin
içindəki bulağı təmiz
saxla...
Bu
bulağın üstü, ətrafı müqəddəs
Dağdağan ağacları ilə örtülü idi,
mistik-ruhani dünyadərkinə inanclılar bu ağacları
xüsusilə qoruyurdular, bulağın üstündə
növ və uzunluğu 8-10 m çatan tağvari gümbəz
tikilmişdir, Azad və Ziyad Mehdi oğulları tərəfindən,
1966-cı ildə.
Bulağın yuxarı hissəsində üzərində
isə ərəb əlifbası ilə yazılı
daç-qaya parçalarına rast gəlininirdi.
1978-ci
ilin yay aylarında Qapan nahiyəsinin Gığı kəndində
yaşayan Əcəb İmamqulu qızının (1913-1984)
dili tutulur, Sufi ocaqlarına ümidi qalır, gəlir Ağbis
kəndində yaşayan bacısı oğlu Şəfayət
Allahverdi oğlu Əsədovun (1932-2006) evinə və bir ay
onlarda qalır. Həmin günlərdə Hacı Çələbi
Diləfruzun yenə də yuxusuna girib ona buyurur ki, Şəfayət
həyətindəki çil xoruzu aparıb qurban kəssin
Sufilər pirinin üstündə, xalası da getsin, amma
Ocağa yaxın dikdirdə ayaqlarını
çıxarsınlar...
Səhərisi
gün Hacı Cələbinin dediyi kimi olur, Ocaqdan Şəfayətlə
birgə qayıdan Əcəb artıq
danışırmış...
Ağbis
kəndinin inanclı kəslərindən biri də Zeynəb
Həsənqulu qızı (1888-1984) namaz qılanda ətrafında,
evin palıd atmalarından ilanlar sallanardı. 1977-ci ilin
söhbətidir, belə ibadətlərin birində həyətdə
olan uşaqlar qorxanda Zeynəb Ana and verib ilanlara:
-Sizi
tapşırıram Süleyman peyğəmbərin
üzüyünün qaşına, görünməyin,
balalarım qorxur! Və üzünü çevirib
uşaqlara deyərdi:
-Balalarım
qorxmayın, onlar da səcdə edirlər...
O vaxtlar kəndin
yaşlıları hamısı - Əmirxan Təhməz
oğlu (1854-1974), Mehdi Balakişi oğlu (1872-1982), Sələmə Abbas qızı
(1862-1972), Sona Abdulla qızı (1850-1968)... dini mərasimlərə
qatılır, Cümə namazlarını bir yerdə
keçirirdilər...
R.S. Azərbaycan
coğrafiyasında "Şamlı", "Sufi"
teotoponimləri geniş yayılmışdır- Qərbi Azərbaycanın
Qarakilsə nahiyəsində Şeyxlər (1940-cı ildən
"Qızıl Şəfəq" adlanır) və Kəmərli
nahiyəsinin Şıxlar (1968-ci ildən "Lusarat"
deyilir) kəndləri, eləcə də Ərəş
(Ağdaş) mahalında Şıxlı, Qarağan
Şıxlar kəndləri, Qobustan nahiyəsində
Şamlı-Muxtar obası, Şıxlar kəndi, Cəbrayıl
rayonunun Sofulu və Şıxlar kəndləri, Cəlilabad,
Qax və Goranboy rayonlarında Şıxlar kəndləri, Füzuli
rayonu, Şıxlı kəndi, Göyçay rayonu,
Ulaşlı Şıxlı, Şıxbəy, Şıxəmir,
Mallı Şıxlı, Qubadlı Şıxlı kəndləri,
Xaçmaz rayonu, Şıxhaput və Şıxlar kəndləri,
Xocavənd rayonu, Şıx Dursun kəndi, Qazax rayonunun I, II
Şıxlı və Sofulu kəndləri, Qəbələ
rayonu, Şamlı kəndi, Quba
rayonu, Sofikənd kəndi, Laçın rayonu, Şamkənd kəndi,
Masallı rayonunun Şıxlar və Xəlfə kəndləri,
Babək rayonu, Şıxmahmud kəndi...
R.S.S.
1993-2020-ci illər ərzində hay kilsəsi və onun
silahlı quldur dəstələri tərəfindən Zəngilan
rayonu ərazisindəki Türk-Müsəlman
dünyasının müqəddəs dini-ibadət
ocaqlarının, maddi-tarixi abidələrinin
dağıdılmış, yerlə yeksan edilmiş tam
olmayan, qısa bir siyahısı:...Rəzdərə,
Qırıq Muşlan, Zəngilan, Malatkeşin... kəndlərində
XIX əsrə aid Cümə məscidləri... Ağkənd
kəndində Ziya baba ziyarətgahı, Yeməzli kəndində
V-VI əsr yaşlı Alban məbədi, Məmmədbəyli
kəndində Yəhya ibn Məhəmməd əl-Hoca məqbərəsi...
(Yazının
hazırlanmasında həm də Şərqi Zəngəzur,
Zəngilan rayonunun Ağbis və Şamlı kənd sakinləri
Sahib Dadaş oğlu Abdullayevin (1940), Ağaqulu Məhərrəm
oğlu Ağaquluyevin (1955) məlumatlarından istifadə
olunmuşdur.)
Qismət
Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2022.- 25 fevral-3 mart.- S.17.