Qafqaza  ”pərçim edilmiş”

ibtidai insan-hay sürüsü...

 

Şərqi Afrikadan e.ə. II-I minilliklərdə "Böyük köç"lə Roma-Yunan koloniyalarında, Aralıq dənizi hövzəsində yerləşdirilən protohay qəbilə toplumunun xələfləri olan hay sürüsünün Balkan yarımadasından  (Frakiyadan) I minillikdə növbəti miqrasiyası iki istiqamət almışdır, nəticədə həm Mərmərə, Qara və Azov  dənizlərinin şimal hissəsi boyunca, Don çayı və Xəzər dənizi ətrafında, həm də Anadolu yaylası, Dəclə-Fərat çaylarının mənbəyi və Kiçik Qafqaz hövzəsində yerləş(diril)məyə  nail olublar. Şimal istiqamətdəki köç nəticəsində Dnestr və Dunay çaylarının qərbində də hay sürüsünün məskunlaşması barədə hay mənşəli polşalı səyyah Simon Lexats (1584-1639)  "Səyahət qeydləri" əsərində (Moskva ş., 1965, 321 səh.)  yazmışdır:"...XIII-XVIII əsrlərdə təkcə  Qərbi Ukraynada 30 "erməni"  koloniyaları yaranmışdır..."

E.ə. II və I minilliklərdə Balkan yarımadası (Frakiya) ətrafında, Aralıq dənizi adalarında yaradılmış Roma-Yunan koloniyalarından (Siciliya adasının cənubundakı Sirakuzı, Frakiyada Vizanti...) protohay-hay mənşəli qəbilə sürülərinin Egey, Mərmərə, Qara və Azov dənizlərinin sahilləri boyunca, əski, qədim Türkdilli xalqların qurduğu Kimmer-İskit-Skif-Sak dövlətinin (e.ə. VIII-I əsrlər bu dövlətin inkişaf mərhələsi olub) ərazilərində yerləşdirilməsi ilk növbədə Bizans imperiyasının hərbi-siyasi məqsədləri (Asiyadan Avropaya uzanan beynəlxalq əhəmiyyətli dəniz və quru ticarət yolunun ələ keçirilməsi) ilə uyğunlaşdırılmışdır. E.ə.VII-VI əsrlərdə Pont Evkinski sahillərinin (antik yunan mənbələrində Qara dənizin adı) şimal və şimal-şərq hissələrində mövcud olmuş Bizans koloniyaları (İstriya, Massiliya, Kirena, Olviya, Feodosiya, Pontikaley (Bospor), Nimfey, Tirititaka... şəhərləri, sonrakı dövrdə Krım yarımadasında Xerson, eləcə də Fazis, Tanais, Diaskuriada, Fanaqoril... koloniyaları Kimmer-Iskit-Skif dövlətinə qarşı hücumların keçirilməsində "səngər"-"qapı" rolunu oynamışdır. Yeni ərazilərin ələ keçirilməsi üçün (e.ə.V əsrdə "çöl xalqlarının güclü müqavimətinə baxmayaraq" Şərqi Krım, Kerç və Taman yarımadaları ətrafındakı ərazilər Bospor çarlığına birləşdirilmişdir) hərbi-siyasi əməliyyatların uğurla nəticəsi kimi qiymətləndirilir (bu barədə t.e.n. REA-nın Tarix institutunun əməkdaşı, Moskva hökümətinin Millətlər Evinin eksperti A.M.Nekrasovun (1958) "Orta əsrlərdə Şimali Qara dəniz hövzəsi-sərhəd regionu kimi" məqaləsində (Moskva ş., "Rusiya tarixi" jurnalı, 1992-ci il, 1-4 saylı nəşr, səh.279-300) qeyd edilib).

Kimmer-İskit-Skif dövləti ərazisndə e.ə.VI əsrdə sıx məskunlaşmış (Fasis (Poti), Diaskuriada (Suxumi), Tanais (Rostov)...koloniyalarında) icmalara (əsasən Roma-Yunan koloniyalarına Şərqi Afrikadan köçürülən protohay xələflərinə) qarşı yerli, kökənli xalqların hücumlarının (e.ə.107-ci ildə) qarşısını almaq üçün müxtəlif tikililər, müdafiə sədləri, istehkamlar, kurqan-təpələr inşa edilmişdir, Kimmer Bosporunda, müasir Krasnodar ərazilərində, Kuban çayı sahillərində onların qalıqlarına rast gəlinir, eləcə də arxeoloji qazıntılar nəticəsində nümunələr tapılır.

Tarixi mənbələrdən məlumdur ki, istər Bospor çarlığında (e.ə.V-II əsrlər), istərsə də Bizans hakimiyyəti illərində Qara-Azov dənizi hövzəsində Roma-Yunan məbədlərinin də tikintisi aparılmışdır (A.M.Nekrasov "Krım. Keçmişi və müasir dövrü", Moskva ş., 1988)

E.ə. 339-cu ildə Kimmer-İskit-Sak dövlətinin (paytaxtı Neapol şəhəri) Makedoniya çarı II Filiplə (e.ə.382-336-cı illər, Makedoniyalı İskəndərin-e.ə. 356-323-cü illər-atası) apardığı müharibədə hay muzdlularından da iştifadə olunmuşdur, həmin muzdlular M.İskəndərin sonrakı hərbi yürüşlərinə də qatılmışlar (haylar bunu fəxr sayırlar). Həmin dövrün hərbi əməliyyatlarında, eləcə də köçürülmə siyasətində hay sürüsündən daha çox sayda ona görə istifadə olunub ki, bu tayfanın Vətəni Şərqi Afrika olduğundan onların geri qayıtma niyyəti, məqsədi, Vətənə dönmə istəyi olmayıb, ona görə də "Vətən həsrəti" kimi bioloji zəruri-etnopsixoloji hissinin hay sürüsündə olmaması yeni məskunlaşma üçün əsas şərt olmuş, nəticədə köçürülmüş qəbilə-tayfa icmasının saxlanılması, idarə edilməsi də çətinlik yaratmamışdır. Miqrasiya yolunun şimal hissəsində yerləşdirilmiş hay icması qəbilə-tayfa başçılarının və hakim qüvvələrin təhriki ilə müvafiq siyasi, hərbi, iqtisadi, dini təcavüzlərdə istifadə edilmiş, Qara-Azov (bu hidrotoponim "Azıx" antrotoponim ilə eyni etimoloji kökə malikdir)-Xəzər dənizləri hövzələrinin kökənli Türk-Müsəlman əhalisinə qarşı bütün cəbhələrdə açıq-gizli düşmənçilik xətti yürütmüş, davamlı olaraq bu münasibəti genişləndirmiş və müasir mərhələyə çatdıra bilmişlər.

Təsadüfi deyil ki, XIX-XX əsrlərdə hay-rus kilsələri, digər birləşmiş hərbi-siyasi-ictimai qüvvələr müxtəlif layihələr adı altında bütövlükdə Qafqaz bölgəsinin çoxmilyonlu Türk-Müsəlman əhalisini yad, gəlmə əhali ilə əvəzlənməsi siyasətinə müəyyən dərəcədə nail ola bilmişlər, bu mürtəce-təcavüzkar ("incə soyqırım") siyasətlərini ayrı-ayrı adlar altında pərdələməkdə davam edirlər. Bu cür tədbirlər sırasında son illərdə Şimali Qafqazda (Stavropol, Kasnodar, Armavir, Rostov...şəhərlərində) geniş yer tutan müştərək humanitar layihələrin, elmi-nəzəri mülahizələrin müzakirəsi, oxşar mövzulu tədqiqat mərkəzlərinin, nəşrlərin ("Şimali Qafqaz xalqlarının mədəniyyəti tarixi barədə məqalələr toplusu", 5-ci buraxılış, 2013; "Şimali Qafqazda xristianlıq: tarix və müasirlik (məqalələr toplusu)", Moskva ş., 2011...) geniş şəbəkəsinin yaranması, bu istiqamətdə xristian həmrəyliyinin güclənməsi aydın görünür.

Qeyd edilən ocaqlardan biri 2019-cu ildən fəaliyyət göstərən hay-rus birgə layihəsi olan "Şimali Qafqaz xalqlarının V-XIX əsrlər tarixi barədə "erməni" mənbələrinin rolu" mövzusunda nəzəri-tədqiqat işlərinin aparılmasıdır. Mürtəce layihənin rəhbərləri "Ermənistan" EA-nın Arxeologiya və etnoqrafiya institutunun əməkdaşı, tarix elmləri namizədi Hayk Akopyan və Rusiya EA-nın Dağıstan Mərkəzinin əməkdaşı Ramazan Əbdülməcidovdur, sonuncu layihədə Mərkəzin rəhbəri kimi qeyd edilib, amma əslində  direktor Rusiya EA-nın müxbir üzvü, f.-r.e.d. X.Ə.Əmirxanovdur (1949).

Bu layihənin həyata keşirilməsində əsas məqsəd kimi  ".... zəngin keçmişə malik Şimali Qafqaz xalqlarının tarixi lazımı səviyyədə öyrənilmədiyindən, İslam dininədək regionda mövcud ikən, amma onun haqqında tam bilgi, təsəvvür olmayan  xristian dövrü barədə elmi-nəzəri məlumatların üzə çıxarılması, nəzəriyyənin işlənib hazırlanması..." göstərilmişdir. Və təbii ki, "Ermənistan"da saxlanılan tarixi-arxeoloji arxiv məlumatları əsasında...

Çünki, hay toplumunun Qafqaz bölgəsində yerləşdirilməsi tarixi faktlarının xristian-pravoslav amili ilə pərdələnməsi, yanlış elmi-nəzəri mülahizələrlə hay sürüsünün "xristian doğmalığı"nın yaradılması, hay kilsəsinin strateji niyyətlərinə uyğunlaşdırılması... təbliğat-təşviqat cəbhəsində əsas hədəflərdən seçilmişdir.

Məqsəd sadə anlamda qavranılsa da, əslində "uzaq mənzilli hədəflər" hay xislətinin mahiyyətindən qaynaqlanır:

-bütövlükdə Qafqaz bölgəsində hay sürüsünün köçürülərək yerləşdirilməsi nəzəriyyəsinin ("Balkan nəzəriyyəsi") Şimali Qafqazda xristian-pravoslav tarixi ilə əvəzlənməsi, hayların yerli xalqlarla eyniliyinin saxta mülahizələrlə "əsaslandırılması";

-Qafqazda XVI əsrdən sonra kök salmış  xristian-pravoslav kilsəsinin nüfuzundan istifadə edərək xüsusilə Cənubi Qafqazda çar Rusiyasının (sonrakı hakimiyyət vahidlərinin də) "dini canişini" rolunda güclənən hay kilsəsinin nüfuzunun və mövqeyinin gücləndirilməsi;

-Şimali Qafqazın Qara, Azov və Xəzər dənizi hövzələrində hay kilsəsinin yaratdığı "hay koloniyaları"nın hesabına bu regionda, eləcə də Rusiyada siyasi, hərbi, ictimai gücünün artırılması;

-Rus pravoslav kilsəsinin "çətiri" altında Qafqazda "yerli xalq" hüququnu qazanmaq naminə Rusiya ictimai-elmi dairələrindən yararlanmağı;

-Qafqaz bölgəsinin dini, tarixi, arxoloji-etnoqrafik nəzəri əsaslarının işlənilməsində  saxta, uydurma "hay arxiv məlumatları"ndan (İrəvan şəhərindəki Matenadaran əlyazmalar İnstitutunda saxlanılan), hay mənşəli və kökənli xalqların pedaqoji-elmi işçilərindən istifadə edilməsi;

Hay kilsəsinin təşkil etdiyi bu cür və oxşar "elmi-nəzəri tədqiqat layihələrinin" əsas məqsədi həm də hay sürüsünün guya Şimali Qafqazda yerləşməsi onların əzəli hay torpaqları olan "Dağlıq Qarabağ"dan  köçmələri nəticəsində olduğu barədə mifik təsəvvürlərin əsaslandırlmasına yönəlmişdir.

Mürtəce hay kilsəsinin siyasi hədəfində Şimali Qafqaz, Don çayı hövzəsi və Volqa çayının aşağı mənsəb hissəsi əsas yer tutduğundan ilk növbədə bu bölgədə ictimai məzmunlu (tarixi-arxeoloji-etnoqrafik-dini) "elmi-tədqiqat layihələri"nin geniş şəbəkəsi XX əsrdə davamlı surətdə formalaşmış və inkişaf etməkdədir. Son onilliklərdə Rusiya Elmlər Akademiyasının Cənub Regional İctimai Elmlər İnstitutunun, Rostov İctimai Elmlər İnstitutunun, REA-nın Dağıstan Elm Mərkəzinin, Krasnodar və Stavropol şəhərlərinin dövlət-özəl ali məktəblərinin...timsalında oluduğu kimi, Ümumrusiya İctimai "Rusiya ermənilərinin  İttifaqı" təşkilatının Regional Krasnodar şöbəsi... tərəfindən də həmçinin.

2021-ci ilin ortalarında bu şöbənin sədri K.D.Ayrapetyanın verdiyi müsahibənin bəzi tezisləri səsləndirməklə yuxarıda deyilənlərin təsadüfi olmadığına bir daha sübut ola bilər. Şimali Qafqazda uzaq hədəfləri nişanlayan hay kilsəsinin bu nümayəndəsi bildirmişdir ki, "...bizim əsas məqsədimiz həm də bölgədə tarixi abidələrin bərpası, həm də yeni abidələrin qoyulmasıdır...biz elə layihələri həyata keçirməliyik ki, yetişən nəsildə vətənpərvərlik hissi güclü olsun... biz Krasnodar diyarının hərbi kazak birləşmələri ilə sıx əlaqələr yaradırıq...".

Gələcəkdə Şimali Qafqazın yerli, kökənli xalqları üçün siyasi-hərbi problemlərin yaranacağı şübhə doğurmayan hay kilsəsinin bu kimi fəaliyyəti sırasında "bürünc  imzalı" izlərdən də daçışmağı unutmamışdır K.Ayrapetyan-"...bizim səyimizlə Slavyansk şəhərində "erməni" mənşəli Ovanes Baqramyana, Eysk qəsəbəsində 859-cu dəniz aviasiyası Mərkəzinin ərazisində Baltik Hava Hücumları Qüvvələrinin  47-ci aviaalayın komandiri olmuş Nelson Stepanyana bürünc büst qoyulub..."

Daha sonra vurğulanmışdır ki, 2021-ci ilin ortalarında Armavir şəhərində (Krasnodar "Ermənistanı"nın paytaxtı-Q.Y.) "Böyük Vətən müharibəsi tarixinin saxtalaşdırılması və çoxmillətli sovet xalqının faşizm üzərində qələbəsində rolu" mövzusunda  Kuban "erməni" gənclərinin Forumu keçirilib, müharibə xronikası nümayiş etdirilib, Reystax önündə "erməni əsgər-zabitlərinin "erməni" rəqsi "Köçəri" ifasında rəqsləri göstərilib...

Göründüyü kimi, Cənubi Qafqazda olduğu kimi, Şimali Qafqazda da hay kilsəsinin "gizli bürünc imzaları"nın sayı, əhatə dairəsi xeyli dərəcədə artmaqdadır...

 

Qismət  Yunusoğlu,

Bakı Dövlət Universitetinin müəllimi

 

Olaylar.- 2022.- 4-10 mart.- S.17.